וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחקר שגילה מה יגרום לכם לעבור לרכב חשמלי. רמז: לא איכות הסביבה

עודכן לאחרונה: 18.4.2024 / 8:27

אנחנו יודעים למה אתם משתגעים על חשמליות, עכשיו יש גם מחקר שמוכיח את זה. באוניברסיטת בן גוריון מצאו את הגורם שמשכנע יותר ויותר אנשים לעבור להנעה חשמלית

השוואתי BYD דולפין מול MG4. קינן כהן
דאגה לסביבה או דאגה לכיס?/קינן כהן

שוק הרכב החשמלי נמצא כעת באחת מנקודות המפנה המשמעותיות שלו. אחרי כמה שנים של ביקושים אדירים, כאלו שהריצו את היצרניות למלא את אולמות התצוגה שלהן מכוניות חשמליות, הביקוש בעולם מתמתן ומאט, רבות מהן מחשבות מסלול מחדש ואת התוצאות של זה אנחנו רואים במקרים כמו שינוי יעדי מעבר להנעה חשמלית מלאה במרצדס, גל הפיטורים של טסלה, מלחמות המחירים של היצרניות הסיניות ורגולציות של מדינות שמציבות מחדש את שנת היעד למעבר להנעה חשמלית מלאה.

גם משרד האנרגיה בישראל שותף נכון לעכשיו ליעד לסמן את שנת 2030 כשנה שבה תופסק מכירת כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית בשוק המקומי. זה לא אומר שלא יהיו יותר מכוניות כאלו, אולם לפחות לפי התוכניות שלו, הן לא יימכרו כחדשות. ריאלי או לא? זה דיון לפעם אחרת. אבל מה שקורה בינתיים הוא מהלך של עידוד הצרכנים למעבר להנעה הזו, בין אם באמצעות עידוד מסי קניה נמוכים יותר ובין אם באמצעי פרסום המדגישים את התרומה של המכוניות האלו לסביבה. אלא שבין שני אלו, ברור לגמרי מי מהווה גורם משפיע יותר על ההחלטות של הצרכנים. זו גם המסקנה של מחקר חדש של אוניברסיטת בן גוריון.

המירוץ ההיברידי של טויוטה. יואב פולס,
בעלי ההיברידיות לא ממהרים להמיר אותן בחשמלית/יואב פולס

המחקר נתמך בידי קרן המדען הראשי של משרד האנרגיה ונערך על ידי פרופ' אופיר רובין, ד"ר סתיו רוזנצוויג ותלמידת המחקר גל סקרלט שעל עבודת התזה שלה הוא התבסס. הוא בדק "ההשפעות של הטיה קוגנטיבית ומוניפולציות שיכולות להיות מופעלות על הצרכנים על מנת להשפיע על ההחלטה שלהם", ובעברית לא אקדמית: איך לשכנע אנשים לרכוש רכב חשמלי. השיטה: תווית החיסכון ופליטת המזהמים במכונית חשמלית לעומת מכונית בנזין.

המחקר בוצע בחודש אפריל 2023 באופן מקוון והשתתפו בו 1,374 אנשים, בעלי רישיון נהיגה שהיוו מדגם מייצג של האוכלוסיה בישראל. בשלב הראשון, שבועיים לפני הניסוי עצמו, התבקשו המשתתפים להצהיר על נכונותם לעבור למכונית חשמלית, או בניסוח המחקרי: "מה הסיכוי שבפעם הבאה שתרכוש רכב פרטי בבעלותך, הוא יהיה חשמלי?".

תווית הוצאה חודשית על רכב חשמלי. עיצוב: גל סקרלט,
אחת התוויות שהוצגו במחקר מדגישה את החיסכון החודשי/עיצוב: גל סקרלט

בניסוי עצמו, חולקו הנבדקים ל-6 קבוצות, כאשר כל אחת מהן נחשפה לתווית שונה שבה הוצגו הנתונים הנוגעים לרכב חשמלי. שתי תוויות עוצבו כך שהבליטו הוצאה כספית, שתיים הבליטו חיסכון, אחת הציגה נתונים באופן גרפי ואחת שימשה בתור קבוצת ביקורת והציגה מידע בסיסי. לאחר הצגת התוויות התבקשו המשתתפים לציין שוב את מידת נכונותם לרכוש רכב חשמלי. המטרה שוב, הייתה לבדוק לאיזו הצגת נתונים הייתה השפעה משמעותית יותר; "חיסכון" או "הוצאה", והתרומה של תצוגת הנתונים באופן גרפי.

נתוני המחקר הוכיחו שקיים קשר מובהק בין הכוונה לרכוש מכונית חשמלית לפני ואחרי המחקר, וכן שמי שהתנסו קודם לכן בשימוש במכונית חשמלית הראו נכונות גבוהה יותר להמשיך לעשות זאת. לעומת זאת, במשקי בית שבהם יש או היו מכוניות היברידיות או היברידיות נטענות, הנכונות הייתה נמוכה יותר. כלומר, היכולת של מכונית חשמלית "להמיר" משתמשי מנועים רגילים גבוהה יותר ביחס לכאלו שכבר חוסכים כסף באמצעות מכוניות פלאג אין או הייבריד. מאפיינים נוספים הצביעו כי רוכש המכונית החשמלית הוא לרוב גבר ובעלי משקי בית עם ילדים.

תווית הוצאה חודשית ומצטברת לשלוש שנים על רכב חשמלי. עיצוב: גל סקרלט,
תווית אחרת הציגה חיסכון חודשי וסיכום ההוצאות למשך 3 שנות אחזקה/עיצוב: גל סקרלט

בנוגע להצגת הנתונים, מהמחקר עולה כי הצגת הסוגיה הכספית כ"הוצאה" ולא כ"חיסכון" היא בעלת השפעה גדולה יותר על הנכונות לעבור למכונית חשמלית. כך למשל, פירוט של ההוצאה החודשית והכוללת לשלוש שנות אחזקה של המכונית ביחס לרכב בנזין מקביל. מצד שני, לתוויות שהדגישו חיסכון הייתה השפעה פחותה. בשורה התחתונה - הנחקרים הגיבו יותר לתווית שמראה להם כמה "יפסידו" מאשר כמה "ירוויחו" מהמעבר.

"בהתאם לנתונים שעלו במחקר נמליץ לקובעי המדיניות להשתמש בחשיבה על עיצוב תוויות חדשות ולהשתמש בהן כחלק מחבילה של צעדים לזירוז המעבר לכלי רכב חשמליים", אומרת ד"ר רוזנצוויג, "חשוב להתמודד בצורה מושכלת עם חסמים קוגנטיביים בקבלת ההחלטות של הלקוחות בישראל, ואפשר לעשות זאת באמצעות כלים מתחום הכלכלה ההתנהגותית".

עוד הוסיף פרופ' אופיר רובין "בתקופה שבה תותר כניסה לישראל של מכוניות בהנעה חלופית בלבד, תידרש מחשבה נוספת לגבי המעבר מהסקאלה שנכנסה ב-2009 (הציון הירוק - ק.כ), לסקאלה שמתאימה לשוק בו יש רק כלי רכב בהנעה חלופית".

עוד בוואלה!

הפתעה: משפחתיות מהנילונים בפחות מ-140 אלף שקל (כולל חשמלית)

לכתבה המלאה

נכון להיום, מספר יצרניות ויבואניות לא חיכו למחקר כזה, ואכן נוקטות בשיטה של הצגת הפערים באחזקת רכב חשמלי לעומת מכוניות בנזין. ג'ילי היא אחת מהן, אצל לובינסקי יבואנית החשמליות של MG וקבוצת סטלנטיס זה נעשה בעבר וגם באתר של טסלה מחושב הפער בין האחזקה החזויה של רכב בנזין לעומת מכונית חשמלית. אולם גם אצלן וגם בנתונים שמוצגים במחקר נעשים הדברים שלא ברמה פרטנית לפי פרופיל משתמש ודגם אלא כהערכה בלבד.

בשורה התחתונה, לאור שינויי המיסוי שכרגע הולכים במסלול אחד של טיפוס עקבי עד השוואה למיסוי של מכונית רגילה, עם סיכוי לביטול ההנחה באגרת הרישוי ועם התוכנית לשילוב מס נסועה המחושב לפי ק"מ במכוניות חשמליות, ליותר ויותר אנשים החשבון הכולל, שבגדול עדיין נוטה לצד המכונית החשמלית - כבר לא מובהק לגמרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully