וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקודה קודיאק החדש: נהגנו בדור השני של הלהיט הבורגני

עודכן לאחרונה: 21.4.2024 / 13:26

ברגע הראשון לא הבנו על מה עבדו בסקודה במשך 8 השנים בהן יוצר הדור הקודם, רק אחר כך הגיעה התובנה שזה בדיוק מה שהיה נכון לעשות במקרה של הדגם החשוב הזה

סקודה קודיאק החדש/סקודה
סקודה קודיאק החדש. אתר יצרן
השמרנות מתחילה בעיצוב, מעוגל יותר, אבל עדיין עם נוכחות ובולטות/אתר יצרן

מחיר משוער: החל מ-215 אלף שקל
מתחרות: מיצובישי אאוטלנדר, צ'רי טיגו 8 פרו, ניסאן אקסטרייל
אהבנו: מרווח, תא מטען, נוחות נסיעה
לא אהבנו: ביצועים ב-1.5 ליטר, מתייקר

בסקודה גאים מאוד בקודיאק, הם מכנים אותו SUV flagship כלומר, מבחינתם הקודיאק הוא סוג של ספינת דגל עבור המותג ויש להם סיבה טובה מאוד לעשות את זה. עם 866 אלף יחידות מאז הוצג ב-2016 והעובדה שגם בערוב ימי הדגם היוצא הוא עדיין היה הטוב ביותר בקבוצת הקרוסאוברים 7 מושבים, קשה להתווכח עם ההצלחה הזו.

לא רק מבחינת מכירות, כך לא מודדים טיב של מכונית, אלא כי הוא פשוט היה מוצר מצוין. שילוב של מרווח, איכות, שימושיות, מנועים טובים ויעילים ובמשך לא מעט שנים גם במחירים תחרותיים - לא פלא שהוא היה הבחירה הראשונה של כל מי שהוא הוצע לו דרך ציי הרכב וגם בקרב הלקוחות הפרטיים. ובדיוק בגלל הסיבה הזו בסקודה היו מאוד, אבל מאוד שמרניים (יותר מאשר בדרך כלל) כאשר ניגשו לתכנן את הדור החדש.

ובאמת, ברגע הראשון של התרשמות הנהיגה ממנו בהשקה העולמית של הדגם אני מודה תהיתי "היו לכם 8 שנים לפתח דור חדש, זה מה שהצלחתם לעשות?" אבל רק אחרי נהיגה שנייה ושלישית בו זה השתנה להבנה שלמעשה נדרשת מידה לא מבוטלת של ביטחון עצמי כדי להגיד - אנחנו יודעים מה יש לנו, אנחנו יודעים מה צריך לשנות בו ובמה אסור לגעת.

סקודה קודיאק החדש. אתר יצרן
החזית החדשה עם דימיון לאניאק החשמלי, ברמות הגימור הגבוהות גם עם תאורה לרוחב הגריל/אתר יצרן

עיצוב: המראה החיצוני של הדור השני של קודיאק שומר על המאפיינים המזוהים איתו, הוא פחות רבוע ומסותת מהדור היוצא, קצת יותר עגלגל, אבל עדיין משדר את התכליתיות המוכרת של היצרנית. הגריל גדול יותר ועם חבילת התאורה ברמות הגימור הגבוהות גם משולב בו פס תאורה רוחבי (בדומה לזה שבאניאק החשמלי). התפיחה במימדים החיצוניים מסתכמת ב-6 ס"מ אבל הוא עדיין רכב עם המון נוכחות וזיהוי מיידי.

תא נוסעים: בתוך תא הנוסעים בוצע השינוי המשמעותי ביותר של הדגם. המראה הפשוט והתכליתי של תא הנוסעים בדור הקודם קיבל ביקורות מתחילת הדרך, אבל הוכיח את עצמו ככזה שעמד היטב במבחן הזמן. הדור הנוכחי לא מאבד דבר מאותה שימושיות, אבל עוטף אותה במראה מתקדם, מעניין ומתוחכם יותר. בהיבט השימושי, יש לו עדיין את הפיצול לתא כפפות תחתון ועליון, המון פתרונות אחסון שגם השתפרו פה עם מעבר "ידית ההילוכים" למוט ההגה, תוך פינוי שטח אחסנה בקונסולה המרכזית. שילוב הבדים, המרקמים והחומרים בתא נאה מאוד בלי להיות מצועצע או מתאמץ. אגב קונסולה מרכזית, היא גדולה וגבוהה, אבל עשויה גומי רך בדיוק בנקודה בה הברך נוגעת בה ושני משטחי הטעינה האלחוטית בהספק 15 וואט הם גם בעלי קירור פנימי, שוב, הזוויות הקטנות של השימושיות החכמה בסקודה.

סקודה קודיאק החדש. אתר יצרן
המרווח נותר מצוין, מסך המולטימדיה גדל ל-13 אינץ'/אתר יצרן

אבל המוקד העיקרי בסביבת הנהג הוא השימוש במסך 13 אינץ' למערכת המולטימדיה שמציג את הנתונים בצורה ברורה וקלה להתמצאות, עם רזולוציה ומהירות תגובה טובים מאוד ועדיין ללא וויתור על חוגות פיזיות לתפעול בקרת האקלים. פחות אהבנו את הכפתור האמצעי הרב תכליתי שלחיצה עליו מעבירה בין פונקציות המיזוג ועוצמתו, בקרות מצב הנהיגה (במידה והוא מצויד בהן) לבין עוצמת השמע, פספסתם את הפונקציה שרציתם? תמשיכו ללחוץ עד שתגיעו אליה שוב. ועוד בסעיפי הנדסת האנוש, שילוב תפעול המגבים-איתות באותה ידית דורש הסתגלות: גם במהלך הנהיגה האחרונה בו הפעלנו את המגבים כאשר רצינו לאותת.

סקודה קודיאק החדש. רן סגל, תמונות גולשים
יציאות מיזוג, טעינה ושורת מושבים נעה על מסילה/תמונות גולשים, רן סגל

ליושבי השורה השנייה יש יציאות מיזוג, שליטה על בקרת האקלים, שקעי טעינה והפתרון החביב של סקודה באמצעות קופסת פלסטיק ש"רוכבת" על הבליטה ברצפת הרכב ומאפשרת עוד מקומות אחסון. כמובן שהיא ניתנת להסרה במקרה שמסיעים שלושה נוסעים.

בלא שינוי בבסיס הגלגלים, הוא ממשיך להציע שורת מושבים שנייה מרווחת שנעה על מסילה. מה שמאפשר "משחק" עם מרווח הרגליים ליושבים בה על חשבון השורה השלישית. זה אומר שהיא נעה בין מרווח מצוין כאשר היא מוזחת עד הסוף לאחור וגבולי כאשר רוצים להעניק מעט יותר מקום לילדי בשורה השלישית. כתבתי ילדים במפורש כי אתם לא תושיבו שם שום דבר מעבר לזה.

סקודה קודיאק החדש. רן סגל, תמונות גולשים
אין שינוי גם במרווח מאחור בשורה השלישית/תמונות גולשים, רן סגל

תא מטען: ובעוד בסיס הגלגלים עצמו לא גדל, הצמיחה באורך הכללי כן אפשרה הגדלה של נפח תא המטען. כעת הוא עומד על 340 ליטרים, זה קודם כל שיפור גדול מאוד ביחס ל-233 הליטרים של הדור היוצא ואחד הגבוהים ברכבי 7 מקומות שאינם בגודל אמריקני. זה נפח שכבר מאפשר הטענה נכבדת של ציוד גם בשימוש בכל המושבים וזה יוצא דופן לעומת הנפחים במתחרים (120 ליטרים באקסטרייל, כ-150 ליטרים במיצובישי אאוטלנדר). ולידיעת המתחרים, היא עושה את כל זה ועדיין הצליחה לשים גלגל חלופי מלא מתחת לרצפת תא המטען.

אבזור: ככלל, הדור החדש של הקודיאק גם מביא לשינוי בשמות רמות הגימור בדגם. כמו באניאק החשמלי, גם פה מוחלפים השמות ביזניס, סטייל, אמבישן וכו' בשלוש חבילות גימור תחת הכינויים "לופט", "לאונג'" ו"סוויטה". עד כאן האמירה הכללית, לכל אחת מרמות הגימור האלו יש את הסטנדרט ואת האבזור האופציונלי, זה נהייה קצת מורכב ובכל אופן פחות רלוונטי עד שיסגרו חבילות האבזור שצפויות להגיע לכאן. בגדול ב"לופט" זה מתחיל בגימור של אריג ממוחזר שנראה מצוין עם התפרים הצבעוניים לרוחבו, כסאות בכיוון ידני (אופציה לחשמל), בלאונג' יש גם עור מלאכותי, חימום מושבים ועוד וב"סוויטה" ניתן יהיה לקבל גם אוורור מושבים. על כל השינויים בהרכב השמות, תוסיפו אופציות כמו תצוגה עילית לשמשה, עדכוני OTA, סייעת קולית, במידה ותהייה תמיכה מקומית באפליקציה אז גם שירותי פתיחה מרחוק, מיקום וגם אפשרות להזזת הרכב פנימה והחוצה מחניה באמצעות הנייד.

תא מטען סקודה קודיאק. אתר יצרן
340 ליטרים גם בשימוש בשלוש שורות המושבים/אתר יצרן

מערכות בטיחות: בקודיאק החדש יש את רשימת מערכות הבטיחות המתקדמות המוכרות ועוד כמה תוספות. בסעיף התוספות, חיישנים בעלי רגישות גבוהה יותר "נאנו רדארים" כפי שמכנים אותם בסקודה אמורים לשפר ולדייק את הזיהוי של מערכות הבטיחות, מערכת זיהוי שלטי מהירות שעבדה בצורה מצוינת, אפשרות לשמור תמרון חנייה בזיכרון של הרכב ולאפשר לו לבצע אותו באופן אוטומטי, בלימה אוטומטית בזיהוי תנועה חוצה בצומת, התרעה על רכב חולף כוללת גם זיהוי רוכבי אופניים ועוד.

ביצועים: במהלך ההשקה הועמדו כל גרסאות המנוע הזמינות מסקודה. אלו כוללות שני מנועי בנזין בנפחי 1.5 ו-2.0 ליטרים והספקים של 150 ו-204 כ"ס בהתאמה. דיזל עם 2.0 ליטרים והספקים של 150 או 193 סוסים ואת גרסת הפלאג אין שמשלבת מנוע 1.5 ליטרים ותגבור חשמלי ל-204 כ"ס וסוללת 19.7 קוט"ש שתאפשר לה יותר מ-100 ק"מ של טווח חשמלי. לישראל צפוי להגיע הדגם עם מנוע הבנזין 150 כ"ס ויתכן שבעתיד גם הדיזל. כרגע הפלאג אין שגם אינה מוצעת ב-7 מושבים לא נמצאת בתכנון.

סקודה קודיאק החדש. אתר יצרן
גרסת הפלאג אין מרשימה, אך ללא 7 מושבים אין צפי הגעה שלה לישראל/אתר יצרן

זאת הסיבה שאת עיקר הנהיגה שלנו עשינו במנוע ה-1.5 ליטר בנזין הרלוונטי ביותר. אם הנתונים מוכרים לכם, זה כי כמו הפלטפורמה גם המנועים ממשיכים מהדור היוצא. השינוי, אם אפשר לקרוא לו כך, הוא שילוב של מערכת היברידית מתונה 48 וולט. מבחינת ביצועים לא מדובר בקצב מסחרר או מסעיר, הציון שהוא מקבל הוא לכל היותר "עושה את העבודה" כל עוד הדרישות מתונות, אם רוצים יותר מזה כבר אפשר להרגיש ולשמוע כמה הוא מתאמץ. מי שמסייעת לו מאוד לחלץ את המיטב היא תיבת ההילוכים. 7 יחסי העברה מצמד כפול שגם מגיבה במהירות סבירה וגם נראה שנפטרה לגמרי מהרעידות בגלישה איטית ושילוב חלק מאוד של ההילוכים הנמוכים.

סיבוב על סיפונו של מנוע הדיזל 193 כ"ס חושף יחידת כוח מאוד מרשימה. המון מומנט וגמישות שמצריך פחות עבודה של תיבת ההילוכים. אפילו התנהגות הכביש הייתה מעט יותר טובה, כנראה בשל תוספת המשקל על הגלגלים הקדמיים.

סקודה קודיאק החדש. אתר יצרן
נוחות הנסיעה הייתה טובה מאוד גם על חישוק 19 אינץ' וצמיג נמוך חתך/אתר יצרן

נוחות והתנהגות: נוחות הנסיעה בדגם החדש הייתה טובה מאוד מבחינת שיכוך מהמורות. גם בלי הבולמים האדפטיביים ועל חישוקי 19 אינץ' גדולים מדי וחתך 50 נמוך מדי של הצמיג, התוצאה הייתה בהחלט טובה. זה מחובר למושבים נוחים מאוד גם לאורך כמעט 200 ק"מ של נהיגה רציפה. בידוד הרעשים מהמנוע (המתאמץ מדי כאמור) היו טובים אפילו בגרסת הדיזל. רעשי רוח מכיוון הגג וקצה הקורות הקדמיות נשמעו רק בגזרת 120 קמ"ש וצפונה.

התנהגות הכביש בטוחה, צפויה, עם המון אחיזה, המון תחושת ביטחון מאחורי ההגה גם תחת עומס. כמו הדור הקודם, הוא לא מערב ולא מהנה, המשוב מההגה הוא המינימום הנדרש על מנת להבין מה קורה עם הגלגלים ולא מעבר לזה.

סקודה קודיאק החדש. אתר יצרן
בסקודה הקפידו לשמור על המתכון המוכר והמוצלח, הפעם זה לא לגנותה/אתר יצרן

השורה התחתונה

בעולם שמכור לחידושים ומשועבד לתפיסה שבה אם זה לא מהפכני ויוצא דופן זה לא "שווה", בסקודה נקטו בגישה מאוד לא שמרנית באופן השמרני שבו הם בראו את הדגם הזה. שימוש באותה פלטפורמה, באותם מנועים, תיבות הילוכים, ללא שינויים במרווח הפנים אלא סדרת שיפורים בין אם משמעותיים כמו לתא הנוסעים, משמעותיים פחות כמו הגדלת נפח תא המטען או כאלו שנמצאים אולי בשולי השיקולים של רכב כזה בתחום המתלים. הצ'כים פשוט ידעו טוב מאוד מה חומר הגלם שיש להם, מה היה טוב בו ומה היה צריך לשנות ועשו את כל הכיולים האלו בצורה מדודה ומדויקת.

הקודיאק אינו חסר מגרעות, אבל בסופו של יום ממשיך להציע את אותה רשימת יתרונות שהפכה אותו להצלחה עולמית ומקומית, והדור השני ממשיך באותה דרך. המקום היחיד בו אפשר להצטער על הקדמה שנכפתה עליו הוא זווית המחיר שלו, זה, לדברי אנשי סקודה לא יוכל להישאר ברמות המחיר שהכרנו, בעיקר בשל השינוי ברמות הגימור שלו. לפי מנהל המוצר שנכח בהשקה, תהייה עלייה במחירי הדגם, אבל היא נובעת מרמות הגימור החדשות שלמעשה ביטלו את גרסת הכניסה ולכן יתחילו לא מ-200 אלף השקלים שהכרנו אלא מ-215 אלף שקלים וצפונה. ועם כל ההערכה למוצר, למעט השוק הפרטי שעשוי למצוא ביתרונות של הצדקה להתייקרות, בזירת ציי הרכב, הלחם והחמאה של היצרנית והיבואנית הזו, זה יעשה לו חיים לא קלים בישראל.

סקודה קודיאק. קינן כהן
הולך להתייקר, מה זה יעשה לעבודה שלו בציי הרכב?/קינן כהן

על הצד הטכני: סקודה קודיאק 1.5 ליטר היברידי מתון

מנוע, הנעה: בנזין, טורבו, 4 צילינדרים
הספק/מומנט: 25.5/150
תיבת הילוכים: כפולת מצמד, 7 הילוכים

מידות:
אורך (מ'):
4.76
רוחב (מ'): 1.86
גובה (מ'): 1.66
בסיס גלגלים (מ'): 2.79
תא מטען (ליטרים): 340 (תצורת 7 מושבים)

ביצועים:
תאוצה 0-100 (שניות):
9.9
מהירות מירבית (קמ"ש): 207
צריכת דלק (יצרן): 15.5 ק"מ לליטר

בטיחות:
ציון מבחן ריסוק אירופי: טרם נבחן
בטיחות אקטיבית: תיקון סטייה מנתיב, בלימה אוטומטית, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי רכב ב"שטח מת", התרעה על פתיחת דלת לנתיב לא פנוי, בלימה בזיהוי תנועה חוצה בנסיעה לאחור, זיהוי שלטי מהירות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully