וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרמה בתעשיית הרכב: פיג'ו ופיאט ייצרו חשמליות סיניות

עודכן לאחרונה: 29.10.2023 / 17:35

סטלנטיס, חברת האם של פיג'ו-סיטרואן, פיאט-אלפא וקרייזלר-ג'יפ תרכוש 21% מליפמוטור הסינית תמורת 1.6 מיליארד דולר, ותקבל גישה לפלטפורמות החשמליות המתקדמות שלה

ליפ מוטור T03. אודי עציון, מערכת וואלה
ליפמוטור T03. זולה ושימושית בהרבה מפיאט 500e, וממחישה את הפיגור האירופי בתחום החשמליות/מערכת וואלה, אודי עציון

המעבר המואץ של השוק האירופי לרכבים חשמליים תפס את יצרני הרכב הוותיקים לא מוכנים, בעיקר מול הדגמים הסינים שמתחילים לנחות ביבשת. לא בהיקף, לא בתמחור ולא במגוון, בעיקר בדגמים הזולים.

אפשר לראות את זה בארץ בשתי חשמליות קטנות: פיאט 500e בסיסית מציעה טווח של 190 ק"מ מסוללת 24 קוט"ש, 3 דלתות ועולה 120 אלף שקל. לעומתה ליפמוטור T03 הסינית מגיעה בדגם 5 דלתות, עם סוללת 41 קוט"ש, מציעה טווח רשמי של 280 ק"מ ועולה 100 אלף שקל.

מנכ"ל סטלנטיס קרלוס טווארס ומנכ"ל ליפמוטור ג'ו ג'יאנגמינג חותמים על עסקת השותפות. סטלנטיס,
מנכ"לי סטלנטיס וליפמוטור בחתימת ההסכם/סטלנטיס

זה הרקע למהלך של קרלוס טווארס, מנכ"ל סטלנטיס, חברת האם של פיג'ו, סיטרואן,DS ואופל, פיאט, אלפא רומיאו, לנצ'יה ומזראטי, קרייזלר, ג'יפ, ראם ודודג'. אחרי חודשים של שמועות על שיחות בין סטלנטיס לליפוטור על שיתוף פעולה, חתמו ביום חמישי טווארס ומנכ"ל ליפמוטור ג'ו ז'יאנגמינג על הסכם לפיו תרכוש סטלנטיס 21.2% ממניות החברה הסינית תמורת 1.6 מיליארד דולר.

סטלנטיס תקבל שני מושבים במועצת המנהלים של ליפמוטור, ובעיקר מיזם משותף בשליטתה שיקבל זכויות ייצור וייצוא לדגמיה מחוץ לסין. לפי הודעת סטלנטיס כבר בסוף 2024 היא תתחיל לייצר מכוניות על בסיס דגמי ליפמוטור, מה שרומז שמדובר בדגמים שיעברו לכל היותר שינויי עיצוב קלים ויקבלו סמלים של חלק ממותגי סטלנטיס, בעיקר העממיים שבהם.

ליפמוטור הוקמה ב-2015 ובשנה שעברה ייצרה 111 אלף מכוניות. מדובר בפי 2.5 ממה שמכרה ב-2021, אבל עדיין מספר נמוך יחסית ליצרן המוני, והרבה פחות ממה שמייצרת למשל BYD. הזרמת הכספים כעת מסטלנטיס תייצב את מצבה הפיננסי ותסייע לה להשקיע בשיווק ובהגדלת כושר הייצור.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך להיראות ולהרגיש מצוין, לחיות בריא ולהפחית במשקל?

בשיתוף TI SWIM
ליפמוטור C10. ליפמוטור,
ליפמוטור C10 החדשה. בקרוב תחת סמל אירופי?/ליפמוטור

הנכס של ליפמוטור הוא פלטפורמות חשמליות מתקדמות ולא יקרות, המשמשות את ה-T03, את הקרוסראובר C11 ודגם הסדאן C01 וקרוסאובר קטן ומתקדם יותר, C10, שנחשף בתערוכת מינכן האחרונה. ליפמוטור הייתה אחת מיצרניות החשמליות הראשונות ששילבו את הסוללה כחלק משלדת הרכב, לטובת הפחתת משקל והבטיחות הפאסיבית. יש לה יכולת קירור סוללה יעילה, היא עושה שימוש במעבדים של אנבידיה ויש לה מערכת מולטימדיה מקושרת מתקדמת, שמותאמת לעידן מכירת השירותים והמוצרים לנהגים.

"ההשקעה הזאת ממלאת חלל במודל העסקי שלנו", אמר טווארס אחרי החתימה. "אנחנו מרגישים שזה הזמן המושלם לקחת תפקיד מוביל בתמיכה בתוכניות ההתרחבות הגלובלית של ליפמוטור, אחת השחקניות החדשות המרשימות ביותר בתחום הרכב החשמלי שיש לה חשיבה יזמית דומה לשלנו".

ג'יאנגמינג אמר כי "באמצעות שותפויות יצרניות הרכב הסיניות יכולות לצאת מסין לשוק העולמי, ואנחנו ננצל את האסטרטגיה הרב-מותגית של סטלנטיס ואת המורשת שלה של רשתות מימון, ביטוח, סוכנויות ושירותים כדי לעזור לליפמוטור להתרחב במהירות".

מכירת חשמליות באמצעות סטלנטיס יכולה לשחרר את ליפמוטור מהטענות של האיחוד האירופי לסבסוד של היצרניות הסיניות בידי הממשל בבייג'ינג, מה שמעניק להן יתרון לא ראוי בתחרות מול יצרנים אירופיים. אם המכוניות ייוצרו באירופה בידי פועלים מקומיים, יימכרו תחת מותגים מוכרים ויכניסו רווחים לסטלנטיס שמשלמת מסים באירופה, לאיחוד יהיה קשה יותר לפעול נגד ליפמוטור, בניגוד ליצרניות סיניות אחרות. ההסכם יחסוך לליפמוטור את ההשקעה הגדולה בהשקה נרחבת של דגמיה באירופה.

עד לא ברור אילו דגמים ייצר המיזם המשותף, ואיזו השפעה תהיה לו על תוכניות הפיתוח הקיימות של סטלנטיס. ה-T03 יכולה להיות בסיס לפיאט פנדה חשמלית חדשה, אך פיאט צפויה להציג אחת בעוד שנה, גדולה יותר מהדגם הנוכחי ועדיין זולה, על בסיס הפלטפורמה של סיטרואן C3 החשמלית החדשה. פיאט כבר גנזה תכנית לפנדה חדשה על בסיס פלטפורמת ה-500e היקרה יותר. מעניין אם שוב תגנוז כעת פרויקט נוסף בעקבות חתימת ההסכם. סטלנטיס הציבה לעצמה שעד 2030 100% ממכירות מכוניות הנוסעים שלה באירופה יהיו חשמליות ו-50% ממכוניות הנוסעים והטנדרים הקלים בארה"ב.

לא מדובר בהסכם ראשון מסוגו: פולקסווגן השקיעה בקיץ 700 מיליון דולר באקספנג הסינית תמורת 5% ממניותיה, ושימוש בפלטפורמה שלה כדי לייצר שתי חשמליות, אבל שם מדובר רק על שיווק בסין וברכישת נתח קטן יותר ביצרנית סינית בידי חברה מערבית.

סטלנטיס מיוצגת בארץ בידי שני יבואנים: לובינסקי שמשווקת את דגמי פיג'ו, סיטרואן, DS ואופל, וסמל"ת את פיאט, אלפא ומזראטי. ליפמוטור מיוצגת בידי מטרו מוטור, שתמשיך למכור את מכוניות היצרן הסיני בארץ. ליפמוטור משווקת כרגע רק את ה-T03, ממנה נמכרו מתחילת השנה כ-430 יחידות. ההסכם החדש יכול להוביל שאותו דגם ישווק בידי שלושת היבואנים, בסמלים ובמחירים שונים, כפי שקורה היום למשל בקטגוריית הטנדרונים, עם סיטרואן ברלינגו, אופל קומבו, פיאט דובלו וטויוטה סיטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully