וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בועת המשומשות: אלו המכוניות שזינקו ומה יעצור את השיגעון

עודכן לאחרונה: 23.2.2022 / 9:56

אם אתם נמצאים היום במצב בו אתם מחפשים מכונית משומשת, תנחומינו - אתם הולכים לשלם עליה ביוקר. ועם הביקוש הער עולה גם הדרישה למימון חוץ בנקאי והישראלים מתמכרים לתשלומים עליהן

יש לכם יונדאי i20? ברכות, המכונית שלכם הוסיפה כ-5,000 שקלים לשווי שלה (9%) בתוך ארבעה חודשים בין אוגוסט לדצמבר 2021, כך עולה מהנתונים של חברת בלנדר המספקת אשראי חוץ בנקאי. וה-i20 ממש לא לבד, גם מכונית המיני שברולט ספארק שהוסיפה 4,500 שקלים למחירה באותה תקופת זמן, הונדה CRV, יונדאי טוסון ואחרים - כולם ללא יוצא מן הכלל עלו בסדרי גודל של אלפי שקלים, מסכמים עלייה ממוצעת של 4 אחוזים במחיר המחירון של עשרות הדגמים שנבדקו לבקשתנו.

העלייה הזו במחירי המשומשות הייתה הסיפור הנסתר והמוזר על פניו של שוק הרכב הישראלי ב-2022 וככל שהדברים נראים כרגע - הולכים לאפיין אותו גם בשנה הקרובה. היא הייתה נסתרת כי את עיקר הכותרות תפסו המספרים המהממים של מספר המכוניות החדשות שעלו על הכבישים בשנה הזו (ובמידה רבה פשוט "איזנו" את 2020). היא מוזרה כי אותו נחשול כלי רכב שומט במידה רבה את הטענה שהעלייה במחירים נובעת ממחסור במכוניות חדשות.

מבחן השוואתי יונדאי i20 החדשה נגד סקודה פאביה החדשה. אפריל 2015. קובי ליאני
יונדאי i20 הוסיפה 5,000 שקלים ב-4 חודשים/קובי ליאני

אז מה הסיבה שאפילו מכוניות שרחוקות מהתואר "מבוקשות" כמו אופל קורסה בת 6-7 שנים הוסיפה לערכה 1,000 שקלים בתוך ארבעה חודשים בלבד? ובכן, התשובה היא שאין סיבה אחת בודדת, אלא מדובר בשילוב של נסיבות שהביאו למצב הנוכחי. הראשונה בהן היא שלמרות ששנת 2021 רשמה שיא ביבוא מכוניות, מדובר היה כאמור בפיצוי על הירידה של 2020 וכן עדות ליכולת של היבואנים הישראליים לשים יד על מלאים, בחלק מהמקרים בשל שווקים אחרים שעדיין לא התאוששו מהקורונה, אולם בכל הקשור לאספקת מכוניות בשנה הקרובה - פה נעוצה הבעיה האמיתית כאשר זמני ההגעה הצפויים של חלק מהדגמים החדשים בישראל נמתחים על פני 6, 9 חודשים ומגיעים אף לשנה קדימה. במצב הזה, מחפשים הקונים שזקוקים או סתם רוצים להתחדש את החלופה בדמות מכונית משומשת.

אופל קורסה במבחן 2015. קובי ליאני
גם היא זוכה לביקוש, אופל קורסה דור קודם/קובי ליאני

במקרים אחרים, לתפקוד הלקוי, החלקי והגרוע באזורים מסוימים של התחבורה הציבורית נוספה בתקופת הקורונה גם ההעדפה של רבים שלא לעשות בה שימוש בשל ההיחשפות הפוטנציאלית לנגיף. לאלו אפשר להוסיף עוד רכיבים כמו למשל הזינוק בשוק הדיור, יותר אנשים עוברים לשכונות חדשות שבמיטב המסורת הישראלית בנויות הרבה פעמים באופן מוטה רכב פרטי - ללא שירותים קהילתיים קרובים, ללא תשתית תחבורה ציבורית ראויה. בנוסף, כל המדדים הכלכליים מצביעים גם על עלייה ברמת החיים של הישראלים ויחד איתה גם היכולת להחזיק מכונית שנייה או שלישית בבית.

מחירי המשומשות מזנקים. צילום מסך, צילום מסך
השינויים במחירי המשומשות/צילום מסך, צילום מסך

תהליכים נוספים שהובילו לתגובת השרשרת הזו קשורים לחברות הטרייד אין והליסינג, השחקניות הגדולות בשוק המכוניות המשומשות בישראל. בחלק מהמקרים, ראו חברות הליסינג את קשיי האספקה של המכוניות החדשות והאריכו את תקופת החכירה של המכוניות שכבר היו בעסקאות ליסינג. מה ש"סגר את הברז" להזרמת מכוניות כאלו לשוק. אותו סיפור בדיוק קרה גם אצל חברות ההשכרה, שעצרו את הרכישות שלהן כמעט לחלוטין בשל עצירת התיירות ושוב, מכוניות לא נפלטות לשוק. אגב, גם אם היו כאלו שהחזיקו במלאים במהלך 2020 וראשית 2021 הן העדיפו לתת למלאי לשבת ולא למכור אותו במחירי הפסד - ואלו היו מחירי הפסד מובהקים - ברבעון האחרון של 2020 הירידה הממוצעת במחיר המכוניות המשומשות עמדה על 3%. במכפלות של ציי רכב - מדובר בסכומים אדירים.

בניינים חדשים ברחוב יוסי בנאי ראש העין. ראובן קסטרו
בונים בהמונים, אבל לא תמיד עם תחבורה ציבורית יעילה/ראובן קסטרו

והכלי שבו עושים הישראלים שימוש רב בדרך למכונית המשומשת הזו הוא מנופי המימון החוץ בנקאיים. גיל סתיו, מנכ"ל בלנדר המספקת מימון כזה מסביר איך זה נראה מהצד שלהם.

1. אנחנו רואים את העליות המשמעותיות יותר בעיקר במכוניות הקטנות והזולות - מה זה מלמד?

ככלל, בשל מחסור בחלק מהדגמים החדשים של יבואניות ויצרניות הרכבים אנו רואים את הגידול בביקוש לרכבי "יד שניה". הגידול גם בסגמנט של המכוניות הקטנות והזולות יותר נובע בעיקר בשל התגברות הצורך ל"רכב לכל נהג" . צורך זה עלה משמעותית במיוחד לאור העיכוב בהתקדמות הרכבת הקלה והצורך לא להיות תלוי בתחבורה הציבורית.

2. עד כמה תורמים מסלולי המימון שמנגישים את רכישת המכונית לשוק המשומשות?

אין ספק שהנגשת מסלול מימון דיגיטלי ומהיר תורם משמעותית ליכולת הקניה של הצרכן. לעיתים תוספת של 100-200 ש"ח בחודש מובילה לשיפור משמעותי בדגם הרכב או בשנתון.

3. האם מדובר במסלול רכישה שייחודי לשוק הישראלי? מה המצב במדינות אירופה?

מסלול הרכישה הזה לא ייחודי רק לשוק הישראלי, אנו רואים שימוש נרחב במערכת המימון שלנו גם במדינות אחרות בעולם, למעשה עצם העובדה שהמערכת שלנו פעילה גם במדינות נוספות מאפשרת לנו לחדש כל הזמן פתרונות לצרכנים האלו.

4. מה הצפי כפי שאתם מנתחים את המצב להמשך המגמה הזו?

בסופו של דבר ישנם מספר פרמטרים המשפיעים על הביקוש למימון חוץ בנקאי: 1.הקטנת מסגרות האשראי 2. גישה לדוח נתוני האשראי אשר הציון בו משפיע בין הייתר על תנאי המשכנתא ותנאים נוספים. 3. עליית מחירי הרכבים בשל המשבר. 4. יכולות טכנולוגיות אשר מאפשרות קבלת מימון בקלות ובמהירות.
כל אלו משפיעים על השימוש במימון בזמן רכישת רכבים וכל הפרמטרים הנ"ל נמצאים בעליה.

עוד בוואלה!

עודף מ-50: משומשות מומלצות בזול

לכתבה המלאה

אבל כמו כל חגיגה, גם זו של המכוניות המשומשות למרות כל הסיבות שלה - תסתיים מתישהו. והגורמים שיביאו לרגיעה בשוק הזה שייכים בחלקם לגורמים שהביאו אותו לשם. כלומר, שחרור עתידי של מכוניות מציי הרכב הגדולים לשוק שיציפו אותו ויאזנו את הביקוש וההיצע ובסבירות נמוכה יותר - התגברות הדרגתית על המחסור בשבבים וזמני האספקה. אולם מעל לשני אלו וסיבות נוספות - הצרכנים עצמם שלא יתפתו לכסף הזול בחסות הריבית או לדחף.

ביום שאלו יבינו שהכניעה לגחמה או "צורך" להתחדש עולה להם ביוקר, יכנסו לפעולה כוחות השוק, שחזקים יותר מכל הגורמים האחרים להם יש אינטרס לשמור על השוק המעוות (מהיבואנים ועד חברות המימון והבנקים) - דחיית החלפת המכונית במשומשת בחודשיים ושלושה תעשה פלאים לתאבון המוגבר של מוכרים פרטיים ומוסדיים למחירים המופקעים ורק אלו יכולים להשפיע על השוק באופן המובהק והמיידי ביותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully