וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המכה השנייה של המפונים והכנופייה מהגליל: גניבות הרכב משתוללות

עודכן לאחרונה: 1.10.2024 / 10:09

עלייה מדאיגה בניסיונות גניבות רכב: לפי נתוני פוינטר, תמונת המצב לרבעון השלישי של 2024 מגלה שדווקא המלחמה האיצה את הגניבות, כשדווקא מפונים סובלים יותר מאחרים

גניבות רכב רבעון שלישי 2024. פוינטר,
ג'יפ רנגלר, מלהיטי הגניבות/פוינטר

חברת פוינטר, המספקת פתרונות איתור והשבת כלי רכב גנובים, מסכמת את נתוני הרבעון השלישי של 2024 ומציגה תמונה מטרידה על גידול חד בניסיונות גניבת רכבים. מהדו"ח עולה כי הרבעון הנוכחי ממשיך את מגמת העלייה המדאיגה שנרשמה לאורך 2023, נבלמה במידת מה עם פרוץ המלחמה וחזרה להכות עם גידול של 37% בניסיונות גניבת רכב בהשוואה לרבעון השני של השנה.

נראה כי המלחמה בדרום ובצפון רק מגבירה את פעילות כנופיות הגנבים, אשר הסתגלו למציאות החדשה בשטח ולשיטות האכיפה. באזור הצפון, שנמצא תחת לחץ ביטחוני, נרשמה עלייה של פי שניים בניסיונות הגניבה ואלו מהוות כעת 8% מסך הגניבות. מאחורי העלייה בצפון מסתתרת כנופיית גנבים הפועלת באיזור כרמיאל, המגלה חיבה מיוחדת לרכבי שטח ואותה המשטרה מתקשה ליירט. בעוד המרכז נותר האזור המוביל בגניבות רכב עם 44% מסך האירועים המדווחים, עלייה של 13% לעומת הרבעון הקודם.

גניבות רכב רבעון שלישי 2024. פוינטר,
גרים באיזור כרמיאל? אתם על הכוונת של כנופייה מתוחכמת במיוחד וחובבת רכבי שטח/פוינטר

את העלייה המשמעותית בגניבות הרכב ניתן להסביר בשני אופנים; הראשון קשור ל"צורך" של גנבי הרכב לייצר הכנסה ופרנסה, כ"פיצוי" על ההאטה בקצב לאחר פרוץ המלחמה ובחודשי השנה הראשונים. הסיבה השנייה קשורה לרבבות המפונים מהדרום והצפון, אלו מתרכזים באיזורי המרכז או באיזורים עירוניים, והציפוף הזה בכלי רכב שקודם היו מפוזרים במושבים וקיבוצים מקל מאוד על הגנבים "לקטוף" מכוניות. יתרה על כך, במקרים של מפוני קיבוצים ומושבים, המכוניות לרוב חנו בתוך תחום הישוב, המוקף גדר ובעל שער כניסה יחיד, שמירה בלילה ועוד. בנוסף, לעיתים אלו מכוניות שלו היו בעליהן מתגוררים באיזור אחר, היו נדרשות למנגנוני מניעת גניבה מורכבים יותר.

עוד בוואלה

כדי לטפל בגל הגניבות מישראל: משחטת רכבים ענקית בהר חברון

לכתבה המלאה

גניבות רכבים חדשים: מגמה בולטת

הנתונים מראים עלייה חדה בגניבות של רכבים חדשים, במיוחד מדגם 2023, שמהווים 20% מסך כל הגניבות - עלייה של 82% לעומת הרבעון השני של השנה. נתון זה מצביע על העדפתם הברורה של הגנבים לכלי רכב מהשנים האחרונות.

הסיבה הטבעית היא שינוי בתמהיל תמריצי הגניבה בשנים האחרונות. אם בעבר היו אלו גניבות בעיקר לצורך חלקי חילוף, כיום ההערכה היא שכמחצית מהגניבות היא לצורך שימוש עצמי של הגנבים, כאשר "בירת" המכוניות הגנובות היא ג'נין. אך גם בתחום המכוניות שנגנבות לצורכי פירוק יש עליה, בשל הביקוש הרב לחלפים איכותיים במגרשי הפירוק הלא חוקיים.

המגמה המטרידה הזו מצביעה לא רק על אוזלת יד ממשלתית, משטרתית, אלא במידת מה גם על חוסר ההיערכות של היצרנים בכל הנוגע לאבטחת הרכבים המתקדמים. למרות המערכות המתקדמות, כנופיות הגנבים מצליחות להתגבר על המכשולים הטכנולוגיים באמצעות ציוד מתקדם משלהן, לעיתים אף תוך כדי שימוש באמצעים פשוטים כמו שכפול מפתחות והתחברות למערכת המחשב של הרכב.

גניבות רכב רבעון שלישי 2024. פוינטר,
גרים בפתח תקווה? גנבי הרכב שמו עליכם עין/פוינטר

פתח תקווה עולה על המפה

בבחינת הערים המובילות בגניבות רכב, תל אביב ממשיכה להוביל עם 16% מסך הגניבות, אך נרשמת בה ירידה של 11% לעומת הרבעון הקודם. לעומת זאת, פתח תקווה רשמה זינוק משמעותי של 83%, והיא ניצבת במקום השני עם 11% מהגניבות ברבעון זה. ראשון לציון אינה רחוקה מאחור עם 9%, עלייה של כ-80% לעומת הרבעון השני.

למרות השינויים הגיאוגרפיים, מגמות הגניבה ממשיכות להראות כי מרכז הארץ נותר אזור מועדף על כנופיות הגנבים. נתון זה מדגיש את הצורך בחיזוק האכיפה והמעקב במרכז, במיוחד בשעות היום, בהן מתקיימות גניבות רבות.

גניבות לאור יום ושיטות חדשות

תופעה נוספת ומדאיגה העולה מדו"ח פוינטר היא השינוי בשעות הגניבה. אם בעבר ניסיונות גניבת הרכבים היו בעיקר בשעות הלילה, כיום הפשעים מתבצעים כמעט בשווה לאורך כל שעות היממה. תופעה זו, לצד העלייה בשימוש במשבשי קליטה סלולריים (85% מניסיונות הגניבה), מצביעות על כנופיות מתוחכמות, מאורגנות היטב ובעיקר נועזות.

השימוש בטכנולוגיות מתקדמות כמו משבש סלולרי ושכפול מפתחות אלקטרוני הפכו לנפוצים מאוד, כאשר 48% מניסיונות הגניבה ברבעון זה נעשו באמצעות שכפול מפתח "גולם". יתרה מכך, תקיפות אלימות שבהן מוחלף מחשב הרכב הולכות ותופסות מקום משמעותי יותר, עם עלייה של 39% לעומת הרבעון הקודם.

על אף השימוש באמצעים טכנולוגיים, גניבות אלימות ומקרי שוד רכב עדיין מהווים אחוז קטן יחסית, אך עדיין מדאיגים. למעשה, רק 1% מהגניבות נעשו במהלכי שוד רכב ישיר, מה שמעיד על כך שהגנבים מעדיפים לפעול בדרכים מתוחכמות יותר ופחות מסוכנות עבורם.

גניבות רכב רבעון שלישי 2024. פוינטר,
הפרצות בגדר ההפרדה, מתי יעברו לתחום הפח"ע? האם רק אז יתעוררו לטפל בבעיה?/פוינטר

המעבר הקל במחסומים: כשל מערכתי

חלק מההצלחה של הכנופיות נובע ממעבר קל במחסומים ביהודה ושומרון. כלי רכב עם לוחית זיהוי צהובה אינם נבדקים באופן שגרתי בשעות היום, מה שמאפשר לגנבים להבריח את הרכב במהירות מישראל לשטחי יהודה ושומרון. הכשל הזה, יחד עם פרצות בגדר והברחת שב"חים, מעלה את השאלה הפשוטה: האם מערך האכיפה הישראלי ערוך להתמודד עם התופעה לו תהפוך מגניבת רכב להחדרת מחבלים לצורכי פח"ע?

וכל זאת כאשר הצבא מתוח בפריסת גדודי מילואים באיזור יהודה ושומרון, ולא נראה שיש תרומה לכך בכל הקשור למגמת הגניבות. יתרה על זאת, בשל הקשב המוטה לצרכים הבטחוניים (החשובים והדחופים), היכולת של הצבא לסייע בפעולות חילוץ והשבה של כלי רכב גנובים כמעט ואינה קיימת.

מכוניות BYD אטו 3 שנגנבו מישראל מוצעות למכירה בשטחים. צילום מסך מהמרקטפלייס של פייסבוק, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
גם הגנבים רוצים חשמלי: BYD אטו 3 שנגנבו מישראל ומוצעות למכירה בשטחים/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, צילום מסך מהמרקטפלייס של פייסבוק

כלי רכב חשמליים: הטרנד החדש של הגנבים

מגמה נוספת שמתחילה להתבלט היא העלייה בגניבות רכבים חשמליים. רכבים אלו, שעדיין מהווים אחוז קטן יחסית מהשוק הכללי, הם כבר רבע ממסירות הרכב החדש בישראל ב-2024. ככאלו, הם מבוקשים גם אצל הגנבים ובניגוד למה שהצטייר בעבר, זה לא רק לשימוש כסוללה, אלא ממש לצורך נסיעה. אלו רשמו גידול של 28% בניסיונות הגניבה לעומת הרבעון הקודם, וכעת הם מהווים 9% מסך כל ניסיונות הגניבה. כל שלכאורה, על אף שהרכבים הללו מצוידים בטכנולוגיות מתקדמות, הם מהווים מטרה אטרקטיבית עבור הכנופיות.

במקביל, יש ירידה בניסיונות גניבת רכבים פרטיים, עם ירידה של 9% לעומת הרבעון הקודם. גם כלי צמ"ה (ציוד מכני הנדסי) ומשאיות רשמו ירידות משמעותיות בגניבות.

לאן ממשיכים מכאן?

העלייה התמידית בניסיונות גניבת הרכב מציבה אתגר לא רק למשטרת ישראל אלא גם לאזרחים, היצרנים וחברות הביטוח. הטכנולוגיה המתקדמת של היום, לצד שיטות התחמקות מתוחכמות מצד הגנבים, מציבה את כולנו בסיכון מוגבר. בעוד היצרנים מפתחים אמצעי מיגון חדשניים, הכנופיות ממשיכות להקדים אותם בצעד אחד או שניים.

השאלה הגדולה שנותרת היא: האם נצליח לבלום את התופעה לפני שהיא תצא מכלל שליטה? ועד מתי בעלי כלי הרכב הגניבים והמבוקשים יותר, כמו סוזוקי ג'ימני, יונדאי איוניק 5, טויוטה לנד קרוזר, ג'יפ רנגלר ואחרים ימשיכו לשלם ביוקר על ביטוח, כפל מערכות הגנה ועוד עד שהמדינה תגלה פעילות רצינית בכיוון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully