וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיוחד! ניתוח וואלה!רכב: טסלה היא רבת המכר החדשה של ישראל

עודכן לאחרונה: 6.10.2021 / 21:41

ניתוח וואלה!רכב ו"קארזון" מצביע על מהפכה, כאשר זה מגיע לרכישת מכונית חדשה באופן פרטי לישראלי יש מלכה חדשה וקוראים לה טסלה מודל 3

מכוניות טסלה בנמל אשדוד. ש.י,
הישראלים התנפלו בהמוניהם על העסקה החשמלית/ש.י

לרשימה הארוכה של "המכונית הישראלית" מימי הסובארו DL, מאזדה לאנטיס ו-3, ספורטאז' וטויוטה קורולה אפשר להוסיף שם חדש - טסלה מודל 3. המכונית החשמלית שהגיעה בשקט משום מקום השתלטה על השוק הישראלי והלקוחות הפרטיים, אלו שקונים מכוניות מכספם הצביעו בכרטיסי האשראי והפכו אותה לדגם הנמכר ביותר לפרטיים בישראל.

על פי ניתוח מסירות הרכב החדש בישראל מתחילת שנת 2021 עולה כי למרות שבדירוג הכללי טסלה נמצאת במקום ה-11, בכל הקשור למכירות לשוק הפרטי, נתח השוק של המודל 3 הוא הגבוה ביותר מבין כלל הדגמים המובילים בישראל. כך השתלטה החשמלית הראשונה של טסלה על השוק המקומי.

העיוות והתובנות

רגע לפני הנתונים, כמה מילות רקע על הכוחות המעצבים של שוק הרכב הישראלי. מזה יותר מ-20 שנים את המספרים הגדולים של מכירות מכוניות חדשות בשוק הישראלי מעצבים ציי הרכב והחברות המספקות להם מכוניות. ברוב המוחלט של המקרים הלוגיקה של החברות האלו כאשר זה מגיע לבחירת מכונית היא מאוד פשוטה - ככל שההנחה שניתנת להן על המכונית גדלה, יחד איתה גדל היקף הרכישות שלה.

התוצאה של המנגנון הזה פשוטה וניתוח "קארזון" עבור וואלה!רכב מביא את הנתונים מאחורי התמונה המעוותת שיוצר המצב הזה.

נכון להיום משווקים בישראל כ-350 דגמים וגרסאות של מכוניות משלל יצרנים מרחבי העולם. מסין ועד ארצות הברית, אירופה, קוריאה ויפן. על מנת להבין מיהם אותם דגמים שתופסים את הנפח הגדול ביותר במכירות לציי רכב או לשוק הפרטי, לקחנו את החציון העליון של הדגמים הנמכרים ביותר, ואותו חילקו לדגמים הרלוונטיים על פי כמות המכוניות שנמכרו.

הדגמים המובילים: ציי רכב. קארזון, צילום מסך
הדגמים המובילים בציי הרכב. מעטים מהם מככבים גם בשוק הפרטי/צילום מסך, קארזון

מהתוצאות ניתן לראות בצורה הברורה ביותר את ההפלגות והעושר בשוק הפרטי לעומת הרשימה המצומצמת יחסית בשוק המוסדי, שמצמצם את עצמו לדגמים שברוב המוחלט של המקרים אלמלא אותן מכירות לציי הרכב - המספרים שלהם היו נמוכים משמעותית מבחינת העניין הציבורי בהם. למעט במקרים כמו קורולה, פיקנטו ונירו שזוכות לפופולריות יחסית בשני המקרים.

או במילים אחרות, את החציון הראשון של אותו פלח בשוק הרכב הישראלי תופסים 13 דגמים בלבד. לעומת זאת, כאשר מביטים בחציון העליון של השוק הפרטי - מספר הדגמים המתחרים על מקום באותו חציון הוא כפול. 27 דגמים שונים רבים על ליבו וכיסו של הלקוח הישראלי. ושוב, למעט מקרים בודדים - למכוניות הנמכרות לציי הרכב אין זכר ברשימה של מסירות הרכב ללקוח הפרטי.

הדגמים המובילים: פרטיים. קארזון, צילום מסך
עם 4,546 יחידות טסלה הפכה למכונית הפרטית הנמכרת ביותר בישראל/צילום מסך, קארזון

והטבלה השנייה היא המסקרנת יותר, מכיוון שהיא-היא האינדיקציה המוחלטת למה חושב מר ישראלי באמת על המכונית החדשה שלו. וכאן טמונה הפתעת השנה בכל הקשור לשוק הרכב הישראלי כאשר נכון לעכשיו (ויש כוכבית ואנחנו ניגע בה) - טסלה מודל 3, יצרנית שנכנסה אך בפברואר לשוק, עם דגם בודד ואפס מהלכי שיווק היא המכונית שהכי הרבה ישראלים קנו באופן פרטי.

עם 3.6 אחוזים מהמכירות היא אמנם עוקפת "על הקשקש" את שתי המכוניות שאחריה ברשימה, טויוטה ראב 4 וטויוטה קורולה - אבל מדובר בהישג שהוא פשוט חסר תקדים במיוחד בהתחשב בעובדה שמדובר במכונית יקרה יחסית (מחיר של החל מכ-190 אלף שקלים, שהוא מעל המחיר החציוני של מכוניות חדשות), ששברה את התפיסות הוותיקות לגבי "יוקרה" בראיה הקלאסית שלה, נטולת מערך שירות נרחב וחבלי לידה לזה הקיים, ועוד לא אמרנו מילה על כך שהיא חשמלית לחלוטין עם כל המשמעויות הפרקטיות של הדבר.

הכוכבית בנוגע לטסלה ולמיקומה הנוכחי נובעת מהעובדה שמסירות המכונית מגיעות ב"גלים". שכן חלק ממודל הפעילות שלה כולל מסירות מרוכזות בסמוך להגעת מלאים באוניות לנמל בניגוד לפיזור המסירות היומי, שבועי, חודשי של היבואניות האחרות.

השוואתי: פיג'ו 3008, יונדאי טוסון, MG EHS, ראב 4. רמי גלבוע
חביב הג'יפונים והקרוסאוברים בשוק הפרטי, טויוטה ראב 4/רמי גלבוע

כבר ניתחנו בעבר את סוד ההצלחה שלה, אבל הנקודות המרכזיות מצטמצמות לשני היבטים - תמורה וסטטוס. הכניסה שלה לשוק במחיר כניסה מפתיע הודות למערך שירות רזה והיעדר "גורם מתווך", במילים אחרות - יבואן. הביא להצגת מחיר שבבת אחת ניקז אליה לקוחות מטווח רחב מאוד של סגמנטים והעדפות. העובדה שלתוך המחיר הזה התכנסה גם מכונית שוברת פרדיגמות בכל הקשור לביצועים, ואפשרה ללקוחות להינות מאבזור ויכולות של מכוניות שעולות כפליים ולמעלה מזה - עשו את שלהם בשכנוע.

וכן, גם לעובדה שמדובר במכונית בעלת אפיל סביבתי-טכנולוגי-חדשני ולפחות בהתחלה גם ייחודי מאוד עשו את שלהם. וכמו תעשיית הרכב העולמית, גם בישראל אנחנו רואים את החברה הקטנה מאוד הזו מובילה שינויים טקטוניים בהיצע הדגמים, תמרוץ של עוד ועוד יצרניות כמו יונדאי עם איוניק 5 וסקודה עם אניאק להיכנס למשחק החשמלי וגם יצירת מחיר יעד אחיד לכל אלו העממיות שלא מעיזות לעלות על מחיר פתיחה של 190 אלף שקלים - "רף טסלה" אם תרצו.

מכירות ספטמבר השוואה. קארזון, צילום מסך
ספטמבר המר, מיעוט ימי עבודה הביא לירידה משמעותית במכירות/צילום מסך, קארזון

חגים ושבבים

בראייה הרחבה יותר של שוק הרכב הישראלי, חודש ספטמבר אולי הוסיף לנו לא מעט קילוגרמים, אבל בכל הקשור למכירות רכב חדש הוא היה רזה מאוד. עם 13,272 מסירות הוא הציג ירידה משמעותית לא רק ביחס לטירוף המסירות הכללי בישראל אלא גם ביחס לשנים קודמות, כן, כולל 2020.

למיעוט ימי המכירות אפשר להוסיף גם את השפעת משבר השבבים הכולל של תעשיית הרכב שמקשה מאוד ועוד ימשיך להקשות על אספקה ומלאים של כלי רכב חדשים. כבר כתבנו בעבר ש
אולם, יש להסתייג ולקחת בחשבון כי תנופה אדירה של 8 חודשי שגשוג לא מסתיימת בבת אחת ולמרות גדילה במספרים, ישנה האטה בשיעור הגדילה של השוק. האם מדובר בצינון לקראת סוף השנה או שמדובר בהפוגה זמנית? נתוני הרבעון הבא יגידו.

נתח שוק פרטיים וציי רכב. קארזון, צילום מסך
ציי הרכב צמצמו פעילות בספטמבר, ואיתה גם ירד נתח השוק/צילום מסך, קארזון

מבחינת שוק הרכב בכללותו, מבנה ההובלה של המותגים נותר ללא שינוי כאשר יונדאי ממשיכה להוביל את השוק עם 38,508 יחידות, טויוטה אחריה עם 33,797 יחידות וקיה במקום השלישי עם 31,241 יחידות. במקום הרביעי משתלב מותג אירופי גדול ומשמעותי ששומר על מקומו סקודה עם 17,568 יחידות ומאזדה סוגרת את החמישיה הראשונה עם 13,675 יחידות.

החמישיה הזו וכלל המותגים רשמו השנה עליה משמעותית ביחס לשנה שעברה, בין אחוזים בודדים לבין זינוקים משמעותיים כמעט חסרי תקדים של עשרות אחוזים במאזדה (65 אחוזים), ניסאן (64 אחוזים), טויוטה (54 אחוזים), יונדאי (38 אחוזים) ואפילו בקבוצות היוקרה והמספרים הכוללים הנמוכים יותר עם ב.מ.וו שגדלה ב-71 אחוזים ל-3,200 יחידות.

וכל אלו מביאים אותנו לנקודה הסופית, עם רבע מיליון מכוניות חדשות שעלו על הכבישים (248,900 ליתר דיוק) עד כה ואנחנו שלושה חודשי מכירות מסוף השנה. אז ליבואניות הרכב ובעלי השליטה והמניות בהן זה עושה טוב, מה זה יעשה לאזרח הקטן מבחינת המצב הקטסטרופלי של התנועה בכבישים? ברוח פרשת השבוע "נח" - אחרינו המבול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully