וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן ראשון: מרצדס GLS 350d

13.5.2020 / 9:32

עם 521 סנטימטרים מפגוש לפגוש, 2.5 טונות ותג מחיר של 820,000 שקלים, אין ספק שהדור השלישי של GLS הוא הגדול מכולם. האם הוא גם המשובח מכולם?

מבחן דרך: מרצדס GLS. רמי גלבוע, רמי גלבוע
רק כאשר הולכים אחורה, ואז עוד קצת אחורה מבינים את המימדים שלו/רמי גלבוע, רמי גלבוע

נראה שהיצרנים הגרמניים מאכילים את הקרוסאוברים שלהם בסטרואידים ורק לאחרונה פגשנו את ב.מ.וו X7 הנמתח לאורך 5.15 מטרים, עם שבעה מקומות ישיבה מרווחים. עוד לא נרגענו ממידות XXXL של הלוויתן ממינכן וכבר מתייצב אצלנו הענק משטוטגרט עם 5.21 מטרים, משקל עצמי של 2,500 קילוגרם וכל הפאר והיוקרה של מרצדס בנץ. הפריגאטות החדשות משאירות מאחור את Q7 הנראה פתאום צנוע וקטן יחסית, ואני משער כי גם בתוך הנגמ"ש של מרצדס יתנהלו קרבות ידידותיים בין GLS המגודל, לבין GLE הקומפקטי ופתאום, כן, אפשר לומה הזול יותר.

מבחן דרך: מרצדס GLS. רמי גלבוע, רמי גלבוע
קרוסאובר, S-Class או מיניוואן?/רמי גלבוע, רמי גלבוע

כאשר אתה ניצב מול ענקים מוטוריים כאלה, אתה קצת מתקשה להבחין ביניהם; כולם גדולים ומרשימים, מפוארים ומפנקים, חמושים במיטב המוטוריקה והאלקטרוניקה. איך מבדילים ביניהם, איך בוחרים את ה-מגה-קרוסאובר המתאים לנו ביותר? ברמה גבוהה כל כך כבר אין מכוניות שאינן טובות והבחירה חייבת לנבוע מהסתכלות אישית, לאו דווקא מתוך השוואה מוטורית-הנדסית (אותה עוד נבצע, אל חשש). מרכיב קריטי בבחירת המכונית הוא הקליק שעושה לך המראה החיצוני, עניין אישי לחלוטין. פרמטר נוסף הוא דימוי היצרן והתחושות שהמותג משדר; יש כאלה שלא ייגעו במותג א', אחרים יסתערו על מותג ב'. זה אולי המקום להזכיר כי אצלנו הם נחשבים לענקים, אך לא כך בשוק האמריקני - שם צריכים האירופאים להתמודד מול לוייתנים כמו לינקולן נוויגייטור או קדילאק אסקלייד, הגדולים עוד יותר ומציעים שמונה מקומות ישיבה.

עוד בוואלה!

המפלט האחרון בימי קורונה: משאית BlissMobil

לכתבה המלאה
מבחן דרך: מרצדס GLS. רמי גלבוע, רמי גלבוע
מבחן דרך: מרצדס GLS/רמי גלבוע, רמי גלבוע

משאית קלה

בתחושות אלה אני עומד למרגלות GLS החדש, מנסה להרגיש מה הוא עושה לי. זהו רכב מגודל בעל נוכחות כביש ואפקט הגעה חזק ביותר - זה אחד הפרמטרים החשובים בקטגוריה. מעצבי מרצדס בחרו בסגנון מעוגל ומקומר, לא נמצא כאן זוויות חדות וגילופים המקובלים בעולם הקרוסאוברים הנוכחי. החרטום גדוש בכונסי אוויר מאיימים ובמרכזם לוגו הכוכב העגול, במימדים שנלקחו מעולם המשאיות. החרטום מעובד בקימורים רכים אך נחרצים, וכך גם יחידות התאורה המודרניות - גם הן נטולות זוויות, סוג של מלבן שפינותיו עוגלו ורוככו. גימורי כרום מדגישים את קווי המרכב ובמכסה המנוע בולטים שני קפלי מתכת בולטים, בהם תבחין גם ממושב הנהג.

מבחן דרך: מרצדס GLS. רמי גלבוע, רמי גלבוע
לוגו הכוכב מתנשא בגאון, שלא יהיו אי הבנות/רמי גלבוע, רמי גלבוע

המצלמה מתייצבת בצידו של ה-GLS, ורק מכאן אתה תופס את מידותיו הכבירות; הוא ארוך בכ-8 סנטימטרים מהדגם היוצא, הדופן ענקית, בסיס הגלגלים צמח ב-6 סנטימטרים, מסילות הגג ארוכות להפליא... עם כל כך הרבה פח קשה לייצר צללית ייחודית ומעניינת - מעצבי מרצדס לא ניסו אפילו לשבור את משטחי הצד על ידי קפלי מרכב מעניינים. זה אוטו ענקי, היושב על חישוקי 21 אינץ' גדולים וספורטיביים למראה (מגיע גם עם חישוקי 23 אינץ'). למרות שה-GLS מתנשא לגובה של 182.3 סנטימטרים, הפרופורציות שלו ארוכות ומתוחות.

מבחן דרך: מרצדס GLS. רמי גלבוע, רמי גלבוע
הישבן הבולבוסי כולל שני מושבים מרווחים, ותא מטען מרווח ביותר. פתחי המפלט, מזוייפים/רמי גלבוע, רמי גלבוע

מראה המיניוואן הבולבוסי נמשך לאחור עם עיצוב מופנם ומקומר יחסית - להצלת ההופעה מגיע פגוש אחורי מוכרם עם פתחי מפלטים מזוייפים, המכניסים מעט אופי לקרון משטוטגרט. באופן אישי, מצאתי את עיצובו החיצוני של GLS מפוהק למדי; בוודאי בהשוואה למתחרה הישיר מבית ב.מ.וו. מצד שני, ברור לחלוטין שמעצבי מרצדס קיבלו בריף שהעדיף בורגנות מופנמת, על פני מוחצנות זועקת; כבר ראינו מרכבים מסעירים של מרצדס ואני משוכנע כי המופנמות אינה מקרית, היא מתכנסת למדיניות העיצוב הנקוטה היום בשטוטגרט.

מבחן דרך: מרצדס GLS. רמי גלבוע, רמי גלבוע
חמשת המושבים הקדמיים מרווחים, מחושמלים ונוחים; שני האחוריים פחות מפנקים, אבל הם מספיקים להסעת מבוגרים בגודל סביר/רמי גלבוע, רמי גלבוע

סלון מרווח לכל המשפחה

קורת הגג הקדמית משופעת ונמוכה, היא מחייבת הרכנת ראש קלה בזמן הכניסה ל-GLS. אבל ברגע שהתיישבת באחת מכורסאות העור אתה מוצא עצמך במרחב מרווח, מפנק ומאובזר בצורה העשירה ביותר. מנועים חרישיים מסייעים במציאת תנוחת נהיגה מושלמת, מעסים לך את הגב (לבחירתך ארבע תוכניות עיסוי), מצננים ומחממים את הנהג והנוסע. שני צגי 12.3 אינץ' מוטמעים בלוח המחוונים, באיכות תצוגה מעולה. הצג המרכזי מופעל בשיטת MBUX, וההפעלה נוחה ואינטואיטיבית מאוד. ניתן לשלוט במערכות הרכב גם בעזרת מתגים פיזיים, הנחיות קוליות, תנועות ידיים ומשטח מגע קטן. לוקח קצת זמן להסתגל לשפע הטכנולוגיה, אבל העסק עובד מצויין. חומרי הדיפון כוללים עור רגיל ועור נאפה, ריקועי אלומיניום מהמשובח ביותר. גרסת המבחן Luxury הייתה מאובזרת ומגומרת למהדרין ויש גם Ultimate Luxury, למי שרוצה להתפנק עוד יותר.

מבחן דרך: מרצדס GLS. רמי גלבוע, רמי גלבוע
משטח התצוגה הדיגיטלי משתלט על תא הנוסעים, מכניס אווירת תחכום טכנולוגי/רמי גלבוע, רמי גלבוע

המידות הגדולות מאפשרות לשבץ שישה פתחי מזגן מלפנים, יש פתחים נשלטים גם בשתי שורות המושבים האחוריות. עם בסיס גלגלים המזכיר את הגשרים מעל נהר ריין לא הופתענו למצוא מרחב פנים ענקי, גם בשורת המושבים השנייה. בלחיצת כפתור מתקפלים מושבי השורה השנייה, כדי לאפשר כניסה נוחה למושבי השורה השלישית. היצרן טוען שניתן להושיב מאחור נוסעים בגובה עד 1.94 מטרים; הרגשתי סביר לגמרי בשורה האחורית. לנוסעים מאחור יש תאורה פנימית, שקעי הטענה, תושבות למחשבי טאבלט. מי שירצה להרגיש עוד יותר מנכ"ל, יזמין מושב אחורי בתצורת שתי כורסאות נפרדות.

מבחן דרך: מרצדס GLS. רמי גלבוע, רמי גלבוע
ידיות האחיזה מוזרות למדי, לא מסייעות בכלום/רמי גלבוע, רמי גלבוע

מהקונסולה המרכזית מתרוממות זוג ידיות אחיזה, מוזרות למראה ולמגע. אנשי מרצדס מכתירים את ה-GLS כ S-Class של עולם הקרוסאוברים, והוא אמנם מציג את כל מה שמרצדס יודעת על תכנון וייצור תאי נוסעים מפנקים להפליא. תא המטען גדול ומרשים - גם בתצורת 7 מושבים פתוחים הוא יכיל 355 ליטר מטען, המספיקים להכנסת מחצלת, צידנית וכמה כיסאות מתקפלים. קפל את כל המושבים, ויש לך ימ"ח בנפח 2,400 ליטרים.

מבחן דרך: מרצדס GLS. רמי גלבוע, רמי גלבוע
מתחת לרצפה מתחבא גלגל חלופי, לא ערכת תיקון/רמי גלבוע, רמי גלבוע

עוצמה שקטה

רכב המבחן התייצב בגרסת 350d. מנוע דיזל 3.0 ליטר, 286 כ"ס ו-60 קג"מ. זוהי תחנת כוח רצינית המחוברת לתיבת 9-הילוכים מצוינת. מנוע ה-6 בוכנות חזק ובשרני אבל הבעיה היא שמשקלו העצמי של GLS מגיע ל-2,500 קילוגרם, זה המון. דף הנתונים מצהיר על 7.0 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש ובאמת, אין מה להתלונן על ביצועי המנוע. הם מספיקים לכל משימה, אבל אל תחפשו התרגשות ותאוצות חריפות; לצורך זה תזדקקו לגרסאות 400 או AMG החזקות ויקרות עוד יותר.

מעולם לא אהבתי את מוט ההילוכים הזערורי של מרצדס, סוג של גו'יסטיק המבצבץ מגלגל ההגה; אבל ה-GLS מפליג ברכות נינוחה, זה ממש לא אוטו עצל. תיבת ההילוכים מוציאה את המיטב מהמנוע, בידוד אקוסטי משובח משאיר את רוב הרעשים בחוץ, מנוע, צמיגים ורוח. גג שמש ענקי נפער מעל לנוסעים.

משקל ה-GLS וצמיגי הענק אינם משאירים ציפיות לנסיעה חסכונית; היצרן טוען ל-14.5 קילומטרים לליטר בין עירוני אבל אני ראיתי בעיקר 11-12, סביר לגמרי עבור רכב גדול כל כך. הנתון הבינעירוני הטוב ביותר שראיתי היה 13 קמ"ל אבל בקטעי נהיגה תובעניים צנחה התצרוכת ל-6.5 קילומטרים לליטר, בנהיגה לא מהירה מאוד.

מבחן דרך: מרצדס GLS. רמי גלבוע, רמי גלבוע
מוט ההילוכים הזעיר מתפקד היטב אבל הוא מוזר מאוד, בתחושת האצבעות/רמי גלבוע, רמי גלבוע

מרבד הקסמים

תהיה זו טעות גסה למדוד את ה-GLS במונחים של רכב ספורטיבי. באופן אישי אני מתקשה שלא לצאת למקצה מהיר עם כל אוטו הנופל אל ידיי, אבל ה-GLS הרגיע אותי מהר מאוד. אין טעם למעוך את הדוושה, או לאתגר אותו בכבישים מסתלסלים; ה-GLS מגהץ כבישים סוררים, אבל ממש לא בא לו לצאת לנהיגה מושחזת. מהר מאוד תמצא את עצמך מתייצב על קצב נהיגה מהיר אך רגוע, נהנה מהשלווה והעידון המופתיים בתא הנוסעים.

מבחן דרך: מרצדס GLS. רמי גלבוע, רמי גלבוע
רמת הגימור והביצוע ראויים לכל שבח, גם מאחור. החומרים מצויינים למראה ולמגע/רמי גלבוע, רמי גלבוע

ה-GLS מגיע לארץ עם מתלי אוויר, מה מאפשר לו להיות נוח מאוד - למרות צמיגי 315/40R21 אחוריים ו-275/45R21 קדמיים. בכבישים משובחים השארתי אותו במצב 'קומפורט' והוא ריחף על פני ענן רך ומפנק, מבודד אותי מתחלואי הכביש. כאשר השתבש הכביש ועלתה מהירות הנסיעה, העברתי את המתלים למצב 'ספורט'; ה-GLS הפך למדוייק ומבוקר יותר, עדיין נוח מאוד ולא באמת ספורטיבי. זהו יתרונם של משקל עצמי גבוה, בסיס גלגלים ענקי ומתלי אוויר משובחים.

מרצדס GLS חמוש במיטב מערכות הבטיחות המודרניות, אם כי הוא מסתפק ב-6 כריות אוויר בלבד. בקרת השיוט האדפטיבית ושמירת הנתיב פועלות מצויין, תורמות לאווירה הרגועה בתא הנוסעים. עבור מי שמחפש נסיעה רגועה ונינוחה, מרצדס GLS הוא אחד הכלים המרגיעים ביותר על הכביש - תוך ויתור על התרגשות ומעורבות נהג.

מבחן דרך: מרצדס GLS. רמי גלבוע, רמי גלבוע
האיבזור והאלקטרוניקה במיטבם, כולל תצוגה עילית בהירה וצלולה/רמי גלבוע, רמי גלבוע

הנעת 4-Matic של GLS והיכולת להגביה אותו על מתלי אוויר, עלולים לטעת בכם ציפיות שווא לנהיגת שטח. תרגיעו, במידותיו הענקיות ועם צמיגים בחתך-40, זה לא רכב לנסיעת שטח החורגת מיכולותיהם של קרוסאוברים סטנדרטיים. יש ל-GLS ערכת שטח אופציונאלית העולה 18,000 וכוללת כל מיני שיפורים אלקטרוניים ובעיקר - הילוך כוח אמיתי, תוספת הגבהה של 30 מילימטרים למרווח הגחון, מיגון תחתון ונעילת דיפרנציאל אחורי. זו תמורה טובה לכסף אבל עדיין, לא הייתי בונה על ה-GLS לטיולי שטח מדבריים (מי שמתעקש יוכל לקבל חישוקי 19 אינץ', עם צמיגי S&M).

מבחן דרך: מרצדס GLS. רמי גלבוע, רמי גלבוע
מבחן דרך: מרצדס GLS/רמי גלבוע, רמי גלבוע

קרב הטיטאנים

מרצדס GLS החדש קובע רף חדש במידות ובמרחב הפנים, וברמת הפינוק לכל המשפחה. הוא מהווה שיפור משמעותי ביחס לדגם היוצא אם כי באופן אישי, הייתי מצפה לעיצוב פחות מופנם. ה-GLS מרשים מאוד, מהיר, מלוטש, מאובזר ומפנק ביותר; לא הייתי ממהר להשוות אותו עם S-Class אבל זה באמת קרון משפחתי משובח.

מבחן דרך: מרצדס GLS. רמי גלבוע, רמי גלבוע
מבחן דרך: מרצדס GLS/רמי גלבוע, רמי גלבוע

המתחרה הטבעי ל-GLS הוא ב.מ.וו X7, אבל יש ל-GLS גם תחרות מבית; זהו GLE המצוייד בשבעה מושבים (5+2, למען הדיוק), ומידותיו צנועות יותר - ה-E קצר מה-S בכ-30 סנטימטרים והוא קל ב-250 קילוגרם. זה פער משמעותי, המצטרף לתג מחיר הנמוך בכ-125,000 שקלים ממחיר GLS מקביל. מצד שני, חלק מהאטרקטיביות של מרצדס GLS היא דווקא מידותיו הענקיות, ומחירו הגבוה; יש לקוחות המחפשים את הקיצוניות הזו, והם לא יסתפקו בחלופות צנועות יותר.

מבחן דרך: מרצדס GLS. רמי גלבוע, רמי גלבוע
מבחן דרך: מרצדס GLS/רמי גלבוע, רמי גלבוע

על הצד הטכני: מרצדס GLS 350d

מנוע, הנעה: טורבו דיזל 6 בוכנות, 4X4
נפח: 2,925 סמ"ק
הספק/סל"ד (כ"ס): 286/3,600
מומנט/סל"ד (קג"מ): 60/1,200
תיבת הילוכים: פלנטרית, 9 הילוכים

מידות:
אורך (ס"מ): 520.7
רוחב (ס"מ): 195.6
גובה (ס"מ): 182.3
בסיס גלגלים (ס"מ): 313.5
תא מטען (ליטרים): 355 / 2,400
משקל עצמי (ק"ג): 2,500

ביצועים:
תאוצה 0-100 (שניות): 7.0
מהירות מרבית (קמ"ש): 227
תצרוכת דלק בינעירונית (מבחן, קמ"ל): 6.5-13

מחיר רכב המבחן (שקלים): 820,000

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully