וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד התחבורה מודה: האזרחים טרפדו את תקנות מערכות ההתרעה

עודכן לאחרונה: 23.7.2021 / 10:48

אחרי ששרת התחבורה הצהירה אתמול על דחיית כניסתן לתוקף של התקנות המחייבות מערכות שכחת ילדים במכונית. אלו המספרים האמיתיים מאחורי ההיענות הציבורית

כחודש אחרי שנחשף ב"וואלה" לראשונה עוד ב-22 ליוני כי שרת התחבורה מרב מיכאלי בוחנת מחדש את החיוב להתקנת המערכות, ולאחר שאתמול הודיעה שרת התחבורה כי תדחה את יישום התקנות המחייבות התקנת מערכת לשכחת ילדים במכוניות ליוני 2022 בשל האופן בו נקבעה התקנה, כעת אפשר לספר - יש גם סיבה אחרת.

בדברי הסבר שנתן דוד טמיר היועץ המשפטי של משרד התחבורה במסמך טיוטת חקיקת המשנה של התקנות נאמר כי מבדיקה פנימית של המשרד, עולה כי רק 50 אלף מערכות נרכשו עד כה, זאת לעומת כ-800 אלף מערכות שנדרשות להיות מותקנות לפי ההערכות משרד התחבורה - כלומר, 6.25 אחוזים בלבד מהיעד המקורי, כאשר התקנה עמדה להיכנס לתוקף בעוד כשבוע וחצי ב-1 באוגוסט.

הדיון בוועדת הכלכלה על התקנות בשנה שעברה

בווידאו: ועדת הכלכלה דנה בהתקן למניעת שכחת ילדים בכלי רכב/צילום: ערוץ הכנסת

"בנסיבות אלה, ובמטרה להימנע ממצב דברים שבו ייכנס לתוקף האיסור הקבוע בהוראת השעה, על אף שהשוק טרם נערך ליישומו, יחד עם כוונה לבחינה מקצועית נוספת של ישימות ההסדר שנקבע בהוראת השעה והתאמתו להשגת תכליותיו, מוצע לדחות את תאריך התחילה של הוראת השעה עד ליום ב' בסיון התשפ"ב (1 ביוני 2022)". כותב טמיר בדברי ההסבר שלו, או במילים אחרות - הציבור מרד בתקנות והצביע בארנקים נגד היוזמה שקודמה בתקופת השרה היוצאת.

עוד בנושא מערכות התרעה למניעת שכחת ילדים:
- הסטטיסטיקה, החיוב והנתונים: מה עומד מאחורי התקנה?
- חיוב התקנת מערכות נגד שכחת ילדים: המדריך עם כל התשובות
- לקחו יוזמה: פרויקט מימון ההמונים למאבק בחיוב התקנת המערכות

טקס | חילופי שרים במשרד התחבורה. משרד התחבורה, ירושלים 14 ביוני 2021. ראובן קסטרו
זו שקידמה וזו שחסמה, שרת התחבורה היוצאת מירי רגב ושרת התחבורה מרב מיכאלי/ראובן קסטרו

בחודשים האחרונים הזמין משרד התחבורה יבואנים ומשווקי מערכות העומדות בדרישות התקן להגיש לאישור את המוצרים שלהן, ומתוך 33 מערכות אושרו נכון להיום 21 מערכות, על אף שההיצע בפועל מצומצם יותר בשל כפילויות של שמות שונים לאותן מערכות. חלקן עושות שימוש בכרית למניעת שכחת ילדים, חלקן מגובות באפליקציה, חלק מהמערכות מקובעות לרכב וישנן מערכות ניידות או כאלו שיכולות לשמש מספר ילדים.

עבור אותם יבואנים ומשווקים שציפו לגל רכישות אדיר לאור הביקוש שהיה אמור להיות למערכות האלו מדובר במכה לא קטנה, שכן סימן שאלה גדול מאוד מרחף לגבי ההיתכנות של קיום המהלך הזה - גם לאחר הדחייה. אולם עבור הציבור מדובר באנחת רווחה, שכן מחירי המערכות נעים בין 180 ל-600 שקלים למערכת.

על מנת לקצר את התהליכים ולהוזיל אותם, בחרה ישראל להיצמד לתקן האיטלקי, המדינה היחידה שמחייבת על פי חוק שימוש בהתקנים אלו. במשרד התחבורה לא ציינו ששם מחיר המערכות זול יותר וכן שישנו סבדוד של המדינה למחיר זה.

עוד בוואלה!

מערכות התרעה לשכחת ילדים: לא למהר לציית

לכתבה המלאה

במערכת הפוליטית ובארגונים השונים מיהרו להגיב לדחיית התקנות. שרת התחבורה והבטיחות בדרכים לשעבר, ח"כ מירי רגב אמרה: "ההחלטה של שרת התחבורה מיכאלי מסוכנת, ועלולה לעלות לצערי במחיר חייהם של פעוטות חסרי ישע, שימצאו את מותם הטראגי ברכבים הלוהטים. כל פעוט שיימצא את מותו הטראגי ברכב החל מאוגוסט יהיה רשום על שמך, השרה מיכאלי. איך לא רעדו לך הידיים לדחות את התקנות מאוגוסט השנה ליוני שנה הבאה?
מדובר בתהליך שנעשה בצורה המקצועית ביותר והובל על ידי גורמי המקצוע במשרד התחבורה, בוועדת הכלכלה ולמול משרדי הממשלה הרלוונטיים. תיקונים קוסמטיים ניתן לעשות תוך כדי ולא צריך לדחות את כל התהליך".

במועצה לשלום הילד כינו את החלטת הדחייה "החלטה שגויה שתעלה בחיי ילדים" והוסיפו: "התקנות המחייבות התקנת אמצעי התרעה למניעת שכחת ילדים ברכב הן לא פחות מאשר הצלת נפשות ולדחייתן עלולה להיות השלכות הרות גורל על ילדים עד אובדן חיים ומוות ביסורים.

אנחנו קוראים לשרת התחבורה לחזור בה מההחלטה ולפעול, בשבועות שעוד נותרו לכניסת התקנה לתוקף, להרחבת מספר האמצעים למניעת שכחת ילדים כדי להוביל להוזלתם ו/או לסבסד אותם. כל זאת במקביל, להעלאת המודעות והעירנות בקרב הציבור והגברת האינטנסיביות של מסעות הסברה.

ההחלטה שצריכה היתה להתקבל היא, כניסה של התקנות לתוקף תוך שינוי והתאמה של נושאים הדורשים זאת. דחיית התקנה היא לא הפתרון הנכון, והיא תעלה בחיים של ילדים."

בועז טופורובסקי. ראובן קסטרו
מ"מ יו"ר הקואליצה ח"כ בועז טופורובסקי, הצעת פשרה/ראובן קסטרו

לעומת זאת, בתגובת יו"ר ועדת המשנה לקידום הבטיחות בדרכים לשעבר, ח"כ בועז טופורובסקי, ניתן היה למצוא הצעה לפשרה מניחה את הדעת.

"הכי קל לדחות" אומר ח"כ טופורובסקי, "במקום זאת על המדינה לקדם סבסוד של המערכות, פתרון שיסייע בהורדת הנטל הכלכלי על המשפחות וימנע מוות צפוי ומיותר של ילדים כבר בקיץ הקרוב.

חיי ילדים הם הדבר היקר מכל. טוב היתה עושה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים אם טרם קבלת ההחלטה על הדחייה היתה מתייעצת עם מי שקידמו את הנושא. עם מי שעמדו במוקדי קבלת ההחלטות בכנסת ובוועדת המשנה לקידום הבטיחות בדרכים. יחד עם זאת עדיין לא מאוחר והקואליציה יכולה וצריכה להירתם לקידום מהלך שימנע מהורים לקבור את ילדיהם".

ריאיון | בצלאל סמוטריץ' 10 במרץ 2021. ראובן קסטרו
תמך בדחייה וביטול התקנות, שר התחבורה לשעבר ח"כ בצלאל סמוטריץ'/ראובן קסטרו

מי שדווקא הביע שביעות רצון מההחלטה של השרה הוא לא אחר מח"כ בצלאל סמוטריץ', שכיהן כשר התחבורה טרם כניסתה לתפקיד של רגב. בציוץ בטוויטר כתב סמוטריץ', ממתנגדי התקנות: "החלטה נכונה של שרת התחבורה. התקנות הקודמות השיתו מס הורים יקר וגורף על ההורים בישראל. יש דרכים מדויקות ויעילות יותר להתמודד עם שכחת ילדים ברכב. אני משוכנע שבתקופת הדחיה והבחינה השרה תגיע למסקנה הזו, תיישם את הדרכים הנכונות ותבטל כליל את התקנות המיותרות והיקרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully