וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש תקלה? נשדרג אותך מרחוק

11.10.2019 / 12:00

השלב הבא בפיתוח הטכנולוגי נמצא כבר מעבר לפינה: לא רק זיהוי ובדיקה של תקלות באמצעות הסלולר, אלא גם פתרונן באונליין מרחוק. ומה בנוגע לישראל?

איווקו דיילי. יצרן, אתר יצרן
תמיכה ושדרוג מרחוק למכלולי המסחריות החדשות של איווקו/אתר יצרן, יצרן

"אנחנו נכנסים לעידן חדש," אמר לפני מספר שבועות גארט מארקס (Marx), נשיא תחום מסחריות ורכבים מיוחדים באיווקו בעת הצגת מתיחת הפנים לדיילי, "ואנחנו צריכים להתאים את עצמנו לעולם שמשתנה במהירות בשני תחומים במיוחד: טכנולוגיות ודרישות הלקוח."

המשפט הזה, בניסוחים שונים, נאמר כמעט מכל יצרניות הרכב באשר הן בעשור האחרון אם לא לפני כן. הוא נובע בעיקר מהרצון להוכיח שניתן להדביק את הפער שנוצר בין תהליך הפיתוח של כל דגם שנמדד בשנים, לקצב ההתקדמות הטכנולוגית והאלקטרונית שנמדד ברבעונים אם לא מהר מכך. עד כדי כך הפער גדול, שלפעמים עד שהרכב מגיע לייצור, הטכנולוגיה עליה הוא התבסס, כבר כמעט ולא רלוונטית. יצרניות הרכב עושות מאמץ אדיר כדי לצמצם את הפערים ע"י ייצור פלטפורמות מודולריות, דחיית יישום והטמעת האלקטרוניקה לרגע האחרון, ביצוע ממתיחת פנים מאסיבית אחת לאורך חיי הדגם, ועוד. וגם כל זה לא תמיד מספיק בשביל להדביק פערים.

איווקו דיילי. יצרן, אתר יצרן
סטלה הייתה מחלוצות העדכון מרחוק על גבי הרשת/אתר יצרן, יצרן

בניסיון לחקות את תחום הסלולר, אחד מהפתרונות שמוצעים לסגירת הפערים הטכנולוגיים הוא עדכוני און-ליין. זו אפשרות שכבר קיימת ומוטמעת אצל חלק מיצרניות הרכב, כמו טסלה למשל. לא בטוח שהיא המתקדמת ביותר מבחינה טכנולוגית זו, אבל ללא ספק היא זו שעושה הכי הרבה כותרות. בפעם האחרונה והדרמטית שבה השתמשה בעדכון שכזה היה לפני כשנתיים בו דווקא הלכה אחורה עם הטכנולוגיה, בעקבות ריבוי תאונות כתוצאה משימוש לא בטיחותי באפשרות האוטונומית של המכונית. בבת אחת טסלה עדכנה את כל דגמיה וביטלה את אפשרות הנהיגה האוטונומית. נכון לעכשיו במכוניות טסלה לא ניתן להוריד ידיים מההגה. אגב, המכונית היחידה שכן מאפשרת הורדת ידיים מההגה באופן חוקי, היא קאדילק ב-CT6 סופר קרוזר. בעזרת GPS, מיפוי כבישים ומצלמות, קאדילק מאפשרת נהיגה אוטונומית ללא ידיים על ההגה (עדיין רמה אוטונומית 2) בכל הכבישים המהירים בארה"ב, כשבדרך מיפוי סין והמזרח התיכון ואולי גם ישראל.

גם מרצדס ואודי מדווחות על יכולות דומות שכעת כבויות בחלק מדגמיהן ויכולות ל"הידלק" בעזרת עדכון מרחוק, אלא שלא ברור אם השידרוג יכול להתבצע בכל מצב או מחייב הגעה למרכז שירות.

עוד בוואלה!

להגשים חלום: איווקו דיילי 4x4 לטיולי שטח ארוכי טווח

לכתבה המלאה
איווקו דיילי. יצרן, אתר יצרן
קאדילק CT6 היחידה שמאפשרת נהיגה אוטונומית ללא ידיים נכון לעכשיו ובחלק מהמדינות/אתר יצרן, יצרן

איווקו מצטרפת למירוץ הטכנולוגי

הסיבה המרכזית לרגישות היתר בתחום היא אבטחת הסייבר, והחשש מפני השתלטות על כלי הרכב. לא אכנס לזה הפעם, אלא אספר על יצרנית רכב נוספת, שבמפתיע מודיעה על יכולות שליטה דומות, ועוד מעבר לכך. מדובר באיווקו, יצרנית המסחריות, המשאיות והאוטובוסים מאיטליה.

כבר לפני כשלוש שנים, עם חשיפת דיילי הנוכחי, איווקו הציגה מרכז שליטה-תמיכה-לוגיסטי חדשני שלא היה קיים אצל המתחרות. המרכז כולל תחומים רבים של שירות וממשק נהג-מכונה. הוא למשל אפשר לנהג/חברה לקבל משוב על נהיגה אופטימלית שיכולה לעזור לנהג לחסוך עד 15% בצריכת הדלק, עזרה בבניית ציר חלוקה אופטימלי לפריקת הסחורה, כולל התחשבות בתנועה, המלצות לתדלוק במסלול הנסיעה והפניה לתחנה הזולה וכו'. גדולתה האמיתית היא במתן המענה לכל בעלי איווקו ברחבי אירופה. צריך לזכור כי אירופה היא יבשת, והנהגים שבה חוצים מדינות בהן דוברים שפות שונות. בעל איווקו שיוצא מרוסיה בדרך לפורטוגל ונתקע עם רכבו והמטען בגרמניה, צריך פתרון מידי שמתחיל בגישור שפה. וכאן נכנס לתמונה מרכז השליטה שמתופעל ע"י אנשים דוברי שפות שונות. הם יכולים לדבר עם הנהג בשפתו, לשלוח לו מחלץ, להוביל אותו למוסך במדינה הזרה בה נתקע, ולסגור את קצוות הטיפול והתשלום מול כל הגורמים. לאף חברה אחרת בתחום לא היה אז מערך שכזה, וגם כיום לא לכולן יש כזה מערך.

איווקו דיילי. יצרן/יואל שוורץ, אתר יצרן
תכנון נתיב נסיעה אופטימלי המתחשב בעומסי תנועה, מגבלות הנסיעה של מסחריות ועוד/אתר יצרן, יצרן/יואל שוורץ

השלב הבא

לפני כחודשיים חשפה איווקו מתיחת פנים לדיילי המסחרית ויחד עמה מערך מרכז שליטה-תמיכה-לוגיסטי מתקדם יותר. מערך שכעת כולל גם זיהוי ובדיקה דיאגנוסטית מרחוק ואפילו שדרוג מכלולים באמצעות תקשורת סלולרית.

למעשה בשלוש השנים האחרונות איווקו הוסיפה עוד כמה מרכזי שליטה (רוסיה, למשל) ובשקט הרחיבה את השירות שניתן לדגמיה. זה החל עם מעקב מרחוק ובזמן אמת אחר חלקים שונים ברכב: מחשבים, משאבות ושאר יחידות שנשלטות אלקטרונית. בכך איווקו למדה את אורך החיים ומחזור התקלות של כל חלק בנפרד. במקביל שיתפה את ספקיות המשנה במסקנות. למשל היא יכולה להודיעה לחברות כמו בוש ו-ZF, כי רכיב מסוים במשאבת המים שורד עד טמפרטורת עבודה מסוימת או מספר שעות עבודה. הדבר אפשר לספקיות המשנה למפות את אורך חיי כל חלק, ולשדרג את אותם חלקים, ובמקביל אפשר למרכז השליטה להודיע לבעל כלי הרכב כי בקרוב יש להחליף חלק מסוים שעלול לגרום להיתקעות לא רצויה. החיסכון בזמן ובעלויות, עצום. עבור כל הגורמים.

איווקו דיילי. יצרן, אתר יצרן
מרכזי תמיכה לוגיסטיים עם נציגים בשלל שפות יתווכו את המידע בין המרכזים השונים לבין משתמש הקצה/אתר יצרן, יצרן

מיפוי התקלות, יחד עם יכולת תקשורת מאפשרים לאיווקו לבצע דיאגנוסטיקה של תקלות מרחוק ובזמן אמת. נחזור לדוגמה שלנו על הנהג שיוצא מרוסיה בדרך לפורטוגל ונתקע בגרמניה. הוא מתקשר למרכז השליטה, מדווח על הבעיה ואנשי השירות יכולים לבדוק מרחוק איזה רכיב תקול, לטענתם בסבירות גבוהה. אם זה לא כבר פורץ דרך, אז איווקו גם הודיעה על יכולות שדרוג מרחוק. הטכנולוגיה פותחה בשיתוף מיקרוסופט, נעזרת "בענן", ומבוצעת באמצעות קוד אימות (בדומה לפעולה בחשבון בנק), לזיהוי וודאי וליצירת ערוץ מאובטח לשדרוג מסוים בלבד. לעת עתה לא כל התוכנות ניתנות לשידרוג, אבל אלה שכן מעודכנות תוך מספר דקות, כך שבמינימום זמן הנהג התקוע יכול לחלץ את עצמו ולהמשיך בדרכו.

איווקו דיילי. יצרן, אתר יצרן
סביבת הנהג באיווקו דיילי מתוחת הפנים/אתר יצרן, יצרן

דיילי תחילה

הדגם הראשון שצפוי לקבל אפשרות שדרוג זו הוא דיילי המחודש ששיווקו באירופה יחל במהלך החודשים הקרובים ואלינו יגיע בתחילת 2020. דיילי נולדה ב-1978 וזו מתיחת הפנים לדור השלישי, שמגיעה כשלוש שנים לאחר הצגת הדור הנוכחי - פרק זמן יחסית מזורז למסחרית - כשהסיבה לטענת קברניטיה, היא ההתקדמות הטכנולוגית (איך לא). כדי לחזק את טענותיהם, באיווקו מזכירים כי דיילי הייתה חלוצה בכמה תחומים: ראשונה עם הנעה חשמלית ב-1996, ראשונה עם מנוע גז ב-1998, וראשונה עם מנוע דיזל במסילה משותפת ב-1999. כעת הם ראשונים גם בשמירה על איכות הסביבה כשדיילי המחודשת תהיה הראשונה בסגמנט לעמוד בדרישות זיהום האוויר החדשות: תקן יורו 6D/טמפ, וכנראה גם המסחרית הראשונה עם אפשרות שדרוג תוכנות מרחוק.

יש לציין שיצרניות נוספות עובדות על עדכונים מרחוק ועל מרכזי שליטה מתקדמים, אבל כרגע מרכזי השליטה שלהן פחות מתקדמים והם עדיין לא פרסמו מה יש להם ביד בנוגע לדיאגנוסטיקה ושדרוגים מרחוק.

איווקו דיילי. יצרן, אתר יצרן
הורדת עדכונים דרך הממשק הסלולרי/אתר יצרן, יצרן

ומה בישראל?

ישראל לא מחוברת למרכז התמיכה האירופאי של איווקו. אנחנו אולי באירוויזיון, ביורוליג ובתחרויות נוספות, אבל אנחנו לא מחוברים לאירופה יבשתית. לפחות עד שמדיניות שכנותינו תשתנה. לכן סמל"ת, יבואנית איווקו, עמלה על הקמת מרכז משלה שתוכניותיו נשמרות בסוד. עוד מוקדם לומר מה הוא יכלול, אבל סביר שיהיה שונה מזה האירופי. אפשרות השדרוג מרחוק מהמרכז הישראלי עומדת על הפרק, אבל תלויה בפתיחת אופציה שכזו מהיצרנית.

אגב, סמל"ת היא לא היבואנית היחידה שפועלת להקמת מרכז שכזה לתחום רכבי המשא והאוטובוסים, גם כלמוביל, יבואנית מרצדס ויונדאי, מפתחת מערך שכזה ששלב ראשון (מתוך 4) שלו כבר הוצג בסוף מרץ ובו שילוב בין אולם תצוגה דיגיטלי, מערכת המולטימדיה 'קונקטד' ואפליקציה אישית למשתמש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully