וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאי הקשוח של טסלה

עודכן לאחרונה: 28.5.2021 / 9:21

תאונה מדוברת, רקטות, שריפה מסתורית, תביעה ייצוגית, פרסום האשמות על גניבות במפעלים, קשיי ייצור, פיצויי ענק ללקוחות: זה לא היה החודש של טסלה. אבל יש לנו חדשות מצוינות

אילון מאסק בוול סטריט, 2010. AP
יצרנית המכוניות החשמליות האמריקנית והמנכ"ל שלה לא מפסיקים למשוך אש/AP

נדמה שאי אפשר לעבור יומיים שלושה בלי להיתקל בידיעה "מרעישה" אודות יצרנית המכוניות החשמלית טסלה ו/או אודות אילון מאסק המנכ"ל האקצנטרי שעומד בראשה. מדי פעם נדמה שאצל הגאון הטכנולוגי הזה האצבעות מקלידות ציוצי טוויטר מהר יותר מאשר כדאי, כאשר כל ציוץ שלו מרים או מרסק את מכונת המזל שנקראת תעשיית המטבעות הדיגיטליים הוירטואלים, בעוד שגם בעולם האמיתי החברה שבראשה הוא עומד מתמודדת עם לא מעט דרמות, מבחוץ ומבפנים.

אז בואו נעשה רגע סדר ב"מאי השחור" של טסלה, ואל תדאגו יש טוויסט ממש טוב בסוף.

מאי הקשוח של טסלה. AP
הכתה את התחזיות ברבעון הראשון של 2021/AP

החודש הזה דווקא התחיל מצוין, עם תוצאות של רווחי שיא ברבעון הראשון של השנה, מסירות של 185 אלף כלי רכב ששברו את התחזיות, ודיווח ב-1 במאי על עמידה ב-6 מתוך 12 היעדים התפעוליים שלה ועוד שני ייעדים קרובים להשלמה למרות משבר השבבים והביקוש המאמיר. כל היופי הזה הניב לאילון מאסק תוספת מניות של טסלה בשווי 32.4 מיליארד דולר, לא רע בשביל סיפתח לחודש.

עוד בוואלה!

רוצים לשבת בטסלה מודל 3? עכשיו אפשר

לכתבה המלאה
מכוניות טסלה בנמל אשדוד. ש.י,
מכוניות טסלה בנמל אשדוד/ש.י

למחרת המשיכו החדשות הטובות כאשר לנמל קטן בעיר קטנה בשם אשדוד הגיעה אוניה גדולה ועליה 1,500 יחידות של מכוניות טסלה. היה זה המשלוח השני לאותן מכוניות שהוזמנו בימים הראשונים לשיווק המכונית בישראל. בן לילה הפכה המכונית הזו שהחלה להימכר בישראל שלושה חודשים קודם לכן לחשמלית הנמכרת ביותר בישראל בפערים אדירים מהמתחרות הוותיקות שלה, גם הזולות ממנה וגם מה"נחשבות" ממנה.

מאי הקשוח של טסלה. EURO NCAP,
עם 8 או 6 כריות אוויר, זו עדיין אחת המכוניות הבטוחות בעולם/EURO NCAP

אבל המשלוח הזה היה שונה בעוד היבט, בניגוד למכוניות הראשונות שכבר נמסרו, המשלוח הזה הגיע מהמפעל של טסלה בסין וכלל מספר שינויים קוסמטיים, מכאניים ובטיחותיים. בנוגע לראשונים, עניין של טעם. השינויים המכאניים כללו החלפה של הסוללות בכאלו מסוג ליתיום ברזל פוספט במקום כאלו עם ניקל וקובלט. מעבר לעובדה שהן זולות יותר לייצור ואינן עושות שימוש בקובלט ניקל שייצורם מזהם יותר. בלי להיכנס להסברים הטכניים, בגדול, שורת ההבדלים בין הסוללות מתקזזים אלו עם אלו (מהירות טעינה לעומת קיבולת, עמידות משופרת בתנאי חום לעומת יעילות פחותה בקור קיצוני ומשקל גבוה יותר).

מאי הקשוח של טסלה. EURO NCAP, צילום מסך
ציוני הריסוק של המודל 3 ב-euroNcap/צילום מסך, EURO NCAP

בפן הבטיחותי, המכוניות שמגיעות מהמפעל הסיני מצוידות ב-6 כריות אוויר ולא ב-8 כפי שהצהירה החברה וכפי שמצוידות המכוניות שהגיעו ויגיעו מארצות הברית (גרסאות הטווח הארוך והפרפורמנס). חשוב לציין, כי במבחני הריסוק של euroNcap השיגה המודל 3 את הציונים הגבוהים ביותר אי פעם כאשר נבחנה בתצורה בעלת 6 כריות האוויר.

הלקוחות, שגילו על כך בעצמם ולא יודעו על ידי טסלה על השינויים (ועדכנה רק בדיעבד) כעסו באופן טבעי. אולם ככל הידוע, איש לא ביטל הזמנה. משהו אחר קרה, אבל נגיע גם לזה.

מאי הקשוח של טסלה. AP
תאונה בה הייתה מעורבת מכונית של טסלה, הבעיה בנהגים או במכונית?/AP

בינתיים בצד השני של העולם, ב-5 במאי בסביבות השעה 2:40 לפנות בוקר סמוך לפונטנה שבקליפורניה מתרסקת הטסלה מודל 3 של סטיבן הנדריקסון לתוך משאית הפוכה בכביש המהיר. לכאורה, עוד תאונת דרכים, אלא שאותו הנדריקסון פרסם בעבר מספר סרטונים שלו בפייסבוק ובטיקטוק כאשר הוא מהלל את מערכת ה"אוטופיילוט" של טסלה ובהם הוא נראה נוהג ללא ידיים.

יצוין כי בשום מקרה לא מצהירה טסלה כי מערכת ה"אוטופיילוט" שלה היא מערכת נהיגה אוטונומית המשחררת את הנהג משליטה במכונית אלא מוגדרת כסייען נהיגה בלבד. התאונה, כדרכן של תאונות בהן מעורבות מכוניות של טסלה, בוודאי כאלו בהן מתרחש השילוב הקטלני בין מצב חירום בכביש לנהגים חסרי אחריות צבעה את כותרות העיתונות האמריקנית. מוסיפה דלק (הו האירוניה) לעין העקומה בה מביטות הרשויות על הגדרת סייען הנהיגה של החברה כ"אוטופיילוט" - שם שעשוי להטעות את המשתמשים בו.

טסלה אוטופיילוט. יצרן, אתר יצרן
צירוף מקרים? טסלה מעדכנת כי מערכות הנהיגה האוטונומיות שלה מתעכבות/אתר יצרן, יצרן

בסמיכות לתאונה הזו, בין אם בצירוף מקרים או שלא, מדווחת טסלה ב-7 במאי לרגולטורים בקליפורניה כי ייתכן לא תפתח את הטכנולוגיה הנחוצה למכוניות אוטונומיות עוד ב-2021. זאת בניגוד להצהרתו של אילון מאסק לאנליסטים כי הוא "בטוח ביותר שהמכונית תוכל להסיע את עצמה בלי עזרת אנשים השנה". משמעות הדיווח הזה היא כי גרסת ה"בטא" שהוציאה טסלה להתנסות במערכת הנהיגה האוטונומית שלה למספר נסיינים מצומצם עדיין לא עומדת בציפיות וכי דרגת האוטונומיות שלה מוסיפה לעמוד על 2 מתוך 5, קרי, מערכות סיוע נהיגה בלבד.

מכוניות טסלה בנמל אשדוד. ש.י,
מכוניות טסלה ממתינות למסירה בנמל אשדוד/ש.י

ובחזרה לישראל, בעוד מבצע המסירות של 1,500 המכוניות מתחיל להתנהל, ולקוחות החברה מוזמנים ל"מתחם המסירות" - אוהל בחניון בשטח התפעול של נמל אשדוד (הכל בסדר, אצל האחרים עושים את זה באולם עם מיזוג, ספות ומכונה של נספרסו? אצל האחרים גם משלמים הרבה יותר) - בינתיים, ברצועת עזה מחליט אחד בשם מוחמד דף לדפוק בעצבים על השולחן, או לפחות ביקש ממישהו לעשות את זה במקומו, כי זה קצת קשה בלי ידיים... והתחיל לירות מטחי רקטות כאשר אשדוד היא אחת הערים המטווחות ביותר בסבב האחרון. בתגובה הודיעה טסלה למאות הלקוחות כי לא יוכלו להגיע לאסוף את המכוניות בשל מגבלות פיקוד העורף והעובדה שהמתחם אינו ממוגן. גם הפעם, התנהלות החברה הציפה תגובות נזעמות אצל הלקוחות שראו בכך עיכוב לא מוצדק וציפו (במידה רבה של צדק) מהחברה להעתיק את מקום המסירות לאתר בו ניתן לבצע אותן ללא מגבלות.

טסלה מודל 3. יצרן, אתר יצרן
טסלה מודל 3, החברה הצהירה על 8 כריות אוויר, בפועל הגיעו 6/אתר יצרן, יצרן

ובעוד מאות לקוחות החברה מתפללים שהמכונית שלהם לא תחטוף איזה רסיס מיירט או רקטה, מוגשות שתי תביעות ייצוגיות כנגד טסלה בישראל. הסיבה? העובדה שבזמן הרכישה הוצהר כי למכונית יש 8 כריות אוויר בעוד המכוניות שהגיעו לישראל היו עם 6 כריות אוויר. השינוי בסוג הסוללה ובארץ הייצור וכן בשל פערי אבזור בין המכוניות. גם במקרה זה, טסלה בישראל, כנראה בשל פער שעדיין קיים בהבנת נושא השירות והתקשורת עם הלקוחות, איחרה מאוד להגיב לפניות אליה. סכום התביעה הייצוגית עומד על מעל ל-2.5 מיליון שקלים. שוב, נבהיר כי טסלה מודל 3 זכתה לאחד מציוני הריסוק הגבוהים ביותר ב-euroNcap אליהם הגיעה מכונית נוסעים אי פעם עם 6 כריות האוויר. רשמית, השינוי המשמעותי היחיד הוא הפער בציון הבטיחות המוענק למכונית בדירוג הבטיחות של משרד התחבורה - כן, זה שזיכה בזמנו מערכת פסיבית בהתקנה מקומית בניקוד זהה למערכת אקטיבית מקורית.

טסלה מודל S במבחן דרכים. אתר יצרן
טסלה מודל S, טעינה איטית אחרי עדכון תוכנה/אתר יצרן

ובעוד ב-23 במאי בישראל מצב הלחימה הנוכחי מול חמאס נעצר, ומכוניות טסלה שבו להימסר בנמל אשדוד ללא אבידות לכוחותינו, בנורבגיה מתמודדת החברה עם צרות אחרות. הסיפור הזה מתחיל עוד בדצמבר 2020, אז מתלוננים בעלי טסלה מודל S כי בעקבות עדכון תוכנה שעברה המכונית שלהם, התארכו זמני ההטענה שלה באופן משמעותי ומרחקי הנסיעה שלה התקצרו. יצוין כי אחד המאפיינים המתקדמים שהטמיעה טסלה במכוניות שלה ונכנס לאט לאט לשאר התעשייה הוא האפשרות לבצע עדכון מרחוק למערכות המכונית. סכום הפיצוי עומד על כ-16 אלף דולר לכל אחד מעשרת אלפים בעלי טסלה מודל S שנמכרו במדינה בדגמי 2013-2015. בסך הכל כ-163 מיליון דולר שאמורה היצרנית לשלם עד ה-30 במאי או לערער על הפסיקה עד אמצע יוני. טסלה עצמה לא טרחה כלל לקחת חלק בדיונים. זוכרים את הרבעון הראשון הפנטסטי שלה? היא הכניסה בו 10.4 מיליארד דולר - פרופורציות. הערת אגב, תגובת השווקים לידיעה? עלייה של 4 אחוזים במניית החברה...

מאי הקשוח של טסלה. AP
כן ביטקוין, לא ביטקוין. אילון מאסק משגע את שוק המטבעות הוירטואליים/AP

נכון לזמן כתיבת שורות אלו, ישנם עוד שני אירועים שמחזירים את טסלה לכותרות ולא בהקשרים חיוביים. הראשון הוא האשמות שעלו במהלך השבוע האחרון, לפיהן עובד ממפעל קבלן שייצר סוללות עבור טסלה בנוואדה טוען כי החברה הסתירה מכת גניבות של כבלי נחושת ממפעליה בשנים 2017-2018. הדברים עצמם לא הוכחשו על ידי טסלה, ונאמרו על ידי מאסק עצמו במהלך יוני 2018. אולם הדברים שבו והתפרסמו על רקע תביעת נזיקין שהגיש העובד לשעבר כנגד טסלה לאחרונה. פרסומים שבוודאי לא הוסיפו נחת לחברה.

מאי הקשוח של טסלה. AP
העבודות להקמת המפעל של טסלה בברלין/AP

האירוע השני נוגע לעוד מהמורה בדרך לפתיחת מפעל ענק של טסלה בסמוך לברלין. המפעל שאמור לענות על הביקוש הגובר באירופה (וגם בישראל), נתקל בקשיים מתחילת דרכו. החל בנפלי פצצות ממלחמת העולם השנייה ועד התנגדות תושבים מקומיים מחשש לזיהום. אבל ב-26 במאי נעשה ניסיון הצתה בשטח המפעל - כך לפחות חושדת המשטרה הגרמנית בעוד במקביל טוענים פעילי שמאל קיצוניים במדינה לקחו אחריות על ניסיון ההצתה ופירטו כיצד העלו באש קו מתח גבוה המוביל למפעל. הסיבה: לטענתם טסלה אינה חברה ירוקה שאיכות הסביבה נמצאת בראש סדר העדיפויות שלה.

טסלה רודסטר 2. אתר יצרן
היצרנית שהפכה מכונית חשמלית למשהו נחשק/אתר יצרן

ואף על פי כן

לו מאחורי השתלשלות האירועים האלו, שאינם קשורים אחד לשני, ואינם תופעת טבע בלתי נשלטת או כוח עליון הייתה עומדת יצרנית רכב וותיקה ומוכרת - אפשר להניח כי הרבה ארגזי קרטון היו מועמסים בחפציהם האישיים של עובדיה בדרך החוצה מהמשרד. אבל הפעם, זה לא קרה, ולא סתם לא קרה - זה לא קרה לטסלה, יצרנית שאמנם גדלה במהירות, אבל רחוקה מלהציג מספרי מסירות שמאיימים על היצרניות הגדולות בראייה גלובאלית.

יותר מזה השווי של היצרנית הזו בבורסה האמריקנית ממשיך לטפס, הוא אמנם לא בשיא שלה שהגיע עד כדי שווי של 800 מיליארד דולר, אבל גם היום, סביב 600 מיליארד היא גדולה פי 10 מהיצרנית הקרובה ביותר אליה - פורד. אז נכון, שווי חברה לא מעיד על גודל, היקף או מנבא את העתיד. יותר מזה, כבר היום ועוד יותר מכך בשנים הקרובות אנחנו נראה יותר ויותר יצרניות גדולות הולכות וסוגרות את הפער מולה בתחומים שבהם היא עדיין מובילה כמו ביצועים וניצולת של הסוללות.

סטלה רודסטר. יצרן, אתר יצרן
התגובה לתאוצה בטסלה, צריך להוסיף?/אתר יצרן, יצרן

ועדיין, אחרי לא מעט שנים בשוק הזה, אם יש משהו שכבר למדנו הוא שאת טסלה אסור להספיד. היצרנית הזו עשתה את מה שנחשב לבלתי אפשרי פעם אחרי פעם. החל מהפיכת מכונית חשמלית ממשהו מדליק כמו מילוי הצהרת מס לאייקון נחשק ולסמל תרבותי ולא רק זה, היא הייתה זו שריסקה את הפרדיגמה של יצרן-דילר-לקוח ואת דמי התיווך שנחסכו העבירה ללקוחות בדמות מחיר נמוך. אבל יותר מכל, טסלה היא קולו של דור שגדל לתוך תעשיית רכב וותיקה ומסואבת, איטית, כזו שנדחפה לחדש לא מתוך רצון לתרום ולשפר את העולם אלא כי הכריחו אותה - בין אם זה בהיבט של איכות סביבה או בטיחות.

ואת האנליזות והפרשנויות, אפשר להשאיר לאנליסטים ופרשנים. אבל את האמת הפשוטה של יצרנית שממשיכה להיות תופעה על טבעית גם אחרי מאי השחור שלה אל תחפשו בנתוני ביצועים, או בדיווח לבורסה - הוא נמצא במקום אחר לגמרי, בתנועת הנגד לתעשיית הרכב, תנועת נגד שטסלה היא הגלגלים שלה וכל עוד אנשים ירצו להיות חלק מהמהפכה הזו - טסלה תמשיך לנוע למרות הכל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully