וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכות בבית: שלוש גרסאות הברונקו ראש בראש

רמי גלבוע. צילם: דודי מוסקוביץ. הוביל את השיירה, ג'וי בירן

עודכן לאחרונה: 1.4.2022 / 10:24

בראשית 2022 בא לעולם פורד ברונקו, והכפיל את היצע רכבי השטח הקשוחים. בזמנו בחנו את ברונקו Wildtrak ואהבנו אותו מאוד, היום אנו מתכנסים למפגש מורחב עם המשפחה - מנסים לעשות סדר במבחר האופציות

פורד ברונקו בקרב משולש. רמי גלבוע
עכברי שטח יעדיפו את הברונקו'אים הארוכים, שימושיים, נוחים ועבירים יותר מהדגם הקצר. עכברי עיר עשויים להעדיף את הקצר, זריז וזול יותרה שלוש הקוביות התכליתיות/רמי גלבוע

נדירים המקרים בהם מערבלת הצגת רכב חדש, את מפת הסגמנט אליו הוא נכנס; לכל רכב יש חלופות, ובדרך כלל יש הרבה מן המשותף בין הדגמים השונים. אבל סגמנט "רכבי שטח קשוחים" שונה מאוד; הוא כלל עד היום מותג אחד בלבד - ג'יפ רנגלר שהיה אייקון מוטורי יחיד ונחשק. הרנגלר לא היה בודד לחלוטין, כי בצילו עמד סוזוקי ג'ימני המקסים. אבל עם כל הכבוד, ג'ימני הוא רכב קטן וזערורי, לא חלופה אמיתית לרנגלר. יש גם מרצדס G אבל במחירים של מיליון שקלים פלוס-מינוס, הוא לא רלוונטי לדיון. דיפנדר, לנד קרוזר, רקסטון? הם עירוניים ומפנקים, ואין להם את יכולות השטח והחוסן של רכב שטח אמיתי. במבחן השוואתי אותו ערכנו בוואלה גבר הברונקו על ג'יפ רנגלר, ולא נחזור עכשיו על כל שכתבנו שם על מנועים, מרכבים, מתלים ועיצובים. קראו בעצמכם.

פורד ברונקו בקרב משולש. רמי גלבוע
לאחר 25 שנות נפקדות, פורד ברונקו מתייצב ראש-בראש מול המלך הוותיק, ג'יפ רנגלר/רמי גלבוע

ג'יפ רנגלר זהר בבדידותו משך עשרות שנים, עד שהגיע פורד ברונקו שהציב את הרנגלר במרכז המטרה: אותו קהל יעד, יכולות שטח דומות, אוריינטציה זהה, והבדל אחד משמעותי - מתלים עצמאיים קדמיים, בניגוד לסרן החי של רנגלר. פורד הציגה מבחר מרשים של דגמים וקונפיגורציות, אבל דלק מוטורס מציעה בישראל רק שלושה דגמים; "אלו ההקצאות היחידות שאנחנו מצליחים לקבל" הם מסבירים, "הביקוש העולמי היסטרי". לקוח הרוצה לקנות אצל היבואן הרשמי חייב לבחור בין שלושת הדגמים המצולמים כאן היום, ואנו התכנסנו כדי להצביע על ההבדלים ביניהם. צינורות ייבוא מקבילים מאפשרים הזמנת דגמים נוספים, על כך בהמשך.

עוד בוואלה!

השוואתי פורד ברונקו Wildtrack נגד ג'יפ רנגלר רוביקון Recon

לכתבה המלאה
פורד ברונקו בקרב משולש. רמי גלבוע
לכל גרסה לוגו ומאפיינים משלה/רמי גלבוע

המשפחה הגרעינית

דלק מוטורס מציעה את פורד ברונקו בשלושה דגמים; Outer Banks הבסיסי (אפור מתכתי בתמונותינו, 385,000 שקלים למרכב קצר, 405,000 למרכב ארוך), Badlands הקשוח (כחול-אפרפר, 415,000 קצר, 435,000 לארוך) ו-Wildtrak הפראי (צהוב-חרדל, 450,000 במרכב ארוך בלבד). ה- Wildtrakמשודך בישראל לחבילת Sasquatch הכוללת צמיגי שטח בקוטר 35 אינץ' על חישוקי בידלוק, נעילות דיפרנציאל נשלטות מלפנים ומאחור, ובולמי זעזועים משופרים של בילשטיין. בעולם הגדול ניתן להזמין את חבילת Sasquatch גם על דגמי Badlands ו-Outer Bank (במחיר של כ-5,000 דולר), אך לא אצל דלק מוטורס. אם תרצו לקבל Badlands עם חבילת סאסקווץ' תוכלו להזמין אותו אצל "סופר ג'יפ" או יבואן מקביל אחר; המחיר המשוער יהיה כ-475,000 שקלים, כפוף לזמינות בארה"ב. בארה"ב משווק גם דגם Everglades עם כננת ושנורקל, בצנרת מתבשלים גם ראפטור ספורטיבי וטנדר. למאותגרי תקציב מוצע באמריקה ברונקו Base עם מנוע 2.3 ליטר והילוכים ידניים, לא בישראל.

פורד ברונקו בקרב משולש. רמי גלבוע
הברונקו הקצר זריז ומאובזר היטב, הוא עביר פי כמה מכל קרוסאובר 4X4. בקרת המשיכה אינה יעילה במיוחד, ראו גלגל אחורי המסתחרר בעוז/רמי גלבוע

ברונקו Outer Banks עירוני קשוח, 385,000 שקלים

Outer Banks הוא דגם הפתיחה של ברונקו; גם הוא חמוש במנוע V6 Ecoboost 2.7 ליטר, המספק 330 כוחות סוס ולא פחות מ-57 קג"מ. משודך לתיבת 10 הילוכים הוא מעניק ביצועי מנוע מצויינים ופעולה שקטה ומעודנת; מחיר התענוג הוא, אללי, 6-7 קילומטרים לליטר בינעירוני. בנהיגה תובענית מאוד עשוייה תצרוכת הדלק לצנוח לסביבות 5 קמ"ל, לא חסכוני בעליל. Outer Banks נועל צמיגי 255/70R18 (32-אינץ') צנועים יחסית, אבל הם עושים את העבודה. תיבת ההעברה מאפשרת נהיגת 2X4 על הכביש, 4X4 זמין רק בשטח. יחס ההעברה בהילוך 'קצר' איטי מאוד, הוא מאפשר תיקול נינוח של מעברים טכניים. משקל דוושת הבלם מאפשר מינון מדוייק של עוצמת הבלימה במורדות תלולים, זה נוסך ביטחון.

פורד ברונקו בקרב משולש. רמי גלבוע
היאפי העירוני מול ספינת המדבר/רמי גלבוע

מרכב 3 הדלתות קצר מהארוך בכ-40 סנטימטרים, עבורנו הייתה זו נהיגת בכורה בברונקו קצר; הכניסה למושב האחורי דורשת מידה של גמישות אבל לאחר מעשה, גילינו כי נוח לשני נוסעים לשבת מאחור. תא המטען מצומצם בגודלו, אינו מאפשר העמסת ציוד מחנאות מלא לארבעה מבוגרים. הופתענו לטובה מנוחות הנסיעה בברונקו הקצר; הוא יותר קופצני מאשר הארוך אבל עדיין, ממש לא ברוטלי. התחושה על סיפון הברונקו הסקסי יותר קלילה וזריזה מאשר בארוך, זה לא מפתיע (מה שכן מפתיע הוא שאני כותב "סקסי"... אני? על פורד?).

פורד ברונקו בקרב משולש. רמי גלבוע
התנהגות הכביש של הברונקו'אים טובה אבל מגבלות המשקל, מרכז הכובד הגבוה, רכות המתלים וצמיגי השטח, מחייבים נהיגה מרוסנת ומודעת/רמי גלבוע

הברונקו הקצר הפתיע לטובה אבל הוא יקר משמעותית מהמתחרה הישיר - ג'יפ רנגלר קצר שמחירו בגרסת 'ספורט' הוא 292,000 שקלים בלבד; 292 אלף זה לא 'בלבד' אבל עדיין, כמעט 100,000 שקלים פחות מאשר הברונקו. נציין כי רנגלר 'ספורט' מגיע בגימור מינימלי המקביל לגרסת Base של ברונקו, שאינה מיובאת לישראל. דלק מוטורס מנסה להביא לישראל את גרסת 'Base' הזולה יותר אבל כמובן, אין לה הקצאות. אם כבר הזכרנו מתחרים אז ראוי לציין גם את לנד קרוזר קצר העולה 320,000 שקלים (ובהצלחה עם זמני ההמתנה), ואת דיפנדר 90 המתומחר בסביבות 400,000 שקלים. מסתבר כי 'קצר' כבר אינו זול, אין ספק.

פורד ברונקו בקרב משולש. רמי גלבוע
המרכב הקצר מאבד בקלות מגע עם הקרקע; בהיעדר מהלך מתלה מלפנים וללא נעילות רוחביות, הוא עשוי להתקשות בהצלבות קיצוניות/רמי גלבוע

Outer Banks בשטח

ל- Outer Banksהקצר אין שום בעיה להתמודד עם שבילים ברמת עבירות קלה ובינונית, בסיס הגלגלים מעניק לו זוויות מרכב מצוינות (בעיקר בטן). הוא יתמודד בקלות עם רוב השבילים בישראל, אבל יש לו מגבלות משמעותיות - צמיגי ה-32 אינץ' פחות מותאמים לעבירות קיצונית, אין לו נעילות רוחביות, מהלך המתלה הקדמי אינו מהמשובחים, וכך גם מערכת בקרת המשיכה. במקומות על פניהם חלפו הברונקו'אים הארוכים במלכותיות מעוררת השתאות ה- Outer Banksהתקשה, קיפצץ, חיפרר - ובמקום אחד אף נאלצנו להוביל אותו במסלול עוקף.

זה לא עושה את Outer Banks לרכב שטח נחות וחשוב לזכור, הוא עביר פי כמה מכל קרוסאובר "כאילו-שטח". עברנו איתו את נחל פרצים עליון, שביל גדוש בהצלבות גסות, חריצי מים ושיפועים תלולים. הוא עמד במשימה אבל אם אתה מתכוון לעשות הרבה שטח טכני, נמליץ לשדרג ל- Badlandsאו Wildtrak, המצויידים בצמיגי שטח גדולים ובנעילות רוחביות.

פורד ברונקו בקרב משולש. רמי גלבוע
לטיול שטח מומלץ להוריד לחץ אוויר לסביבות 30-32 PSI, זה משפר פלאות את העבירות ונוחות הנסיעה/רמי גלבוע

מה קורה עם המתלה הקדמי של ברונקו?

אחת ההחלטות האסטרטגיות של פורד הייתה להושיב את הברונקו על מתלים קדמיים עצמאיים, ולא על סרן חי (כמו זה של הרנגלר). לאחר עשרות שעות שטח אנו יכולים לקבוע בוודאות, שההחלטה היתה מצויינת. המתלה העצמאי קל בכ-40% ממשקל סרן חי והוא מאפשר שימוש במסרק הגה, העדיף בנהיגת כביש. איכות הנסיעה משופרת מאוד ועוד גילינו, כי מהלך המתלה העצמאי כמעט ואינו פוגע בעבירות הברונקו; בוודאי לא בדגמי Wildtrak או Badlands המצויידים בנעילות רוחביות, ובמערכת לניתוק המוט המייצב הקדמי. המתלה הקדמי אינו קורס בנהיגה מהירה, הכיול מתאים מאוד לשימוש שבילים נורמלי עד מהיר. הסרן האחורי חי, והוא מספק מהלך מצוין. סדנאות אמריקניות כבר מציעות שדרוג Aftermarket של סרן חי קדמי לברונקו אבל אנו משערים שזה יועד לקשוחים ביותר, חבר'ה הלועסים את מרזבה, כמריר ועדשה לארוחת בוקר - זהו מיעוט קיצוני, קטן שבקטנים.

פורד ברונקו בקרב משולש. רמי גלבוע
משמאל, Badlands עם מוט מייצב מחובר. מימין עם מוט מנותק: הגלגל הקדמי-ימני שוקע אל תוך הכנף, זה מצמיד את הגלגל האחורי-ימני אל הקרקע, מעניק מגע ומאפשר התקדמות/רמי גלבוע

פורד התקינה בגרסאות Badlands מנגנון המנתק את המוט המייצב הקדמי, בלחיצת מתג. הניתוק משחרר את העומס על הסרן הקדמי, ומוסיף 15-20 סנטימטרים למהלך המתלה. בבדיקות על רמפת RTI התגלה השיפור כמשמעותי - Badlands קצר עם צמיגי 35-אינץ' השיג ציון של 522 עם מוט מייצב מחובר; ניתוק המוט הגדיל את הציון ל-648, שיפור משמעותי המושג בלחיצת כפתור. ניתוק המוט משפר גם את נוחות הנסיעה, עד 32 קמ"ש. המייצב מתנתק אוטומטית כאשר בוחרים במצב 'זחילת סלעים'.

פורד ברונקו בקרב משולש. רמי גלבוע
לסרן האחורי יש מהלך מצוין; מהלך המתלה הקדמי מוגבל יותר, בעיקר בגרסת ססקוואץ' בעלת הצמיגים הגדולים/רמי גלבוע

מנגנון נוסף הנמצא בכל דגמי ברונקו הוא Turn Assist. המנגנון מקטין את קוטר הסיבוב של הרכב, שימושי מאוד בשעת תמרון במקומות צפופים; פניית 180 מעלות הדוקה, הסתובבות לאחור בקצה שביל וכיו"ב. המנגנון מופעל במצב 4X4 ארוך או קצר, כאשר ההגה נעול עד הסוף. במצב זה נבלם הגלגל האחורי-פנימי, ומשמש כציר לסיבוב המרכב. אהבנו גם את מצלמת החרטום המציגה את השביל על הצג המרכזי. הצילום באיכות גבוהה, מקל על הנהג לראות היכן הוא מניח את גלגליו. רוצים עוד פיצ'רים אלקטרוניים? One pedal drive יאפשר לכם לזחול בעלייה תוך שימוש בדוושת הגז בלבד; ברגע שתרפו מהדוושה יופעלו הבלמים, והרכב לא יידרדר לאחור. נחמד מאוד, כמו גם פונקציית Trail control המתפקדת כבקרת שיוט לשטח. קובעים מהירות התקדמות 1 קמ"ש למשל, והאוטו שומר על המהירות, עלייה או ירידה, לא משנה.

פורד ברונקו בקרב משולש. רמי גלבוע
הבחירה בברונקו המושלם אינה קשה, אבל לך תחכה למועדי האספקה/רמי גלבוע

אז מה ניקח הביתה, Badlands או Wildtrak?

לפני שנצביע על הדגם הנבחר אנו חייבים להחמיא לפורד על שהצליחה להציג רכב משובח בשנת הייצור הראשונה שלו, ולאיים על מתחרה אייקוני בעל עשרות שנות ניסיון. הברונקו אינו מושלם, היו לו תקלות ייצור, יש רעשי רוח, בקרת המשיכה לא מושלמת, זמני האספקה בלתי נסבלים. אבל מרשים לראות איזו עבודה טובה עשו מתכנני פורד מבחינת זיהוי הדרישה לרכב שטח קשוח, דווקא בעידן של תקינות פוליטית, חשמליזצייה, ורתיעה מזיהום אוויר. עבור עכברי השטח, זו בשורה נפלאה!

פורד ברונקו בקרב משולש. רמי גלבוע
הנעילות הרוחביות וצמיגי השטח מאפשרים תיקול איטי ומדוייק של מכשולים קיצוניים/רמי גלבוע

Outer Banks עשוי להיות בחירה מספקת למי שאינו מחפש הרפתקאות שטח רציניות, ומעוניין לחסוך כ-30,000 שקלים ממחיר הגרסאות הבכירות. זו אופציה טובה, אבל הדילמה הגדולה תהיה בין Badlands ו-Wildtrak הקשוחים - שניהם מגיעים עם נעילות רוחביות, לשניהם יש מתלי HOSS משופרים, לשניהם יש בורר GOAT המאפשר בחירה בין מצבי נהיגה שונים; 'נורמלי', 'חיסכון', 'חול', 'חלקלק', 'בוץ'. Wildtrak מכוונן לנהיגת שבילים מהירה ולכן יש לו גם אופציית Baja, Badlands מכוונן לעבירות ולכן יש לו אופצייתRock Crawl . מצבי הנהיגה מתאימים את תגובת הדוושה והמנוע, בקרת המשיכה ושאר פרמטרים. הנהג המיומן יכול להתעלם מחוגת מצבי הנהיגה, ולהפעיל את המערכות הרצויות באופן ידני.

פורד ברונקו בקרב משולש. רמי גלבוע
הגג והדלתות המתפרקות מאפשרים להפוך את הברונקו (כמו גם את הרנגלר) לרכב פתוח; המחיר הוא רעשי רוח מטרידים, מעל 100 קמ"ש/רמי גלבוע

אבל אלו זוטות אלקטרוניות, וההבדלים האמיתיים טמונים בברזלים. Badlands מיובא לישראל עם צמיגי 33 אינץ', ועם מעטפת מיגון מקורית - פגוש ברזל מוצק עם זויות גישה משופרות וקרסי גרירה מקצועיים, מדרגות צד מסיביות, ומיגון גחון מברזל - יעיל, עמיד ואסתטי יותר ממיגוני האלומיניום של אספיר.

היתרון העיקרי ל- Wildtrakהם צמיגי 35 אינץ' וחישוקי בידלוק הכלולים בחבילת Sasquatch, ובולמי זעזועים משופרים Damping sensitive. לרעת Wildtrak עומדים פגושי פלסטיק פגיעים יותר, מיגון פחות טוב, וחסרון ניתוק המייצב. הפיתרון המושלם יהיה Badlands עם חבילת Sasquatch, אותם ניתן להזמין בערוצי הייבוא המקביל. זאת תחת 'הערת אזהרה' חמורה של מועדי אספקה ארוכים מאוד. לכאורה יכולת להרכיב צמיגי 35" על Badlands אבל יש כאן שפע בעיות לפתור, זה לא תהליך פשוט.

פורד ברונקו בקרב משולש. רמי גלבוע
ה-Badlands מוכן טוב יותר לשטח טכני: ראו את זוויות פגוש המתכת, מדרגות הצד ואיכות המיגון התחתון. צמיגי ה-33-אינץ' מספיקים לחלוטין, לכל שימוש נורמלי/רמי גלבוע

ולסיכום: שאיפתי (שלא תתממש לעולם...) היא להזמין ברונקו Badlands ארוך, עם חבילת סאסקווץ'. כך אקבל את העמידות והעבירות של Badlands, עם צמיגי 35 אינץ' ויחסי העברה תואמים. אם אני חייב לבחור בין התצורות המוצעות היום על ידי היבואן הרשמי, אוותר כנראה על צמיגי ה-35" של Wildtrak, ואעדיף את Badlands המגיע מוכן לשטח (מבחינת מיגונים, פגושים ומוט מייצב).

פורד ברונקו בקרב משולש. רמי גלבוע
בכל תצורה שלא תהיה, ברונקו הוא רכב כביש-שטח מצוין, שהעלה חיוך על פניהם של מיליוני חובבי שטח ברחבי העולם/רמי גלבוע

הבעיה המרכזית - הקצאות יצרנים ומועדי אספקה

אתם יכולים להתלבט עד מחר בין Badlands ל- Wildtrakאבל הבעיה הגדולה היא - מתי תקבלו את הברונקו שלכם? אחרי שלוש שנות קורונה, פקקי תנועה של עשרות אוניות ומלחמה מיותרת באוקראינה, החלומות נמלטו מאיתנו. דלק מוטורס לא מתחייבת על מועדי אספקה, הם עדיין מנסים לספק את צבר ההזמנות מ-2021; תהיו ברי מזל אם תקבלו מהם משהו בחודשים הקרובים. גם יריב קלר מ"סופרג'יפ" מדווח על זמני אספקה מהמפעל לשנה הבאה. הוא יוכל - אולי - למצוא לכם ברונקו מסוכנות פרטית בארה"ב אבל גם זה ייקח כשלושה חודשים, ויעלה עשרות אלפי שקלים מעבר למחיר הנקוב. גם בשוק האמריקני לא מבטיחים אספקה תוך פחות משנה ובקיצור - תבחרו את הדגם המתאים לכם, היכנסו לרשימת המתנה מייסרת ושימרו על ה-4X4 הישן שלכם, עוד יש לו מה לעשות אצלכם.

תודה ל דודי מוסקוביץ צלם אוכל על עיבודי התמונה

פורד ברונקו בקרב משולש. צילום מסך, צילום מסך
עיקרי ההבדלים בין הגרסאות/צילום מסך, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully