וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהגנו בקופרה טראמר: הכל טמון בבידול

דניאל סקלי

עודכן לאחרונה: 23.10.2024 / 2:08

הדגם החמישי של של מותג הפרימיום מבית סיאט הוא קרוסאובר שיחליף את הקופרה אטקה, וייוצר בידי אודי. האם הוא יוקרתי מספיק ומצדיק את היומרה הספורטיבית?

קופרה טראמר. קופרה,
קופרה טראמר/קופרה

מחיר משוער: מ-230 אלף שקל ל-1.5 ליטר, מ-280 אלף שקל ל-VZ
מתחרים: פולקסווגן טיגואן, פיג'ו 3008, ב.מ.וו X1
אהבנו: עיצוב, תא נוסעים, התנהגות ואופי
לא אהבנו: מרווח לנוסע שלישי מאחור, בלימת תחת מאמץ

תעשיית הרכב בתקופה הנוכחית חייבת בידול; בידול בין היצרנים השונים ואפילו בין המותגים השונים שמיוצרים אצל אותו קונצרן. המגמה הזו איננה חדשה אבל היא הולכת ומתגברת עם הזמן. קופרה למשל, מותג הפרימיום הצעיר של סיאט, מצהיר על עצמו כמותג רגשי שמתקשר לחושים האנושיים. ספרד, ארץ המוצא המקורית של קופרה וסיאט, היא גם מדינה חמה ורגשית, לטוב ולרע.

נאמנים למסורת של סיאט לבחירת שמות דגמים לפי ערים בספרד, קופרה טראמר נקראת על שמו של מסלול מירוצים אובלי ייחודי שהוקם בשנת 1923 בעיירת חוף קרובה לברצלונה. הפירוש המילולי הוא אדמה/כדור הארץ (Terra) והים (Mar). מאחר ולפי אנשי קופרה הדגם מסמל את החיבור בין העיר ברצלונה (העיר שבה תוכננה ועוצבה הטראמר) והים התיכון, זה היה צפוי שהשקת הטראמר תתקיים במסלול טראמר עצמו שבו הושקה קופרה כיצרן נפרד ב-2018.

טראמר צפוי להיות הקופרה האחרונה עם מנוע בעירה פנימית, כאשר כל דגמי קופרה יעברו לחשמל עד 2030. מה שכן השתנה הוא הכוונה שקופרה תחליף את דגמי סיאט. אלה ימשיכו להיות מיוצרים

אז מי אתה, קופרה טראמר? הטראמר הוא רכב פנאי שמבוסס על פלטפורמת EVO MQB של קונצרן פולקסווגן, מכונית אחות לאודי Q3 ולפולקסווגן טיגואן החדשים. הטראמר צפוי להחליף את קופרה אטקה, שהיא הדגם לפני האחרון שנוצר ישירות מדגם של סיאט (חוץ מהלאון מתוחת הפנים). הוא גם צפוי להיות הקופרה האחרונה עם מנוע בעירה פנימית, בעקבות ההצהרה שכל דגמי קופרה יונעו בעזרת חשמל עד שנת 2030, הצהרה שהחברה טרם ריככה למרות ההאטה במכירות חשמליות. מה שכן השתנה הוא הכוונה שקופרה תחליף את דגמי סיאט. אלה ימשיכו להיות מיוצרים עד סוף עידן מנועי הבנזין שעומד להתאחר, ולא יתאיידו כבר בשנים הקרובות.

הטראמר חשוב לקופרה מאחר והוא אמור להציב את המותג במרכז הסגמנט הצומח ביותר באירופה, רכבי הפנאי החשמליים וההיברידיים, תוך הרחבת קהל הלקוחות ופנייה לפלחי שוק חדשים. קופרה בהחלט תולים בה הרבה תקוות.

קופרה טראמר. קופרה,
העיצוב משדר אגרסיביות וספורטיביות/קופרה
העיצוב משדר אגרסיביות וספורטיביות, בדיוק כפי שהמותג רוצה למצב את עצמו. שבכה קדמית אגרסיבית תופסת את העין במבט הראשון. יחידות תאורה קדמיות עם חתימת של שלושה משולשים ממשיכות את הקו האגרסיבי של החרטום

עיצוב: מזג אוויר קריר ומעונן מקבל את פנינו ביציאה משדה התעופה הקטלוני. רכבי ההשקה ממתינים לנו בחניון הקרוב. קופרה טראמר מרשים מבחוץ. העיצוב משדר אגרסיביות וספורטיביות, בדיוק כפי שהמותג רוצה למצב את עצמו. שבכה קדמית אגרסיבית תופסת את העין במבט הראשון. יחידות התאורה הקדמיות עם חתימת תאורה של שלושה משולשים ממשיכות את הקו האגרסיבי של החרטום. העיצוב החיצוני משופע באלמנטים שמחדדים את המסר הספורטיבי, החל בספוילרים עמוקים, חצאיות אווירודינאמיות ועד לדיפיוזר האחורי. יחידות תאורה אחוריות עם תצורות של משולשים ופס תאורה מחבר ביניהן, משלימות עיצוב שמזוהה עם הדגמים האחרונים של סיאט וקופרה.

בהשקה התוודענו למגוון חישוקים קלים בעיצובים ספורטיביים שונים עם אלמנטים עיצוביים אופייניים לקופרה, בין אם משולשים ובין אם צביעה בגוון נחושת. בשילוב של מבחר צבעים כהים, רובם מבריקים ושניים בגימור מט, עיצוב הטראמר מתכתב היטב עם מותג קופרה ועם הייעוד הספורטיבי.

קופרה טראמר. קופרה,
איכות גבוהה ואווירה ספורטיבית. חבל שהנוסע האמצעי מאחור לא יהנה מהם/קופרה
העיצוב הפנימי ממשיך את האווירה הספורטיבית. הדיפונים מצופים בבד ועור שחור, פתחי המיזוג וידיות פתיחת הדלתות כוללים גימורים בגוון נחושת אופייני לקופרה, ההגה הקטום עם כפתורי התנעה ושינוי מצבי נהיגה (אה-לה אודי R8) משרה אווירה קרבית

תא הנוסעים: גם העיצוב הפנימי ממשיך את האוירה הספורטיבית. כל הדיפונים מצופים בבד ועור שחור, פתחי המיזוג וידיות פתיחת הדלתות כוללים גימורי פלסטיק בגוון נחושת אופייני לקופרה, ההגה הקטום עם כפתורי התנעה ושינוי מצבי נהיגה (אה-לה אודי R8) משרה אווירה קרבית והמושבים היפיפיים ספורטיביים למראה. סביבת הנהג כוללת לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מגע מרכזי בגודל 12.9 אינץ' עם מערכת ההפעלה העדכנית של הקונצרן. מערכת שמע עם 12 רמקולים של Sennheiser נשמעה בסדר גמור.

החומרים מהם בנוי תא הנוסעים נעימים למראה ולמגע ואיכות ההרכבה גבוהה: זה בהחלט משהו שאפשר לצפות לו מהרכב הראשון של הקונצרן שאינו אודי ושייוצר לצד ה-Q3 במפעלי אודי בהונגריה. התאורה הפנימית עשירה עם תאורת אווירה צבעונית בדלתות ותאורת מפות ברפרוף אצבע. במסגרת המרדף העכשווי אחר קיימות, קופרה מתגאים בעובדה שמושבי הספורט עטופים בחומרים ממוחזרים, כולל בד העשוי מסיבים ממוחזרים מפלסטיק שנאסף מהים. בשורה התחתונה, תא הנוסעים שימושי, ספורטיבי למראה ונהגי מכוניות קודמות מתוצרת קונצרן פולקסווגן ירגישו בו לגמרי בבית.

בהתאם לייעוד, הטראמר מתגלה כמכונית שימושית לשינוע המשפחה עוד ב"מבחן אולם התצוגה". המרחב לשוהים במושבים הקדמיים מצוין, למרות שסביבת הנהג והנוסע עוטפת אותם. כיאה לרכב פנאי שאמור להוביל משפחה על טפם, המושב אחורי מרווח ואף מתאים לשהייה של שלושה מבוגרים. מרווח הראש והכתפיים מכובד ורק תעלת הינע גבוהה במרכז תא הנוסעים מונעת הענקת ציון מעולה מאחור. חלון הגג הפנורמי עם וילון חשמלי נגלל אינו פוגע במרווח הראש והוא מכניס אור מבורך לתא הנוסעים הכהה. תא המטען שימושי עם נפח מכובד של 508 ליטר, שיכול לגדול עם הזזת המושב האחורי קדימה.

אתנחתא מעולם הספורט: כחלק משיתוף פעולה אסטרטגי עם גביע אמריקה, תחרות השיט הוותיקה והנחשבת ביותר, השיקה קופרה גרסה במהדורה מוגבלת של התחרות. רק 1,337 יחידות ייוצרו במהדורה זו, כשהן יימכרו בצבע אפור מט מיוחד עם חישוקים שחורים בקוטר 20 אינץ'. השינויים כוללים מושבי מרופדי עור עם לוגו גביע אמריקה מוטבע על המושבים וגם מבחוץ, על קורות B. במהלך נהיגת ההשקה עצרנו לארוחת צהריים בנמל ברצלונה, כאשר על המסכים שודרה בשידור חי התחרות שהתקיימה בים ממש מחוץ לנמל. מדליק.

תודות לצמיגים ולהנעה הכפולה, קשה להוציא את הטראמר משלוותה וממעטפת האחיזה. באופן מפתיע, כיול ההגה הרגיש נכון ומדויק יותר במצב ספורט מאשר התגבור המוגזם במצב קופרה הקיצוני

מנועים וביצועים: אחרי שספגנו קצת את האווירה של נמל ברצלונה, בואו נדבר קצת על הנתונים היבשים: הטראמר מציעה מגוון של חמש יחידות הנעה שונות שכולן משודכות לתיבת DSG כפולת מצמדים עם שבעה הילוכים. ההיצע מתחיל בגרסה היברידית מתונה eTSI שמורכבת ממנוע בנזין 1.5 ליטר וגנרטור עם סוללת 48 וולט. החשמל מהווה עזר למנוע הבנזין כדי לאפשר את דימומו ונסיעה על חשמל כשהרכב כבר בתנועה. מאחר וגרסת הבסיס לא הופיעה להשקה, אז מה עוד היה לנו שם?

המדרגה הבאה בהיצע יחידות ההנעה היא גרסאות TSI לוגמות בנזין בלבד. שתי הגרסאות מסתמכות על מנוע ה-2 ליטר המוכר של הקונצרן שמעביר את הכוח דרך הנעה לארבעת הגלגלים (4Drive). הגרסה הראשונה מפיקה 204 כ"ס וגרסת ה-VZ המחוזקת מפיקה 265 כ"ס. מבחר יחידות ההנעה מסתיים בשתי גרסאות פלאג-אין הייבריד PHEV (e-Hybrid בשפת הקונצרן). גרסאות אלה מתבססות על מנוע TSI בנזין 1.5 ליטר שמשודך למנוע חשמלי וסוללה בנפח 19.7 קוט"ש. שתי הגרסאות מאפשרות נסיעה של כ-100 ק"מ מוצהרים על הנעה חשמלית בלבד. שתי הגרסאות מאפשרות טעינה מהירה כמקובל: טעינת AC עד 11KW וטעינת DC עד KW50. הגרסה הראשונה מפיקה גם היא 204 כ"ס וגרסת ה-VZ המחוזקת מפיקה 272 כ"ס.

קופרה טראמר. קופרה,
נוחות הנסיעה מפתיעה לטובה, בלי לפגוע בתנהגות הספורטיבית/קופרה
האפשרות לבחור מצבי נהיגה אמורה להשפיע על שיכוך המיתלים אבל בפועל ההבדל היה מינורי. בידוד רעשי הכביש והרוח מצוין ולראייה נציין את הנוסע השלישי שנרדם מאחור לאחר הטיסה הארוכה

נוחות והתנהגות: חסל דיבורים. איך הטראמר על הכביש? התחלנו בנהיגה עם גרסת ה-PHEV עם 272 כ"ס ששודכה לנו. כבר בנהיגה עירונית, מתגלה איכות נסיעה גבוהה. קופרה מתגאים בגרסה חדשה יותר של מערכת DCC (Dynamic Chassis Control) ועל הכביש היא אכן עושה עבודה מצוינת. למרות שכל מכוניות ההשקה התגלגלו על חישוקים בקוטר 20 אינץ', מערכת המתלים הצליחה לשכך את רוב האתגרים שהעמדנו בפניה, החל מכביש עירוני משובש עד לכביש בינעירוני שבור קלות. כן, הכבישים בספרד לא ממש מושלמים. האפשרות לבחור מצבי נהיגה אמורה להשפיע על שיכוך המיתלים אבל בפועל ההבדל היה מינורי. בידוד רעשי הכביש והרוח מצוין ולראייה נציין את הנוסע השלישי שנרדם מאחור לאחר הטיסה הארוכה.

בנהיגה בכבישים ההרריים מסביב לברצלונה, הטראמר PHEV הראתה יכולת תיקול פניות מעולה למרות משקל גבוה של 1.9 טונות (לפני שלושת הנוסעים ברכב...) ותודות להנעה הכפולה. עד שנבחן אותה על כבישי ישראל, כמו 444 הידוע לשמצה או כל כביש עירוני מוזנח, אפשר להגדיר את איכות הנסיעה כמצוינת.

רגע, עוד לא תם הטקס. נוחה זה נחמד אבל מה עם הצד הספורטיבי? בין לבין, לקחנו את גרסת הבנזין הבכירה VZ (2 ליטר טורבו עם 265 כ"ס, הנעה כפולה ומינוס 150 ק"ג מה-PHEV) לנסיעה ייעודית בכבישי הנהיגה מסביב לברצלונה. אוהו, יש כאן כבישים מדהימים: החל בכבישים טכניים איטיים ומאתגרים וכלה בכבישים מפותלים מהירים יותר.

אחיזת הכביש גבוהה, כצפוי מצמיגי קונטיננטל קונטיספורט 6 במידה מכובדת של 255/50R20. תודות לצמיגים ולהנעה הכפולה, קשה להוציא את הטראמר משלוותה וממעטפת האחיזה. באופן מפתיע, כיול ההגה הרגיש נכון ומדויק יותר במצב ספורט מאשר התגבור המוגזם במצב קופרה הקיצוני. למרות שהמושבים מאוד הרשימו למראה, גילינו שהם לא מספיק תומכים בנהיגה ספורטיבית. לאחר נהיגה אינטנסיבית, עמיתי לנהיגה מדווח שהבלמים דעכו מעט. זו כנראה סיבה טובה לכך שקופרה מציעים כאופציה קאליפרים עם 6 בוכנות, לספק יכולה עצירה טובה ומתמשכת יותר של הטראמר הכבדה. בהחלט ניתן לומר שבפועל הטראמר הוא בעל יכולות דינאמיות גבוהות שתעלה חיוך על פניו של הנהג.

קופרה טראמר. קופרה,
בסוף בשוק יקבע: האם הטראמר יתפס כסיאט יקרה, או אופציה זולה לשוק היוקרה/קופרה
לכשיגיע, מצפה לטראמר הרבה עבודה להוכיח את עצמו מול המתחרים שמתחדשים גם הם. הקלף המיוחד שלו הוא האופי הספורטיבי. אם זה לא בידול, אז מה כן?

השורה התחתונה: אז מתי רואים אותך בארץ, טראמר? מסירות ראשונות באירופה מתוכננות לחודש נובמבר ולפי צ'מפיון מוטורס היא צפויה לנחות בארץ עד סוף המחצית הראשונה של 2025. כצפוי עדיין אין הערכה למחיר מקומי ולפירוט הגרסאות המלא :עד כה למשל טרם ראינו בארץ בדור החדש של דגמי קונצרן פולקסווגן את יחידת הפלאג אין, משיקולי מחיר. האם הטראמר ישנה את זה, בזמן שמחירי החשמליות עומדים בפני קפיצה, שעשוי להפוך את דגמי ה-PHEV לרלוונטיים יותר?

לכשיגיע, מצפה לו הרבה עבודה להוכיח את עצמו מול המתחרים שמתחדשות גם הם: טיגואן ואודי Q3 החדשות מבית, ואז מצד אחד פיג'ו 3008 והאחיות הקוריאניות קיה ספורטאז' ויונדאי טוסון, ומצד שני מרצדס GLA וב.מ.וו X1. הקלף המיוחד שקופרה טראמר שם על השולחן הוא האופי הספורטיבי שייחודי רק לו מבין המוזכרות לעיל. אם זה לא בידול, אז מה כן?

על הצד הטכני: קופרה טראמר

מנוע: טורבו בנזין, 1,984 סמ"ק. הספק 265 כ"ס, מומנט 40 קג"מ
תיבת הילוכים: אוט' רובוטית כפולת מצמדים, הנעה כפולה

ממדים:
אורך (מטר):
4.52
רוחב (מטר): 1.86
גובה (מטר): 1.58
בסיס גלגלים (מטר): 2.68
תא מטען (ליטר): 508
משקל (ק"ג): 1,750

ביצועים (יצרן):
0-100 קמ"ש (שניות):
5.9
מהירות מרבית (קמ"ש): 243
צריכת דלק (ק"מ לליטר): 12

בטיחות:
מבחן הריסוק האירופי:
טרם נבחן
בטיחות אקטיבית: בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב, התרעה על רכב בשטח מת, מצלמת רוורס

הכותב היה אורח סיאט בברצלונה

  • עוד באותו נושא:
  • קופרה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully