וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנת פתיחה אחרונה: סקודה פביה 1.0 ל' טורבו במבחן

6.10.2017 / 13:36

אחרי האוקטביה וחברותיה, נודד מנוע ה-1.0 ל' טורבו TSI לחרטומה של סקודה פביה. בדקנו אם שלושה צילינדרים יכולים להיות תשובה הולמת לארבעה, במחיר של קצת יותר מ-104 אלף שקלים

סקודה פביה 1.0 ל' TSI במבחן. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
סקודה פביה 1.0 ל' טורבו במבחן. מסתדרים בשלשות/ניר בן טובים, ניר בן-טובים

בשנת 2015, על אף מעט חששות, ערכנו לראשונה מפגש עם סיאט איביזה מצוידת מנוע שלושה צילינדרים מוגדש - והתרשמנו לטובה; בהמשך, הזמנו למבחן את אודי A1 "אולטרא" וחילקנו לה מחמאות ולאחרונה, גם לאוקטביה המחודשת. ראפיד ספייסבק 1.0 נחתה עכשיו בארץ בסידור טכנולוגי דומה ולחובבי פוזה, ליאון 1.0 ל' מזה כמה חודשים. נהיה צפוף, בפורום VAG תלת בוכנות.

ספק אחרונה בסדרה הזו לעונה הנוכחית היא סקודה פביה, שלחובתה מזדקר גם גילה המתקדם. שווה להזכיר את זה, כי בקצה השני של העיר, על רקע תפאורת הרצליה פיתוח במעוזם של הצעירים עומדת סיאט איביזה ה-כל חדשה, שמתחת לחזותה המלוטשת שוכנת פלטפורמה מודרנית משותפת לפולקסווגן פולו 2018, שעתידה להגיע אלינו במחצית הראשונה של השנה הבאה. המשמעות היא שהפביה, המבוססת למחצה על הפלטפורמה המודולארית הקודמת, פוסעת אל עבר השקיעה.

מנוע ה-1.0 ל' טורבו של הפביה נרתם למערכה כדי לגייס מתחבטים, שמקווים למצוא מידת מה של חסכון; בדגם הידני יש לומר, היא גם די זולה (מתחת ל-78 אלף שקל, אם לא אכפת לכם לוותר על כמה סוסים). אבל האם היא באמת מסוגלת לגרד ב-100 אלף שקל פלוס שכבה נוספת של נהגים, כשבסביבתה הקרובה מתגבשים הדורות הבאים?

סקודה פביה 1.0 ל' TSI במבחן. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
סקודה פביה 1.0 ל' TSI במבחן/ניר בן טובים, ניר בן-טובים

הקופסה הצ'כית זזה, כמו גדולה

פולקסווגן הציגו את מנוע ה-1.0 ל' TSI המקורי בתערוכת פרנקפורט 2012, על בסיס יחידות הינע ששירתו את פולקסווגן אפ!. להבדיל ממכונית המיני של הקונצרן שיכולה לחיות בכיף עם מנוע אטמוספרי, מכוניות סופר מיני זקוקות למעט יותר אדרנלין בצינורות כדי לעקור טון ומשהו מהמקום - ולעשות זאת בחינניות האופיינית לילידות אירופה, שלרוב גם מחביאות התנהגות כביש משובחת.

הניסיון שצברו פולקסווגן עם מנוע ה-1.0 ל' נטע בהם הרבה בטחון להפיץ את הבשורה גם לחטיבת היוקרה, אז קל וחומר שסקודה יאמצו אותו בחדווה. לראיה, כוח ממש לא חסר פה בקרביים. הפביה שלושה צילינדרים מפיקה ביצועים מפתיעים, עם תמסורת דו-מצמדית 7 מהירויות מכוילת בצורה נאותה שמותאמת לחסכון ואפילו מתרגמת כל מה שטמון בה ליכולות דינמיות גבוהות.

בכביש המהיר, 110 כ"ס הם די והותר לכל "מהמורה" בדרך, בטח למכונית מסוגה; התיבה פועלת כהלכה, מעלעלת בין ההילוכים ומעבירה זמינות כוח והמון גמישות לגלגלים הקדמיים. הטורבו, למרות קוטנו, דוחף היטב ו-3 הבוכנות מניבות עקיפות קלות שהופכות בנחישות למהירות תלת ספרתית. היתרון של הפביה בגרסת ה-1.0 ל' נעוץ גם בנתון המומנט, שעומד על 20.3 קג"מ הזמינים מ-2,000 סל"ד, לעומת מנוע ה-1.2 ל' לו היו 17.8 קג"מ שהתקבלו בטווח קצת יותר נמוך. ולמרות זאת, הפביה 110 החדשה, יודעת לתעל את הקג"מים ביעילות ממנה, גם מתחת ל-1,500 סל"ד.

1000 סמ"ק זה רק מספר

סקודה פביה 1.0 ל' TSI במבחן. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
לפביה יש הרבה מה להציע כשהכביש מתפתל/ניר בן טובים, ניר בן-טובים

צריכת הדלק הממוצעת תשוטט בין 14 ל-13 ק"מ לליטר בערים, ומחוץ לעיר המספרים משתפרים בהתאם אל נתון משביע רצון של 17-18 ק"מ לליטר. סייג לשניהם, הוא כשמעפילים לכביש המתפתל וחייבים לרמוס את הדוושה הימנית לרצפה; למודי ניסיון מיחידות ה-TSi, התוודענו שוב לנטיה של מנועי הקונצרן לגמוא ליטרים של דלק בהגזמה כשהטורים נוסקים, עד לכדי מספרים של מנועי 1600 סמ"ק.

האמת היא, שלא ממש הקדשנו לכך תשומת לב ממושכת. מצאנו את עצמנו שמחים להפנות את החרטום הרבוע של הפביה בין סיבוב אחד לאחר ולתת לה לנוע בחופשיות על העיקולים – פשוט כי היא מתגמלת בנהיגה מהנה. חבל איפוא, שסקודה ממאנת לחזק אותה עם גרסת vRS מושחזת עם 200 כ"ס ומעלה, משום שהשלדה, הבלמים, ההיגוי וכל המערכת ההיקפית בהחלט מסוגלים להכיל ביצועים רציניים. בהתחשב בפילוספיית המחירים של סקודה, גרסה תאורטית כזו אף תהיה זולה יותר ממתחרותיה.

איפה שהעסק קצת מגמגם, זו בנהיגה שדורשת טיפה התקפיות בין פקקים ורמזורים וחמיקה מנהגים רשלנים. אם תתקעו מאחורי אוטובוס שחוסם נתיב או נהג סוציומט ותאלצו לחשב מסלול מחדש להמלטות, כדאי לברור היטב את מידת הלחץ על ה"גז"; ה-DSG מגיבה בהיסוס מלאכותי, עד שהיא נכונה לאסוף את המומנט מהרצפה ולהוציא את הפביה לדרכה. גם תפעול ידני לא פותר את הבעיה הזו (וממילא השימוש בו נדיר). נסו להרפות, זה יעבוד לטובתה. יש גם ביקורת על מעט רעידות בהתגלגלות, אבל זה כבר בקטנה.

די שקט פה

סקודה פביה 1.0 ל' TSI במבחן. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
סקודה פביה 1.0 ל' TSI במבחן/ניר בן טובים, ניר בן-טובים

תא הנוסעים של הפביה מוצק ומרווח, מבודד מפני רעשי חוץ ברמתן של מכוניות מנהלים (משפחתיות גדולות). זו נקודה משמעותית שנזקפת לזכותה, שכן חלק לא מבוטל ממתחרותיה מתקשות להשאיר את המולת העולם מחוץ למרבצם של הנוסעים ולסנן את מפגעי הכביש. תכונה זו הפתיעה אותנו עם סימן קריאה, לאור כך שהמכונית נועלת חישוקי 16 אינטש על חתך נמוך ובתוך זה, לא נפגעה נוחות הנסיעה, אלא הרשימה עם שיכוך בולמים מדוד ואיכותי ונינוחות מרגיעה, בכל תנאי הסלילה המאתגרים.

עצרנו להתרשם מאווירת המחייה של הפביה ומצאנו, שוב, עד כמה היא נגישה וידידותית ועושה את החיים קלים – בשורה הקדמית וגם מאחור. מצד אחד, הנדסת האנוש היא שריד לעיצובי 2012 של סקודה, אבל היא ממשיכה להוות דוגמא למכוניות חדישות ממנה שאמצו מופע מוחצן שיוצר דיסאוריינטציה ומסבן את הנהג עם עודף מתגים וגימיקים. הפביה היא האנטי תזה לבלגן - היא מורכבת בחוכמה, עם שדה ראיה נקי מכל הצדדים, מושבים קשים אבל נוחים, ומערכות שקועות על תרכובות עמידות. יש לה גם תא מטען שימושי והספסל האחורי מרווח לשני מבוגרים בגובה ממוצע.

במכונית המבחן, ברמת 'סטייל' הבכירה, ארזו לנו את כל הרעש והצלצולים שיש במחסן, בכלל זה תוספות של מערכת WAZE מובנה, אפליקציית פנגו, כניסה ללא מפתח, מערכת שינוי תאורה אוטומטית, בקרת שמע משופרת (טובה מאוד), בלוטות', פקדים מגלגל ההגה, מחשב דרך, שקעי USB ו-AUX וכדומה. גם הקישוטים מבחוץ מנקרי עיניים - חישוקי 16 אינטש כאמור, צבעים כפולים בהתאמה בין גג לחישוקים ובתי מראות, ועוד.

סקודה פביה 1.0 ל' TSI במבחן. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
סקודה פביה 1.0 ל' TSI במבחן/ניר בן טובים, ניר בן-טובים

הפביה לא צריכה תירוצים

פביה 1.0 ל' TSI היא מכונית עם קצת ניגודים; היא מבוגרת אבל שובבה, מיושבת אבל אתלטית, שקטה אבל רועשת בדיוק במידה שאנחנו אוהבים. סקודה פביה היא סופר מיני מהודקת;. סוג של "קרוזרית" קומפקטית לאוטוסטרדה. מכונית שכיף לנהוג בה וקל לחיות איתה. מנוע 1000 סמ"ק? אין לנו אלא רק לשטוף אותו בסופרלטיביים, אותם כבר חילקנו בנדיבות גם לאוקטביה.

דגם ה-1.2 ל' ממנו נותרו עותקים בודדים בהאנגר של היבואנית לא מעורר אצלנו רגשות געגוע. מנוע ה-1.0 ל' חסר צילינדר אחד אבל ממיר אותו ליתרון; הוא גמיש מקודמו, חסכוני יותר, נמרץ, ובשום שלב של הנסיעה לא משדר מסרי נחיתות - במיוחד בכביש המהיר, שם פורחת הפביה בעליצות.

בולט בחסרונו בפביה - אך נכון לעדכון בפרק הבא, הוא קו הגנה של מערכות בטיחות אקטיביות. אמנם, יש לה התרעה מפני התנגשות חזית-אחור, אבל זו הקרנה אילמת עם איור מזערי בתחתית מחשב הדרך שמוטב כבר היה לוותר עליה. זה משאיר אותה בלי תשובה הולמת לדגמים כמו סיטרואן C3 שכבר היום מגיעים בילט-אין עם בקרות חכמות, כמו פיקוח על שטחים מתים במראות הצד.

בשורת המחיר, פביה 1.0 ל' תומחרה ב-105 אלף שקלים, וזה עוד לפני חבילת המדיה (וויז וכו) שהותקנה במכונית המבחן וגובה פרמיה. אין פה בכלל מחלוקת אם היא "טובה" או לא, כי הפביה היא מכונית מוכשרת. אלא שנכון להיום, היא נאלצת להבליט את הצדדים החיוביים שבה כדי לצמצם פערים, אותם תשלים על הפלטפורמה הבאה.

עוד באותו נושא

מבחן השוואתי 5+2 מושבים: סקודה קודיאק 1.4 מול מיצובישי אאוטלנדר 2.0 ליטר

לכתבה המלאה

על הצד הטכני:

מנוע, הנעה – בנזין טורבו
נפח – 999 סמ"ק
הספק/סל"ד – 110/5500
מומנט/סל"ד – 2000/20.3
תיבת הילוכים – דו-מצמדית DSG, 7 הילוכים
ביצועים
תאוצה 0-100 (שניות) – 10 (מבחן)
מהירות מירבית (קמ"ש) - 199
מידות
אורך (ס"מ) – 399
רוחב (ס"מ) – 173
גובה (ס"מ) – 146
בסיס גלגלים (ס"מ) – 247
תא מטען (ליטרים) – 305
משקל (ק"ג) – 1178
מתלים, בלמים, צמיגים
מתלים קד'/אח' – מק'פרסון/קורת פיתול
בלמים קד'/אח' – דיסק מאוורר/דיסק
צמיגים – 215/45
מחיר: 105 אלף שקלים.

  • עוד באותו נושא:
  • סקודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully