וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחשפה: פיאט 600 החשמלית החדשה רוצה להיות גדולה בקטנות

5.7.2023 / 23:38

פיאט הייתה מתמיד חברה שהצליחה בגדול במכוניות הקטנות שלה. עכשיו, תחת כנפי סטלנטיס היא ממשיכה בקאמבק החשמלי. ה-600 שפגשנו בטורינו אמורה להיות לבנה מרכזית בחומה הזו

פיאט 600 חשמלית/קינן כהן

איך שגלגל מסתובב לו, אי שם במחצית השנייה של שנות ה-50, לאורך שנות ה-60 וה-70, כאשר פיאט הייתה אימפריית רכב אירופית, ה-600 המקורית הייתה הבסיס של פיאט 500 ומאוחר יותר למולטיפלה הראשונה וה-850 המשפחתית הקטנה. היו לה מנוע בנזין אחורי והנעה אחורית. היא יוצרה תחת רישיון על ידי סיאט בספרד וגם בארגנטינה ויגוסלביה. פיאט 600 החדשה היא תמונת הראי של אותו עידן.

כי פיאט היום כבר אינה בשיאה, אלא עוד יצרנית בקבוצת סטלנטיס שאיחדה את פיאט-קרייזלר-אלפא ולנצ'יה עם פיג'ו-סיטרואן-אופל. ה-600 בעצמה לא רק שאינה בסיס לשום מכונית, מתבססת על פלטפורמת ה-e CMP של הקבוצה, עם הנעה חשמלית, קדמית ותיוצר בפולין.

אבל בנקודת הזמן הנוכחית, לפיאט חפצת החיים אין הרבה פריווילגיות, כדי לשרוד היא צריכה לחזור לשורשים והדרך לשם עוברת בצנרת המסועפת של חברת האם.

פיאט 600 חשמלית. אתר יצרן
ההיצע החשמלי של פיאט (מימין): 600, אבארט, 500 וטופולינו/אתר יצרן

אנחנו נמצאים על הגג של מטה פיאט בטורינו, זה הבית ההיסטורי של פיאט מאז 1923, מבנה עצום מימדים שעל גגו נסלל מסלול אובאלי ענק, עליו הייתה היצרנית בוחנת את מכוניות המירוץ שלה והמכוניות הסדרתיות ב"חצר האחורית" ורחוק מעיניים סקרניות.

הפעם הוא מארח אירוע אחר לגמרי, ההצגה הציבורית הראשונה של שתי מכוניות חשמליות חדשות של היצרנית, שתי יריות פתיחה לרנסנס האיטלקי תחת כנפיים צרפתיות. הראשונה היא הטופולינו הזערורית, אחות לאופל רוקס וסיטרואן אמי שלא נראה בישראל וחבל והשנייה, החשובה יותר היא ה-600 החדשה.

"סטלנטיס היא חברה צעירה וצומחת, אבל עם שורשים עמוקים בעולם הרכב", אומרים בפיאט כאשר הם מסתכלים על עתיד של מעבר לתחבורה נטולת מזהמים ב-2030, אבל לא פחות מכך מציינים שהדרך לשם תעבור בשיפור באיכות, בהיצע ובביצועים - כאן לא רק בהיבט של המוצרים אלא בצד הפיננסי שלהם לחברה. במילים אחרות - הם חייבים למכור והרבה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
פיאט 600 חשמלית. אתר יצרן
מסלול מבחן על הגג, רחוק מעיניים בולשות/אתר יצרן

"יש לנו גישה למשאבים ואנחנו נחזיר את פיאט למקום בו היא צריכה להיות" אומר פרנסואה אוליבייה מנכ"ל פיאט. "נחליף את סימן השאלה שליווה את פיאט בסימן קריאה", כאשר בדברים האלו הוא מתייחס לעובדה שלמעט ה-500 החשמלית, ההיצע של פיאט נשען כיום על מכוניות וותיקות מאוד, שמתקשות להישאר אטרקטיביות כבר עכשיו, כל שכן בעתיד המשתנה.

הישענות שנבעה ממעגל הקסמים של רווחיות נמוכה בקטגוריות הקטנות, העלויות האדירות שנדרשות לפיתוח דגמים חדשים, התיישנות הדגמים שהופכים אותם לאטרקטיביים פחות וחוזר חלילה. למען האמת, פרויקט להצגת מעין "פונטו מוגדלת" התגלגל בפיאט עוד ב-2013. סרג'יו מרקיונה, האיש והסוודר והבוס הגדול של פיאט בשעתו היה סקפטי לגבי הרווחיות של קטגוריית הסופר מיני וביקש לבחון את ההיתכנות למוצר כזה. אלא שעוד בשלב האיפיון התברר כי מכונית גדולה יותר דורשת פלטפורמה גדולה יותר, ולזה כבר לא היה כסף. וכסף זה הסיפור גם פה. "אנחנו מפוקסים על רווחיות" אומר אוליבייה, "והדרך לשם עוברת בחלוקת פלטפורמות".

פיאט 600 חשמלית. אתר יצרן
פרנסואה אוליבייה: "נחזיר את פיאט למקום שבו היא צריכה להיות"/אתר יצרן

אז הם חולקים פלטפורמות, במקרה הזה עם הדגמים הקטנים של פיג'ו-סיטרואן-אופל כדי להציג את הגלגול המודרני של ה-600. ובוחרים לעשות את זה בנתיב שונה מזה שהיינו מצפים מהם, לא עוד קרוסאובר תואם ג'יפ אוונג'ר/2008/מוקה, אלא מכונית שמנסה ליצור תת קטגוריה בסגמנט B - שאפשר לקרוא לו "B פלוס", במילים פשוטות - מכונית סופר מיני אבל עם קצת יותר ס"מ לכל כיוון ביחס למתחרות מסורתיות בקבוצה. מהלך די טבעי לאור מה שאנחנו רואים שקורה בשאר התעשייה כמו הפסקת ייצור הפיאסטה בפורד וסימן השאלה מעל הפולו בפולקסווגן.

במה מתבטא הפלוס? אורך כללי של 4.17 ס"מ מוסיף כ-10 ס"מ ביחס למכוניות סופר מיני כמו סיאט איביזה, אבל בסיס גלגלים של 256 ס"מ עדיין משאיר אותה בגבולות הז'אנר עם מרווח שיהיה בסדר בעיקר לילדים. תא המטען עם 360 ליטרים וזה יפה, כמעט בתחום המספרים של מכוניות קומפקטיות מהקטגוריה מעל.

פיאט 600 חשמלית. קינן כהן
נאה ומהוגנת, אבל לא פורצת דרך במראה. הטופולינו (מאחור) לא תגיע אלינו/קינן כהן

ויש גם אפליקציונה

העיצוב החיצוני נאה, אבל לא יוצא דופן, כנראה תוצאה של רצון וצורך לפנות לקהלים רחבים מאוד, החל בשמרנים שרוצים פשוט עוד מכונית קטנה של פיאט ועד לקהל צעיר. יש פה תמהיל של אזכורים מהפיאט 500 החשמלית לצד בתי גלגלים עם קשתות שחורות שמנסה לתת לו איזה זיהוי עם קרוסאוברים. אז אולי זו העובדה שהיא עמדה ליד ה"טופולינו" משובבת הנפש, אבל באופן כללי המסר הוא נאה וסולידי למדי.

בתא הנוסעים יש פריסה כללית שמזכירה את דגמי סטלנטיס החדשים. לוח מחוונים דיגיטלי של 7 אינץ', מסך מגע גדול של 10.25 אינץ', קורת רוחב צבעונית בחלק העליון של הדשבורד ושמחנו לגלות שאת תפעול בקרת האקלים ניתן לעשות מכפתורים פיזיים וכן עם כפתור שליטה בעוצמת השמע. אין בורר הילוכים, שורת כפתורים מחליפה אותו ומפנה מקום לתאי אחסון במרווח בין המושבים. איכות החומרים מעורבת, בחלק העליון של הדשבורד הם רכים ונעימים, בדלתות הם בעיקר קשים.

פיאט 600 חשמלית. קינן כהן
רמת הגימור RED תהייה הבסיסית בהיצע/קינן כהן

ה-600 תגיע בשתי רמות גימור בלבד "לה פרימה" המהודרת ו"רד" הפשוטה יותר. ההבדלים המרכזיים: ריפודי עור (סינטטי) ודיפונים בהירים בלה פרימה, שקע USB לשורת המושבים השנייה, חישוקי 18 אינץ' (16 אינץ' ברד), כיוון חשמלי, שלט קרבה, פתיחה חשמלית לתא המטען, טעינה אלחוטית, חימום ועיסוי למושב הנהג. כמו במכוניות חשמליות מתקדמות, גם היא מציעה אפליקציה שמאפשרת שליטה מרחוק על התאורה, הצופר, פתיחה ונעילה של הדלתות, מיזוג, אך לא על הטעינה.

שתי הגרסאות מציעות את אותה חבילת מערכות בטיחות, בלימה אוטומטית, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב, התרעת רכב ב"שטח מת", זיהוי תמרורי מהירות, חיישנים היקפיים ומצלמה אחורית.

פיאט 600 חשמלית. אתר יצרן
409 ק"מ מוצהרים מסוללת 54 קוט"ש/אתר יצרן

על ההנעה

הנה פיסת מידע היסטורית: פיאט 600 המקורית עשתה (לפי פרסומים בשעתה) כ-17.5 ק"מ לליטר, היה לה מיכל דלק של 26 ליטרים ולמרות שבאותן שנים אם הייתם אומרים "תקן WLTP" למישהו הוא היה אומר לכם לבריאות - בחשבון זריז יוצא שהיא הייתה מכסה 456 ק"מ למיכל. אז מה קורה עם החדשה?

טוב, אז ברור שאי אפשר באמת להשוות, אבל בכל זאת, מתחת למכסה המנוע של ה-600 החדשה נמצאת יחידת הכוח החשמלית של סטלנטיס בגלגול העדכני שלה שכבר ראינו בפיג'ו e2008 ואופל אסטרה: 156 כ"ס שמקבלים את האנרגיה מסוללת 54 קוט"ש שאמורה להניע אותה למרחק של 409 ק"מ בשימוש משולב ועד 600 ק"מ בנסיעה עירונית. הטעינה המהירה שלה בעמדות DC יכולה להתבצע בקצב של עד 100 קילוואט וזה אומר מילוי של הסוללה מ-10 ל-80% ב-27 דקות. טעינה מעמדה ביתית של 11 קילוואט תארך 5 שעות ו-45 דקות ממצב ריק למלא.

הביצועים במצב "ספורט" (המצטרף לנורמל ואקו) הם 9 שניות ל-100 קמ"ש ועד 150 קמ"ש מירביים.
בנוסף לגרסה הזו, במהלך 2024 תצטרף להיצע גרסת בנזין עם מערכת היברידית קלה. הבסיס יהיה מנוע ה-1.2 ליטרים עם שלושה צילינדרים מוגדשי טורבו של הקבוצה בהספק 130 כ"ס. בפיאט מדגישים כי היא תוכננה ועוצבה באיטליה, אבל כאמור את הייצור הם יעשו דווקא בפולין, לצד ג'יפ אוונג'ר.

פיאט 600 חשמלית. קינן כהן
256 ס"מ במושב האחורי, גבולי למבוגרים ודומה לסופר מיני ממוצעת/קינן כהן

שירת הסנטימנט

אתגר לא פשוט ניצב בפני פיאט עם ה-500 ובכלל. כן, בהסתובבות בטורינו ואיטליה, אפשר לחשוב שפיאט היא אימפריית המכוניות שהייתה בשנות ה-50, 60, 70, אבל מחוץ לאיטליה ומחוץ לאירופה בכלל, לא מדובר ביצרנית שבאמת דומיננטית בשווקים וגם כאשר היא כן דומיננטית, זה כאמור בפלחי שוק שעל מנת להיות בהם רווחיים מאוד צריך לגלגל כמויות אדירות של כלי רכב.

כאן מנסה ה-600 לייצר פיצוח. היא לא זולה, למרות מחיר התחלתי נמוך ביחס לחשמלית של 29 אלף יורו באירופה (בתלוי בתמריצי המס), היא תצטרך לפרוט חזק מאוד על מיתרי הסנטימנט כדי לעמוד בפרץ של מתחרות סיניות שיוכלו להציע עוד בהכל ובמחיר דומה אם לא נמוך יותר. זה גם הסיפור שהיא הולכת לפגוש בישראל.

פיאט 600. אתר יצרן
האורגינל, האם פיאט תחזור לימי הזוהר שלה כמלכת הקטנות?/אתר יצרן

אלינו היא צפויה להגיע באוקטובר, במחיר שבהתבסס על הפער בינה לבין ה-500e באירופה, עשוי להתחיל ב-155-160 אלף שקל. ואם באירופה יש את הסנטימנט ויש עדיין את ההעדפה למכוניות סופר מיני, כאשר היא תנחת פה, בפער מחיר של 10-15 אלף שקל ממתחרות גדולות, חזקות ובעלות טווח דומה או עדיף כמו BYD אטו 3, כמו ג'ילי גיאומטרי C ומצטרפות נוספות - בלי דחיפה, תמיכה ותמחור מאוד אגרסיבי של היצרנית - היא תישאר תכשיט מסוגנן לאלו שיצאו לדייטים לפני שנתיים עם הצגת ה-500e ועכשיו מרחיבים את התא המשפחתי.

הכתב היה אורח חברת פיאט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully