וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

BYD עושה טסלה מודל 3, אבל קצת אחרת

יתיר דוידוביץ'

עודכן לאחרונה: 5.9.2023 / 0:35

כמה פעמים שמעתם על המכונית שהולכת להתחרות בטסלה מודל 3? הפעם זה אמיתי. עם הסיל החדשה BYD שמה את הצלב על החשמלית המדוברת ביותר בעולם. האם היא באמת יכולה לאיים עליה?

BYD סיל. יתיר דוידוביץ, מערכת וואלה
סיל. הכניסה החזקה של BYD לשוק הישראלי תיתן לה דחיפה/מערכת וואלה, יתיר דוידוביץ

מחיר: טרם נקבע
מתחרות: טסלה מודל 3, יונדאי איוניק 6
אהבנו: ביצועים, אבזור, בידוד רעשים, כיול מתלים
לא אהבנו: תפעול מערכת מולטימדיה, תנוחת ישיבה מאחור, התנהגות כביש

כמה פעמים שמעתם על המכונית שהולכת להביס את טסלה מודל 3? אנחנו מניחים שלא פעם ולא פעמים. בפועל, בישראל של אמצע 2023, יש בערך מכונית וחצי שיכולות להתגאות בתואר "מכונית סדאן חשמלית" ומתחרה לגיטימית של הטסלה המצליחה מכולן.

תחשבו על זה. האיוניק 5 וקיה EV6 מצוינות אבל הן לא מכוניות סדאן. ג'ילי ו-BYD אטו 3 הן ג'יפוניות חשמליות בתמחור תחרותי. חוץ מ-EVEASY לימו, מכוניות הסדאן החשמליות היחידות שנמצאות בסביבה עולות הרבה הרבה יותר מכל טסלה מודל 3.

בפועל, אם תחפשו מכונית שממש מזכירה את ה-3 תאלצו להסתפק ביונדאי איוניק 6. מכונית מרשימה אבל רק אחת. עד לסוף השנה הקרובה. כי בעוד כמה חודשים תנחת בארץ BYD סיל (Seal), החשמלית החדשה של המותג שפרץ לישראל בסערה רק לפני פחות משנה. רגע לפני חשיפה מודל 3 המחודשת, פגשנו אותה למבחן ראשון.

BYD סיל. יתיר דוידוביץ, מערכת וואלה
דומה למודל 3, ועדיין מרשימה/מערכת וואלה, יתיר דוידוביץ

עיצוב: BYD סיל היא המתחרה הכי ישירה שאפשר לדמיין לטסלה המצליחה. קווים זורמים, ארבע דלתות ותא מטען מלפנים מזכירים שבסוף, אם רוצים לאכול את המלכה צריך קודם כל להגיע לשולחן השחמט.

משהו בעיצוב של הסיל החדשה מושך תשומת לב ונראה מוכר באותו הזמן. החזית מזכירה מעט את הפורשה טייקן ומשהו בקווים בצד מרגיש מתאמץ. בתכל'ס, קשה להיות מקורי כשדרישת הסף היא מקדם גרר נמוך. בסוף האפשרויות הן או להיראות כמו צללית שהרגע ברחה ממנהרת רוח (איוניק 6, לא דיברנו עלייך) או להפוך ל-"העתק הדבק" של המוני מכוניות קונספט. וכך, המכונית של BYD זוכה לעיצוב מרשים למרות שקשה להגדיר אותו כייחודי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
BYD סיל. BYD,
כן, שוב המסך המסתובב הזה/BYD

תא נוסעים: העיצוב החיצוני הנאה לא מספק הכנה למה שמתרחש בפנים. כאן העיצוב ייחודי ומעניין בהרבה. הקווים לרוחב הקונסולה זורמים, במרכז יש מסך 15.6 אינץ' דומיננטי שיכול לשנות כיוון מאנכי לאופקי וחזרה ולוח מחוונים דיגיטלי משלים תצוגה כללית דרמטית.

הפתעה גדולה יותר נרשמת בסעיף איכות החומרים וההרכבה. כאן מדובר על איכות מצוינת עם חומרים מעולים והרכבה שתעמוד גם בהתעללות ממושכת. מהר מאוד מגלים שלכל שבת יש מוצאי שבת ולכל אינצ' במסך המגע יש כפתור שדורש תפעול.

המסך הגדול כולל המוני כפתורים קטנים שלא תמיד נמצאים במיקום אינטואיטיבי או נוח לתפעול. גם אחרי שפגעתם בכפתור הנכון, ספק אם תצליחו להתמודד עם התפריטים ותתי התפריטים הרבים שיגיחו אליכם. אפילו תפעול של מערכת המיזוג נעשה ממסך המגע ודורש תנועות שיאתגרו אומני אוריגמי מיומנים.

התפעול הוא רק הספתח. כי אחרי שכבר הצלחתם לשים "דרייב" ולהתחיל לנסוע המכונית תעבור למתקפת צלצולים בלתי פוסקת. האיתות נשמע כמו התראה על שכחת החגורה. זאת האחרונה מתעוררת כאשר מישהו מניח יד על מושב ריק. בערך כל מערכת בטיחות אפשרית מדווחת על קיומה באמצעות צליל חדש ומקורי וחלקן גם יוסיפו התערבות אגרסיבית. כדי למנוע דריסה של הולכי רגל, מתחת ל-30 קמ"ש תצטרף לכל אלו נעימה המזכירה אוטו גלידה.

ברצינות חברים? הרעיון הוא להרחיק ילדים מהרכב לא להוציא אותם בריצה מהבית.

BYD סיל. BYD,
מרווח הרגליים מצוין, אבל המושב נמוך מדי/BYD

מרווח: תנוחת הישיבה במושב הנהג כמעט מושלמת. התנוחה עצמה נמוכה וספורטיבית. ההגה מתכוונן למרחק, המושב עוטף ואפשרויות הכוונון כמעט ואינן מוגבלות. החרטום משתפל קדימה בחדות ומציע שדה ראייה מעולה ובזוויות שאי אפשר לראות המצב ייפתר בקלות על-ידי מערכת המצלמות ההיקפיות. המושב עצמו נוח מאוד גם בנסיעות ארוכות.

מאחור המצב תותים רק בלי קצפת ודובדבנים. מרווח הרגליים ולראש טובים מאוד. גם נוסעים גבוהים ייהנו ממרווח סביר מאחורי נוסע גבוה לרגליים ולראש. הבעיה היא בגובה הרצפה. בגלל הסוללה הגדולה, הרצפה גבוהה ומיקום המושב נמוך. התנוחה המעניינת לא מספקת תמיכה יעילה לירכיים ותפריע לגבוהים בנסיעות ארוכות.

BYD סיל. יתיר דוידוביץ, מערכת וואלה
תא המטען האחורי. רק 400 ליטר, אבל יש עוד תא עם 52 ליטר מתחת ל"מכסה המנוע"/מערכת וואלה, יתיר דוידוביץ

גם תא המטען לא מבריק. עם פתח צר ו-400 ליטר של מרווח אפשרויות ההטענה לא מהטובות שבטובות.

אבזור: אבל אחרי התלונות צריך לזכור, מדובר באחת המכוניות המאובזרות שיש בסביבה. כניסה והנעה בלי מפתח, מצלמות 3D מעולות, כל בקרה שתוכלו לדמיין, כיסאות עם כוונון חשמלי, תצוגה עילית (בגרסת ההנעה הכפולה שבה נהגנו), מסך מולטימדיה 15.6 אינץ' ועוד הן רק חלק קצרצר במגילה ארוכה.

BYD סיל. BYD,
הביצועים נוקעי צוואר, אבל אל תבנו על טווח אמיתי של יותר מ-350-400 ק"מ בגרסה החזקה/BYD

ביצועים: למבחן שלנו התייצבה גרסת ההנעה הכפולה של ה-BYD סיל. הגרסה הזאת שמה כוונת ברור על גרסת הביצועים של הטסלה המקבילה. ובכן, ביצועים. עם 530 כוחות סוס, הנעה לכל הגלגלים ומשקל לא חריג, המכונית הזאת מהירה. כמה? אפס ל-100 קמ"ש בכ-3.8 שניות מספרים את הסיפור.

נכון שמישהו שם עליה צמיגים שמכוונים לנסיעה חסכונית אבל זה לא מפריע ל-Seal לזנק למהירויות שלילה (בישראל) באדישות שתגרום לנזירים בנפאל להראות חסרי עכבות. היא תמשיך במגמה "קדימה מהר" גם כשהמהירות תחצה את 100 הקמ"ש. במצבי "אקו" ונורמל היא מעט יותר רגועה. למכונית יש בלימה רגנרטיבית, אותה אפשר להפעיל מתפריט פנימי הנחבא אל הכלים. הבלימה עצמה מספקת, אבל לא הרבה מעבר. על נהיגה בדוושה אחת לא היינו בונים.

הביצועים נוקעי הצוואר אמורים להישאר איתכם עד לכ-520 ק"מ של טווח מובטח. הכל בזכותה של סוללה בגודל 82.5 קוט"ש (ברוטו). בפועל הטווח המוערך נראה נמוך יותר. מחשב הדרך המבלבל לא מאפשר לאפס את מצד צריכת הדלק ולכן התקשינו למדוד צריכה באופן מושכל. ההערכות שלנו שנובעות מטווח הנסיעה , מזג האוויר ומצב הסוללה הביאו למסקנה שהמכונית תוכל לנסוע בתנאי אמת משהו שנע בין 350 ק"מ ל-400. נתון חביב אך לא מרשים ביחס לתנאי המבחן.

BYD סיל. יתיר דוידוביץ, מערכת וואלה
האחיזה טובה, הבלמים פחות/מערכת וואלה, יתיר דוידוביץ

התנהגות כביש: לכל יחידת הנעה יש התנהגות כביש וזאת של הסיל מאתגרת, לפחות את יחידת ההנעה. מצד אחד, המכונית אוחזת את הכביש בצורה טובה. היא ניטראלית ואינה נוטה לתת היגוי חריף או להיגוי יתר מוגזם. היא תאפשר לכם להוריד את הכוח לכביש בלי לאבד את עצמכם לדעת ואפילו נטיית המרכב נשמרת בתחום הסביר.

מצד שני, המכלולים שאמורים לתמוך ב-530 כוחות סוס לא תמיד עומדים ברף הנדרש. ההגה קל מדי והוא יותר מנותק מזנב המטוס של פרוגוז'ין. הבלמים מאיטים את הרכב הכבדי אבל לא מספקים ביטחון בבלימה אחרי מספק האטות משמעותיות. הסיל מוכיחה שבעידן החשמלי קל מאוד לשים המון סוסים באורווה אבל קשה לטפל במצב אם מישהו שכח לנעול את השער.

BYD סיל. יתיר דוידוביץ, מערכת וואלה
נוחות הנסיעה ובידוד הרעשים מפתיעים לטובה/מערכת וואלה, יתיר דוידוביץ

נוחות נסיעה: יצרני הרכב הגרמניים הרגילו אותנו לכיול מתלים מאוד מסוים: נוקשה מצד אחד אבל לא כזה שמוביל להתרסקות של הרכב במעבר על כל מהמורה. כיול מתלים הוא מלאכת מחשבת שדורש ניסיון ויכולות לא מבוטלים. באופן מפתיע הסיל זכתה לכיול מעולה שעומד בדיוק בסטנדרט הגרמני. היא לא רכה והמתלה מעביר את פני הדרך לתוך הרכב. אבל ממש כמו מכונית גרמנית טובה המתלה לא נסגר בשום שלב ותנודות הגוף מרוסנות באופן מכובד.

לרשימת ההצלחות אפשר להוסיף גם בידוד רעשים מרשים. ברוב המצבים והמהירויות וכמעט על כל משטח נשמר שקט מבורך בתא הנוסעים. לא שקט של מכונית סאלון יוקרתית אך בהחלט משהו שעומד בסטנדרט של מכוניות מנהלים עם תג פרימיום.

נכון, המבחן האמיתי לא יעשה בכבישי בוואריה אלא בארץ על ערמות החתחתים שלעיתים עונות לשם "כביש". רק במבחן השוואתי של ממש נוכל להעריך את איכות הבידוד. אך ממרחק אלפי קילומטרים המצב נראה ונשמע לא רע.

BYD סיל. BYD,
עברה את המבחן, אבל מה שיקבע הוא תג המחיר/BYD

השורה התחתונה: אין ספק ש-BYD סיל היא לא מכונית מושלמת. תפעול המערכות במסך המולטימדיה, תא מטען קטן, פער בין הביצועים והתנהגות הכביש ובעיקר מערכות בטיחות בעלות תגובה היסטרית ושלל צפצופים, כולם נרשמים לחובתה.

אבל יש אבל גדול מאוד. דווקא במקומות שבדרך כלל מאתגרים יצרניות רכב פחות מנוסות נרשמו כמה הפתעות. נוחות הנסיעה הרשימה מאוד, ועם שילוב זהה של כיול מתלים וחישוקים אנחנו מאמינים שהיא תפגין נוחות מרשימה ובידוד רעשים סביר גם בישראל. בנוסף, הביצועים של הסיל יוצאים מהכלל ויביכו כמעט כל מכונית אחרת על הכביש. גם איכות החומרים וההרכבה טובים.

לכל אלו מצטרפים יתרונות מוכרים של רכבים המגיעים מהמזרח. רשימת האבזור ארוכה במיוחד והמרווח הפנימי, למעט התמיכה לירכיים, מרשים ביותר. ומה עם המחיר? פה נמצא סימן השאלה הגדול ביותר.

האם הסיל מסוגלת להתמודד מול טסלה מודל 3 ויונדאי איוניק 6? האם היא תעשה לקטגוריה שלה את מה שהאטו 3 עשתה לקטגוריית ה-SUV הקומפקטי? הרוב תלוי בתמחור נכון. יהיה המחיר אשר יהיה לדעתנו הגרסה הנכונה ביותר עבור קהל הלקוחות בארץ תהיה זאת עם ההנעה האחורית, הטווח המוגדל והמחיר האטרקטיבי יותר. היא תהנה מרוב היתרונות של האחות החזקה אך תקצץ, ככל הנראה, את רשימת החסרונות.

הכותב היה אורח BYD בגרמניה

BYD סיל | על הצד הטכני

מנוע: חשמלי 530 כ"ס
תיבת הילוכים: אוט', תמסורת ישירה. הנעה כפולה
סוללה: 82.5 קוט"ש
קצב טעינה מהירה מרבי: 150 קילווואט

ממדים:
אורך (מטר)
: 4.8
רוחב (מטר): 1.875
גובה (מטר): 1.46
בסיס גלגלים (מטר): 2.92
תא מטען (ליטר): 400 ליטר באחורי, 53 ליטר בקדמי

ביצועים:
0-100 קמ"ש (שניות):
3.8 שניות
מהירות מרבית (קמ"ש): 180 קמ"ש

בטיחות:
טרם נבחנה במבחן הריסוק האירופי.
בטיחות אקטיבית: בלימת חירום אוטונומית לפנים ולאחור, בקרת שיוט אדפטיבית, שמירת נתיב, התרעה על רכב בשטח מת. התרעה מפני שכחת ילדים

אחריות:
6 שנים או 150 אלף שקל לרכב, 8 שנים או 200 אלף ק"מ לסוללה

  • עוד באותו נושא:
  • BYD Auto

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully