וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

Bliss Mobil לוקח אותך אל האושר, מעבר למדבריות ויבשות

18.11.2016 / 7:45

בעיירה Breda שבהולנד גילינו מפעל למימוש חלומות נדודים ומסעות אקסטרים, עבור טיילים שהפרוטה מצויה בכיסם. בואו איתנו לביקור חטוף בארץ החלומות

בליסמוביל. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
לבחון משאית קזאחית בהולנד, זהו כמו להכניס פיל מוטורי לחנות חרסינה. מכלי הדלק אוחזים 700 ליטר, המספקים אוטונומיה של 2000-2500 קילומטרים/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

ק?יר?יל או?ל?אן, א?יל נפט צעיר מקזחסטאן, ידע בדיוק מה הוא רוצה; 'אני אוהב לצוד בעונת החורף' אמר למארחיו, Marleen Hoax ובעלה Eduard. בחורף יורדות אצלנו הטמפרטורות למינוס 40 מעלות, ואני עוזב את הקרון לשעות ארוכות בכל יום. הקרון חייב לעמוד בתנאים ארקטיים בלי לקפוא, ואני רוצה לחמם אותו לפני שאני מגיע אליו, בסוף מסע הצייד; אני גם רוצה להפעיל מרחוק את הכיריים ולמצוא סיר מרק מבעבע, כאשר אני נכנס לקרון... כדי לעמוד בדרישות אלה נעזרו מהנדסי "בליס-מוביל" ('קרון האושר' בתרגום ישיר) במערכות ניהול 'בית חכם', צנרת מים ומכלים המוגנים בפני קפיאה, עד כדי התקנת גופי חימום על מנעולי הדלתות; כי מה יעשה הקזאחי אם יגיע לקרון עם שלל ציד (דובים, צבאים?), ולא יוכל לפתוח את הדלתות?

מפרט הדרישות של קיריל כיוון את אנשי בליס-מוביל לקרון מגורים באורך 20-רגל המורכב על משאית מאן 13-טון 4X4, TGM 13-250. זוהי פלטפורמה קשיחה המשרתת צבאות וכוחות כיבוי אש. למשאית יש את היכולת לחצות יבשות בכל תנאי מזג אוויר, ו-20 רגל הוא הגודל האידיאלי למטרותיו של הקזאחי; החברה ההולנדית מייצרת קרונות בגדלים בין 11 ל-23 רגל ו-20 רגל הוא בדרך כלל אופטימאלי, למי שרוצה את כל הפינוקים, ותקציבו בידיו.

בליסמוביל. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
בליס מוביל אינה מייצרת קרונות פלצניים ומוחצנים אבל תנאי החיים על הסיפון, מצוינים ומפנקים. למערכות החשובות יש גיבוי, מכאני או אלקטרוני/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

לידתו של חלום, והגשמתו

היכולת להציע מגוון פתרונות נולדה אצל אדוארד ומרלין לפני שנים רבות; חווית הנדודים שלהם התחילה בהפלגה של שנתיים ביאכטה עם ילדיהם הצעירים, הקטן בן שלושה חודשים בלבד. הם התאהבו בנדודים אבל הקצב האיטי של המסע הימי הציק להם, כמו גם היעדר מפגשים אנושיים. השלב הבא היה לצאת למסע יבשתי; כפי שכבר הבנתם, בני הזוג Hoax אינם הולכים על קטן והם יצאו למסע של שנה במשאית אוברלנד (המוצר נקרא גם Expedition truck) אותה רכשו תמורת מיליון יורו, לא פחות. משך שנה נדדו מהולנד לקייפטאון, חרשו את אפריקה ואכלו מרורים מהמשאית המשוכללת. "בכל פעם נשבר משהו אחר" נזכרת מרלין. נזילות, סדקים בשלדה, מערכות ניקוז.

הזוג חזר להולנד והחליט לשלב את ניסיונו ההנדסי של אדוארד, עם ניסיונם האישי מעולם היאכטות. אדוארד מסביר כי עולם היאכטות הרבה יותר בשל ומגובש מעולם משאיות האוברלנד; אף אחד לא רוצה להיתקע באמצע המדבר ולחכות לטכנאי מוטס, הוא מסביר. לא רוצים אבל זה אפשרי, וזה לא המצב בעולם היאכטות. שם אין אופציה לתקלה בלב ים, ואת הסטנדרטים האלה רצינו להביא לעולם משאיות האוברלנד.

עוד באותו נושא

שטח עולמי: שנה באפריקה, במשאית 4X4

לכתבה המלאה
בליסמוביל. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
תאים סולאריים בטכנולוגיה מתקדמת מאפשרים טעינה רצופה של המצברים, גם בימים מעוננים, כאשר אין שמש ישירה/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

תעשייה קטנה ואינטימית

הופתעתי לגלות כי סגמנט היוקרה של משאיות אוברלנד (Overland Trucks, או Expedition Trucks) קטן יחסית, לא יותר מ 50-60 יחידות חדשות המיוצרות בכל שנה. זה גודל השוק האירופאי ובנוסף לו, יש מכירות רבות באוסטרליה ואמריקה – אבל לא של משאיות יוקרה העולות 250-350 אלף יורו. יש גם שוק קטן של מסחר במשומשות ובכל רגע נתון, יש 200-180 משאיות כאלה הנמצאות בבנייה עצמית – רובן לא יגיעו לעולם אל המדבר. חלק מהיצרנים הוותיקים נמצאים בקשיים אלה ואחרים, וגם שמות מוכרים כמו Unicat או Action Mobile מייצרים יחידות בודדות בשנה. אל תוך שוק זה נכנסה ב-2012 חברת Bliss Mobil ותפסה נתח ניכר מהמכירות; ב-2016 הם מכרו כ-18 יחידות, כמות גדולה מאוד ביחס לגודל השוק.

אדוארד טוען כי המפתח להצלחת בליס-מוביל היא הגישה הטכנולוגית המזכירה מאוד את תעשיית המכולות להובלה. הקרונות ההולנדיים מגיעים בשישה אורכים שונים, אבל רוחבם וגובהם אחיד, וקל להוביל אותם בים ובאוויר – הם מתחברים לכל פלטפורמה המסוגלת להוביל מכולות רגילות. החברה מציעה מגוון גדול של מכלולים (מכאניים ופינוקיים, מקררים ומקפיאים, מיזוג אוויר, מסנני מים, מכונות כביסה ומקלחות, מטבחים, מצברים ותאים סולאריים), אבל כולם זהים זה לזה. הדגש הוא על פונקציונאליות ועמידות, לא פינוק נוצץ ואופנתי. הסטנדרטיזציה והמודולאריות מבטיחים אמינות גבוהה, וקצב ייצור מהיר. לקוחות רבים משתכנעים לקנות בליס-מוביל בגלל זמני אספקה קצרים יחסית: עד שישה חודשים למימוש החלום, הבוער בעצמותייך.

למרות זאת, אל תחשבו שמדובר במחירי מציאה; מחירי הקרונות הבסיסיים נעים בין 130 ל-270 אלף יורו, לפני התאמות ייחודיות, מיסים והובלה (וכמובן, רכישת המשאית עצמה). מצד שני, מסביר אדוארד – זה יותר זול ממחירי המתחרים ויותר בטוח מבנייה עצמית, שגם היא יקרה מאוד ומלאת הפתעות. לקבלת קנה מידה נציין שיש גם שוק למשאיות אוברלנד משומשות, רובן רשומות בגרמניה. מחיר משאית בת 15-10 שנים יכול לנוע בין 60 ל-120 אלף יורו, כולל קרון מוכן לדרך. כמעט תמיד צריך להשקיע תקציב נוסף לפני היציאה כך שניתן לדבר על תקציב יציאה מינימאלי של 70,000-100,000 יורו, עבור משאית 11 טון משומשת.

לקוחות רבים מנסים לבנות קרון מגורים בכוחות עצמם, אבל אין להם מושג לאיזו משימה הם נכנסים; בכל קרון יש כ-3,500 מכלולים וגם אם אתה מוכשר ודייקן עד כדי הצלחה ב-99% מהמכלולים, זה עדיין משאיר אותך עם 35 מוקשים שייתקעו אותך במקום מבודד בעולם... בליס-מוביל אוהבים להכניס מערכות כפולות, בכל מקום בו הדבר אפשרי; מערכת השליטה על הבית החכם, למשל, מופעלת באמצעות טאבלט ידידותי. אבל ליד הטאבלט יש סוללה של כ-30 מתגים בסטנדרט צבאי, המאפשרים הפעלה ידנית של כל מערכת. כאן לא סומכים על באגים של אפליקציות מסחריות...

יתרון טכנולוגי נוסף של בליס-מוביל היא תת-השלדה המחברת בין הקרון הקשיח, לבין השלדה החייבת להתפתל בגמישות מסוימת, לצורך עבודת השטח. כל יצרן מתמודד עם הבעיה בדרך משלו ואנשי בליס-מוביל טוענים כי השיטה שלהם, המתבססת על ארבעה עיגונים בשני צירים, היא הטובה ביותר. מי אני שלאחר ביקור של כמה שעות, אתווכח איתם?

בליסמוביל. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
תת-השלדה הייחודית מאפשרת תזוזה של הקרון ביחס לקבינה; גמישות זו חיונית לנסיעה בתנאי שטח תובעניים, בה מתפתלת השלדה כל הזמן/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

העולם שייך לקטנים

למרות שדמיוננו הולך שבי בעקבות המשאיות הענקיות, אנשי בליס-מוביל מחפשים דרך להקטין את מוצריהם. נכון שמשאית 6X6 או 8X8 עם קרון של 23 רגל, מרשימה ביותר; אבל זה שוק יקר ואקסקלוסיבי מדי לטעמם, והם רוצים להנגיש את עולם ה-Overland גם ללקוחות שאינם יכולים להרשות לעצמם את המפלצות הנכספות. בליס-מוביל מסיימים בשבועות אלה בניית אבטיפוס Light weight לקרון 11-רגל שיוכל להתלבש על משאיות 4X4 קומפקטיות כמו מיצובישי פוסו, איסוזו קאנטר, איווקו דיילי, מרצדס ספרינטר, אפילו לנד קרוזר או דיפנדר 130. בעוד הקרונות הנוכחיים שוקלים 3.0-4.5 טון, קרונות האלומיניום החדשים יישקלו רק 1.5 טון, וייפתחו את השוק לאנשים המוגבלים בתקציב הקנייה, או שאין להם בכלל רישיון נהיגה למשאית.

אחד הפטנטים בקרון הקל הוא גג העולה ויורד על פי הצורך; זה מאפשר הנמכת מרכז הכובד בזמן נסיעה, ומקטין את פגיעתם של ענפי עצים, ביערות אפריקה למשל. ההולנדים צופים ביקוש של עשרות ומאות יחידות כאלה באוסטרליה וארה"ב, היצור מתוכנן לעבור לאוסטרליה.

נסיעת מבחן הזויה

הדיבורים על מסעות חוצי-עולם הסעירו לי את תשוקת המרחבים, אז יצאנו למבחן דרכים. לא בדיונות של נמיביה, לא ב-Dempster Highway שבחבל יוקון, לא בעמק Nubra בלדאק, אפילו לא במדבר סימפסון באוסטרליה... תחת זאת יצאנו עם המרצדס Zetros 6X6 למישורים השטוחים והסלולים של ערבות הולנד. חמור מכך, את המשאית נהג הולנדי צעיר בעוד אני מתכרבל במושב הימני. מה אומר לכם? בלי קשר לקרון המגורים שמאחור, ה'זיטרוס' הינה חתיכת משאית קשוחה, עם מנוע טורבו דיזל 7.2 ליטר המספק 330 כ"ס ו-130 קג"מ. עם תיבת 6-הילוכים אוטומטית גולשת ה- Zetros במלכותיות ואין לי ספק שעם הילוך הכוח ושלוש נעילות רוחביות, היא תטפס את מעבר Van Zyl (צפון נמיביה) בלי להרגיש שיש כאן אתגר מוטורי.

על הסיפון יש 650 ליטר מים ו-700 ליטר סולר, המספיקים לכ-2000 קילומטרים בשטח עוין. רוצים אחת כזו? 120,000 יורו למשאית ועוד 280,000 יורו לקרון המגורים. תזמינו לכם אחת כזאת, אני ממשיך עם המוטורהום המיניאטורי שלי - אפשר לקנות ארבעים כאלה במחיר של זיטרוס אחד.

בליסמוביל. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
הזיטרוס האימתנית מאיימת על המוטורהום הקשיש שלי ושל דורית. "טוב להגשים חלום קטן, מאשר להישאר תקוע בפנטזיה גדולה".../מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully