וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן דרך: טויוטה ראב4 פלאג אין

עודכן לאחרונה: 5.5.2021 / 22:00

הדור החמישי של ראב4 מקבל הנעה היברידית-נטענת; הוא חוסך דלק וזיהום, ומפתיע לטובה בסעיף ביצועי המנוע. אבל כמה צריך לחסוך כדי להצדיק 255 אלף שקלים?

מבחן דרך: טויוטה ראב4 פלאג אין. רמי גלבוע
רכב המבחן כמעט זהה לאחיו הלא נטענים; בדופן ימין יש פתח לשקע הטעינה, והתווספו כמה תוויות/רמי גלבוע

מבחן זה היה אמור להתמקד בסוגיות חיסכון ואנרגיה, זיהום הפלאנטה ומיצובו של ראב4 החדש; כך חשבתי עד שהגעתי לכביש ההררי האהוב עלי, סובבתי את החוגה למצב 'ספורט', ונתתי גז. הקרוסאובר המגודל התעורר לחיים חדשים, זינק ממקומו כאילו היה רכב ספורטיבי קטן. התאוצות היו חזקות ובוטות, עמוק אל תחום שלוש הספרות. עם 6.0 שניות מאפס ל-100 זה לא צריך להפתיע אבל בכל זאת, לא ציפיתי לכאלה ביצועים מהראב4 PHEV - הראב4 הכבד והיקר ביותר, עד היום.

מבחן דרך: טויוטה ראב4 פלאג אין. רמי גלבוע
אבי השושלת עדיין חמוד ונוסטלגי. הדגם הנוכחי עדיף לאין שיעור בכל פרמטר של מנוע, עידון ופינוק, טכנולוגיה ובטיחות. מה יהיה איתו בעוד עשרים שנה?/רמי גלבוע

אבי אבות הקרוסאוברים

פגישה אקראית עם ראב4 קשיש במג'דל שאמס החזירה אותי 25 שנים לאחור, למפגש הראשון שלי עם הרכב המהפכני שנגס בעקביהם של קרוזרים עתיקים, פג'רו וטרופרים. המונח 'קרוסאובר' עוד לא היה קיים וכך גם הכינוי העברי "ג'יפון", אותו היה לי הכבוד להמציא. במסגרת ביקור בפריס הזדמן לי לבחון ראב4 קצר, בעל הילוכים ידניים. היה זה כלי מהפכני, מזיגה משונה בין מכונית GTI לבין רכב שטח מסורתי.

הצרפתים קראו לו Fun Cruiser, שם מקסים שלא נקלט בתעשייה, אבל אני נדהמתי מביצועי הכביש והשביל שלו. הראב4 פירפר בגלגליו בטירוף (מי דיבר אז על בקרת משיכה ויציבות?), השחיז צמיגים בעוז, שמר על זוויות גלגול חסרת תקדים ביחס לרכבי השטח של התקופה. הוא אפילו התנהל לא רע בכמה שבילים אותם הצלחתי לחקור - בימים ההם, אירופה עוד איפשרה להוריד גלגלים מהאספלט.

עוד בוואלה!

חשמל, מימן, כיף: איך נראה העתיד של טויטה?

לכתבה המלאה
מבחן דרך: טויוטה ראב4 פלאג אין. רמי גלבוע
העולם עוד לא החליט איזה סוג אנרגיה יהיה הטוב והנקי ביותר, במבט גלובאלי הכולל גם את ייצור הסוללה והפקת החשמל לרשת הביתית/רמי גלבוע

ראב4 2021 הוא חיה אחרת לחלוטין; הוא ארוך מהסבא הקדמוני כמעט במטר, שוקל 800 קילוגרם יותר, יומרות השטח התחלפו בתקינות פוליטית וחיסכון, יכולות כביש ובטיחות הטובות לאין שיעור מאלה של המייסד. אנו מכירים היטב את הדור החמישי של ראב4, שהושק לפני יותר משנתיים. עיצובו הוקצן על סטרואידים, הוא עדיין נראה תחרותי ועדכני.

מבחן דרך: טויוטה ראב4 פלאג אין. רמי גלבוע
מנוע הבנזין חזק מאוד, אבל תיבת ההילוכים הרציפה והמשקל הגבוה מכבידים עליו/רמי גלבוע

ראב4 משווק במגוון מערכות הנעה וטווחי מחיר - החל בבנזין 2.0 ליטר העולה 182,000 שקלים וכלה בגרסת המבחן העולה, תסלחו לי בבקשה... 255,000 שקלים. רבע מיליון שקל עבור ראב4? עם כל הכבוד למיתוג ולטכנולוגיה, רבע מיליון שקלים? מחיר זה מכניס את ראב4 לטריטוריה של מותגים יוקרתיים ולגזרת 5+2, התחרות קשה. לא רק ביחס למותגים אחרים (כמו פיג'ו 3008 היברידי-נטען העולה גם הוא 255 אלף שקלים), אלא גם לתחרות מבית; רכב המבחן עולה כ-40,000 שקלים יותר מגרסת E-Motion ההיברידית, המאובזרת טוב מאוד.

מבחן דרך: טויוטה ראב4 פלאג אין. רמי גלבוע
תא הנוסעים איכותי ושימושי אבל ב-255,000 שקלים, יכולנו לבקש יותר/רמי גלבוע

בוקר שקט

חופשי מהצורך לתאר בפניכם את מראהו של ראב4 ואת האיבזור, אני מניע ויוצא לדרך; אתה לוחץ על מתג, לוח המחוונים מתעורר לחיים, אבל אינך שומע דבר. לחיצה קלה על דוושת הגז וההיברידי מתקדם, בחרישיות מוחלטת. ההרגשה נעימה מאוד, בוודאי בחניון סגור המגביר את תחושת השקט.

טויוטה מצהירה על טווח חשמלי טהור של 75 קילומטרים, אני הגעתי ל-60. זה פחות מהטווח הרשמי אבל הנתון מצוין, כי חלק מהדרך עשיתי בנסיעה בינעירונית הצורכת יותר חשמל. סביר להניח שהראב4 PHEV יכסה נסיעה חשמלית מנתניה לתל אביב, ובחזרה; כאשר ייגמר המיץ בסוללה ייכנס לפעולה מנוע הבנזין, יהיה קשה להרגיש בפעולתו.

מבחן דרך: טויוטה ראב4 פלאג אין. רמי גלבוע
דיאגרמת ניצול האנרגיה מרצדת בחיצים צבעוניים, מהר מאוד תפסיק להתבונן בה. איכות התצוגה בינונית/רמי גלבוע

ככל שתהיה הנסיעה עירונית ופקוקה יותר, כך ייגדל שיעור החיסכון. בנהיגה עירונית צפופה ועם מצבר מדולדל עברתי קרוב ל-18 קילומטרים עירוניים, לפעמים נגעתי ב-20 קמ"ל. זה פחות טוב מהיברידי טהור אבל אסור לשכוח את 56 הקילומטרים החשמליים, אותם ביצעתי בלי לשרוף טיפת דלק.

ראב4 PHEV הוא רכב שקט מאוד, אך לא שקט לחלוטין. כמו אצל חבריו לקטגוריה, היעדר קול הבוכנות מדגיש את הצלילים האחרים; רעש צמיגים ורחשי רוח, המיית תמסורות ומערכות קירור, צלילי טעינה רגנרטיבית המלווה כל עצירה מלאה. השקט אינו מוחלט אבל אתה לומד להעריך אותו, כאשר נכנס מנוע הבנזין לפעולה. צלילו המחוספס של הבנזין משתלט על הקולות הטכנולוגיים של המערכת החשמלית.

מבחן דרך: טויוטה ראב4 פלאג אין. רמי גלבוע
הצביעה הדו-גוונית עושה לו חסד/רמי גלבוע

נותנים בבנזין

טויוטה עוד לא נכנסה למירוץ החשמלי-טהור, אבל היא מציעה כאן מערך מרשים הכולל שני מנועים חשמליים בהספק של 182 + 53 כוח סוס וסוללה בקיבולת 18.1 קוט"ש. גם באגף הבנזין היא לא חסכה דבר - לראב4 הנטען יש מנוע 2.5 ליטר בהספק 185 כ"ס, ההספק המשולב של כל המערכות מגיע ל-306 כוח סוס. זה המון כוח עבור קרוסאובר משפחתי; נזכיר כי רכב המבחן מאיץ ל-100 קמ"ש ב-6.0 שניות בעוד הגרסה ההיברידית נזקקת ל-8.4 שניות, וגרסת הבנזין נדרשת ל-11.0 שניות כדי להשלים את המיאוץ הקלאסי.

מבחן דרך: טויוטה ראב4 פלאג אין. רמי גלבוע
המרחב מאחור טוב, יש יציאות מזגן ונקודות טעינה/רמי גלבוע

עדר הסוסים מעניק לראב4 ביצועים מצויינים אבל החוליה החלשה היא תיבת ההילוכים הרציפה. בנסיעה רגועה לא תרגישו בפעולתה אבל כל תאוצה משמעותית תעלה את הסל"ד לרמה גבוהה, רועשת ואף יבבנית. התיבה הרציפה אינה מתוכננת לדמות הילוכים וירטואליים, היא מעלה את המנוע לסל"ד גבוה ורק אז מגיעה התאוצה. זו התנהלות לא נעימה, שתבוא לידי ביטוי גם בעקיפה במהירות תלת ספרתית שגרתית. דווקא בנהיגה 'ספורטיבית', צליל המנוע פחות הטריד אותי; אני משער שמעט לקוחות של ראב4 ישחיזו צמיגים בכבישים הררים, אבל כאשר יעשו זאת - ביצועי המנוע המצוינים יכפרו על הצליל.

מבחן דרך: טויוטה ראב4 פלאג אין. רמי גלבוע
אינו שונה בעיצוב החיצוני מהגרסאות האחרות/רמי גלבוע

ומצד שני, ברגע שאתה מנצל את עצמת המנוע, אתה פוגש מגבלות חדשות. ראב4 הנטען שוקל 1,930 ק"ג, זה המון; הוא סוחב בתא המטען 350 קילוגרם המשפיעים לרעה על התנהגות הרכב. המתלים מכויילים לשמירת נוחות הנסיעה, והתוצאה המתקבלת טובה בהחלט; קצת מתנודד, קצת צולל בבלימות ובפניות, אבל המתלים מתמודדים בכבוד עם המסה. על אספלט עירוני הוא פחות טוב, הצמיגים הספורטיביים אינם עושים לו חסד. מפרט הבטיחות גבוה מאוד: יש 7 כריות אוויר, בלימה ושמירת נתיב אוטונומיות, זיהוי הולכי רגל וכלי רכב בשטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית, כל החבילה.

מבחן דרך: טויוטה ראב4 פלאג אין. רמי גלבוע
לוח המחוונים מספק שפע של מידע, אבל אין מד סל"ד/רמי גלבוע

על חשמל, בנזין ומה שביניהם

רוב הלקוחות לא יתעסקו בחישובי אנרגיה, הם יציבו "אוטומט" וייתנו לאוטו למקסם את הניהול. אני מתנצל מראש על הפיסקאות הבאות שיהיו טרחניות וטכנולוגיות למדי. למכוניות היברידיות-נטענות יש פיצול אישיות אנרגטי. כאשר נוסעים בכוח החשמל שנטען מהשקע הביתי, הנסיעה נטולת זיהום מקומי והעלות היא כ-25% מעלות נסיעה על בנזין טהור, חסכוני מאוד. טווח הנסיעה הריאלי על חשמל טהור הוא 50-60 קילומטרים.

מבחן דרך: טויוטה ראב4 פלאג אין. רמי גלבוע
סוחב 350 ק"ג נוספים בתא המטען בשל תוספת הסוללות/רמי גלבוע

לאחר מיצוי הטעינה הביתית אתה מוצא את עצמך נוהג ברכב היברידי רגיל, אבל - עם 350 קילוגרם בתא המטען. משקל זה מעלה את תצרוכת הדלק. בנסיעת המבחן הבין עירונית נעה תצרוכת הדלק בין 13-15 קילומטרים לליטר. זה לא נתון מרשים אבל אם משקללים פנימה את 60 הקילומטרים החשמליים, הוא משתפר משמעותית.

בעיה נוספת היא שכאשר המצבר מתרוקן, מנוע הבנזין מתאמץ יותר וצלילו משתלט על הנסיעה. לאור זאת בחרתי במצב 'טעינה' ותוך 40 קילומטרים טען הראב מחצית מהמצבר הגדול. פרק טעינה זה דרדר את תצרוכת דלק לכ-11 קילומטרים לליטר אבל לאחר מכן, השתפרה מאוד הנסיעה - תצרוכת הדלק חזרה לסביבות 16 קילומטרים לליטר והעיקר, מנוע הבנזין חזר להיות דיסקרטי. הוא פעל לעתים רחוקות יותר, והיה שקט בהרבה. בכביש 6 בדקתי את תאוצות הראב4 במהירויות גבוהות, מרשים ביותר - גם ב-120 אתה מקבל פרץ תאוצה נחרץ, האוטו מזנק קדימה בתזיתיות.

מבחן דרך: טויוטה ראב4 פלאג אין. רמי גלבוע
לא ממש שטח, אבל טוב לשבילים רגועים/רמי גלבוע

רכב שטח?

הראב המייסד מ-1997 היה גבוה יחסית, זוויות המרכב מצוינות, והצמיגים בעלי חתך גבוה. בזמנו לא התקשינו להיכנס איתו לשבילים מאתגרים למדי, בלי להגזים. לראב4 2021 יש הנעה כפולה ומצב הנעה Trail, המשפר את העברת הכוח לקרקע. הגלגלים הקדמיים מונעים בחשמל + בנזין, האחוריים באמצעות מנוע חשמלי נפרד. אחיזת הצמיגים טובה, בקרת המשיכה הדגימה יכולת טובה לשלוט במנועים השונים. המגבלה הגדולה נובעת מפגוש קדמי העלול להיתלש בקלות, זווית בטן בעייתית, וצמיגי כביש המיועדים לחסוך באנרגיה. אני משער שאם תרחיקו לכת מעבר לשביל מתוקתק כנראה תצליחו לחזור הביתה, אבל הסיכוי לנזקי מרכב/צמיגים גדולים. חראם עליכם, זה לא רכב שטח.

מבחן דרך: טויוטה ראב4 פלאג אין. רמי גלבוע
זווית הגישה מגבילה את פוטנציאל השטח/רמי גלבוע

בחזרה לעמדת הטעינה

ראב4 היברידי-נטען הוא רכב משוכלל ומתקדם, הפגנת כוח מרשימה של טויוטה. הוא נראה טוב, תא הנוסעים איכותי ומאובזר היטב, איכות ההרכבה מצוינת; מצד שני ובעבור 255,000 שקלים, יכולנו לבקש תא יותר מתוחכם ועשיר בחומרי דיפון וריפוד. צג המולטימדיה גדל ל-9 אינץ', אבל הגרפיקה עדיין בסיסית ומינימליסטית. יחידת ההנעה הנטענת מעלה את משקלו לכמעט שתי טונות אבל למרות זאת, הוא זריז ועוצמתי. עדרי הסוסים בהם חמוש ראב4 הנטען מעניקים לו ביצועי מנוע חריגים, אבל אני מסופק אם לקוחותיו הטיפוסיים ינצלו יכולות אלה.

מבחן דרך: טויוטה ראב4 פלאג אין. רמי גלבוע
כמה תצטרכו לנסוע כדי להחזיר את הפרש המחיר?/רמי גלבוע

עבור לקוחות בעלי נסועה בין עירונית גבוהה, ראב4 הנטען אינו מספיק חסכוני; בוודאי לא ביחס לתאומו ההיברידי, העולה עשרות אלפי שקלים פחות. לקוח עירוני הנוסע 50-60 קילומטרים ביום ואינו מתעצל לחבר את הכבל החשמלי מדי ערב, יוכל למצות עד תום את פוטנציאל החיסכון החשמלי. אבל לא מעט שנים יחלפו עד שיחזיר לעצמו את 40,000 השקלים אותם הוציא עבור המערכת הנטענת.

אני משער שמי שיירכוש ראב4 נטען יעשה זאת במידה רבה בגלל התחכום הטכנולוגי, והתדמית הירוקה. הוא יאהב את הרעיון של תדלוק פעם בשבועיים או יותר, ובשוך ההתלהבות הראשונית יפסיק להתעסק באופציות ההנעה השונות. לא ברור לי כמה אנשים כאלו יש בישראל אבל היום יש להם אופציה חשמלית נוספת, מתחת למכסה המנוע של ראב4.

מבחן דרך: טויוטה ראב4 פלאג אין. רמי גלבוע
הטכנולוגיה מרשימה, אבל המחיר לא זול/רמי גלבוע

על הצד הטכני: טויוטה ראב4 היברידי נטען, 4X4

מנוע בנזין, הנעה: בנזין מוגדש 4 בוכנות, מניע את הגלגלים הקדמיים
נפח: 2,487 סמ"ק
הספק מרבי (כ"ס/סל"ד): 185/6,000
מומנט מרבי (קג"מ / סל"ד): 23.1/3,200
תיבת הילוכים: רציפה

מנועים חשמליים, הספק (כ"ס): 180 + 53
מצבר (קוט"ש): 18.1

הספק משולב (כ"ס): 306 כ"ס

מידות:
אורך (ס"מ):
460
רוחב (ס"מ): 185
גובה (ס"מ): 169
בסיס גלגלים (ס"מ): 269
תא מטען (ליטרים): 657
משקל עצמי (ק"ג): 1,930

ביצועים:
תאוצה 0-100 (שניות): 6.0
מהירות מירבית: 180 קמ"ש
תצרוכת דלק בינעירונית (מבחן, קמ"ל): 13-15, לאחר מיצוי הטעינה הביתית

מתחרים:
פיג'ו 3008 פלאג אין

מחיר רכב המבחן: 255 אלף שקלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    8
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully