וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התייקרות חלפים, בעיות מלאי וגל גניבות: כך הקורונה תשפיע עליכם

19.3.2020 / 8:24

כבר מתחילת משבר הקורונה, עברה תעשיית הרכב העולמית סדרת זעזועים שהגיעה בתזמון הגרוע ביותר מבחינתה, מסגירת מפעלים עד דחיית מועדי השקה וייצור. אם לא יהיה שינוי, החלק הגרוע עוד לפנינו

מפעל GAC/קינן כהן

קצת יותר מעשור חלף מאז המשבר הכלכלי העולמי ששטף גם את תעשיית הרכב ב-2008, ולמרות ההתאוששות, המשבר הנוכחי של נגיף הקורונה על ההיבטים השונים שלו תפס את תעשיית הרכב בנקודה בעייתית מאוד.

כי למרות שאין דבר כזה "עיתוי נוח" לפרוץ קטסטרופה עולמית, העובדה שזו פורצת כאשר יצרניות הרכב בתהליך התאמה שלהן לתקני זיהום אוויר, שינוי תמהיל דגמים, מעבר לייצור כלי רכב חשמליים ועוד - זעזוע נוסף שמשפיע על כל חוליות השרשרת הוא הדבר האחרון שהם רצו לראות.

גל השבתות של יצרניות רכב. יצרן, אתר יצרן
פולקסווגן משביתה פסי ייצור בגרמניה ופולין/אתר יצרן, יצרן

מסין לרחוב המסגר

מה שהחל לפני כחודש עם הודעה על עצירה של אספקת רכיבים למפעלי רכב בסין, דרום קוריאה, יפן ועוד המשיך בצמצום והשבתת פסי ייצור באיטליה של פיאט, למבורגיני ופרארי, במדינה שנפגעה יותר מכל מהתפרצות הנגיף באירופה. לא רק עבור יצרניות איטלקיות בארץ מוצאן, גם רנו הודיעה על הפסקת הייצור במפעלים בספרד, כך גם קרייזלר, טסלה, קונצרן PSA הכולל את פיג'ו, סיטרואן, DS ואופל, פורד הודיעה על דחיית השקת רכב השטח "ברונקו", לצד השבתת חלק ממערכי היצור, אבל זו הייתה רק ההתחלה, בתוך ימים הצטרפו לרשימה סקודה, מרצדס, רולס רויס ועוד.

לרוב מדווחות החברות על השבתת המפעלים בשל דאגה לבריאות העובדים, אבל חלקן מספקות גם סיבות נוספות כמו קשיים לוגיסטיים בשינוע רכיבים ואספקה שלהם למפעלי הייצור. שכן תעשיית הרכב, עובדת בשיטת הייצור שנקרת JUST ON TIME שמשמעה שהרכיבים המשמשים ליצור המכוניות מסופקים למפעל על ידי ספקי המשנה תוך כדי תהליך הייצור ולא מבוסס על מלאים. היתרון הוא היעדר הצורך במלאים ומחסנים, החיסרון הוא שברגע שמשהו בשרשרת הזו משתבש - העסק נתקע.

עוד בוואלה!

כרוניקה של התרסקות: כך מתמוטט ענף התחבורה

לכתבה המלאה
גל השבתות של יצרניות רכב. יצרן, אתר יצרן
הפרארי שלך תתעכב קצת אדוני.../אתר יצרן, יצרן

אבל הזעזועים האלו שמחלחלים לכל מקום, לא רק ברמת האספקה השוטפת למפעלי הייצור, בהגבלות שינוע לוגיסטיות, מחסור בכוח אדם בשל בידוד וסגר מקומי. חלק מהתנודות האלו מגיעות גם לאולמות התצוגה בישראל ולא פחות מכך, אנחנו עשויים להיות עדים למשבר גם בתחום החלפים לרכב בטווח הזמן של החודשים הקרובים במידה והמגמה לא תשתנה.

מבחינת היבואנים המקומיים, חלקם מצוידים במלאים קיימים ובטווח הזמן הקרוב אין בעיות אספקה. אולם כאלו שעובדים בנפחי מלאי מצומצים עשויים למצוא את עצמם ללא כלי רכב במלאי. גם אלו שיש להם כלי רכב לא ממש ישנים טוב בלילה, ההאטה הכלכלית הכללית שאנחנו רק בפתחה עשויה לתקוע אותם עם המכוניות האלו להרבה מאוד זמן.

על פני השטח ההצהרות הן שאין בעיית אספקה, מובן כאשר רוצים לשדר עסקים כרגיל - עבור יבואן שנסחר בבורסה, הדבר האחרון שצריך זה לתת למשקיעים סיבה לנוס בבהלה. כך או כך, הן היבואנים והן היצרנים חווים ביטולי הזמנות ובראיה צופה פני מיתון עמוק ומשבר כלכלי - ההתנהלות היא זהירה מאוד.

ניר בן טובים. ליסינג, אתר רשמי
ענף הליסינג, חבטה בזמן משבר מתגלגל/אתר רשמי, ליסינג

כך למשל, ענף הליסינג שגם כך נמצא במשבר בתקופה האחרונה עשוי לסבול מאוד מהשלכות המשבר במספר אופנים. בהם צמצום עסקאות של חוזי ליסינג בשל רצון החברות לחסוך בהוצאות שוטפות, קושי בקבלת אשראי לרכישה של כלי רכב חדשים וירידה בביקוש לכלי רכב בציי ההשכרה לאור הפגיעה בתיירות הנכנסת שחודשי האביב והקיץ הם החזקים ביותר בפעילות שלה, אלו נאמדים בביטולים של אלפי כלי רכב חדשים. אבל גם במגזר הפרטי, יש לא מעט אנשים שבצל חוסר הוודאות הכלכלית ובראיה צופה פני עתיד כלכלי מעורפל - יימנעו ובצדק מהוצאות כלכליות גבוהות והחזרי הלוואות עתידיים.

עם המשך ההאטה בפעילות העסקית, עם צמצום העבודה במקומות שאינם מוכרזים כחיוניים, חברות ולקוחות רבים עשויים לבקש לבטל או לצמצם את חוזי הליסינג שלהם. שווי שימוש של כ-2,500 שקלים בחודש לרכב שלא נעשה בו שימוש, הם הרבה מאוד כסף כיום, כסף שלאנשים יש שימוש טוב בהרבה בו.

בלון הליסינג מתרוקן. יצרן,
בלון הליסינג מתרוקן/יצרן

גם המשומשות חוטפות

לא רק קניית רכב חדש עשויה להידחות בשל חוסר הוודאות הזה, אלא ישנה גם השפעה על הנכונות של הבנקים וחברות האשראי להעניק מימון לרכישת כלי רכב משומשים. נכון להיום, על פי נתונים של חברות טרייד אין מובילות דוגמת טרייד מוביל ואוטודיל כ-50 אחוז מעסקאות המכוניות נעשות בעזרת מימון. מה ששימן יפה את גלגלי המנגנון הזה הם שיעורי ריבית נמוכים, בהיעדרם ובתוספת החשש של אנשים מעתיד כלכלי לא ברור כאמור - לא בטוח התמריץ החשוב הזה יתקיים.

אבל נניח שאינכם מתכוונים לקנות מכונית חדשה, או משומשת בעתיד הקרוב. להשתמש במכונית הנוכחית שלכם אתם מתכוונים להמשיך נכון? ובכן, גם במקרה כזה אתם עשויים לחוש את השפעות הנגיף, בעיקר בהיבט של עלויות התיקונים וזמינות חלקי החילוף למכוניות שלכם.

פורד קוגה מבחן ארוך טווח: במוסך. קינן כהן, ניר בן טובים
מחסור בחלפים כבר מורגש וגם ההתייקרות/ניר בן טובים, קינן כהן

כיצד שוק החלפים בישראל מושפע ממשבר הקורונה? לרוב היבואנים ויבואני החלפים בישראל יש מלאי שמספיק לעוד סדר גודל של חודשיים עד שלושה, אולם הם הולכים ומתמעטים אלו ההערכות בשוק החלפים. להערכת גורמים בענף תוך חודש וחצי אנו נתחיל להרגיש במחסור. כבר נכון להיום, אנו עדים להתייקרות בשיעור של בין 5-10% שחלה בעלויות חלקי החילוף בישראל. לדברי אחד מיבואני החלפים הגדולים, רבים מהיצרנים לא חזרו לעבודה וישנם אחרים שדווח שהם חזרו, אך לא נתקבל אישור כי הסחורה נשלחה לישראל. "יש הרבה מאוד דיסאינפורמציה סביב הנושא" כהגדרתו.

טוב אבל מתישהו, בתקווה בקרוב, כולם יחזרו לעבודה סדירה והמלאי יתחדש. זו אמנם הנחה סבירה, אולם גם כאשר יחזור המשק לפעילות שוטפת, צפוי להיווצר "צוואר בקבוק" רציני ביותר שכן תחילה, האספקה תנותב לשווקים הגדולים ורק לאחר מכן לישראל.

גורם בכיר באיגוד לשכות המסחר עימו שוחחנו מספר כי ההערכות בענף הן שלא נגיע למצב בו מכוניות "יקורקעו" בשל מחסור בחלקי חילוף, אולם עלולה לחול השפעה על היכולת להעביר אותם טסט. החל במחסור בחלפים שאינם הכרחיים לתפעול הבסיסי של המכונית, אבל רכיבים כמו גומיות, תפוחי הגה ואחרים שבלאי בהם מונע קבלת אישור במבחן רישוי שנתי. זה יכול להגיע גם ממקומות שאינם בהכרח נוגעים לחלפים מכניים כמו למשל מחסור שעשוי בהחלט להיווצר באפודים זוהרים, שחלקם התבלו וצריך להחליפם, ואלו מיוצרים בסין.

סיכום רבעון ראשון 2018 בגניבות רכב. יצרן, ניר בן טובים
כשהחלפים מתייקרים, הגנבים נכנסים לפעולה/ניר בן טובים, יצרן

כיצד ישפיע במחסור בחלקי חילוף על השוק בישראל? כדי לענות על השאלה הזו ולהבין את המשמעות אנחנו משוחחים עם רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל: "ההערכה שלנו היא כי לתוך הוואקום של המחסור בחלקי מרכב, כגון פגושים, דלתות וכו', ייכנסו גנבי הרכב. כפועל יוצא, אנו עלולים בהחלט להגיע למצב בו יעלו מספר גניבות הרכבים בישראל. זאת לאחר ירידה מסוימת בגניבות בשנים האחרונות, בשל יבוא מוגבר של חלקי חילוף חלופיים מסין ועל רקע הפעילות המאומצת של יחידת אתגר בטיפול בנושא. אם אכן יתפתח כאן מחסור, המוטיבציה של הגנבים עולה והאתגר יעמוד שוב בפני משטרת ישראל".

אם מספר הגניבות יעלה, גם פוליסות הביטוח צפויות להתייקר? כאן דווקא נשמעת הערכה מרגיעה מעט כאשר על השאלה הזו עונה עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין, מומחה לדיני ביטוח: "להערכתי, גם אם תחול עליה בלתי מבוטלת במספר הגניבות, זה לא צפוי לשנות באופן מהותי את החישוב האקטוארי שעל בסיסו נקבעת גובה הפרמיה. קיימת כיום מלחמה עזה בין חברות הביטוח בתחום ביטוחי הרכב, כפועל יוצא של כניסת חברות נוספות לתחום. לפיכך, הן מוגבלות ביכולת שלהן לייקר את תעריפי הביטוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully