וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשוך הסערה: הג'יפים המשופרים עברו את בדיקות משרד התחבורה, מתגבש פתרון ארוך טווח

25.11.2015 / 7:49

בשבוע האחרון נשפכו אלפי מילים על הורדת ג'יפים משופרים מהכביש, הועלו ספקולציות, התלהמו הרוחות. אנו שמחים להשמיע צפירת הרגעה, ולחזור אל קרקע המציאות

מחאת ג'יפאים. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
בדיקת תקינות שגרתית במשרד התחבורה, שהסתיימה ללא פגע. סיכום ביניים רגוע להתרגשות גדולה/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

לפעמים חייב אדם לספור עד עשר, להביט במראה ולומר לעצמו: וואלה, הגזמנו, התחממנו יותר מדי. בואו נצנן את האווירה ונמשיך הלאה. האירוע הנקודתי התנפח מעבר לפרופורציה ואני חייב להודות שגם אני, קצת נסחפתי במהומה הכללית. אז בואו נראה מה בעצם היה לנו, וננסה לחזות אנה אנו באים?

שטח. אתר יצרן
לא חשוב מה נרצה לעשות, לרמת השיפורים הזאת לעולם לא נגיע – וטוב שכך.../אתר יצרן

סיפור המעשה

עבור מי שלא היה מעורב בפטפטת החברתית, להלן עיקרי הדברים; לפני מספר שבועות הוציאו פקחי משרד התחבורה צווי הורדה כנגד עשרה ג'יפים, משופרים ומוגבהים בקיצוניות. החוק אינו מאפשר להכניס שום 'שינוי מבנה' בכלי רכב, והאמת – עשרת הכלים היו משופרים ומוגבהים ברמה יוצאת דופן, לא שינויים שניתן להעלים מהם עין. הפקחים מסרו לג'יפאים צווי הורדה מהכביש, בעלי הג'יפים קיבלו אורכה להחזיר את המצב לקדמותו, ולחזור לבדיקה במשרד התחבורה.

עוד באותו נושא

מחאת שטח: הג'יפאים מתאגדים כנגד אכיפה דרקונית של תקנות משרד התחבורה

לכתבה המלאה
מחאת ג'יפאים. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
הג'יפים שהוחזרו למפרט המקורי, ממתינים בכניסה למרכז הבדיקות/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

ביום שני האחרון (23 בנובמבר) התייצבו במשרד התחבורה בבית דגן שישה מתוך עשרת הג'יפים שהורדו מהכביש, לאחר שעברו 'ש?ינמו?ך' למפרט המקורי המותר על פי חוק. הם התקבלו על ידי יוסי שנלר, מנהל מחלקת ניידות במשרד התחבורה, וצוות הבוחנים שלו. המתח הראשוני התפוגג כאשר הבינו הג'יפאים שלא מתכוונים להתעמר בהם; הבדיקה התרחשה בנינוחות, רג'קטים סומנו, ותוך כחצי שעה יצאו הכלים החוצה – חלקם רשאי לחזור אל הכביש, אחרים נדרשו להשלים תיקונים קלים. הייתה זו רק 'מכה קטנה בכנף הרוביקון', עשר מתוך כ-450 הורדות המתרחשות מדי חודש. הרעש הגדול נבע מהתחושה (השגויה, בדיעבד) שמתרחש כאן מהלך גדול ואסטרטגי של משרד התחבורה, המנסה להתעמר בכלל הג'יפאים.

מחאת ג'יפאים. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
החותמת הנכספת, מאשרת שהרכב תקין לחלוטין. האם יופיעו חותמות כאלה, גם על כלים שיעברו בעתיד תקינה פרטנית?/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

סערה בכוס בנזין

האמת היא שהרעש לא קם סביב ג'יפאים רגועים המחליפים בולם זעזועים עם הגבהה סמלית. הכלים המסומנים היו מוחצנים ובולטים להפליא ולא רק זאת – הם גם כיכבו בפייסבוק ואתרי השטח, בבחינת "ק?ראו לדובים מן היער" או כפי שכתבו כמה מכוחותינו - "השתינו מהמקפצה". בתבונה החליטו הג'יפאים לא לצאת למאבק חסר תוחלת בחוק הנוכחי, ולהחזיר את הכלים למפרט המקורי המאושר בישראל. נכון לעכשיו הם מאופסים מול החוק ואינם מועדים להסתבך עם כל שוטר, בוחן או סוכן ביטוח המחליט לפשפש בצמיגיהם.

מחאת ג'יפאים. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
הבדיקה הייתה יסודית, אך לא קטנונית. הניחה בסיס להמשך דיאלוג בין הג'יפאים, לבין משרד התחבורה/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

הסיפור הזה נוגע לכמה עשרות רכבי רנגלר רוביקון, שעברו שיפורים קיצוניים – כאלה שגם בארה"ב אינם תמיד מאושרים לנוע על הכביש הציבורי. בניגוד למה שרובנו חושבים, במדינות רבות בארה"ב מותרת הגבהה של 2-3 אינץ' בלבד (הלוואי עלינו!) ואסור להרכיב צמיגים מגודלים; מסתבר כי לא בכל מקום מותר לעשות הכול.

אני חייב להודות שככל שאני דוגל בג'יפאות טהורה ובחופש השיפור, גם לזה חייבים לשים גבולות. מרוץ החימוש בקהיליית הרוביקונים התחיל להיות מוגזם, והיה זה רק עניין של זמן שמישהו יתעורר – וטוב שזה קרה בעקבות בדיקה שגרתית במוסך, ולא לאחר תאונה קטלנית. בפרספקטיבה זו, אפשר לומר שמשרד התחבורה השיג אפקט הרתעה מרשים מאוד, בלי מאמץ גדול ומלחמות מיותרות – הם הוציאו עשרה צווי הורדה מהכביש, הפטפטת ברשתות החברתיות הפכה את זה לכדור שלג, וההרתעה הציבורית נוצרה מאליה. לא רק שעשרת הנבחרים שונמכו למידותיהם המקוריות, בעלי הג'יפים גם אינם מתכוונים להחזיר את השדרוגים שפורקו, ובא לציון גואל?

מחאת ג'יפאים. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
הרוביקונים הנבדקים יוצאים מגוב האריות, לאחר הבדיקה בבית דגן/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

תכנית עבודה

אבל ברור שהמצב החדש אינו יציב לאורך זמן – התשוקה לשדרג תמשיך לבעור בעורקי אבירי הרוביקון, ויש סדנאות ומוסכים שהשיפורים האלה הם מטה לחמם. יניב גולן, אחד הג'יפאים שלא הורדו מהכביש, מריץ מהלך מול הרשויות – בכוונה לאפשר 'תקינה פרטנית' של רכבי שטח משופרים. הרעיון הוא לפתח מהלך שיאפשר תקינה לכלי רכב ספציפיים, באותה צורה שמאשרים שינויי מבנה לחברת חשמל ולוחמי האש, פקחי רשות שמורות הטבע, קק"ל ואחרים, שלא לדבר על צבא ומשטרה. זה מהלך ארוך ולא פשוט אבל הג'יפאים נחושים להתחיל אותו, בגיבוי מהנדסים ואנשי מקצוע מהארץ ומחו"ל. אין למהלך כזה תקדים בישראל, ואנחנו סקרנים לדעת מה יתפתח כאן – עם השלכות מידיות על מכוניות כביש ספורטיביות, אופנועים וכיו"ב.

מחאת ג'יפאים. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
מחאת ג'יפאים/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

תוצאת ביניים ברוכה עשויה להיות שחרור הרסן מעל אלפי הג'יפאים הרגילים, המבקשים להגביה את הכלים שלהם ב-2 או 4 אינץ'; היום זה אסור לחלוטין אבל ממש בימים אלה, מתרחש תהליך במשרד התחבורה, השואף לאפשר מינימום סביר של שיפורים – בפרופורציה הננקטת כבר היום על ידי גופים מוסדיים כמו רש"ט, חברת חשמל, מקורות ואחרים. אינשאללה!

יש עתיד?

עמדת משרד התחבורה ברורה מאוד – אין להם בעיה לקבל כל שינוי, אותו יאשר היבואן הישראלי של כלי הרכב. כלומר, אם 'מכשירי תנועה' יאשרו שניתן ומותר (על פי הנחיות היצרן באמריקה) להגביה את הרוביקונים ב-X סנטימטרים ולהרכיב צמיגים במידה זו או אחרת – השיפור יהפוך לחוקי, ולא תהיה איתו בעיה. זהו תסריט אוטופי למדי, ויש בו לפחות שתי חוליות חלשות:

מחאת ג'יפאים. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
מחאת ג'יפאים/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

הראשונה - הסיכוי שיבואן ישראלי יכניס את ידיו לעיסה זו, אינו גדול. בשוק מנוון כמו שלנו, היבואן רוצה למכור כמה שיותר כלים סטנדרטיים, בכמה שפחות בעיות. עצוב לחשוב ככה אבל מבחינתו, שינויים מפליגים הם רק כאב ראש, טרדה מיותרת. זאת למרות שדווקא את הרוביקונים והרנגלרים מוכר היבואן, בגלל יכולות השטח ופוטנציאל השיפורים העצום. גישה מבאסת זו תקפה לרוב היבואנים בישראל, ומכשירי תנועה אינם היבואן הנלהב ביותר, לתמוך ביוזמות כאלה. אנו מקווים שהאנרגיה של קבוצות הג'יפאים תזיז את היבואנים ממושביהם הנינוחים!

מחאת ג'יפאים. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
מחאת ג'יפאים/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

חוליה שניה שוכנת במשרד התחבורה. איננו יודעים לחזות את העתיד, אבל אנחנו כן זוכרים את העבר; לפני שנים ייבא יבואן סובארו ערכות שיפור של פרו-דרייב לאימפרזות STI, קיט מתון המוסיף למנוע 20 כ"ס, ומנמיך את המתלים בסנטימטר או שניים. עשרות קיטים כאלה הורכבו במכוניות הספורטיביות, ויום אחד התעורר מישהו במשרד התחבורה; למרות שהקיט הורכב במוסכי היבואן, חויבו הלקוחות לפרק את הקיט ולהחזיר את הרכב למצבו המקורי... זה היה מזמן ואולי היום ינהג משרד התחברה אחרת. אנו רק יכולים להמתין ולראות מה ילד יום. אולי אנו צועדים לכיוון אחרית הימים?

מחאת ג'יפאים. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
סוגיית השיפורים הקיצוניים נוגעת בעיקר לאוכלוסיית הרוביקונים, אבל לא רק/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully