וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טסלה בדרך לישראל?

דובי בן גדליהו

22.10.2019 / 8:33

מקורות בענף סיפרו כי נציגי החברה ביקרו לאחרונה בארץ ובחנו בין השאר את התאמת תשתית הטעינה והיבטים של לוגיסטיקה וכוח-אדם. אלון מאסק ביקר בעבר בישראל אך הכחיש חבירה לחברות אוטו-טק

טסלה מודל S. יצרן, אתר יצרן
טסלה מודל S/אתר יצרן, יצרן

יצרנית כלי הרכב החשמליים האמריקאית טסלה, שבשליטת אלון מאסק, בוחנת את תנאי שוק הרכב הישראלי לקראת כניסה לפעילות ישירה בישראל, ייתכן שכבר ב-2020.

לדברי גורמים בענף הרכב, בחודשים האחרונים בחנו נציגי החטיבה האירופית של טסלה את תנאי שוק הרכב המקומי. בין השאר נבחנו תשתיות הטעינה בארץ והתאמתן ההנדסית למודל תחנות הטעינה המהירות של טסלה, שמכונות "סופרצ'ארג'רס" ומותאמות ייעודית לרכב החברה.
ככל הידוע, גם אגף המו"פ בטסלה נמצא כיום בקשר שוטף עם מספר חברות סטארט-אפ ישראליות בתחום האוטו-טק.

בנוסף נבחנו אפשרויות ותנאים לוגיסטיים שונים לפעילות בארץ, ובוצעו גם פניות למנהלים בענף הרכב לצורך בחינת אפשרות העסקה במערך הניהולי והתפעולי של טסלה, אם וכאשר תחל בישראל הפעילות. יצוין כי עד כה לא ניתן לכך כל אישור רשמי של החברה.

בשנים האחרונות נעשו עשרות ניסיונות ישירים ועקיפים לייבא רכבי טסלה לישראל, אולם נציגים שיצרו קשר עם החברה נענו בשלילה, בנימוק כי המודל העסקי של טסלה הוא פעולה ישירה של היצרן במדינת היעד, ולא פעולה מול דילרים ומתווכים עצמאיים.

מאסק הגיע לישראל מספר פעמים בשנתיים האחרונות לביקורים שהוגדרו "משפחתיים", אולם במהלך ביקוריו בארץ ואחריהם הוא סירב להתייחס לנושאים עסקיים ואף הכחיש מגעים עם חברות אוטו-טק ישראליות.

טסלה מודל 3. יצרן, אתר יצרן
מודל 3, המענה בתחום המשפחתיות/אתר יצרן, יצרן

בתכנון: התרחבות לקרואטיה ולסרביה

בענף הרכב מעריכים כי השינוי בגישת החברה כלפי השוק הישראלי נובע ככל הנראה מעלייה משמעותית בהיקפי הייצור של כלי הרכב החשמליים שלה בארצות הברית, ובעיקר של הדגם "טסלה 3" ההתחלתי. זאת במקביל להקמת מפעל ענק בסין, שיגדיל משמעותית את התפוקה הפוטנציאלית של החברה.

בעבר סבלה טסלה מעודפי ביקוש משמעותיים בשוק הבינלאומי, שהגבילו את התרחבותה. לאחרונה החלה החברה להרחיב את פעילותה באירופה, ובין השאר מסרה כי בכוונתה להתרחב למדינות כמו קרואטיה וסרביה ובהדרגה לשאר מדינות מזרח אירופה. חלק מהשווקים הללו נחשבים קטנים יותר ופחות מפותחים משוק הרכב הישראלי.

עוד בוואלה!

וולוו Recharge XC40: הרכב החשמלי הראשון של וולוו

לכתבה המלאה
טסלה מודל Y. יצרן, אתר יצרן
מודל Y העתידי, יוביל 7 נוסעים/אתר יצרן, יצרן

תקנות המס ישפיעו על מחירי הרכבים

עד לאחרונה מנעו תקנות התחבורה הישראליות אפשרות מצד יבואנים או יצרנים שאינם רשומים כחברה ישראלית לייבא רכב לישראל. אולם, תיקונים שמוכנסים כיום לתקנות התעבורה יאפשרו בקרוב לייבא רכב לישראל גם על-ידי חברה או יבואן בבעלות תאגיד זר שרשום בחו"ל.

כבר עכשיו ברור כי בעקבות השינויים האחרונים במיסוי הירוק בישראל שייכנסו לתוקף בינואר הקרוב, יתייקרו חלק מהדגמים החשמליים היוקרתיים שמשווקת טסלה, בהיקף של עשרות אלפי שקלים לעומת מחירם הפוטנציאלי לפני השינוי.

השינוי בתקנות המיסוי קובע תקרה של 60 אלף שקל להטבת המס על רכב חשמלי. על בסיס זה, דגם ה-S של טסלה שעולה כ-70 אלף אירו עתיד להתייקר בעשרות אלפי שקלים לעומת מחירו הפוטנציאלי. עם זאת, דגמי ה-MASS MARKET של החברה, ובהם דגם הטסלה 3 ורכב הפנאי העתידי טסלה Y, שמחירם בחו"ל נע סביב כ-40 אלף אירו לפני מסים, לא צפויים להיות מושפעים מהותית מהשינוי. אם וכאשר תתקבל החלטה סופית של טסלה להיכנס לישראל, היא תצטרך לבצע בארץ השקעות מהותיות, בין השאר בהקמת מרכז שירות ולוגיסטיקה בבעלותה והקמת אולם תצוגה ב"פריים לוקיישן".

טסלה מודל X. יצרן, אתר יצרן
מודל X, קרוסאובר עם דלתות שחף/אתר יצרן, יצרן

יצרן ראשון שנכנס לא באמצעות דילר

שוק הרכב החשמלי בישראל החל להתעורר בשנה האחרונה, כאשר עיקר הפעילות מתמקדת בפלח רכבי היוקרה. מסוף 2018 ועד היום נמכרו בישראל מאות כלי רכב בעלי הנעה חשמלית בלבד, בהובלת הדגמים אאודי E-TRON ויגואר I-PACE, שניהם מתחרים ישירים בטסלה.

במהלך החודשים הבאים יגיעו לישראל עוד מספר דגמי מפתח בעלי הנעה חשמלית, ביניהם רכב SUV מפואר של מרצדס, מכונית ספורט-יוקרה של פורשה ודגמים נוספים. זאת לצד הרחבה מואצת של יבוא דגמים חשמליים מתוצרת צרפת (פיז'ו ורנו), סין ויפן.

עם זאת, בענף מעריכים כי לטסלה יש בישראל "קהל שבוי" שממתין מזה זמן להגעת רכבי החברה לארץ, בעיקר קהל של לקוחות שהחזיקו בבעלותם רכבי טסלה בחו"ל. זאת לצד הערכות לפיהן לחברה ממתינים גם קשיים ייחודיים בישראל, בין השאר הצורך בתשתית טעינה מקיפה והתאמה של הקהל הישראלי לשיטת השיווק, השירות והמכירות הייחודית של טסלה. אלה כוללות בין השאר שיווק אונליין ישיר ללקוחות, חבילות שירות וטעינה ייחודיות שנרכשות מראש ועוד.

היבט מעניין נוסף לכניסת טסלה לשוק הישראלי, אם וכאשר תתבצע, הוא עובדת היותה יצרן הרכב הראשון והיחיד עד כה שנכנס לפעולה ישירה לישראל - ולא באמצעות דילר. באירופה ובשווקים רבים בעולם נוטים יצרני הרכב לרכוש ולהשתלט על מערכי השיווק וההפצה שלהם, על חשבון דילרים עצמאיים. יצרנים נוספים מאמצים בחלק מהשווקים את טקטיקות המכירה הישירות של טסלה, ולא מן הנמנע כי אם המודל יצליח בישראל יאמצו אותו יצרנים נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully