וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם באמת אפשר לטייל עם רכב חשמלי?

יואב פולס

עודכן לאחרונה: 23.9.2022 / 7:48

טיול נהיגה עם רכב חשמלי? השתגעת? איפה תטעין? ואם תיגמר לך הסוללה בדרך? איך תחזור? מי יחכה שעתיים עד שהרכב שלך יתמלא מחדש? אל תשאלו מה קרה בסוף...

טיול נהיגה במכונית חשמלית. יואב פולס, תמונות גולשים
את הדלק למכונית מחליף קפה לנהג בהמתנות/תמונות גולשים, יואב פולס

כל חובב רכב מכיר את "טיולי הנהיגה". שמם של אלו מעיד על אופיים. נוסעים כדי לנהוג. כדי ליהנות ממלאכת הנהיגה עצמה. לרוב אין מטרה תיירותית או אתר כזה או אחר, אולי נקודת תצפית, אבל בעיקר נקודות להפסקה ולאוכל. בטיול נהיגה נמנעים לרוב מכבישים מהירים כמו כביש 1 או 6, בכלל מתרחקים מכבישים בעלי מספר יחיד בשמם, או אפילו שניים. המהדרין יחפשו שלוש ספרות ומעלה. מה כן מחפשים? נתיבים מתפתלים בהם המהירות האבסולוטית אינה גבוה, אבל הם מחייבים את הנהג בריכוז רב ודיוק בנהיגה עצמה.

כשהיתה לי הפיג'ו 208GTI, יצאתי לא אחת עם חברים לטיולים מסוג זה. אפילו עם טויוטה סליקה 93' קשישה. עם המעבר שלי לרכב חשמלי זה מעט נזנח, עד שהחברים מקבוצת טיולי ה-208GTI החליטו לדקור עם סיכות קטנות בנשמה, וכמובן קיבלו את התשובה - "תקבעו מועד, אני מגיע עם האיוניק 5". מה אתם יודעים - הם הרימו את הכפפה...

טיול נהיגה במכונית חשמלית. יואב פולס, תמונות גולשים
כג'מוס בין האיילות/תמונות גולשים, יואב פולס

וכך מצאתי את עצמי ביום שישי בבוקר עם איוניק 5 מגושמת משהו, בתחנת הדלק של שלומי (שלומי הישוב בגליל, לא שלומי חבר שלי, תחנת דלק עדיין אין לו...). המסלול - כביש הצפון, אצבע הגליל, מג'דל שמס, לעצור לארוחה ב"מושבוצ" במושב רמות (כי בכל זאת חייבים הפסקה לאוכל ומנוחה), צמח, כביש אלון, וחזרה למרכז דרך כביש 5.

כבר מבחינת המסלול היה ברור שהאיוניק תזדקק לשתי טעינות בדרך. עם צריכת החשמל הממוצעת של כ-17KWH ל-100 ק"מ, אמורה להספיק גם טעינה יחידה, אבל זו לא נהיגה של צריכה ממוצעת אלא של צריכת אנרגיה (חשמל או דלק) גבוהה משמעותית מהממוצע, ולכן נדרשות שתי טעינות.
בדיקת החברות השונות מצביעה על מחסור קל בעמדות טעינה מהירות לאורך המסלול ולכן טעינה ראשונה בוצעה בעמדה של אפקון ב'ביג רגבה' (שתי עמדות מהירות של 60KW ושתי עמדות AC רגילות של 11KW) ואני מגיע עם כ-90% סוללה, לפגוש שתי 208GTI ועוד מיני קופר S כתומה משהו עם חמש דלתות, כולן עם תיבת הילוכים ידנית.

טיול נהיגה במכונית חשמלית. צילום מסך, צילום מסך
המקטע הצפוני/צילום מסך, צילום מסך
האיוניק 5 ששוקלת מעל 2 טון, עושה קולות של לוויתן גדול סנפיר שביקשו ממנו לקפוץ דרך חישוק

עם תחילת העליות לכיוון אדמית האיוניק 5 לא מתקשה לשמור על הקצב המהיר של שותות מיץ הדינוזאורים, אבל היא משדרת לך 'התבלבלת במסלול אתה לא רוצה לחזור?' בעוד שהקטנות והמהירות שוקלות כ-1,200 ק"ג, והצרפתיות ידועות בהתנהגות כביש מדהימה ויכולת כניסה ויציאה מהנה וזריזה מפניות, האיוניק 5 ששוקלת מעל 2 טון, עושה קולות של לוויתן גדול סנפיר שביקשו ממנו לקפוץ דרך חישוק. עם זאת, היא מחפה על פחות כיף עם מומנט גבוה ויכולת צבירת מהירות מרשימה. צריכת החשמל עומדת על כ-45KWH ל-100 ק"מ שהם כמעט פי שלוש מהצריכה הממוצעת הרגילה של הרכב.

את מרבית הבלימה אני מבצע באמצעות מנופי הבלימה הרגנרטיבית, וקובע את עוצמת הבלימה הנדרשת לפי המסלול, קצת כמו הורדת הילוכים ידנית, אבל כיף גדול זה לא ממש. אנחנו עוברים כ-70 ק"מ מאתגרים, כשבירידות לכיוון קרית שמונה מחזירה לעצמה האיוניק חשמל באמצעות הבלימה הרגנרטיבית. עצירה לתדלוק וחישמול בצומת גומא, בעמדה אולטרא מהירה של אפקון (175KW) ובזמן הפסקת סודה (בכל זאת הגיל) האיוניק מגיע לכ-98% סוללה.

עוד בוואלה!

יונדאי איוניק 5 הנעה כפולה: כל כך נהדרת, וקצת מיותרת

לכתבה המלאה

עליה למג'דל שמס מביאה את האיוניק לטוס קדימה ולהיפרד מהחבורה שנתקעה אחרי כלי רכב איטיים. מסתבר שיכולת העקיפה של השמנמנה מרשימה מאוד ומשרה המון בטחון. הפסקה לכנאפה וקפה במסעדת 'התפוח הירוק' במג'דל שמס, ואנחנו פונים דרומה לכיוון ארוחת הצהריים ב"מושבוצ" במושב רמות. קטע הנהיגה הנסיעה ממג'דל שמס ועד לצומת בית צידה בצפון הכינרת, מביא איתו ירידה מגובה של כ-1,200 מטר, לגובה של 200- , ובהתאם צריכת החשמל הממוצעת במקטע הנהיגה הזה עומדת על כ-1.5KW ל-100 ק"מ.

הפסקת צהריים עם בשר מצויין, ואני מתלבט אם להוסיף לאיוניק 5 טעינה נוספת בעמדה בתחנת 'דור אלון' בכניסה לקיבוץ האון, ומחליט שלא. החשמל אמור להספיק להגיע הביתה ללא בעיה, גם עם העליות מהבקעה לכיוון צומת תפוח.

טיול נהיגה במכונית חשמלית. צילום מסך, צילום מסך
למרות הלחיצות, טעינה אחת ל-500 ק"מ של טיול נהיגה בעלות מצחיקה ביחס לבנזין/צילום מסך, צילום מסך
אבל זה שמשהו אפשרי לא אומר שצריך לעשות אותו, אני מודה שסוג כזה של נהיגה באיוניק 5 אינו מהתכונות הבולטות שלה

הסיבוב כולו, כ-500 ק"מ, עבר בפועל ללא בעיות מיוחדות. שתי טעינות שהוסיפו במצטבר 35KW לסוללה, כמעט 'חצי מיכל' (לאיוניק סוללות בקיבולת 72.7KWH) בעלות של 70 שקלים (על פי תעריף של 2 שקלים לא זולים עבור כל קוט"ש בעמדות מהירות של אפקון).

מסקנות - אפשר. בהחלט אפשר לצאת עם איוניק 5 לטיול נהיגה מסוג זה. מצריך מעט בדיקה מוקדמת של עמדות טעינה. במקרה הזה כל עמדות הטעינה היו של אפקון, אבל יש גם את ג'ינרג'י, EV EDGE, סונול EVI ואחרים.

אבל זה שמשהו אפשרי לא אומר שצריך לעשות אותו, אני מודה שסוג כזה של נהיגה באיוניק 5 אינו מהתכונות הבולטות שלה. אני מתקשה לחשוב על רכב חשמלי שכן מתאים לסוג כזה של נהיגה, אולי פיאט E500 הגמדית שהיא מלאת חן וכיף, אבל גם בדגמים עם הסוללה הגדולה שלה תצטרכו לא מעט הפסקות טעינה במתווה כזה של נהיגה (יואב, אני רושם לך נהיגה בטסלה מודל 3, אפילו SR בסיסית - העורך).
האיוניק 5 היא רכב מופלא. לא פחות - כל עוד מדובר בשימושים שהיו לנגד עיניהם של מהנדסי יונדאי. על אף האמור, זו באמת לא הסביבה הטבעית שלה, עד שתגיע האיוניק 5 N, גירסת ביצועים לאיוניק 5.

לעוד בלוגים של יואב פולס בקאר-פד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully