וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משלוחים בקורונה פרק ד': בוחרים קטנוע

טל רייר

עודכן לאחרונה: 2.4.2021 / 13:23

מחפשים להשלים הכנסה בשליחויות בזמן הקורונה? אנחנו ממשיכים את המסע בחיפוש אחר קטנוע השליחויות האולטימטיבי והפעם המועמדים מגיעים לשלב הסופי

שליחויות בזמן קורונה חלק ד'. קינן כהן, יצרן, עיבוד תמונה
כמה מהמועמדים לתפקיד הלא נחשק של קטנוע השליחויות/עיבוד תמונה, קינן כהן, יצרן

תקציר הפרקים הקודמים: עסק טיולי האופנועים לחו"ל של טל רייר נבלם בפתאומיות על ידי הקורונה, בחיפושים אחר השלמת הכנסה אחרת הוא החל לבחון את עולם המשלוחים. ואחרי שבדקנו איך עובדים כשליח עצמאי, בחרנו את כלי התחבורה המתאים, הבנו מה הדרישות ממנו מגיע שלב המיון של המועמדים.

אחרי ההפנמה שקטנוע זה כלי השליחויות האולטימטיבי וסקירת הדרך לסינון היצע הדגמים לכדי רשימה עניינית, כיתתנו רגלינו בין הסוכנויות השונות בכדי למצוא את הפרטנר הדו-גלגלי המיוחל. אזכיר כי תנאי הסף היה ציוד במערכת ABS כסטנדרט. אודות יתר הסעיפים מוזמנים לקרוא ולהיזכר כאן. וכך, אחרי אינספור בדיקות, סקירות, ורכיבות מבחן נשארה בידי רשימת הכלים הבאה, מחולקת לסגמנטים.

סאן יאנג  JET14 200i. אתר יצרן
ה-JET14 200i של סאן יאנג אמנם דורש רישיון A1 אבל שווה את ההשקעה/אתר יצרן

הקטנים העירוניים 125 סמ"ק

אם אתם מאותגרי דרגת רישיון (כלומר שיש לכם רק A2 - עד 125סמק/עד 14 כ"ס) ותקציב, אינכם מתכוונים בשום שלב לצאת את גבולות הכרך (דהיינו תתמקדו במשלוחי אוכל - Wolt, Deli, ודומיהם), ולא בורכתם במימדי גוף מעבר לממוצע - לכו על ה N-Max של יאמהה או ה PCX של הונדה. שני הכלים דומים הן מבחינת המפרט והן מבחינת עלויות. שבו על שניהם ותראו מי עושה לכם את זה יותר.

אבל הכוכב האמיתי בסגמנט הכלים הקטנים הוא דווקא כלי של סאן-יאנג, ה Jet14 200i. הוא אמנם דורש רישיון A1 (עד 48 כ"ס או "עד 500 סמ"ק" אם עברתם טסט לפני 2007) אבל מתגמל במנוע טיפונת יותר גדול (169 סמ"ק, הפרש שלמען האמת לא באמת בא לידי ביטוי בשום דבר) ומחיר רכישה נמוך באלפים בודדים. גם עלויות האחזקה שלו יהיו נמוכות יותר. נכון לרגע כתיבת שורות אלה מבין הכלים המצויידים במערכת ABS זהו הקטנוע הזול ביותר שניתן לרכוש בארץ.

עוד בוואלה!

שליחויות בזמן קורנה: כך מצאתי עבודה חדשה ומפתיעה. חלק א'

לכתבה המלאה
קימקו G-Dink 250. אתר יצרן
קימקו G-Dink 250 יעשה את העבודה למסתפקים במועט/אתר יצרן

סגמנט הביניים

אלה מכם המתכוונים לעסוק בענף משלוחים באופן רציני (ולא כחלטורה לערב בשבועיים) כנראה שיעדיפו כלי שמסוגל לצלוח בקלות גם כבישים פרבריים, ולכן יפזלו לכיוון כלים בנפח 250 סמ"ק.
בסגמנט זה יש דווקא נציגות מרשימה למדי של כלים המצוידים ב ABS ולפיכך עוברים את תנאי הסף שלנו. מכאן, אפשר לחלק את המגוון לשלוש רמות שלא בהכרח מייצגות פינוק, אלא בעיקר מחיר:

- חבילת הבסיס: כאן ההתמודדות מתרחשת בין ה G-Dink 250 של קימקו לבין ה-Joyride 200 (שמאבד נקודות מכיוון בלתי צפוי לחלוטין, ועל כך בהמשך) של סאן יאנג. לשניהם רצפה שטוחה המאפשרת עוד קצת מקום להניח דברים אך גם פוגעת ביכולות הדינאמיות עקב קשיחות פחותה לפיתול. שניהם אמנם מספקים תנאי שירות סבירים לרוכב, אבל אני בהחלט ממליץ להשקיע עוד כמה גרושים ולעלות לרמת הפינוק הבאה - כתלות ביכולת הכלכלית, כמובן.

חייבים לבחור דווקא מבין השניים האלה? לטעמי ה-Joyride 200i מבצע טוב יותר, נוח ומאוזן מבין השניים. הקימקו אמנם העניק תחושה של כלי חזק יותר אך גם מחוספס משמעותית (אולי בגלל שה G-Dink 250 שרכבתי עליו בנסיעת המבחן היה "חדש מהשקית" עם 30 ק"מ ואפשרי שהדברים משתפרים ומתייצבים עם צבירת הק"מ).

אבל לא הכל וורוד ול-Joyride חסרון אחד משמעותי, שלפחות מבחינתי הוריד אותו מהרשימה. מדובר על "סחירות היתר" שלו. לפי חברת GetMoto.co.il (העוסקת בהשכרה וליסינג דו-גלגלי) במקרה של ה Joyride - אמינות הכלי ועלויות האחזקה לאורך זמן אינם עניינים להתעכב עליהם, שכן מדובר בכלי הגניב בארץ בפער ניכר, ורבים הסיכויים שהוא ייגנב הרבה לפני שמשהו משמעותי יתקלקל בו.

קימקו דאון טאון 250. אתר יצרן
קימקו דאון טאון 250 (בתמונה) או סאן יאנג Cruisym למי שמחפשים את הכלים האיכותיים יותר/אתר יצרן

- החבילה המורחבת: לטעמי זהו הסגמנט המוצלח והמומלץ ביותר לכלי משלוחים. המתלים שלהם איכותיים ומושקעים יותר, השלדות קשיחות ועמידות יותר, ויחידות הכוח בנות 250 הסמ"ק שלהם מספקות מספיק דחף ואורך רוח הן לרכיבה עירונית והן לזו הפרברית, אם כי הכבישים הבאמת מהירים (כביש 6, כביש 1 ודומיהם) כבר יעשו להם פחות נעים.

ההתלבטות כאן היא בין קימקו DownTown 250 וסאן-יאנג Cruisym 250 (לאחרון קיימת גם גרסת "ליסינג" מוזלת בכ 3,000 ש"ח שנקראת Joymax Z - הרכיבים המכאניים זהים והשוני מתבטא בעיקר בפלסטיקה שונה ומפנקת פחות). שניהם כלים "בגודל מלא", שניהם בעלי מושב נוסע גדול ורחב (שמפצה היטב על אי היכולת להציב דברים על הרצפה), תא מטען גדול, תאי אחסון קדמיים (עם שקע טעינה) לוח מחוונים עשיר במידע ועוד. עם זאת שווה לשים לב לנקודות שוני רציניות בין השניים.

שליחויות בזמן קורונה חלק ד'. טל רייר,
קחו בחשבו שמראות קבועות גובות מחיר בהסתרה של חלק מהן על ידי הרוכב/טל רייר

מראות: ל-Downtown מראות סטנדרטיות המעוגנות לכידון. ה-Cruisym מתהדר במראות היוצאות מהמסכה הקדמית ועל כן לא זזות ביחד עם הכידון וכך שדה הראיה נשאר קבוע ולא תלוי בזוית הכידון. הבעיה עם סידור כזה היא שרוכב בגודל ממוצע ומעלה יגלה שגופו ומרפקיו ממלאים אחוז ניכר משטח המראה ולכן מקטינים את שדה הראיה שהיא מספקת. אין כאן "טוב יותר או פחות" חד משמעי אלא בעיקר העדפה אישית.

מושב: ל-Downtown מושב רך אוחז ועדיף משמעותית, עם תמיכה מוצלחת יותר לגב התחתון. המושב של ה-Cruisym קשיח יותר (מדי) וחובק פחות.

מדרסי רגליים: המדרס של ה-Cruisym, בניגוד לזה של אחיו המוזל (ה-Joymax Z) וזה של ה-Downtown מאפשר לרוכב להציב את רגליו מתחת למרכז המסה (אם כי לא בצורה נוחה או ארגונומית) וכתוצאה מאפשרים להתרומם קלות לטובת בלימת זעזועים יעילה יותר וכל זאת מבלי להפעיל לחץ מיותר על הכידון. לי אישית זה היה חשוב מאוד.

מסקנה: למרות שטבלת המסירות או לוח המשומשים טוענים אחרת (הסאן-יאנג עולה על הכביש בכמויות גדולות יותר) לטעמי אין כאן מנצח ברור. שני הכלים כמעט זהים (אפילו במחיר) וההבדל מתבטא רק בשלושת הסעיפים שנסקרו. קחו את שניהם לרכיבת מבחן ותראו לאיזה אתם מתחברים יותר.

הונדה פורצה 250 במבחן. ראובן סביו, ניר בן טובים
למי שמחפש איכות חיים ודינמיות על מחיר שימושיות, הונדה פורצה 250/ניר בן טובים, ראובן סביו

- למתפנקים: ה"מרצדס" של הקטגוריה מגיע דווקא מארץ השמש העולה בדמות הונדה Forza 250. החבילה כאן מהודקת ומאוזנת אפילו יותר, עם שלל פינוקים/גימיקים חביבים. לוח מחוונים עשיר יותר, תאורת Full Led עם חותם תאורה ייחודי, תא נוסף (וחבוי) בתא המטען לטובת ארנק או מפתחות, וריאטור ומתלים מצוינים ומכוילים היטב ומפתח קירבה (מאוד נוח לאלה שכל פעם עולים ויורדים מהקטנוע, או בפשטות - שליחים). עם זאת הוא לא חף מפגמים: המראות - מאותו הסוג כמו ב-Cruisym ולכן עם אותה בעיית שדה הראיה המוסתר לאחור, והמשקף המתכוונן חשמלית. הסיפור של המשקף אמנם נשמע מרהיב "על הנייר" אבל בפועל הוא מתקשה לשכנע. במצב הנמוך - הוא מייצר מערבולות מעצבנות לקסדה, ואילו במצב הגבוה הוא "מגן מדי" ומייצר אפקט וואקום (כלומר שהרוח פתאום מגיעה מאחורי הרוכב ודוחפת אותו קדימה). קצת מפתיע לגלות כאלה מגרעות אצל יצרן ותיק ומוערך כמו הונדה.

שפע ה"צעצועים" לא מגיע חינם, ולכן ההונדה יקר מצמד הקוריאנים בכ-8,000 שקלים. האם היתרונות שלו שווים את התוספת במחיר? איש איש וטעמו.

שליחויות בזמן קורונה חלק ד'. טל רייר,
הפורצה מגיע עם שלל פינוקים, כולל משקף מתכוונן חשמלית/טל רייר

סגמנט ה"אקסטרה"

אלו מכם אשר מתכוונים לבלות זמן ניכר בכבישים המהירים באמת (או סתם רוצים את הכלי הכי חזק ומהיר, עם אקסטרה יכולות) יעדיפו כנראה את כלי ה-300 סמ"ק ומעלה. בסגמנט זה יתחרו על ליבכם (וארנקכם) שלושה מתמודדים עיקריים: הסאן יאנג Cruisym 300i, הקימקו Downtown 350iויאמאהה X-Max 300.

הן ל-Cruisym, הן ל-Forza, והן ל-X-Max קיימות גם גרסאות בעלות מנועי 125 סמ"ק. שלושתם מצוידים במערכת ה ABS כסטנדרט (ולכן עוברים את תנאי הסף למבחן שלנו). עם זאת, למטרה לשמה התכנסנו - לשלושתם חסרון מהותי בדמות חוסר יכולת בינעירונית (בדיוק כמו כלי ה 125 האחרים שנסקרו למעלה). זאת בזמן שרמת האבזור והפינוק הכללית זהה לזו של האחים ה"גדולים". מאידך, גם רמת המחירים הגבוהה לעיתים כפליים מזו של קטנועים 125 בסיסיים.

Cruisym 300i: מציע את אותה חבילה מצויינת כמו אחיו צנוע הנפח, אך הפעם עם מנוע גדול קצת יותר (278 סמ"ק, אם לדייק). לצערי, את התוספת של 29 הסמ"ק (ש"על הנייר" מתורגמים ל 6 כ"ס) לנפח המנוע מרגישים בעיקר בכיס. דגם ה 300 עולה כאלף שקלים יותר מאחיו הצנוע, אך גרוע מכך - בדיוק כמו ליתר המתמודדים בקטגוריה זו - עלות ביטוח החובה השנתית שלו גבוהה ב 1,000 שקלים לפחות מאחיו המצויד במנוע ה 250.

בניגוד לשני המתמודדים האחרים, לטעמי האישי, ההפרש בחבילה הדינאמית שלו לא היה מספיק מורגש כדי להצדיק את התוספת בסעיף הכספי.

שליחויות בזמן קורונה חלק ד'. טל רייר,
סאן יאנג Cruisym 300i/טל רייר

DownTown 350i: שורות רבות נכתבו על הכלי הזה. עוד כשיצא בגלגולו הקודם לפני קצת יותר מעשור (אז עם מנוע 300 סמ"ק) היה באמתחתו קלף מנצח בדמות כח המנוע. למעשה, עד לחזרתם (טוב נו, הם לא באמת נעלמו אבל גם לא נמכרים בכמויות) לזירה של קטנועי ה-400 סמ"ק - היה ה-Downtown 350 לקטנוע החזק ביותר בשוק, כל עוד לא גולשים לקטגורית המגה סקוטרים (ההיפר יקרים). גם כיום, הוא מציע רמה דינמית גבוהה מאוד, באותה אריזה תכליתית ומצוינת כמו אחיו בעל מנוע ה-250.

שליחויות בזמן קורונה חלק ד'. טל רייר,
קימקו DownTown 350i/טל רייר

X-Max 300: ה-X-Max אמנם חלש במקצת (על הנייר) אך מציג חבילה מאוזנת מכוילת ומאובזרת יותר. בתנאי היומיום ביצועיו לא רק שלא נופלים מה-Downtown אלא עדיפים בכל הקשור לדינמיקה (בלמים, בולמים, תנוחת רכיבה, קשיחות השלדה). מעבר לכך, גם בגרסת הבסיס הוא מגיע מאובזר בין היתר בפנסי לד מלאים ומפתח קירבה. על כן הוא גם יקר בכ-3,000 שקלים (וב-7,000 בגרסת הגימור הגבוהה) מהקימקו. כמו ההונדה בסגמנט ה-250, גם כאן שאלת ה"תמורה בעד האגרה" סובייקטיבית ביותר. הפינוקים שהוא מציע חביבים, אך לטעמי אינם "דיל ברייקר" מחייב, בטח לא כשמדובר על כלי המיועד לעבודה.

יחי המלך?

לסיכום, בחירת הכלי תלויה מאוד בסוג המשלוחים שאתם מתכוונים לעשות, בטעמכם האישי (בעיקר מבחינת ארגונומיה ונוחות) והדיל שהצלחתם להשיג. לאלה מכם שרק נכנסים לתחום ולא ממש סגורים לאיזה כיוון תיקחו את העניין (סקירה של האפליקציות השונות תגיע בקרוב) - אמליץ למקד את ההתלבטות ביןDownTown ל-Cruisym בנפח 250 סמ"ק. שניהם מספקים מענה מצוין הן בתחום העירוני והן בגיחות הפרבריות ולטעמי מהווים את הפשרה המוצלחת בתחום עלות מול תמורה. בבואנו להכתיר את המנצח ביקשנו מחברת גט מוטו, המחזיקה צי של עשרות קטנועים משני הסוגים, מידע אודות עלויות האחזקה של הדגמים הנסקרים. לטענתם קיים הפרש לא מבוטל בעלויות האחזקה לאורך זמן - לטובת ה- Cruisym דווקא. מצד שני, רשימת התקלות המדווחת יצרה בנו את הרושם שה-DownTown רגיש יותר במעט להתעללות ויחס מזלזל. לכן, כל עוד אתם אנשים בוגרים שיודעים לשמור על הציוד שלכם - קחו את זה שירגיש לכם נוח יותר. שוברים כל דבר בנגיעה? - קחו את ה-Cruisym ותקוו לטוב.

הכותב הינו מנכ"ל ובעלים של חברת EuroMotoTours.co.il המתמחה במסעות רכובים למגוון יעדים באירופה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully