וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך הצליחה מירי רגב להפעיל רכבות בשבת - ולהפסיקן באמצע המלחמה

עודכן לאחרונה: 15.11.2023 / 14:45

הפעלת התח"צ בשבת נעשתה בתגובה לביקורת הציבורית לאחר מתקפת החמאס. אבל את משרד הביטחון לא עניין איך יחזרו החיילים הביתה, האוצר לא רצה לשלם, ושרת התחבורה לא רצתה להמשיך ולהרגיז את המפלגות החרדיות

שרת התחבורה מירי רגב, הרכבת הקלה. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
מירי רגב. בסוף הפוליטיקה ניצחה/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

משרד התחבורה לא תיכנן להפעיל תחבורה ציבורית בשבת במקרה של מלחמה. אבל כאשר צה"ל החל לגייס בבהילות את המילואים וחיילי הסדיר שהיו בחופשות בשבת ה-7 באוקטובר, הגעתם דרומה התעכבה בשל בעיות תחבורה. לא לכל אחד יש רכב פרטי, לא כולם הצליחו להתארגן על טרמפים. צה"ל הפעיל את חברות ההיסעים שעובדות עימו, אולם הן החלו להוציא נסיעות מעטות וספציפיות רק משעות הבוקר המאוחרות.

משרד התחבורה הצליח להוציא רכבת ראשונה דרומה רק ב-17:00, יותר מ-12 שעות אחרי שהמחבלים חצו את המכשול בדרך ליישובי העוטף. הביקורת ברשתות ובתקשורת חתכה את המשרד על ההשתהות, ובסוף השבוע הראשון למלחמה, כש-300 אלף חיילי מילואים מגויסים ועשרות אלפי ישראלים מפונים מבתיהם, הופעלה בהוראת השרה רגב לראשונה תחבורה ציבורית מצומצמת ברחבי הארץ.

בשבוע שעבר, אחרי ארבע שבועות של הפעלה נזכרו במשרד התחבורה לבקש מהאוצר מימון להמשך הפעילות. באוצר אומרים כי הבקשה נגעה רק למימון הפעלת קווי האוטובוס המעטים שהופעלו במסגרת השירות, ולא כללה בקשה למימון הפעלת הרכבת.

באוצר פנו למשרד הביטחון, בשאלה האם יש צורך בשירות, ונענו כי המשרד לא ביקש מראש להפעיל את השירות, כי אין בכך צורך מבצעי וכי הוא מפעיל מערך הסעות משלו. במשרד ביקשו רק לוודא את המשך הפעילות של שירותי התחבורה הציבורית הקיימים.

התשובה הייתה סוג של הקטנת ראש, האופיינית גם לצה"ל. מערך ההסעות שמפעיל המשרד נועד להסיע חיילי מילואים וסדיר אל אזורי הכינוס, ימ"חים ובסיסי אימונים, לפי צרכים מבצעיים. במשרד לא ממש עוסקים בצורך של החיילים להגיע לבתיהם בסיום משמרות, או לבסיס, או כאשר הם משוחררים לאפטר. גם מפקדי צה"ל לא עוסקים בכך, וכך נאבקים חיילים שיוצאים הביתה בימי שישי בשעות סיום ההפעלה של התחבורה הציבורית, שהוקדמו החודש.

בן כספית פירסם השבוע סרטון שהציג את התור הארוך של רכבים פרטיים שהמתינו בשבת האחרונה ליד בסיס הקריה, לאסוף חיילים שסיימו משמרת. אם בשבת שלפני כן עמדה לרשות החיילים רכבת ישראל להסעה חינמית דרומה לבאר שבע וצפונה לחיפה ונהריה, בשבת האחרונה היא כבר הושבתה שוב. כך גם קווי האוטובוסים. תמונה זהה חזרה על עצמה בבסיסים גדולים אחרים של צה"ל שבהם משרתים החיילים, סדירים ומילואימניקים, במשמרות. למירי רגב ולבכירי משרד התחבורה יש אמנם רכבי שרד שאנחנו ממנים להם מכספי המסים שלנו. אבל לא לכל חייל יש הורה שיש לו רכב ויכול להגיע לאסוף אותו אחרי כניסת השבת, או להביא אותו לבסיס במהלכה.

עם תשובת משרד הביטחון ניגשו באוצר לעשות חשבון. קווי התחבורה הציבורית שהפעיל משרד התחבורה בסופי השבוע הסיעו מספר נמוך של נוסעים. זאת אחרי שהמשרד הקפיד בכל שבוע לקבל החלטה על מתכונת הפעלת הקווים ברגע האחרון, בימי חמישי, ובסוף השבוע של ה-4 בנובמבר כאשר הוחלט על הפעלה של מערך התחבורה הציבורית הרגיל בתשלום של הנוסעים, אף הורתה רגב לאגף הדוברות של המשרד שלא להוציא כלל הודעה על מתכונת השירות באף אחד מערוצי המידע של המשרד - הודעות לעיתונות, עמוד הפייסבוק של המשרד ועוד.

רק מי שידע אילו נסיעות לחפש באפליקציות התחבורה הציבורית, המתעדכנות אוטומטית בתוכנית ההפעלה של האוטובוסים והרכבות, יכול היה לאתר את 13 קווי האוטובוס שהופעלו ואת מועדי הנסיעה. עמותת תחבורה בדרך שלנו הוציאה עדכון ביום שישי, שהופץ ברשתות החברתיות.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
נוסעים בתחנת סבידור בשבת בצהרים. בני קוריץ/תמונת גולשים, עיבוד תמונה
נוסעים עולים לרכבת בשבת בתחנת סבידור/עיבוד תמונה, בני קוריץ/תמונת גולשים

למרות מאמצי ההסתרה נסעו 1,200 איש בקווי האוטובוס ועוד כ-500 ברכבת. אולם באוצר עשו חשבון וקבעו כי מדובר בנוסע שניים לנסיעת אוטובוס, מה שהעמיד את העלות ל-600 שקל לנוסע, והחליטו שלא יממנו את המשך השירות. המהלך של רגב, שביקשה לרצות את הסיעות החרדיות בממשלה, הצליח. בהודעת ההסבר שלה האשימה את משרד הביטחון בכך שהודיע שאין עוד צורך בשירות, בזמן שהמשרד הבהיר שמעולם לא נשאר אם להפעיל תחבורה ציבורית מלכתחילה.

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "משרד הביטחון לא ביקש ממשרד התחבורה להפעיל או להפסיק להפעיל תחבורה ציבורית בשבת. ההחלטות בנושא הן אך ורק של משרד התחבורה".

ממשרד האוצר נמסר: "בפני משרד האוצר הובאה בקשה לתקצוב הסעות חיילים בשבת. לאחר בדיקה, התברר כי העלות לנוסע עמדה על כ-600 שקלים (ממוצע של 1-2 נוסעים לאוטובוס). מאחר שמשרד הביטחון הבהיר שאין צורך או דרישה לנסיעות אלו, ביקשנו להפסיקן שכן מדובר בהוצאה מיותרת המושתת על כלל הציבור".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "מאז פרוץ המלחמה הפעיל משרד התחבורה פתרונות תחבורתיים גם בסופי השבוע בהתאם להערכות מצב ולצורכי הבטחון. בהערכת מצב שהתקיימה ובעקבות הודעת ראש מערך ההיסעים במשרד הבטחון למשרד התחבורה ובה הבהיר כי אין צורך בהפעלת תחבורה ציבורית בסופי השבוע, וכי משרד הבטחון הוא האחראי להיסעים לחיילים, הוחלט כי התחבורה הציבורית לא תופעל בסופי שבוע עד להחלטה אחרת בהתאם להערכות מצב ולצרכי הבטחון. המידע על הקוים שהופעלו בסופי השבוע, הופיעו בכל מערכות המידע הקיימות של משרד התחבורה הנגישות לציבור הרחב, במוקד הטלפוני, באתרים ובישומוני המידע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully