וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהפכה הבאה: המכוניות החשמליות הקטנות והזולות מגיעות

עודכן לאחרונה: 30.9.2023 / 3:28

עד לאחרונה ההערכה הייתה שהמעבר להנעה חשמלית יחסל את דגמי המיני, שיהפכו יקרים מדי בגלל עלות הסוללות. מה השתנה ואיך נראית המהפכה החשמלית העממית

אקיו טויודה ליד BZ קרוסאובר חשמלי קטן. טויוטה,
נשיא טויוטה, אקיו טויודה, עומד לצד רכב הקונספט BZ קרוסאובר חשמלי קטן/טויוטה

לפעמים חדשות טובות מגיעות באריזות קטנות. עד לא מזמן היה נראה שמכוניות המיני ייעלמו בעידן החשמל כי בגלל מחיר הסוללות הייצור שלהן יהפוך ללא כלכלי. חלק מהיצרניות החלו להפסיק לייצר את דגמי המיני בנזין, כהכנה לרגע הזה: פיג'ו-סיטרואן נפרדו מה-108 וה-C1 ללא יורשות, וכך עשתה גם רנו עם הטווינגו-2, שהייתה תאומה של הסמארט הקטנה, שנעלמה גם כן.

אבל השגשוג של מכונית חשמליות קטנות בסין, גם אם פשוטות יותר מהמיני האירופיות, מוגלות בטווח וברמת בטיחות נחותה, הראה ליצרנים האירופים והקוריאנים מה הם עומדים לפספס. במקביל המשיך לרדת מחיר הסוללות הקיימות ונכנסו לייצור סוללות זולות יותר כמו אלה על בסיס סודיום-יון. ובעיקר, היצרנים הבינו כי גם בעידן החשמליות בעיות התנועה והחנייה יישארו, ויחד עם הביקוש למכוניות זולות, חשמליות קטנות הן בסך הכל לא רעיון רע.

במקביל הראו הסינים שהם מסוגלים לבנות מיני חשמליות במחירי דגמי בנזין. בארץ כבר נמכרת הליפמוטור T03 בפחות מ-100 אלף שקל, עם טווח רשמי של 280 ק"מ, מרווח נאה, אבזור טוב והתנהגות כביש מפתיעה לטובה, ורק היעדר מערכות בטיחות אקטיביות וייבוא בינתיים ברישוי המאפשר הגעת 400 מכוניות בשנה בלבד, מקשה עליה להפוך למשמעותית יותר בשוק. שתי המגבלות צפויות להיעלם בשנה הבאה.

BYD השיקה השנה בסין את הסיגאל ("שחף") בממדי קיה פיקנטו, עם סוללות 30 ו-38 קוט"ש, וטווח של עד כ-300 ק"מ, ומחיר בסיסי של 11 אלף דולר לפני מס. בינתיים נמנעת החברה מהכרזה על השקה של הדגם באירופה, כנראה מחשש שלא יצליח לקבל את ציון חמשת הכוכבים המירבי במבחן הריסוק האירופי. אבל BYD הוכיחה את יכולתה להאריך מעט את הדולפין בין השאר כדי לשפר את עמידותה ביורואנקאפ, ולשפר את הטווח של גרסאות הייצוא לעומת המקומיות. אם תצליח לעשות את זה גם עם הסיגאל, יש לה הרבה פוטנציאל גם בארץ.

גם באירופה, בדרום קוריאה וביפן כבר לא יושבים על הגדר ועובדים על דור חדש של מיני חשמליות, חלקן בפורמט קרוסאוברים, שאמורות להימכר בפחות מ-20 אלף יורו באירופה, ובמחירי פיקנטו ו-i10 בארץ. אלה הדגמים הבולטים שבדרך.

פיאט סנטוונטי Centoventi. פיאט,
פיאט Centoventi. הצעה קודמת ליורשת הפנדה/פיאט

פיאט פנדה: תוחלף אחרי הבת מצווה

מתי: 2024

מה אנחנו כבר יודעים: הפנדה הנוכחית אמנם כבר לא מיובאת לארץ מאז 2018 אבל היא עדיין אחת ממכוניות המיני הנמכרות באירופה. אבל היא גם כבר בת 12, והמיזוג עם פיג'ו-סיטרואן תחת כנפי סטלנטיס הקפיא את העבודה על היורשת המקורית שלה. זו נועדה להתבסס על פלטפורמת ה-500 החשמלית, ופיאט כבר רמזה על העיצוב המתוכנן עם מכונית הקונספט סנטובנטי ב-2019.

כעת מדובר על מכונית שתתבסס מטעמים כלכליים על הפלטפורמה החדשה של סטלנטיס ותהיה מיני גדולה יחסית או סופר מיני קטנה, עם שני סוגי הנעה, שתתחרה בדאצ'יה ספרינג החשמלית ובסנדרו בנזין. מועד החשיפה הצפוי: 11 ביולי בשנה הבאה, ביום ההולדת ה-125 של פיאט.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
יונדאי קספר. אתר יצרן
יונדאי קספר. חישמול שלו יהיה השלב הראשון/אתר יצרן

קיה ויונדאי: יורשות לפיקנטו ול-i10

מתי: מ-2024

מה אנחנו כבר יודעים: הקונצרן הקוריאני נהנה מהצלחת צמד המיני התאומות קיה פיקנטו ויונדאי i10 כבר הרבה שנים. למרות ששתיהן עוד יזכו לדור המשך עם מנועי בנזין, בעבודה נמצאים גם דגמים חשמליים קטנים, שבשנים הראשונות ישווקו במקביל.

לא צריך לחדור אל מחלקות הפיתוח של שתיהן כדי להבין שכבר שמורים לדגמים החשמליים השמות קיה EV1 ויונדאי איוניק 1. שני הדגמים יחלקו כמובן פלטפורמה וסוללות, ומסתמן שהכפילות תהיה ביותר ממובן אחד. לא רק דגמי מיני קלאסיים אלא גם קרוסאוברים קטנים ורווחיים יותר, ודגמים שונים לאירופה ולקוריאה - ולארה"ב.

קיה צפוי לרמוז על התוכניות החשמליות שלה בחודש הבא, יונדאי תעשה זאת בהמשך. יונדאי כבר הודיע שתשיק גרסה חשמלית לקספר, קרוסאובר קטן שכבר נמכר בקוריאה עם מנוע בנזין, לא ברור אם הוא יהיה פתרון ביניים, או דגם נטול פליטות מהאגזוז שילווה אותה בשנים הבאות.

פולקסווגן ID.2all. פולקסווגן,
פולקסווגן ID.2. לא ברור אם ה-ID.1 תקבל עיצוב דומה או עצמאי/פולקסווגן

פולקסווגן ID.1: מחליפת האפ! בדרך

מתי: 2027

מה אנחנו כבר יודעים: אחרי השקת ה-ID.2 המדוברת שנועדה לעלות כ-25 אלף יורו לפני מסים, תשיק פולקסווגן גם חשמלית קטנה וגם זולה יותר, עם מחיר יעד שאפתני של 20 אלף יורו. במסגרת המאמצים להוזלת העלויות נבחן ייצור סדרתי בהודו, שאחרי שעברה את סין כמדינה המאוכלסת ביותר בעולם, תעבור גם היא מהפכה חשמלית ותזקק לדגמים זולים.

למרות ממדי מיני, התכנון היעיל שמאפשר המעבר להנעה חשמלית יעניק ל-ID.1 מרווח פנימי דומה לפולו הנוכחית, כמו שה-ID.2 תהיה בממדים של סופר מיני, אבל עם מרווח של גולף. כמקובל בקונצרן אפשר לצפות לגרסאות תחת הסמל סקודה, אך לא בטוח שגם של אודי וקופרה.

טויוטה BZ קרוסאובר חשמלי קטן. טויוטה,
למרות הדמיון לאייגו X, הטויוטה החשמלית הקטנה תיבנה על בסיס פלטפורמה שונה/טויוטה

טויוטה אייגו X חשמלית: עוברת להתקפה

מתי: עד 2030

מה אנחנו כבר יודעים: טויוטה שפספסה את המהפכה החשמלית, מנסה לסגור פערים. היום היא מייצרת רק שני דגמים, ומפגרת בהיקף המכירות המכוניות נטולות פליטה מהאגזוז אפילו אחרי פיאט. אקיו טויודה, המנכ"ל היוצא והנשיא החדש של החברה, הבטיח להשיק עד שנת 2030 כ-30 דגמים חשמליים חדשים, חלקם תחת סמלי לקסוס ודייהטסו.

אחד מהם יהיה קרוסאובר מיני חשמלי, כאשר דגם הקונספט מזכיר מאוד את האייגו X הנוכחית, שמצוידת בינתיים במנוע בנזין. הגרסה החשמלית תתבסס על פלטפורמה חשמלית חדשה שטויוטה מפתחת עבור החטיבה האירופית שלה, ועל בסיסה ייבנו מכוניות במגוון גדלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully