וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנחנו יודעים במי בחרתם

עודכן לאחרונה: 1.11.2022 / 11:21

מפלגות באות והולכות שקרים וספינים מתחלפים, אבל בתחום אחד לישראלים יש דפוס הצבעה ברור מאוד - המכוניות שהם קונים. חוץ משתי הפתעות גדולות מאוד

טויוטה קורולה קרוס/יצרן

כמו מפלגות ופוליטיקאים, גם המכוניות הרגילות, אלו שאנחנו קונים במספרים המשמעותיים יותר, אמורות בסופו של דבר לשרת אותנו. כמו מפלגות ופוליטיקאים, גם הן מבטיחות לנו שאם רק נבחר בהן הן יעשו בשבילנו הכל. כמו מפלגות ופוליטיקאים, יש לא מעט אנשים שגילו שמאחורי המילים הגדולות, אחרי שהן נבחרו אנחנו בעיקר נפגוש בעיות אמינות קשות ורק נחכה להזדמנות להחליף אותן.

בעזרת אמיר ווינשטוק, אשף הנתונים ומקים אתר "קארזון", יצאנו לבדוק מי היו המכוניות ששנה אחרי שנה קיבלו את מירב הקולות של הישראלים. אלו שזכו לאמון הרב ביותר מצד העם לאורך 12 השנים האחרונות. אבל יש פה טוויסט מעניין. בעוד שבשנים 2010-2016 תועד ברישומי משרד התחבורה רק הנתון של מספר המכוניות הכולל. משנת 2017 ניתן לבצע פילוח של סך המכירות השנתי עם חיתוך אחד משמעותי - מה היה נתח המכירות לפרטיים. במילים אחרות, את מי בחרו הישראלים כאשר זה הכסף שיוצא מהכיס שלהם, ולא נתוני השנים הקודמות שלרוב עוותו בשל המכירות לשוק המוסדי - שם מה שקובע בעיקר הוא גובה ההנחה ממחיר המחירון.

מבחן השוואתי מאזדה 3 מול שברולט קרוז. קובי ליאני
מאזדה 3, העידן ההוא שחלף/קובי ליאני

2010 - 2011 - עידן המאזדה

עם 21,608 אלף חתיכות בשנת 2010 מאזדה 3 ביטאה הכי טוב ובפעם האחרונה את המושג "מלכת מכירות". ורק כדי להבין כמה דומיננטית היא הייתה נציין שני מרכיבים - אף אחת מאז אפילו לא מתקרבת למספר הזה, והמכונית שבמקום השני, טויוטה קורולה מכרה 13,678 מכוניות ב-2010, ויונדאי i30 במקום ה-3 עם 11,916 יחידות. אבל הסיבה לדומיננטיות הזו לא הייתה התנהגות הכביש, חיסכון בדלק, אבזור, בטיחות או נוחות - היא, יחד עם כל המכוניות שאחריה ברשימה הזו פשוט פיצחה את דרכה ללב השוק המוסדי. גם המכוניות במורד הרשימה הזו, כולן ללא יוצא מן הכלל כיוונו לשם. גם המשך הרשימה, עם יונדאי i20, יונדאי אקסנט, פורד פוקוס, מאזדה 2, שברולט קרוז ורנו פלואנס - כולן מכוניות ציים קלאסיות. "זו גם הפעם האחרונה בה אנחנו רואים את רנו בעשירייה הראשונה של המכונית" אומר ויינשטוק "ובכלל, אם יש דבר אחד שמאוד מאפיין את השוק המקומי הוא שאם שמים בצד את סקודה שהאוקטביה בציי הרכב חיזקה אותה מאוד, אנחנו רואים היעדר מותגים אירופים דומיננטיים למעט הבלחות כמו פורד פוקוס". יוצאת הדופן היחידה שם הייתה הונדה סיוויק, שלמרות שלא הייתה דומיננטית מאוד בשוק המוסדי הצליחה לפחות בתקופה ההיא להשיג בו אחיזה, בעיקר בתצורת הסטיישן.

המכוניות הנבחרות 2010. צילום מסך, צילום מסך
טבלת המכירות 2010/צילום מסך, צילום מסך
המכוניות הנבחרות 2011. צילום מסך, צילום מסך
טבלת המכירות 2011/צילום מסך, צילום מסך

2011 לא הביאה שינוי גדול, מאזדה 3 עדיין מובילה עם קורולה ו-i30 מאחוריה. אבל שתי נקודות כן ראויות לציון בשנה הזו - הראשונה היא תחילת השיווק של פורד פוקוס בדור השלישי שלה, בו היא מתחילה את הטיפוס שלה למעלה (אנחנו נחזור לזה בהמשך) והשני הוא המכונית שמופיעה במקום ה-9 - רכב מיני קטן, נטול יומרות, זול (גם במחיר שלו) בשם סוזוקי אלטו. זה היה הדגם שבישר את החדירה המאסיבית של מכוניות המיני לשוק המקומי בשנים הבאות.

2012 - שנת הפוקוס

אחרי שני דורות מעולים שהיו אמת מידה להתנהגות כביש, מגיע הדור השלישי של פורד פוקוס. עדיין מהנה לנהיגה והבחירה לנהג הנוהג, אבל פחות מהדורות הקודמים. אבל זה לא מה שהיה חשוב פה. נישאת על גלי ההצלחה של הדורות הקודמים ותחת כנפי דלק מוטורס, ששלטה ביד רמה בשוק המוסדי היא כובשת בסערה את ראשות הטבלאות שוב, עם מספרים שכמעט ולא נראו מאז - 15,805 חתיכות משלוש תצורות המרכב שלה, סטיישן, סדאן והאצ'בק. בהמשך הרשימה טויוטה קורולה בעקביות במקום השני, ביונדאי מחליפים נקודתית את ה-i30 ב-i35 (אלנטרה) במקום השלישי ועם ה-i20 במקום הרביעי. והחדשה המעניינת נמצאת במקום החמישי, כניסה ראשונה של קיה לחבורת החוד המקומית ועם פיקנטו, עוד נציגה של סגמנט המיני המתעורר. מאזדה 3, מלכת השוק נמצאת הפעם כבר במקום ה-8 הולכת ונמוגה אל תוך החושך. סוגרת את העשירייה נציגה אירופית מובחרת בדמות סקודה אוקטביה, שתמשיך לככב פה עוד שנים ארוכות.

המכוניות הנבחרות 2012. צילום מסך, צילום מסך
טבלת המכירות 2012/צילום מסך, צילום מסך

2013 - אופנת המיני

מה שהחל בהבלחה של הסוזוקי אלטו ההודית, המשיך למקום החמישי בשנה שלפני כן, הפך ב-2013 לעובדה מוגמרת - מכוניות המיני מצאו בית חם אצל הישראלים כמכונית שסוגרת את הפינה כרכב ההשכרות, המכונית לאנשי המכירות הזוטרים או הפתרון האולטימטיבי למכונית השנייה או השלישית בבית. 9,660 יחידות הספיקו כדי לשים אותה במקום הראשון כאשר שוב, כרגיל טויוטה קורולה במקום השני, הפעם עם 9,324 יחידות. פורד פוקוס מלכת השוק בדימוס כבר נמצאת במקום השלישי וזה באמת לא החלק הגרוע שעוד לפנינו. משם במקומות 4-6 שלישייה של יונדאי (i30, i35 ו-i20 בסדר הזה). עוד ברשימה אוקטביה שמשפרת עמדות ומטפסת מקום אחד כאשר אחריה סוגרת את העשירייה שפתחה קיה פיקנטו עוד קיה - הפעם הריו.

המכוניות הנבחרות 2013. צילום מסך, צילום מסך
טבלת המכירות 2013/צילום מסך, צילום מסך

2014 - כוח קורולה

בעוד המקום הראשון בטבלה עובר מיד ליד ומצד לצד, טויוטה קורולה ישבה לבטח במשך שנים במקום השני, עולה ויורדת עם השוק, אבל תמיד שם. ב-2014 היא מדלגת קדימה ומתיישבת על תואר המכונית הנמכרת ביותר בישראל - 13,728 מכוניות. היא מחליפה מקומות עם הפיקנטו שנמצאת במקום השני (לא לעוד הרבה זמן) ובמקום השלישי אורחת חדשה ישנה - מאזדה 3. המכונית שכלל לא נכנסה לעשירייה המובילה בשנה הקודמת חוזרת - חוזרת כשחקנית מחליפה למישהי שנמחקה בינתיים מהמשחק - הפוקוס. תקלות גימור וגיר הפכו את המכונית הזו למוקצה מחמת מיאוס. זו הייתה מכה תדמיתית ממנה היא מתקשה להתאושש עד היום. המקום הרביעי שייך לאוקטביה שמעתה ואילך תהייה המותג האירופי הדומיננטי ביותר בשוק. יונדאי משחילה ארבעה דגמים, ממשיכה לבסס את המעמד של הקוריאניות כיפניות החדשות. פנים חדשות בצמרת השוק נרשמות עם סוזוקי קרוסאובר במקום ה-7 המפתיע.

המכוניות הנבחרות 2014. צילום מסך, צילום מסך
טבלת המכירות 2014/צילום מסך, צילום מסך

2015 - אוויר פסגות

מהפכת הקרוסאוברים והג'יפונים לא החלה ב-2015, אולם בשנה הזו, עם כניסה של שני דגמים שיהפכו לנכסי צאן ברזל בשוק לעשירייה הפותחת, אלו הם מיצובישי אאוטלנדר וקיה ספורטאז', עם שני אלו אפשר לסמן את נעיצת השיניים המשמעותית הראשונה בשוק ואיתה נעילת הלסתות ממנה לא ממש השתחררנו עד היום והרפייה לא נראית באופק. בעוד במקום הראשון והשני ממשיכות קיה פיקנטו וטויוטה קורולה לשבת זו על הטמבון של האחרת - למקום השלישי מתפרץ קיה ספורטאז', נישא על גלי האהדה לתדמית ולחבילת אבזור זולה ואטרקטיבית בלי פשרה על מערכות בטיחות. מיצובישי אאוטלנדר עם אופציית 7 מושבים במחיר טוב מאוד מתייצב במקום הרביעי, אוקטביה במקום החמישי, ואחריה מאזדה 3 ומשם ומטה אלו יונדאי i10 ואלנטרה, סוזוקי קרוסאובר ויונדאי אקסנט.

המכוניות הנבחרות 2016. צילום מסך, צילום מסך
טבלת המכירות 2016/צילום מסך, צילום מסך

2016 - מיני וקביים

בשנה הזו התלכדו שתי המגמות הבולטות יותר של ארבע השנים שקדמו לה. מבין חמש המכוניות הנמכרות ביותר בשוק המקומי שלוש הן קרוסאוברים/ג'יפונים (ספורטאז' במקום הראשון, טוסון בשלישי ומיצובישי אאוטלנדר בחמישי) את המקומות בין לבין תופסות הפיקנטו במקום השני וקורולה במקום הרביעי. במקום החמישי מתברגת כמובן הנציגה האירופית בשולחן הזה - סקודה אוקטביה. מאזדה 3 עדיין מראה סימנים חיוניים עם המקום השישי, אבל זו הפעם האחרונה שהיצרנית הזו נמצאת בדירוג. ואת שאר הטבלה ממקום 7 ואילך אלו רק דגמים של יונדאי (אקסנט, אלנטרה ו-i10).

המכוניות הנבחרות 2016. צילום מסך, צילום מסך
טבלת המכירות 2016/צילום מסך, צילום מסך

2017 - הציבור אמר את דברו

החל מהשנה הזו, בה נוסף לרישום הדגם במאגרי המידע של משרד התחבורה הסיווג האם מדובר ברכב פרטי או חברה, אנחנו עוברים לספירה המדויקת יותר. כלומר ספירה שמציגה את הדגמים הנמכרים ביותר ללקוח הפרטי. זה שמשלם מכיסו על המכונית. זו מהווה אינדיקציה מדויקת יותר להעדפות של הלקוח הישראלי, לא של סופרי האפונים בחברות הליסינג וציי הרכב. בין השינויים הבולטים ביותר - נטרול של כל ה"ברזלים" המכוניות ששיחקו בציי הרכב, אבל הלקוחות הפרטיים הדירו את הרגליים מהן. וכך, בעשירייה הראשונה אין זכר ליונדאי אלנטרה, לקרולה, ל-i10 או i30, אין מאזדה 3 וגם לא לסקודה אוקטביה. מי כן נמצאים שם? במקום הראשון יונדאי טוסון, שני קיה ספורטאז', פיקנטו, סוזוקי קרוסאובר, יונדאי i10, איביזה, טויוטה CHR, יאריס, אאוטלנדר וסוזוקי בלאנו. כלומר 4 ג'יפונים/קרוסאוברים פלוס אחד גבולי (סוזוקי קרוסאובר), כאשר השאר הן מכוניות קטנות או זולות יחסית. במילים אחרות, הלקוח הישראלי קונה ג'יפון או מכונית שניה זולה.

המכוניות הנבחרות 2017. צילום מסך, צילום מסך
טבלת המכירות 2017/צילום מסך, צילום מסך

2018 - המגמה בעיצומה

השמות אולי מעט שונים, אבל הכיוון הוא אותו כיוון. קיה פיקנטו חוזרת להוביל את הטבלה, אבל כמו בשנה שעברה, אלו כמה מאות מכוניות, 500 לכל היותר שמפרידות בין דגם לדגם. מתחתיה רצף של קרוסאוברים/ג'יפונים - טוסון, CHR, ספורטאז', סוזוקי קרוסאובר, קיה נירו. רק טויוטה יאריס שוברת את הרצף הזה במקום ה-7. אחריה עוד שתי מכוניות קטנות בדמות יונדאי i10 סיאט איביזה במקומות השמיני והתשיעי וסוגרת את הרשימה סובארו XV, "ביקור ראשון פחות או יותר של היצרנית היפנית תחת איזור החיוג של רבת מכר מאז שנות ה-90 בערך" מציין ווישטוק.

המכוניות הנבחרות 2018. צילום מסך, צילום מסך
טבלת המכירות 2018/צילום מסך, צילום מסך

2019 - שובה של הקורולה

אז אחרי כמה שנים שחונות וביקוש ער כמשומשת, אבל לא ממש כמכונית חדשה אצל הלקוחות הפרטיים, טויוטה קורולה מוצגת בדור חדש. חדש לחלוטין ומשופר בהרבה מקודמו ובאופן ככלי רכב מוצלח מאוד. כבר לא קופסה שצריכה להגיע ממקום למקום במקסימום יעילות ומינימום ריגוש. הציבור חוזר לשלוף ארנקים. טויוטה קורולה מובילה את השוק, כאשר אחריה לשמחת היבואנית שני דגמים נוספים של טויוטה - ראב 4 ו-CHR. משם ואילך אלו כל השמות שאנחנו מכירים: פיקנטו, טוסון, ספורטאז', יאריס, i10, סוטניק ונירו. הרשימה הזו היא כנראה המיצוי של מה שמחפש ישראלי במכונית שלו "הם אוהבים את הרכב שלהם יפני או קוריאני, ועדיף לא מסובך טכנולוגית" אומר אמיר ווינשטוק, "בכלל, שים לב שיונדאי קיה וטויוטה נמצאות בכל שלה פרט ל-2010)

המכוניות הנבחרות 2019. צילום מסך, צילום מסך
טבלת המכירות 2019/צילום מסך, צילום מסך

2020 - טויוטה-לנד

מגפה עולמית או לא, הישראלי מיקדו את הביקוש שלהם ב-2020 בשלושה מותגים בלבד. טויוטה, קיה ויונדאי. קורולה וראב4 בשני המקומות הראשונים. הפוגת פיקנטו למקום השלישי ואז עוד צמד במקומות הרביעי והחמישי עם ה-CHR והיאריס. יונדאי מפציעה במקום החמישי והעשירי עם טוסון וקונה בהתאמה. ומי שחשב שבהיעדר ציי הרכב לסקודה לא יהיה מקום, ובכן, דווקא כן ועוד עם רכב לא זול בכלל - הקודיאק פה. מתחתיו עוד שני דגמים של קיה - נירו וספורטאז'. אגב, מילה לגבי קניות הלקוחות הפרטיים הישראליים בשנת קורונה - בעוד ציי הרכב נפגעו בשיעורים משמעותיים - הלקוחות הפרטיים לא ממש נעלמו מהסוכנויות. אם ב-2019 נמכרו בסך הכל 118,659 מכוניות לפרטיים, ב-2020 נמכרו 112,238 יחידות, ירידה שולית ביחס לטלטלה העולמית.

המכוניות הנבחרות 2020. צילום מסך, צילום מסך
טבלת המכירות 2020/צילום מסך, צילום מסך

2021 - שוק חשמלי

עם כניסה מטלטלת בראשית השנה, טסלה הפכה להיות המרענן הרשמי של שוק הרכב הישראל ב-2021. בכ-180 אלף שקלים זו הייתה כניסה במחיר נמוך מהצפוי, נכון, ההתחלה הייתה מעט מקרטעת, אמת, היו פערי איכות בחלק מהיחידות הראשונות שנחתו פה - אבל הישראלי שזיהו פה דיל שכמוהו לא ממש היה פה וקשה לראות איך הוא חוזר. וכמובן שההייפ והבאזז סביב החברה לא הפריע יותר מדי. קצת יותר מ-6,000 חתיכות של מודל 3 על שלוש גרסאותיה נרשמו פה, הופכים אותה לא רק לחשמלית הראשונה שהופכת לנמכרת ביותר בישראל, אלא גם לכניסה החזקה ביותר של מותג אי פעם לשוק המקומי. מתחת לטסלה - עסקים כרגיל: טויוטה מנפקת את סדרת הלהיטים - קורולה, ראב4, CHR. הפוגת פיקנטו במקום החמישי ושוב טויוטה יאריס. משם ואילך אלו יונדאי טוסון, נציג חדש לקיה - הסלטוס ואז נירו וסוגר את הרשימה מיצובישי אאוטלנדדר - נתון מכובד לדגם שאז היה בדמדומי חייו.

עוד בוואלה!

המכונית הלאומית: מי האחת שהישראלים באמת התנפלו עליה ב-2021?

לכתבה המלאה
המכוניות הנבחרות 2021. צילום מסך, צילום מסך
טבלת המכירות 2021/צילום מסך, צילום מסך

2022 - מלאי בלאי

ככל שהדברים אמורים לזמן כתיבת שורות אלו - סוף אוקטובר 2022 - מה שמנהל את השוק הישראלי הוא בעיקר משבר השבבים העולמי. ולמרות שקדחת קניית המכוניות החדשות בישראל עדיין לא התמתנה, מה שלא עושה ההיגיון והפקקים עושה משבר השבבים וקשיי הייצור. ועדיין, ככל שזה מגיע לשחקנים בעשירייה הראשונה אלו שמות שאנחנו מגלגלים לאורך הכתבה הזו, אבל יש מיני דרמות - לראשונה אי פעם, הקורולה לא נמצאת בחמישייה הראשונה, אלא במקום ה-10. אבל נחזור להתחלה - מי שמתיישב הפעם במקום הראשון הוא נציג חדש של טויוטה היאריס קרוס - גם טויוטה, גם קטן, גם עם הנעה היברידית. טוסון במקום השני, טיוטה ראב4 במקום השלישי ואז שוב הפתעה חשמלית - ג'ילי גיאומטרי C - כניסה חדשה של יצרנית סינית אלמונית עבור מר ישראלי ועוד עם הנעה לא ממש פופולרית (עדיין). שילוב של מוצר טוב, אבזור נדיב, טווח שימושי ובמחיר שבו לא ראינו קרוסאובר חשמלי עד אז עשו את שלהם. גם היעדר מבחני ריסוק לא הרתיע את הלקוחות. אבל הבשורה פה היא אחרת - הלקוח הישראלי ממש לא חושש ממותג סיני חשמלי בהינתן העסקה הנכונה.
שאר הרשימה? קיה סלטוס, פיקנטו, יונדאי קונה, קיה סטוניק וספורטאז' וקורולה כאמור סוגרת את הרשימה.

האם המספרים האלו יישתנו בחודשיים שנותרו עד סוף השנה? בסבירות גבוהה שנראה תנודות לכאן או לכאן, בעיקר מכיוון שהפערים הם של כמה מאות מכוניות ומכיוון שכאמור נכון לעכשיו, חשמל או בנזין, מה שמניע את הכלים על הלוח הוא מלאים ולא מנועים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully