וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבירות התנועה שלא תצליחו להתחמק מהן עם אזהרה בלבד

עודכן לאחרונה: 23.12.2021 / 8:27

לא משנה כמה זהירים הייתם, לא משנה אם אין לכם נקודה אחת ברישיון, לא משנה כמה תסבירו לשוטר שזה בכלל לא הייתה אשמתכם - יש עבירות תנועה שאין שום סיכוי בעולם שתצליחו לצאת מהם עם אזהרה

בואו נניח שאתם לא עברייני תנועה, שאתם נהגים זהירים וממושמעים, אבל מה לעשות שבשלב זה או אחר אתם עשויים לחטוף את הדו"ח ההוא שיבוא לכם משום מקום. ושוב, אתם לא עברייני תנועה, אבל זה עלול לקרות לכם בטעות, ברגע של חוסר תשומת לב, בגלל שהתמרור חדש או סתם התבלבלתם - כאשר השוטר מסמן לכם לעמוד בצד וניגש עם המסוף הנייד לרשום לכם את הדו"ח, אין לכם מה להתווכח. אם ביצעתם את אחת העבירות האלו, אתם הולכים לצאת מכאן עם קנס כואב מאוד וסביר להניח שגם עם נקודות חובה ברישיון שלכם.

רס"ר נוי שמואלי משטרת תנועה ארצית - אגף התנועה. יותם רונן
לא תמיד המרת דו"ח לאזהרה ניתנת לשיקול הדעת של השוטר/יותם רונן

מה זו אזהרה ומתי מקבלים אותה?

אז קודם כל צריך להבין כמה דברים, ככלל, המרת דו"ח תנועה באזהרה היא אפשרות העומדת בפני השוטר בהתאם לשיקול דעתו. היא מתאפשרת בהתאם לסוג העבירה, נסיבות ביצוע העברה, העבר התעבורתי של הנהג ואפילו ההתנהגות שלו בנסיבות המפגש.

כך למשל, התנאי הבסיסי למתן אזהרה הוא במקרים בהם העבירה היא מסוג של ברירת משפט, כאשר שבידי הנהג עומדת הבחירה עם לערער ולהגיע למשפט, זאת בניגוד לעבירות שמוגדרות כהזמנה לדין. אולם כאן יש מספר יוצאי דופן, כלומר, עבירות ברירת משפט - שהוחרגו לעניין האפשרות למתן אזהרה במקום דו"ח. בנוסף, חלק מתנאי הסף שיאפשרו המרה לאזהרה הם ותק נהיגה של חמש שנים לפחות, היעדר אזהרה או הרשעה בשלוש השנים קודם לביצוע העבירה, נסיבות הביצוע, מידת הסיכון או ההפרעה אינן חמורות וכן כאשר הנהג מודה בביצוע העבירה.

רק אם הנהג עומד בכל תנאי הסף האלו, אז תעמוד לשוטר האפשרות לשקול ולהמיר את הדו"ח באזהרה. אפשרות אחרת היא לבקש המרה של הדו"ח באזהרה בשלב מאוחר יותר על ידי פנייה מקוונת באתר תוך 30 יום מקבלת הדו"ח.

אבל יש מקרים בהם כל התנאים בעולם, כל התחינות והבקשות, כל התירוצים ושוטר התנועה הרחום ביותר בעולם לא יעזרו לכם.

מעבר חציה. ניר בן טובים
לא אפשרתם להולך הרגל להשלים חציה? אתם תחטפו/ניר בן טובים

מעבר החציה הוא קדוש

פגיעותם של הולכי הרגל והעובדה שבתי המשפט וכלל גורמי האכיפה מכירים בהולכי הרגל כקבוצה בסיכון שיש לנקוט את כל האמצעים להבטיח את שלומה, הביאו לכך שבמקרה של דו"ח על אי מתן אפשרות להולכי רגל להשלים מעבר חציה בבטחה, נכלל ברשימת הדו"חות שלא ניתן להמיר באזהרה. הקנס במקרה הזה עומד על 500 שקלים ולחובת הנהג יירשמו 8 נקודות.

מכונית חונה בשולי כביש 5, 17 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
מנסים לחתוך על השול? הקנס בדרך/ראובן קסטרו

לא עניין שולי

אחת העבירות המרתיחות ביותר על הכביש - נהיגה על השול - גם היא נכללת בעבירות שלא ניתן להמיר באזהרה. לסיפור הזה יש מספר החרגות כמו במקרה של תלמיד נהיגה, כניסה או יציאה מאתר תשתית בצד הדרך וכמובן במקרים של נתיבי תחבורה ציבורית כאשר מספר הנוסעים ברכב תואם את תנאי הנסיעה בו. כאן הקנס הוא 750 שקלים ו-6 נקודות חובה. במקרה הזה האיסור להמיר באזהרה לא תקף לדו גלגלי. מתי גם הרוכבים וגם הנהגים ייאלצו לשלם? בנסיעה על שטח ההפרדה (האזורים המקווקווים לפני מחלפים וצמתים למשל). במקרה הזה מדובר ב-250 שקלים אבל ללא רישום נקודות.

אכיפת מהירות בכביש 77 21 באוגוסט 2021. ראובן קסטרו
חריגה של יותר מ-41 קמ"ש בכביש מהיר תבטל כל סיכוי להמרה באזהרה/ראובן קסטרו

מחיר החריגה

בכל הקשור לעבירות מהירות, קיים מדרג ענישה בהתאם לחריגה מהמהירות החוקית. כך למשל בדרך עירונית מהירות של 31 קמ"ש ועד 40 קמ"ש מעל מהמותר תשלול את האפשרות להמרה באזהרה ותגרע מהעו"ש שלכם 1,500 שקלים ו"תזכה" אתכם ב-10 נקודות. בדרך שאינה עירונית החריגה שלא מאפשרת המרה היא של 41 ועד 50 קמ"ש מעל המותר, גובה הקנס והניקוד זהים.

עוד בוואלה!

נתפס נוגע בנייד בנהיגה וזוכה: פסק דין הגיוני או מסוכן?

לכתבה המלאה

על העקיפה הזו כדאי לוותר

תחום העקיפות, בתור תמרון נהיגה שחושף את הנהג ומשתמשי הדרך האחרים לסיכון הוא אחד התחומים בהם יש ריבוי יוצא דופן של עבירות השוללות את האפשרות להמרה לאזהרה. ברוב המקרים בצדק, באחד מהם, פחות. כך למשל ניסיון, סטייה או עקיפה אחרי תמרור מפגש מסילת ברזל (250 שקלים, 4 נקודות), עקיפה לפני מעבר חציה (500 שקלים, 6 נקודות), עקיפת רכב עוקף במקום בו אין יותר משני נתיבים (750 שקלים, 6 נקודות), עקיפה בצומת (500 שקלים ו-6 נקודות), אי השלמת עקיפה לפני צומת (250 שקלים ו-6 נקודות), עקיפת רכב שעצר לפני מסילת ברזל, לפני צומת או מעבר חצייה (500 שקלים ו-8 נקודות). והמקרה המרגיז יותר - עקיפה מימין שעליה לא רק שלא תוכלו לקבל אזהרה, אלא גם תשלמו 250 שקלים ותזכו ב-4 נקודות. אולי הגיע הזמן להחיל את זה גם על מי שגורם לכך ונתקע בנתיב השמאלי? לפחות על העבירה הזו (שנדיר שנאכפת) מקבלים בנוסף ל-250 השקלים גם 6 נקודות.

אילוסטרציה: מצלמת תנועה, מאי 2015. ראובן קסטרו
גם על מעבר באור אדום אין מה להתווכח - זה דו"ח על מלא/ראובן קסטרו

זהירות סוטים בדרך

גם על העבירות של סטייה מנתיב הנסיעה תוך הפרעה או תוך סיכון התנועה אין לשוטר אפשרות להמיר את הדו"ח באזהרה במקרה הראשון זה גם גורר 250 שקלים בקנס ובשני (סיכון התנועה) 500 שקלים, נקודות לא תקבלו על זה.

בנוסף, במקרים של נהיגה באור אדום (בדרך או צומת) אתם לא תוכלו לחמוק עם אזהרה אלא לשלם 1,500 שקלים ולספוג 10 נקודות ברישיון שלכם.

אכיפה משטרת התנועה. דוברות משטרת ישראל
מטען שנשמט או חוסם את שדה הראיה גם הם מוגדרים ככאלו שלא ניתן להמיר באזהרה/דוברות משטרת ישראל

אזהרת משא

מניעת האפשרות להמרה באזהרה קיימת גם במקרים של נהיגה ברכב ממנו נשמט מטען (500 שקלים ו-8 נקודות), חסימת שדה הראיה על ידי המטען (250 שקלים ו-4 נקודות) או הסתרת לוחית הזיהוי על ידי מטען או חריגה של המטען מהחלק הקדמי או האחורי של הרכב ביותר ממטר אחד (250 שקלים ללא נקודות בשני המקרים). גם חלק מהעבירות של חריגה מעומסי משקל או מימדי מטען שוללות את האפשרות להמרה באזהרה.

מחסום של משטרת התנועה כביש 2 מחלף בית ינאי לצפון במהלך סגר חגי תשרי, 19 בספטמבר 2020. שלומי גבאי
כחלק מהמלחמה בהתעסקות בנייד, גם דו"ח כזה לא ניתן להמיר באזהרה/שלומי גבאי

שיבוש סלולרי

מלחמת החורמה שהוכרזה על השימוש בטלפון הנייד בזמן הנהיגה עדיין לא הביאה את המחוקק לקבוע עונשים כספיים כבדים מספיק, אבל לפחות שוללת את האפשרות לוותר לנהג על 1000 השקלים אותם יעביר לקופת המדינה ו-8 הנקודות שיקבל עבור המעשה. השתמשתם בטלפון ללא דיבורית, שלחתם או קראתם מסרון? זה יגמר בתשלום או בערעור בבית המשפט אם אתם חושבים שהצדק לצדכם.

גרירת רכב מחניית נכים, תל אביב, יוני 2015. ראובן קסטרו
חניתם בחניית נכים? תחטפו ובצדק/ראובן קסטרו

רשעות לשמה

יותר מכל קיפוחי הזכות, יותר מכל עבירות הביריונות, אלו הנוגעות לחנייה או עמידה במקום המיועד לנכה הן המרתיחות ביותר. על עבירה זו, מעבר לקנס של 1,000 שקלים לא תוכלו לקבל אזהרה. אותו הדין חל גם במקרה של נהיגה ברכב לא תקין שנאסר השימוש בו.

ושוב, כבכל כתבה אודות מפגשים עם שוטרים, נהגו בהם בכבוד, בנימוס. הם מבצעים את תפקידם, בכל תנאי מזג אוויר, שעות היום וימות השנה גם תוך סיכון חיים על מנת לשמור על ביטחונם של משתמשי הדרך וראויים להערכה על תפקידם זה, גם אם הנסיבות אינן "לטובתנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully