וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מ-2035 רק עשירים יוכלו לקנות רכב לא חשמלי

עודכן לאחרונה: 31.3.2023 / 8:32

האיחוד האירופי קבע שבעוד 12 שנים יהיה מותר למכור בשטחו כלי רכב עם מנועי שריפה פנימית רק אם ישתמשו בדלק סינטטי, שלא הופק מנפט. הבעיה: מחירם יקר הרבה יותר

נהיגה באודי R8 GT/צילום: אודי, עריכה: ניר חן

הכותרת מאירופה מדווחות שאחרי לחצים של תעשיית הרכב הגרמנית ריכך האיחוד האירופי את הכוונה לאסור על מכירת כלי רכב עם מנועי שריפה פנימית במדינות האיחוד אחרי שנת 2035.

המהלך הזה, שנועד לסייע לאירופה יעמוד ביעדי פליטת המזהמים במסגרת המאבק בהתחממות הגלובלית, הלחיץ מאוד את הגרמנים, שתעשיית הרכב היא מעסיק מרכזי בארצם, ואחד מתעשיות הייצוא העיקריות.

למרות שכל יצרני הרכב הגרמניים כבר מייצרים חשמליות לא רעות בכלל, כמו פורשה טיקן, ב.מ.וו i7, אודי Q8 איטרון ומרצדס EQS, ולמרות שקבוצת פולקסווגן מובילה את מכירות הרכב החשמלי באירופה, אובדן האפשרות למכור מנועי שריפה פנימית לא רק תגרום לפיטורי עשרות אלפי מהנדסים ועובדי ייצור שמתמחים בתחום, אלא גם תגרום לגרמנים לאבד יתרון משמעותי בתעשיית הרכב, את מנועי הבנזין שלהם, שמבטאים ניסיון וידע שנרכשו בכמעט 140 השנים שעברו מאז המצאת המכונית.

מבחן דרך: מרצדס EQS580. קינן כהן
תעשיית הרכב האירופית כבר מייצרת חשמליות מעולות, אבל לא מוכנה לזרוק לפח 140 שנים של פיתוח מנועי בנזין/קינן כהן

בעקבות הלחצים הסכים האיחוד לפשרה: אחרי 2035 אפשר יהיה למכור באירופה מכוניות עם מנועי שריפה פנימית, אבל רק כאלה שהותאמו לתדלוק בדלק סינטטי. הכוונה היא לדלק שלא הופק מנפט, אלא ממימן ופחמן דו חמצני. התהליך מאפשר יצירת דלק מחומרים מתחדשים, ללא הזיהום שמייצרים דלקים מבוססי נפט.

הבעיה היא שמדובר בתהליך עתיר אנרגיה הנדרשת להפרדת המימן מהמים, וכדי להשאיר אותו נקי הוא חייב להתבסס על אנרגיה סולארית, רוח או גרעינית היכן שהיא קיימת. כדי לשכנע את המתנגדים קיבל הדלק החדש את השם הקליט e-Fuel, דלק אלקטרוני, למרות שלא מדובר בדיוק באבקת חשמל, אלא בדלק שנשרף במנוע כמו בנזין, רק בצורה הרבה יותר נקייה בזכות חומר הגלם ותהליך הייצור.

התהליך אינו נקי מפליטות: פורשה טוענת הוא יפחית את פליטת הפחמן הדו חמצני ב-85%, אך לא לאפס, אם כי גם ייצור חשמל לסוללות הרכב החשמלי אינו תמיד נטול פליטות לגמרי, תלוי במערך ייצור האנרגיה בכל מדינה. פורשה השקיעה 32 מיליון דולר במתקן לייצור דלק סינטטי בצ'ילה, אודי מפתחת בנזיו וסולר סינטטיים, ומאזדה מובילה מאמץ דומה מצד היצרנים היפניים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
פורשה GTS 911. רמי גלבוע
פורשה מובילה את המאמץ לפתח דלקים סינטטיים/רמי גלבוע

הבעיה העיקרית היא שהרבה יותר יקר לייצר דלק סינטטי מאשר להפיק נפט ולזקק אותו. כרגע מחיר הדלק הסינטטי עומד על כ-3 יורו לליטר, פי 4 ממחירו של בנזין באירופה לפני מס. לפי ההערכות בתעשיות הרכב והאנרגיה, האצת הייצור התעשייתי של הדלק הנקי תוזיל את העלויות, אבל גם ב-2035 הן לא יהיו ברמת המחיר של דלקים מבוססי נפט.

תארו לעצמם שאתם מגיעים לתחנת דלק ויכולים לתדלק רק אוקטן 98 יקר, ביותר מ-9 שקל לליטר, לעומת 6.81 שקל ל-95 אוקטן? הפער לרעת דלק סינטטי יהיה אפילו גדול יותר.

מאחר ורכבי הבנזין והדיזל ימשיכו להתייקר בשל תוספות מערכות לטיהור הפליטה ולבקרה שלה, אז לצד הדלק היקר יותר, מכוניות שריפה פנימית יישארו תענוג לעשירים. פורשה כבר הודיעה שתייצר את מכונית הספורט המיתולוגית שלה ה-911 עם מנועים כאלה ככל שתוכל לעשות זאת באופן חוקי, ואולי בעליה של אחת כזאת יוכלו לעמוד בעליות התדלוק הגבוהות. אבל במכוניות העממיות לא תהיה הצדקה כלכלית לייצר אותן כשהן מותאמות לדלק סינטטי.

מיני קאנטרימן פלאג אין הייבריד במבחן. קינן כהן, ניר בן טובים
היום שבו החשמל יחליף את הבנזין מתקרב, אבל הוא לא יילך בלי קרב/ניר בן טובים, קינן כהן

גם באירופה כבר חוששים מ"התאמות" של מנועים שנועדו רשמית לצרוך דלק סינטטי ב-2035 לצריכת בנזין מנפט, שעדיין יימכר עבור מכוניות משומשות, שיעברו עוד 20 שנה מאז עד שיעברו מהעולם במספרים משמעותיים. כאשר מדובר בעיקר בשינויי תוכנה והתאמת תכנית ההצתה לכל דלק, זה לא בלתי אפשרי, ובאיחוד טרם החליטו כיצד יפקחו על כך.

כמובן שהחלטות האיחוד מחייבות רק את המדינות החברות בו, כאשר הרגולציה בארה"ב, ובשאר העולם שונה. אבל הן מסמנות את הדרך גם לשאר המדינות, שצפויות לאמץ מדיניות דומה בקצב שלהן. ישראל שנשענת על התקינה האירופית.

כך שלרובנו הגדול, היום שבו נרכוש את מכונית הבנזין האחרונה שתהיה לנו הולך ומתקרב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully