וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוחות של צינון: האם שוק הרכב החדש בפני בלימה?

וואלה!רכב וקארזון

עודכן לאחרונה: 5.8.2021 / 19:50

סיכום החודש החולף ממשיך את קדחת הקניות בשוק הישראלי, אבל למי שמתבסם או נבהל מהמספרים יש לנו חדשות. מעבר להררי המכוניות, עשוי להתקרב משבר. וגם, מה עשו החשמליות החודש?

עם 190 אלף מסירות בסיכום החציון כתבנו שהשוק הישראלי דוהר לקטסטרופה תחבורתית, וברגע הראשון לאור נתוני חודש יולי שנסגר עם מעל ל-217 אלף מכוניות מתחילת השנה וגידול של 48 אחוזים מתחילת השנה ביחס ל-2020 - המחשבה הראשונה היא שהשוק הישראלי ממשיך לדהור.

אולם במבט שני על הגידול ביחס לחודש היוצא מסתתר נתון נוסף, הגידול ביחס לחודש הקודם הוא בשיעור של 17.5 אחוזים, זה עדיין יפה, אבל פחות ממחצית הנתון השנתי. לנתון הזה יש להוסיף מצוקת אספקה עליהם מספרים לנו יבואנים, כולל צברי הזמנות של אלפי כלי רכב ומתיחת זמני ההמתנה לסוף השנה.
"למרות המספרים המרשימים, נראה שחוסר המלאים ברכבים חדשים מתחילים להאט את שוק הרכב הישראלי" אומר אמיר ווינשטוק מאתר "קארזון".

מפעל רכב. קינן כהן, קינן כהן
משבר השבבים בתעשיית הרכב משבש אספקת כלי רכב/קינן כהן, קינן כהן

למרות שההשוואה ל-2020 עשויה להיראות מוזרה, שכן זו הייתה שנה לא רגילה בשוק הרכב ובכלל, צריך לזכור שהירידה בה הסתכמה בכ-15 אחוזים בלבד, הרבה פחות מההערכות הפסימיות שליוו אותה. כך שהגידול של 48 אחוזים לא רק מצמצם את הפער ההוא אלא מצביע על גידול. לשם ההשוואה יולי של 2019 הסתכם ב-22,993 כלי רכב וזה של 2018 נעצר על 25,452 יחידות. בשבעת החודשים הראשונים של 2019 נמסרו 181,075 כלי רכב לעומת 217,295 ב-2021.

מבחן דרך: קיה נירו פלאג אין. רמי גלבוע, רמי גלבוע
יעיל, אטרקטיבי ונמכר בטירוף - קיה נירו פלאג אין/רמי גלבוע, רמי גלבוע

מטעינים ונהנים

ברשותכם נדלג על המצעדים המסורתיים של מי *המכונית הנמכרת ביותר, אם אתם לא היבואנים עצמם או מחזיקי מניות, זה פחות רלוונטי. אנחנו פה להצביע על התובנות המעניינות מאחורי המספרים.

ואת העין תופסים שני סגמנטים ששווים מבט שני - דגמי הפלאג אין והחשמליים המלאים. שני אלו ביחד כבר תופסים נפח של 6.7 אחוזים מסך המסירות (בחלוקה של 4 אחוזים לפלאג אין ו-2.7 לחשמליות), הוא מעניין גם בשל הנפח שתופסים בו ערוצי היבוא הלא רשמיים. אלו מחזיקים ב-14 אחוזים מסך שוק הפלאג אין בעיקר בדגמי יוקרה. הם גם הראשונים להביא לישראל דגמים חדשים חשמליים ומעניינים מאוד של יצרניות שהיבוא המקביל מתעכב ומתקשה עם ההבאה שלהם לפה, פורד מוסטאנג מאך E וסקודה אניאק הם הבולטים בהם.

*מתעקשים? אז יונדאי עם 33,270 יחידות, טיוטה עם 31,294, קיה עם 24,912, סקודה עם 17,050 ומאזדה עם 11,095.

וולוו XC40 במבחן. קינן כהן, ניר בן טובים
וולוו XC40 מקום שלישי בנטענים/ניר בן טובים, קינן כהן

בקבוצת הנטענים היברידים, קיה נירו פלאג אין עם 3,166 כלי רכב עושה פורפרות לשוק כאשר במחיר קרוב למדי למחיר הגרסה ההיברידית, יותר אבזור וטווח חשמלי של כ-50 ק"מ - פלוס הטבת שווי שימוש לאלו המקבלים אותו ממקום העבודה - אי אפשר לפשל פה.

בפער אדיר אחריו ה-MG EHS שמסר 997 יחידות, זה מספר יפה מאוד והבעת אמון במותג הסיני שעובד רק און ליין ומציע עם הדגם חבילה מאוד מפתה, גם אם לא כזו שמתמודדת עם הטובים בקבוצתו. המספרים היו גבוהים יותר, כך אומרים אצל היבואנית אלמלא משבר השבבים שעצר צבר של אלפי הזמנות.

מקום שלישי מפתיע לוולוו XC40 פלאג אין הייבריד עם 432 יחידות, ליצרנית יש הופעה נוספת בעשירייה הראשונה עם ה-XC60. אבל זה לא מספיק כדי לעבור את מרצדס עם שלושה דגמים בעשירייה הראשונה (GLC עם 330 יחידות, E קלאס עם 263 יחידות וה-A קלאס עם 244 יחידות).

חנות הפופ אפ של טסלה בישראל. רוברט פרוידמן,
אפקט ה"וואוו". טסלה מאכילה אבקת חשמל את האחרות למרות אספקה לא סדירה/רוברט פרוידמן

כוכבת ושמה טסלה

למרות המספרים הצנועים בתמונה הכוללת, שנת 2021 מסמנת את תחילתה של מהפכת החשמל בישראל. ונערת הפוסטר המוחלטת שלה היא טסלה מודל 3. בלי יבואן, בלי קמפיין, עם גישה אחרת לגמרי, לא נטולת חריקות, איכות גימור לא אחידה וחבלי לידה, אבל בעיקר עם מחיר שהכניס את השוק המקומי להלם (עם השקתה, מאז העסק התייקר לא פחות מארבע פעמים). התנפלות רבתי נרשמה כאשר במחיר של משפחתית גדולה מאובזרת אפשר היה לשים יד על מותג נחשק, שבגרסאות המאובזרות שלו נטוע עמוק בעולמות הפרימיום עם ביצועים מרשימים וכמובן להיפרד לשלום ממשאבות הדלק והמוסכים.

התוצאה: 2,912 יחידות בפעימות האספקה של המכונית מתחילת השיווק שלה בפברואר, עם משלוח נוסף במרחק ימים מנמל אשדוד ועליו עוד 1,700 חתיכות - היא מבטיחה את ההובלה על מי שנמצא במקום השני ה-MG ZS EV עם 869 יחידות.

ג'ילי רכב חדש 2. יח"צ,
ג'ילי, בעלת הבית של וולוו בדרך לפה/יח"צ

למרות ששאר השחקנים עם מספרים נמוכים בהרבה משתי אלו, לא משהו ששוה אזכור מיוחד למעט אולי AIWAYS U5 שהרשים אותנו מאוד ובלי שיווק רשמי מסר 159 יחידות. אנחנו בפתח של מבול דגמים חדשים חשמליים שהגיעו ועומדים בפני תחילת שיווק אינטנסיבי, עומדים להגיע ויגיעו עד סוף השנה. רשימה חלקית: יונדאי עם איוניק 5 וקונה החשמלי, קיה נירו EV, סיטרואן C4 החדשה, ניסאן אריה ומספר יצרניות סיניות שבדרך לכאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully