וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכורים לרכב: משרד התחבורה דוחה מגבלות חנייה בערים בשנתיים

עודכן לאחרונה: 25.9.2024 / 13:09

אחרי שהכריזה מלחמה על הנת"צים ממשיכה מירי רגב לפגוע במעבר לתחבורה ציבורית. החוק שאוסר על העיריות לאפשר לתושביהן חנייה בחינם בכחול לבן ללא הגבלה יידחה ל-2027. ומה התירוצים?

חניה בכחול לבן בתל אביב. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
משרד התחבורה עצמו מודה שחנייה הא משאב במחסור שמחייב ניהול -ואז דוחה את הניהול בשנתיים/ניר בן טובים, ניר בן-טובים

עומסי התנועה והבעיות החנייה רק מחמירים, אבל שרת התחבורה מירי רגב ממשיכה לעודד את השימוש ברכב פרטי במקום לעודד מעבר לתחבורה ציבורית.

משרד התחבורה מבקש לדחות בשנתיים את יישום התקנה שקבעה שרשויות מקומיות שלהן יותר מ-40 אלף תושבים לא יוכלו עוד להתיר להם חנייה חופשית בחינם בכחול לבן בתחומו, אלא רק בקרבת בתיהם. התקנה שאושרה בכנסת לפני שנתיים, הייתה אמורה להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2025, ומשרד התחבורה מבקש לדחות אותה כעת בשנתיים, ל-1 בינואר 2027.

מרגע ששבה למשרד התחבורה לפני שנתיים הכריזה רגב מלחמה על נתיבי התחבורה הציבורית בטענה שהם ריקים מאוטובוסים רוב הזמן, ובמקביל העבירה תקציב בסך 400 מיליון שקל שנועד להוספת קווים ותדירויות, כדי להוזיל את מחירי הנסיעה ביישובים המזוהים עם הליכוד, בזמן שמחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית בישראל זולים יחסית למדינות אחרות במערב, בניגוד ליוקר המחייה הכללי הגבוה יותר.

מירי רגב בהצהרה לתקשורת בנוגע לטקס הממלכתי, 29 באוגוסט 2024. לשכת העיתונות הממשלתית
מירי רגב. הודאה בכשלון משרד התחבורה לשפר את התחבורה הציבורית/לשכת העיתונות הממשלתית

הגבלת החנייה בערים נחשבת למהלך לא פופולרי, שראשי רשויות רבים לחצו על רגב לבטל, מחשש שיספגו ביקורת מתושביהם על היישום שלה. המהלך נועד לייקר את השימוש ברכב פרטי בערים, כדי לעודד תושבים לעשות שימוש במקומו בתחבורה ציבורית, אופניים וקורקינטים והליכה ברגל. בינתיים רק עיריית תל אביב, המובילה בארץ את ההתמודדות עם בעיות התחבורה, הכריזה על יישום התקנה.
כעת ההאטה בסלילת נת"צים משמשת את משרד התחבורה כאחד התירוצים לדחייה. "ניהול אקטיבי של היצע החניה מוריד את מספר הרכבים הנמצאים על הכביש בכל רגע נתון. לנגישות לחניה, זמינותה ומחירה השפעה ישירה על דפוסי הנסיעה ועומסי התנועה- כל זאת בכפוף לקיום חלופות זמינות אחרות של מערכות תחבורה", מסבירה היועצת המשפטית של משרד התחבורה, יעל כהן, בבקשת הדחייה.

במשרד התחבורה, שאחראי על פיתוח התחבורה הציבורית, מודים שלא עמדו במשימה ומציינים: "במהלך השנים 2025-2028 ובהתאם לתכנית העבודה המשרדית עתידים להסתיים 51 פרויקטים לבניית נת"צים באורך כולל של 152 ק"מ בכ- 20 רשויות ברחבי ישראל .בנוסף, בשנים 2025-2027 אמורים להיות מושלמים 23 פרויקטים לבנית מסופים חדשים לתח"צ בכ-17 רשויות שונות ברחבי הארץ. לפרויקטים אלו מתווספים מיזמי תשתית משמעותיים אשר נמצאים בשלבי ביצוע מתקדמים וביניהם ניתן למנות את פרויקט המסילה המזרחית ופרויקט הנתיבים המהירים. פרויקטים ומיזמים אלו צפויים לשפר משמעותית את שירות התח"צ, להגדיל את התמריץ ולהרחיב את מרחב הבחירה לאזרחים ובכך לאפשר אלטרנטיבה ראויה במקום שימוש ברכב הפרטי".

כמובן שגם מלחמת ה-7 באוקטובר משמשת כתירוץ לדחייה, בנימוק שזה לא הזמן להטיל על התושבים עול נוסף - מה שלא מונע במקביל ממשרד התחבורה ומהשרה רגב להשמיע את קולם נגד המהלך של משרד האוצר לייקר את המכוניות החדשות, בעיקר החשמליות, בעשרות אלפי שקלים, מה שיביא גם להתייקרות המכוניות המשומשות.

במשרד התחבורה טוענים כ המהלך יעלה למשק פחות מ-100 מיליון שקל, בלי לספק תחשיב מדויק, ובזמן שהא יגדיל את הפקקים, יאריך את זמני חיפוש החנייה, יגדיל את זיהום האוויר ועומד בניגוד לכל ידע מקצועי בניהול תנועה, ולנעשה בעולם. באירופה, כפי שלומדים ישראלים רבים ששווים מחופשות עם דוחות חנייה, מגבילים מאוד את החנייה במרכזי הערים, כדי לעודד שימוש בתחבורה ציבורית, מתוך הבנה שלעולם לא תהיה יכולת לספק לכל התושבים חנייה וכבישים עוקפי פקקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully