וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השקה: פיג'ו 508PHEV ו-3008PHEV

20.2.2020 / 13:13

אין עוד קונצרן רכב בעולם שהצליח לחשמל כמעט את כל דגמיו כמו שהצליחה קבוצת PSA, ועוד בלו"ז קצרצר. טעימה ראשונה מעוד שני דגמים היברידיים נטענים חדשים: 508PHEV ו-3008PHEV, שממשיכים את התנופה החשמלית בכל החזיתות

דגמי פיג'ו ההיברידיים/יצרן

לפעמים כדי להעביר מסר, צריך לזעזע את השגרה. יש דרכים שונות לעשות זאת, כשברוח התקופה יש שבחרו לחשמל את האווירה. כמעט כל יצרניות הרכב נמצאות בטירוף בנוגע לחשמול דגמיהם, אבל יש רק קונצרן רכב אחד, שביצע את המהלך כמעט עבור כל היצע הדגמים: PSA - פיג'ו, סיטרואן, DS וממרץ 2017 גם אופל.

בחצי שנה שחלפה כמעט כל הדגמים של הקבוצה זכו ל"שוק" חשמלי בדרך כלשהי, מהיברידי, דרך היברידי נטען (PHEV) ועד חשמל מלא. אין עוד יצרן רכב בעולם שביצע מהלך שכזה ובוודאי שלא בלו"ז כל כך צפוף. מעבר לעובדה שזה כורח המציאות בשל תקנות הזיהום המחמירות ולמיסוי שמלווה אליה באירופה כבר מתחילת שנה זו, PSA מעבירים נקודה: הם בחזית הטכנולוגיה.

הדגמים ההיברידיים של פיג'ו. יצרן, אתר יצרן
הארמדה החשמלית ונטענת השקע של פיג'ו/אתר יצרן, יצרן

כמובן שהשוט שהוביל לשוק הוא תקני זיהום האוויר CAFE המחמירים והולכים. נכון ל-2019 גם לפני השינוי הגדול הזה, מצבן של פיג'ו וסיטרואן היה טוב מאוד, שני המותגים האלו נמצאים במקומות הרביעי והחמישי מבחינת דירוג פליטת ה-CO2 הממוצעת שלהן (כאשר את המקומות הראשון, שני שלישי תופסות טסלה, סמארט וטויוטה בהתאמה). מצד שני, שוב, נכון ל-2019 הקונצרן היה חשוף לקנסות של יותר מ-5 מיליארד יורו. אולם טווארס הצהיר שהם נחושים שלא לשלם ולו יורו-סנט אחד של קנס ולשם כך נדרש חתיכת מהלך.

יש שיאמרו שזה קל יחסית לעשות כשיש בסה"כ 2 פלטפורמות מרכזיות שמשותפות למרבית הדגמים המרכיבים את 4 המותגים בקונצרן. אבל זה יהיה ניתוח מעט פשטני לתנופה הזו, שבמבחן התוצאה גורם לקבוצה לעקוף את יריבותיה בסיבוב.

שני המצטרפים האחרונים למירוץ החישמול הן פיג'ו 508 ו-3008 בעלי מערכת היברידית נטענת משקע (PHEV).

עוד בוואלה!

נהיגה ראשונה: פיג'ו 2008 החדש

לכתבה המלאה
הדגמים ההיברידיים של פיג'ו. יצרן, אתר יצרן
פיג'ו 508 PHEV בהספק זהה לגרסת ה-GT/אתר יצרן, יצרן

פיג'ו 508PHEV

המוטו שבה דוגלת הקבוצה הוא "שמור את זה פשוט" (keep it simple). על כן מתחת למרכב המסוגנן נמצא את אותו מנוע שכבר מנייד את 508 בגרסתו החלשה: טורבו-בנזין 1.6 ליטר, 180 כ"ס ותיבה אוטומטית עם 8 הילוכים. ליחידה זו חובר מנוע חשמלי עם 110.7 כ"ס כשהשניים רושמים הספק משולב של 225 כ"ס.

במתכוון או שלא, ל-508 כבר יש גרסה נטולת זרם חשמלי באותו הספק בדיוק. זו גרסת ה-GT והיא החזקה ביותר שיש בדגם. על הנייר ביצועי השניים דומים עם עדיפות לזו של ה-GT בעיקר בשל היותה קלה בכ-300 ק"ג מגרסת ה-PHEV. בפועל יש הבדל מהותי אחד: פעולת תיבת ההילוכים בקיק-דאון.

כמו כל ליין הדגמי העדכני של PSA, גם ל-508 הזו יש תיבה מתקדמת עם 8 ההילוכים תוצרת אייסין היפנית. זו תיבה שבכל הדגמים מכוילת לשמירה על חיסכון בצריכת הדלק על חשבון ביצועים, וגם אם היא לא מהזן הסופר-זריז כמו התיבות של המתחרים, היא סה"כ מתפקדת היטב. אבל כאן בגרסת ה-PHEV, משהו פוספס. ובכל פעם שהתיבה נדרשה להורדה של כמה הילוכים בקיק-דאון, היא מעט השתהתה בחיפוש אחר ההילוך הנכון. התופעה מונעת מהמכונית לייצר את פרץ הכוח הדרוש דווקא כשהכי צריכים אותו, ובלטה במיוחד כשביתר מהזמן היא פעלה בצורה חלקה, משלימה יחידת כוח טובה לכשעצמה.

הדגמים ההיברידיים של פיג'ו. יצרן, אתר יצרן
תא הנוסעים זהה לגרסה הרגילה/אתר יצרן, יצרן

בנסיעה עדינה יותר, התיבה זורמת עם הקצב ומתאפשרת נסיעה על חשמל בלבד. מתחת למושב האחורי של 508PHEV נמצא מערך סוללות ליתיום-יון בקיבולת של 11.6 קוט"ש, שמאפשר טווח חשמלי של 49-54 ק"מ בין טעינות לפי התקן החדש (WLTP). הרעיון שלי היה לנסות ולאמת את נתון הטווח, אבל היה לי ברור שזה נדון לכישלון בעיקר משום שתוואי הנסיעה החל בחופי העיר סיטג'ס בספרד, וטיפס אל ההרים שמסביב בכבישים מהירים. במסלול הררי שכזה ברור שלא ניתן לחלץ טווח חשמלי אופטימלי, וגם בנהיגה רגועה חלפתי על פני 35 ק"מ בלבד לפני שמנוע הבנזין נדלק. ממוצע צריכת הדלק לאורך כל המסלול שארך כמעט 200 ק"מ, עמד על 17.4 ק"מ לליטר. לא רע בכלל בהתחשב בתנאי הנסיעה. זמני הטעינה נעים בין 2-7 שעות, תלוי בעמדת הטעינה.

אבל מכונית היא לא רק 0-100 או צריכת דלק, היא הרבה יותר מכך ובמקרה של זו, לא היה צריך יותר מאשר לגלוש דרך כמה פניות כדי לגלות שגרסת PHEV מסווה היטב את 300 הק"ג העודפים של היחידה החשמלית (מנוע ומצברים). זה לא שהם לא מורגשים כמו שהמתלים האדפטיביים ששולטים אלקטרונית בבולמי הזעזועים, הצליחו לשמור על הנימוסים האתלטיים של המכונית. גם בגרסת ה-PHEV, פיג'ו 508 מגיבה טוב להפניית ההגה, משנה כיוון במהירות ואוחזת נהדר. המתלים החכמים גם מעניקים נוחות נסיעה מצוינת ויחד עם בידוד רעשים מעולה, מתקבלת חבילה איכותית ומשובחת שמדרבנת את הנהג לבלוע קילומטרים.

בתוך המכונית אין חדש, זו אותה 508 עם אותם ממדים כולל תא המטען, אותו אבזור, ואותן רמות גימור. ההבדל היחידי הוא שבגרסת ה-PHEV, אין מקום לגלגל חלופי. בינתיים פיג'ו מתכננת לייצר את גרסת ה-PHEV במקביל לגרסת ה-GT בעלת ההספק הזהה. הם אינם מוכנים למסור אם בעתיד נראה גרסת PHEV על בסיס מנוע הבנזין החזק יותר, ורק מוסרים שנצפה לבאות.

גם אצלנו צפויה גרסת ה-PHEV להימכר במקביל לגרסת ה-GT. אמנם סגמנט המשפחתיות הגדולות ממשיך לאבד נפח בעיקר לקרוסאוברים, אבל קברניטי היבואנית אומרים שפערי המחיר בין הגרסאות יצדיקו את יבוא גרסת ה-PHEV לצד גרסת ה-GT שכבר נמכרת כאן.

הדגמים ההיברידיים של פיג'ו. יצרן, אתר יצרן
פיג'ו 3008PHEV/אתר יצרן, יצרן

3008PHEV

גם גרסת ה-PHEV של 3008 זהה לזו הרגילה עם מנועי הבנזין והסולר. מבחינת PSA יחידת כוח חשמלית/היברידית היא עוד אפשרות בחירת מנוע, לפחות עד שהחשמל יישאר הבחירה היחידה על המדף, או לצד הדבר החם הבא, אולי הנעה גרעינית. גם 3008PHEV משלב מנוע טורבו-בנזין 1.6 ליטר, תיבת 8 הילוכים, ויחידה חשמלית, אלא שבשונה מ-508PHEV מהפסקאות שמעל, מנוע הבנזין מעט חזק יותר, וגם יש מנוע חשמלי מאחור, דבר שיוצר הנעה כפולה.

מנוע הטורבו-בנזין מייצר כמעט 200 כ"ס, וצמד המנועים החשמליים מציעים הספק כמעט זהה, עם תפוקת מומנט שונה משמעותית. יחדיו כל העסק הזה מייצר 300 כ"ס, כן, בדיוק כמו באחיו האופל גרנדלנד X PHEV, ומעניק ביצועים זריזים מאוד. נעיצה של רגל ימין בשטיח ו-3 המנועים האלה מטיסים את הקרוסאובר הזה מהמקום בזמזום חשמלי מהיר. זה לא שהוא חורך אספלט, כמו שהוא מעניק תחושת כוח לינארית, בעיקר בגלל שהמנועים החשמליים ממשיכים לדחוף גם בעת העברת ההילוכים. יש כוח, והרבה, כל הזמן. תיבת ה-8 הילוכים לא מהירה בהורדת הילוכים, אבל אין את ההשתהות הארוכה בבחירת ההילוך הנכון שחוויתי ב-508PHEV והיא סה"כ חלקה ונינוחה.

הדגמים ההיברידיים של פיג'ו. יצרן, אתר יצרן
מנועים חשמליים מלפנים ומאחור יוצרים ל-3009 סוג של הנעה כפולה/אתר יצרן, יצרן

ל-3008PHEV מצבר 13.2 קילוואט/שעה וכל עוד יש "מיץ" בסוללות אפשר להתנייד על חשמל בלבד עד לטווח רשמי של 58 ק"מ. כמו ליתר דגמי ה-PHEV בקבוצה, גם כאן נמצא 2 דרגות בלימה רגנרטיבית (שבאופן תמוה, נעדרת מהגרסה של אופל) ואפשרות הגדרת המרחק אותו נרצה לבצע על חשמל בלבד: 10 ק"מ, 20 או "מקסימום מרחק". בחרתי ב"מקס" ויצאתי לדרך במטרה לאמת את נתון החשמל. אבל גם הפעם זה לא ממש הצליח, גם בגלל תוואי הנסיעה וגם בגלל שהמצברים לא היו טעונים עד הסוף אלא רק שלושת רבעי המיכל. צריכת הדלק הממוצעת על פני כ-80 ק"מ (כולל המרחק שבוצע על חשמל בלבד) עמדה על 16.1 ק"מ לליטר בנסיעה מהירה למדי. משך הטעינה משקע ביתי יארך 8 שעות (8 אמפר), ושעתיים מעמדת טעינה מהירה (32 אמפר).

הדגמים ההיברידיים של פיג'ו. יצרן, אתר יצרן
גם ב-3008 תא הנוסעים זהה לזה של הגרסאות בעלות מנועי הדיזל והבנזין/אתר יצרן, יצרן

גם כאן, גרסת ה-PHEV זהה לזו עם מנועי בנזין או דיזל עם מספר התאמות נדרשות שמסתכמים במתלה אחורי מעט שונה, מיכל דלק קטן יותר והיעדר מקום לגלגל חלופי. באופן טבעי, בגלל שמדובר בקרוסאובר עם מבנה גבוה, יש יותר מקום מתחת לרצפה והסוללות ממוקמות בסידור אחר ובאריזה אחרת מזו שיש ב-508PHEV. וכל העסק מעלה את המשקל הכללי ב-300 ק"ג ביחס ל-3008 הרגילה. תוספת המשקל מורגשת כשהקרוסאובר נדחף לקצה, אבל היכולות מאוד גבוהות ויחד עם נוחות נסיעה משובחת, ותא נוסעים שקט, גם גרסת ה-PHEV מציעה איכות נסיעה פשוט מרשימה.

הדגמים ההיברידיים של פיג'ו. יצרן, אתר יצרן
הדגמים ההיברידיים של פיג'ו/אתר יצרן, יצרן

לקראת הגעה לישראל

הליין החשמלי של PSA צפוי להתחיל להגיע לישראל בתחילת הקיץ. אם התוכניות יצאו לפועל כמתוכנן הוא כנראה יחל בדגמי אופל שסומנו ב-PSA כמובילי המהפך החשמלי, וימשיך עם פיג'ו, DS וסיטרואן. עד אז גם צפויים להצטרף גרסאות נוספות כמו 3008PHEV שתוותר על המנוע החשמלי האחורי אבל תציע את אותו טווח נסיעה חשמלי. גם אופל גרנדלנד X וגם DS7 קרוסבק PHEV יוצעו במתכונת דומה של רק מנוע קדמי חשמלי.

מבחינת היבואנית זו חדירת שוק אדירה ועוצמתית, עם ליין מוצרים טכנולוגיים מאוד שגם צפויים לזכות בהקלות מיסוי לשנים הבאות. אנשי היבואנית כבר מכינים את הקרקע לכך שהמוצרים צפויים להיות יקרים יותר (דעה לה שותפות יבואניות אחרות), אבל מצד שני הם גם מציגים שאיפות גבוהות עם יעדי מכירות שיכניסו את פיג'ו וסיטרואן בשנה הבאה (בשנת מכירות מלאה), לעשירייה הראשונה בטבלת המסירות הכללית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully