וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מחירון העם": מהיום זמין לכולם

עודכן לאחרונה: 23.5.2021 / 17:26

משרד התחבורה השיק הבוקר את "מחירון העם" המחירון המקוון השיתופי והחינמי שקידמה השרה רגב ובו יפורסמו מחירי המכוניות המשומשות כפי שהוצהרו במעמד המכירה. יעבוד?

מירי רגב מטה הליכוד אחרי תוצאות המדגם, 23 במרץ 2021. ראובן קסטרו
המחירון החדש, אחד מהפרויקטים המובילים של שרת התחבורה מירי רגב/ראובן קסטרו

"מחירון העם" השיתופי, הניזון מהצהרות המוכרים והקונים של המכוניות במעמד העברת הבעלות (בין אם בדואר או באופן המקוון) עלה הבוקר באופן רשמי לאוויר ועומד לרשות הגולשים בקישור הזה. הרעיון עצמו מתגלגל מזה שנים מסדרונות משרד התחבורה, למעשה מראשית העשור הקודם, עוד בתקופת השר ישראל כץ ובעקבות מסקנות ועדת זליכה. אולם נתקל בקשיים לא מעטים, שלא כולם נפתרו עדיין.

אולם עם כניסתה של השרה מירי רגב לתפקיד, הואץ וקודם הרעיון בצורה משמעותית, ובחצי השנה האחרונה הצטברו במאגרי המידע של המשרד כמה עשרות אלפי עסקות (מתוך כ-800 אלף שנערכות בשנה, יש לציין), עם פירוט של תוצר הרכב, רמת הגימור, היד, הנסועה ועוד. אלו נותחו סטטיסטית ועל בסיסם גובש המחירון.

אחת הבעיות שעדיין ניצבת בפני המחירון הזה על מנת להוות כלי משמעותי בשוק, היא זו שחברות הביטוח, הבנקים וגופים כלכליים אחרים עושים עדיין שימוש במחירון הוותיק של "לוי יצחק" על מנת להעריך את שווי המכונית, בין אם לצרכי תביעת נזיקין, קביעת פרמיית ביטוח, הלוואה או שיעבוד. במשרד התחבורה מפנים אצבע ישירות למחירון הזה באומרם כי: "כיום, מחירי הרכב המשומש בישראל נקבעים באופן כמעט בלעדי על ידי מחירון אחד, שלא תמיד מייצג את המחיר המשולם בפועל" התוצאה לדברי המשרד היא כי המכונית: "מתומחרות כיום על סמך מחירון פרטי שאינו מייצג נאמנה את מחיר השוק".

המשומשות המבוקשות ביותר. יח"צ,
האם חברות הליסינג ורשתות הטרייד אין ידווחו על מחירי אמת?/יח"צ

בעיה נוספת היא העובדה שכל עוד הדיווח הינו וולנטרי, חברות שלהן אינטרס משמעותי להסתיר את המחיר האמיתי בו הן מוכרות את המכונית - כמו חברות ליסינג או טרייד אין גדולות המוכרות בהנחה משמעותית, אך מעוניינות ב"מחיר רשמי" גבוה על מנת לגזור ממנו את ההנחות - לא ימהרו להצהיר, או לחלופין להצהיר את המחיר האמיתי של המכונית, מה שמותיר עיוות בנתונים המתקבלים. לטענת משרד התחבורה המספרים הגדולים אמורים "ליישר" את התוצאות, אולם מה יקרה בדגמים הנמכרים בעיקר לציי רכב? לא ברור.

כך שבשורה התחתונה לצד יתרונות כמו דיווח מחירים בפועל כפי שנסגרו והיעדר השפעות מסחריות על מחירות ממשלתי, הצלחת המחירון תלויה לא רק בשיתוף הפעולה הוולנטרי עם אזרחי ישראל החשדניים, אלא לא פחות מכך, מרתימה של גופי הביטוח והבנקאות "ליישר קו" איתו - זה האתגר האמיתי.

עוד בוואלה!

מאחורי המודעה הזו עומד נוכל עם גרוטאה: ככה תזהו אותו

לכתבה המלאה
מחירון העם השיתופי של משרד התחבורה באוויר. משרד התחבורה, צילום מסך
עמוד המחירון השיתופי והחינמי: נתוני אמת?/צילום מסך, משרד התחבורה

מה ההבדלים בין המחירונים?

כדי להבין האם המחירון החדש של משרד התחבורה משקף את מחירי השוק או את אלו של המחירונים הקיימים, בדקנו את הפערים בין שני המחירונים הקיימים כיום, זה של יצחק לוי, של יד2 ושל מחירון משרד התחבורה ב-4 דגמים פופולריים (ללא שיקלול), וכן בדיקה של מחירי הפתיחה של מודעות אקראיות ביד2. אלו התוצאות:

סיאט איביזה 2017 (סטייל, 5 דלתות, אוטומטית):
לוי יצחק: 49,000 שקלים
יד2: 51,200 שקלים
משרד התחבורה: 52,663

קיה ספורטאז' 2018 (אורבן, 132 כ"ס):
לוי יצחק: 95,000 שקלים
יד2: 88,400 שקלים
משרד התחבורה: 90,795 שקלים
מודעות יד2: החל מ-92 אלף שקלים

יונדאי איוניק 2019 (פרימיום):
לוי יצחק: 97,970 שקלים
יד2: 98,600 שקלים
משרד התחבורה: 94,216 שקלים
מודעות יד2: החל מ-85 אלף שקלים

סובארו XV 2016 (פרימיום, 1.6 ליטר, אוטומטי)
לוי יצחק: 66,560 שקלים
יד2: 69,200 שקלים
משרד התחבורה: 69,107 שקלים
מודעות יד2: החל מ-67 אלף שקלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully