וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגיעה עם קרבורטור, העתיד עם חשמל?

עודכן לאחרונה: 18.4.2022 / 7:03

היא נכנסה לפה בגל היפניות של ראשית שנות ה-90, דווקא הלהיטים הגדולים שלה כשלו בתחילת הדרך, ואיך אפשר בלי ה-GTR

30 שנים לניסאן בישראל. צילום מסך,
סאני, אלמרה, טראנו. החלוצות והנחשק/צילום מסך

הימים הם ימי דמדומי החרם הערבי. אחרי שנים של כניעה לאיומי מדינות ערב על כך שמכירת המכוניות שלהן בישראל תביא להחרמה שלהן - לאט לאט מבינות היצרניות שלא חרם ולא כפכפי אצבע - האיומים של הליגה הערבית רציניים כמו ליגת העל בכדורגל אצלנו.

וכך, בבת אחת בשנים 1991-1992 פורץ לכאן צונאמי של ענקיות רכב יפניות, צונאמי שקדמו לו פגישות קדחתניות וחשאיות בין אלו שחשקו בזיכיונות היבוא לבין נציגי היצרניות הללו. במקרה של ניסאן, הבחירה הייתה בקרסו - עד אז בעיקר יבואנית רנו לישראל. כאשר תחילת השיווק הייתה בחודש מאי של 1992 - בדיוק לפני 30 שנים.

בדומה לרוב המוחלט של המשפחתיות היפניות של ראשית שנות ה-90, גם המשפחתית הראשונה של ניסאן בישראל - הסאני, הייתה החוליה המקשרת בין המכוניות היעילות והפשוטות להחריד שבהן הציפו היפניים את כבישי העולם בשנות ה-80 ולפני הקפיצה הטכנולוגית שלהם קדימה במהלך אותו עשור שחלחלה גם למשפחתיות שלהם.

ניסאן סאני. צילום מסך,
ניסאן סאני - רק אחרי שנה הגיעה לפה הגרסה הראויה באמת/צילום מסך

במקרה של הסאני הרשימה של מה לא היה בה ארוכה יותר ממה שכן היה לה - בלי הגה כוח, חלונות חשמליים, בלי ABS, בלי נעילה מרכזית, עם מנוע 1,600 שערבב דלק ואוויר עם קרבורטור ותיבת הילוכים ידנית. היא אמנם היית זולה מהמתחרות (מיצובישי לאנסר, הונדה סיוויק, טויוטה קורולה, מאזדה 323), אך גם קטנה מהן, וכאשר הגיעה הגרסה האוטומטית, גם יתרון המחיר נשחק. ההצלחה אם כן, הייתה מוגבלת עם 1,341 מכוניות שנמכרו בסיכום אותה שנה, כך עולה מנתוני היבואנית. לאור המצב הזה היה ברור שחייב להיות שינוי, והוא הגיע עם רוח גבית של היצרנית שסימנה את 1993 כ"שנת החדירה" ואיתה הגיעה הסאני בקומבינציה ראויה יותר, מנוע מוזרק, עם גל זיזים כפול, יותר מ-100 כ"ס ובמחיר אטרקטיבי של 55,990 שקלים לגרסה הידנית.

את הסאני החליפה האלמרה, מכונית אפורה כל כך שהצעת ההגשה שלה כוללת גזר על הגג. אפורה, אבל כזו שיש מוסכניקים שנשבעים עד היום במנוע שלה ולא בספר תורה. אחריה הגיעה הטידה, שמי שהעז להתלונן על האלמרה פתאום הבין מה זה מכונית אפורה ועצובה באמת, כלי רכב משמח כמו נתיחה פתולוגית.

מבחן ניסאן טידה. קובי ליאני
ניסאן טידה - הדחקתם? זה בסדר גמור.../קובי ליאני

שנה אחרי הסאני מגיע הטראנו, הו הטראנו - החלום הזעיר בורגני של עידן המיצובישי פאג'רו והאיסוזו טרופר שהציעו לכל עצמאי מקלט מס והצהרה על רכב השטח היאפי הזה כהוצאה מוכרת. הוא הציע לוקסוס של הגה כוח, חלונות חשמליים, נעילה מרכזית ופנסי ערפל, עם מנועי בנזין 2.4 ליטר ו-124 כ"ס או דיזל 2.7 ליטר 100 כ"ס, 5 או 7 מקומות ישיבה במחירים של בין 93,950 ל-104,950 שקלים הייתם חושבים שהוא היה להיט. אבל למרות ש-7,589 יחידות ממנו נמכרו עד שנתו האחרונה ב-2002, הוא התקשה לייצר לעצמו את המעמד לו זכה הפאג'רו ובטח לא זה שקיבל הלנד קרוזר שממשיך להימכר עד היום.

ניסאן טראנו. צילום מסך,
הטראנו היה רכב שטח של ממש במחיר נגיש/צילום מסך

עד המחצית השנייה של שנות ה-2000 נראה שזה הולך להיות הכיוון של ניסאן, מכוניות אמצע הדרך לא מעיזות, לא פורצות אלא כאלו שפונות למכנה המשותף הרחב ביותר. אבל אז היא פנתה לעוד מכנה משותף רחב שהיא מיהרה לזהות - זה של הקרוסאוברים - ויצרה את הקשקאי - מכונית האצ'בק לכל דבר ועניין שפשוט הציעה מרכב מוגבה וזוויתי ביחס לאחרות.

בהתחשב בעובדה שזה מה שרוב האנשים מחפשים היום - רכב רגיל שפשוט יושב על עקבים - הוא הקדים את זמנו בהרבה. השנה הראשונה שלו, 2007 הראתה שאנשים לא באמת ידעו איך לאכול אותו - 495 יחידות בלבד ממנו נמכרו. אבל חלפה רק שנה עד שהוא באמת עלה על הגל וכעבור כמעט עשור, הוא הציג את שנת השיא שלו - 2019 עם 4,567 יחידות. נכון להיום, נמכרו בישראל 36,453 מדגמי הקשקאי, מה שמעניק לו את המקום השני בדירוג הדגמים הנמכרים ביותר של היצרנית הזו בישראל. לקראת סוף השנה הוא יגיע גם בגרסת פלאג אין, שבתמחור נכון תהייה נשק חזק מאוד נגד המתחרים שמסתובבים בגזרת 230 אלף השקלים וצפונה .

השקה ניסאן קשקאי. קובי ליאני, מערכת וואלה!
ניסאן קשקאי - הראשון לזהות/מערכת וואלה!, קובי ליאני

הדגם השני ששינה את התפיסה המקומית לגבי ניסאן וקרוסאוברים גם הוא היה רכב שהגיע לעשות משהו אחר לגמרי. ב-2010 מושק בישראל הניסאן ג'וק, והשם הבעייתי והעיצוב הלא פשוט לעיכול והעובדה שהוא תכל'ס רכב לא טוב במיוחד - מסבירים אולי את המכירות החלשות של השנה הראשונה - 549 יחידות - אבל בבת אחת כל המדינה נדלקה עליו טוטאלית - כולן רצו ג'וק ורק ג'וק. עם העיצוב שלו, עם הבעיות שלו - ב-2011 נרשמת שנת שיא של 3,399 יחידות ונכון להיום יותר מ-20,368 יחידות נמכרו, כולל כאלו מהדור השלישי שלו המשווק כעת. ובחודשים הקרובים יקבל גם גרסה היברידית להיצע.

השקה ניסאן ג'וק. קובי ליאני
ניסאן ג'וק, אנשים פשוט רצו כזה ולא משנה מה/קובי ליאני

אבל הגיבורה האפורה והחרוצה של ניסאן בישראל היא לא אופנתית, ומעולם לא התקרבה לתואר "נחשקת" - ניסאן מיקרה - מכונית הסופר מיני היעילה והתכליתית של היצרנית הזו הושקה בישראל ב-2006. עם הגעתה היא לא בדיוק התקבלה פה בתשואות - 606 יחדות בלבד נמכרו פה ב-2006. אבל עם השנים היא קנתה לעצמה קהל שלמד שעל אף הספרטניות הבסיסית שלה, מדובר במכונית קטנה אבל קשוחה שנותנת עבודה בלי חשבון. שנת השיא שלה - 2015 עם 4,783 יחידות הייתה רק אבן דרך במסלול לתואר המכונית הנמכרת ביותר של ניסאן בישראל עם 38,960 יחידות נכון לרבעון השני של 2022.

ניסאן מיקרה. אתר יצרן
לא הוד, לא הדר, אבל חריצות יוצאת מן הכלל - מיקרה/אתר יצרן

ולצד דור החלוצים כמו הסאני, הטראנו והאחרים, לצד רבי המכר כמו הקשקאי, הג'וק והמיקרה, שווה לזכור גם אם אלו שאולי עשו פחות כסף, אבל הרבה יותר חיוכים. ניסאן 370Z בשנותיה האחרונות הייתה המציאה הסודית של שוק הרכב הישראלי, היא נמכרה פה בגרסת ה"ניסמו" מצוידת במנוע V6, הנעה אחורית והתנהגות של מכונית ספורט אמיתית של פעם. אפשר רק לקוות שאם וכאשר תושק פה היורשת שלה ה-Z היא תזכה להכרה של היבואן ותקודם הרבה יותר מאשר ה-370.

מבחן ניסאן 350Z וגם ניסאן 370Z. קובי ליאני
מכונית ספורט אנלוגית, חזקה, שמעט מדי השקעה בשיווק שלה הביאו למכירות מדשדשות/קובי ליאני

מהצד השני הייתה ה-GTR, שאיתנו פה מ-2011 ואם ראיתם אחת כזו, ראיתם אחת מ-59 יחידות שנמכרו פה בלבד. זו מפלצת טכנולוגית, מתוחכמת, אלקטרונית, ממוחשבת, שהציעה ביצועים מופרכים כמו 2.7 שניות ל-100 קמ"ש, יכולות הורדת כוח ואחיזה אבסלוטית (במחיר של היותה "מכונית פלייסטיישן" - תואר עלבון בקהילת הנהגים). כל ניסיון להשיג את הביצועים האלו במכונית אחרת היה נגמר בתוספת של בין חצי למיליון שקלים לתג המחיר שלה שעומד על 880 אלף שקלים.

השקה ניסאן GT-R מסלול ספא בלגיה. יוני 2016. קובי ליאני
מכונית על בשליש מחיר - ניסאן GT-R/קובי ליאני

30 השנים של ניסאן בישראל, הן גם הזדמנות להציץ קדימה, למה שצפוי לנו. בטווח הזמן הקרוב זה של החודשים הבאים זה יהיה ניסאן ג'וק היברידי. ברבעון האחרון של השנה יצטרפו אליו שני דגמים חשובים יותר - קשקאי פלאג אין והדור החדש לחלוטין של האקסטרייל - המבוסס על מיצובישי אאוטלנדר בגרסאות 5 או 7 מושבים. אי שם לתוך הרבעון השני של 2023 מבטיחים שנראה פה את האריה, קרוסאובר חשמלי של היצרנית ואת המיקרה החשמלית.

תודה רבה לששי כהן מאתר הרכב WHEEL על העזרה בסריקת המודעות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully