וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכבסת מילים או שינוי מהותי? מאחורי מהלך הקיימות של סקודה

ששי כהן

עודכן לאחרונה: 28.9.2022 / 12:24

המעבר למכונית החשמלית לא מתחיל ונגמר בתקע של עמדת הטעינה, אלא הרבה לפני כן, בשינוי התפיסה לגבי ייצור המכוניות והאופן בה זה נעשה. כך סקודה מתכוונת לשנות את העולם

סדנת קיימות סקודה. ששי כהן,
סקודה וויז'ן 7S חשמלי לגמרי ועשיר בחומרים ממוחזרים/ששי כהן

סקודה נלחמת בשינויי האקלים והציגה תכנית לנייטרליות פליטת פחמן, הכוללת מעבר לדגמים חשמליים, שימוש נרחב בחומרים ממוחזרים והפחתת פליטת ה-CO2 במפעלים בשיעור של יותר מ-50% עד סוף העשור. חבל רק שתהליכי המיחזור היקרים, עשויים לעכב את שאיפות היצרן לצמצם משמעותית את הנזק לסביבה.

נדמה שעד לפני שנה וחצי כמעט אף אחד בארץ לא הכיר את הביטוי "ניידות בת קיימא", עד שהגיעה טסלה והפכה את המושג לפופולרי יותר כאשר כל לקוח שביצע הזמנה, קיבל מייד את ההודעה: "תודה על תרומתך להאצת המעבר של ישראל לאנרגיה בת קיימא". מאז הפכה המילה "sustainability" - או קיימות בעברית, לאחת המילים החמות בענף הרכב בעידן החשמלי והיא מסמלת לא רק מעבר לייצור רכבים חשמליים וידידותיים לסביבה, אלא גם שימוש נרחב בחומרים ממוחזרים בתהליכי הייצור, שימוש בחומרים ידידותיים יותר לסביבה בכל שרשרת הייצור והלוגיסטיקה ומעבר לייצור במפעלים המוזנים מאנרגיה ירוקה.

סדנת קיימות סקודה. ששי כהן,
הפגוש הזה מוחזר מאחד ישן על מכונית אחרת/ששי כהן

"הספקים שלנו מייצרים פי 7 יותר זיהום אוויר מאשר מפעלי המכוניות שלנו"

בשבוע החולף הציגה לנו סקודה את שאיפותיה להילחם בשינויי האקלים העולמיים ותחת הסלוגן "ŠKODA STRATEGY 2030" חשפה יעדים שאפתניים להפיכתה של היצרנית לחברה ירוקה יותר. המטרה העיקרית: הפחתת יותר מ-50% מפליטת ה-CO2 שלהם במפעלים עד סוף העשור ביחס לשנת 2020. כבר היום מתגאים בסקודה שמפעלי החברה די יעילים מבחינה אנרגטית ומוסיפים שהספקים שלהם מייצרים פי 7 יותר פליטת CO2 מאשר מפעלי ההרכבה של המכוניות. הדרך ליעד של "נייטרליות פליטת פחמן" המתייחסת להשגת אפס פליטות נטו של פחמן דו-חמצני עוד ארוכה, אך לחברה שורה ארוכה של צעדים שאם אכן תיישם אותם, היא עשויה להגיע ליעד. כבר היום שניים מתוך שלושה מפעלי סקודה בצ'כיה צורכים קרוב ל-90% חשמל ממקורות אנרגיה ירוקים ולדברי החברה עד שנת 2030 כל הייצור ייעשה ע"י שימוש מאנרגיה ירוקה. במספרים אגב, אם בעבר דובר על פליטה של 45,000 טון CO2 בשנה, אז כיום ירדו היום המפעלים ל-3,000 טון בלבד.

סדנת קיימות סקודה. ששי כהן,
סקודה אוקטביה הנוכחית. 340 בקבוקי פלסטיק ממוחזר בפנים/ששי כהן

מבקבוק השתייה הקלה לאוקטביה שלכם

בין השינויים המובילים שעתידה סקודה ליישם בדגמיה בשנים הקרובות, ניתן למצוא את ההבטחה לשימוש נרחב יותר בחומרים ממוחזרים. כך למשל, אם בעבר היו ממוחזרים רק המתכות, הזכוכית, הצמיגים, גז המזגן והשמנים, אז כיום עומדת סקודה בדרישות האיחוד האירופאי ולפחות 85% מחלקי הרכב ניתנים כעת למיחזור. יחד עם זאת, בייצור סקודה אוקטביה חדשה נעשה כיום שימוש רק ב-15% חומרים ממוחזרים ואת הנתון הזה מעוניינים בסקודה לשפר משמעותית בשנים הקרובות, כאשר הדגש הוא על שימוש נרחב יותר בפלסטיק ממוחזר. לדברי סקודה, כ-350 מיליון טון פלסטיק מיוצרים מדי שנה בעולם, אך רק 10% מהם ממוחזרים. כבר היום בכל סקודה אוקטביה סטיישן נעשה שימוש נרחב בפלסטיק ממוחזר וכך רצפת תא המטען, הדיפונים והשטיחים נעשים ממחזור של 340 בקבוקי שתיה 1.5 ליטר. הדגם המוביל בשימוש בפלסטיק ממוחזר או האניאק החשמלי, כאשר לקוחות שירכשו את רמת הגימור "Lodge" יקבלו תא נוסעים עתיר פלסטיק ממוחזר (ריפודי מושבים, דיפוני דשבורד ודלתות, שטיחים ועוד).

סדנת קיימות סקודה. ששי כהן,
תא נוסעים בדגם ה-VISION 7S. רצפה מצמיגים ממוחזרים/ששי כהן

דיפוני עץ לתא הנוסעים העשויים מפסולת מפעל לייצור סוכר

במהלך האירוע הוצגה גם סקודה אוקטביה בגרסת אב טיפוס הכוללת שימוש נרחב בטכנולוגיות מיחזור חדשניות, לרבות ייצור פגושי פלסטיק מפגושים משומשים, עם הבטחה לאותה עמידות וחוזק וללא שימוש בתוספים מיוחדים. גם קשתות הגלגלים ובטנות הגלגלים יהיו בעתיד מפלסטיק ממוחזר, ובתוך תא הנוסעים נרשם חידוש עם שימוש בפסולת צמחית של מפעל המייצר סוכר (מסלק סוכר) המשולב בפלסטיק ה-ABS המוכר ויוצר משטחים דמויי עץ לקישוט תא הנוסעים. יחד עם זאת, בחברה מודים שהחידושים הנ"ל יהיו קשים ליישום כבר בתקופה הקרובה, משום שעלויות השינוע שלהם ותהליך הייצור המורכב יותר, הופכים את העסק הזה ליקר יותר ואימוץ טכנולוגיות כאלו עשוי לגרום להתייקרות עלויות היצור, מהלך שככל הנראה עשוי להיבלם ע"י דירקטוריון החברה... לשאלתנו מדוע השימוש בבקבוקי פלסטיק ממוחזרים לא זורם גם לשאר דגמי היצרן, קיבלנו את התשובה ש"אם בעבר רכישת בקבוקי הפלסטיק המשומשים היתה זולה במיוחד, הביקוש הגובר לפלסטיק הממוחזר אינו מאפיין רק את תעשיית הרכב, וכך למשל מקדונלדס רוכשת אותם בכמויות גדולות לצורך ייצור אריזות המזון, וגם נייק עושה בהם שימוש גובר בייצור חלק ממוצריה, מה שמוביל לעליית מחיר הפלסטיק המשומש בעולם". בקיצור, הביקוש הגובר לפלסטיק ממוחזר גורם לעליית מחירים שמקטינה לעתים את כדאיות השימוש בו.

סדנת קיימות סקודה. ששי כהן,
חדר אגירת אנרגיה יאריך עד 15 שנה את השימוש בסוללות/ששי כהן

ירידה לפרטים הקטנים: גם המטרייה המפורסמת של סקודה מתעדכנת

כחלק מהמאמץ להגיע לנייטרליות פליטת פחמן המתאפשרת אגב גם בעזרת קיזוז הפליטה במפעלים עם פיתוח מקורות אנרגיה ירוקה בסביבה הקרובה והרחוקה, כמו למשל בניית תחנת כח בפינלנד המבוססת על ייצור חשמל מאנרגיית הרוח, בסקודה פועלים בכל המישורים ואפילו המטריה המפורסמת של היצרן, זו הנמצאת בדופן דלת הנהג, שהחלה כגימיק בשנת 2003 בסקודה סופרב והגיעה בשנים האחרונות כמעט לכל דגמי היצרן, עוברת שינוי. המטריה החדשה זוכה לבד המיוצר מפלסטיק ממוחזר והצביעה שלה נעשית בטכנולוגיה חדשה עם מינימום פגיעה כימית בסביבה, לצד שימוש בידית פלסטיק ממוחזרת. אם בחרתם בידית עץ היוקרתית יותר, אז היצרן מבטיח שעל כל עץ שייכרת לצורך יצור הידיות, ינטעו עץ חדש במקום. אם חשבתם שמדובר כאן במשהו זניח מבחינת השפעה על הסביבה, קחו בחשבון שסקודה מייצרת מדי שנה סביב המיליון מכוניות בממוצע הכוללות מיליון מטריות...

סדנת קיימות סקודה. ששי כהן,
התניידות במפעל הסוללות באופניים עם מספר רישוי לפי סוג המחלקה שאליו שייכות/ששי כהן

מחזור חיים שני לסוללות המשמשות רכבים חשמליים

במהלך הביקור בצ'כיה, הוזמנו גם לסיור נדיר במפעל הסוללות החדש של סקודה בסמוך למפעל ייצור הרכב הראשי במלאדה בולסלאב. מדובר במפעל שהוקם בשנת 2019 וייצר בתחילת הדרך את הסוללות הקטנות של דגמי ה-"מיילד הייבריד", ומעט מאוחר יותר גם את הסוללות הגדולות יותר של דגמי הפלאג-אין הייבריד של היצרן, והחל ממאי 2022 החל לייצר את הסוללות הגדולות באמת המשרתות דגמים 100% חשמליים כמו שתי התצורות של סקודה אניאק. מדובר במפעל הראשון של קונצרן פולקסווגן לייצור סוללות מחוץ לגרמניה עבור דגמי פלטפורמת ה-MEB החשמלית של היצרן, ומן הסתם הסוללות שמיוצרות מיועדות גם לדגמי החשמליות של אאודי, פולקסווגן וסיאט. כושר הייצור של המפעל עומד על 250,000 סוללות בשנה וכבר עתה המפעל נמצא בתנופת התרחבות המבטיחה כושר ייצור של 380,000 סוללות בשנה עד סוף 2023.

עוד בוואלה!

הבשורה על פי סקודה, והיא לא כולה טובה

לכתבה המלאה

במפעל הציגה לנו סקודה גם את תוכניותיה לטיפול עתידי בסוללות שיצאו משימוש, בהם תעניק החברה לסוללות "מחזור חיים שני" אשר יאריך את חייהן עד 15 שנה, במהלך שיהפוך כל 5 סוללות של אנייאק חשמלית לחדר אגירת אנרגיה שיסופק לסוכנויות סקודה, מפעלים, חברות ועוד. קיבולת חדר האנרגיה עומדת על עד 300 קוט"ש, ומאפשרת בין השאר אספקת חשמל לעסק, הטענת רכבים חשמליים באמצעות עמדת טעינה מהירה עד 150 קוט"ש, אגירת אנרגיה ושימוש שלה כשרידות במקרה של הפסקת חשמל עקב עומס או בעיות מזג אוויר למשל, וכן אגירת אנרגיה בשעות שפל בהן תעריף החשמל זול יותר ושימוש שלה בשעות השיא. לדברי סקודה, כ-4,000 תחנות כאלו עתידות להיפרס בשנים הקרובות וצפי החזרה של סוללות לאחר שימוש עומד על 75,000 עד שנת 2030, מתוך 2 מיליון מכוניות חשמליות של סקודה שצפויות לנוע על הכביש עד סוף העשור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully