וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפס הרתעה: גונב את הממיר מול בעלת הרכב ההמומה

עודכן לאחרונה: 18.3.2023 / 2:47

מגרש החניה של תחנת הרכבת בחדרה הפך לסופרמרקט של גנבי הממירים הקטליטיים, אבל האחד הזה קבע שיא חדש. התיעוד הביא למעצר, לא לפני שניסה להימלט ופצע שוטר. המשטרה: לפני שבועיים עצרנו חוליית גנבי ממירים במקום, נמשיך להילחם בנגע

גנב ממיר קטליטי בתחנת הרכבת בחדרה. שלי אימנילוב, תמונות גולשים
הגנב מזהה את הצילום, אורז את הכלים ונעלם/תמונות גולשים, שלי אימנילוב

אין כמעט שלב בסיפור של שלי אימנילוב וגנב הממירים הקטליטיים שהיא תפסה על חם שלא יוציא מן הדעת. הסיפור הזה מתחיל ביום חמישי שעבר, כאשר היא חוזרת למכונית שלה בסוף יום עבודה. השעה היא 17:30, אור יום והיא עושה את דרכה לקצה החניה שכבר מזמן צרה מלהכיל את כל המכוניות וגולשת לפאתי יער חדרה.

ובעוד היא לוחצת על השלט, ופותחת את הדלתות כשהיא במרחק של 2-3 מטרים מהמכונית, היא מזהה גבר יוצא מתחת למכונית שלה אוחז בממיר הקטליטי מהטויוטה אוריס ההיברידית שלה.

"הייתי בשוק" היא אומרת בשיחה עם וואלה! רכב, "לא ידעתי מה להגיד ומה לעשות, פשוט הוצאתי את המצלמה והתחלתי לצלם אותו". ואם מישהו חושב שהגנב יתרגש יותר מדי - תשכחו מזה. לדבריה הוא פשוט ארז את הכלים שלו ויחד עם הממיר שכרגע פירק מכלי הרכב שלה פשוט נכנס למכונית שלו ונעלם.

עוד סיפורים מוואלה רכב:
הגיר הידני הולך ונעלם משוק הרכב החדש. הנה המספרים
ב.מ.וו X1 החדש בארץ. שווה 300 אלף שקל?

גנב ממיר קטליטי בתחנת הרכבת בחדרה. שלי אימנילוב, תמונות גולשים
הננב נכנס לרכבו בדרך להימלט מהחניון בחדרה/תמונות גולשים, שלי אימנילוב

שלי ההמומה עדיין בחניון הרכבת מחייגת למשטרה, ניידת שמגיעה למקום מקבלת ממנה את הפרטים, כולל תיעוד הגניבה והתבקשה להגיע לתחנת המשטרה על מנת להגיש תלונה. עם המכונית היא לא תגיע הביתה וזו נגררת למוסך לטיפול. הגנב נתפס ונעצר.

אבל מה שגילתה מאוחר יותר, כאשר פרסמה פוסט בפייסבוק אודות המקרה, הוא שהיא הייתה פשוט עוד מקרה אחד מתוך עשרות שמתרחשים בחניית הרכבת הזו, יום יום, שבוע שבוע ללא מפריע. "שמעתי על דברים כאלו, אבל רק אחרי שהעליתי את הפוסט גיליתי שזה קרה לכל כך הרבה אנשים אחרים".

מבדיקה מהירה עולה שהתופעה לא ייחודית לתחנת הרכבת בחדרה, ומתרחשת במגרשי חניה רבים, לעיתים סמוך למקומות עבודה ולא בשעות הלילה הקטנות, אלא ממש באור יום ללא חשש.

לא ייחודית, אבל בהחלט נוכחת, מעדויות נוספות עולה כי גם משתמשים אחרים חוו את אותה שיטת גניבה ובאותו מקום בדיוק. במכונית של שרון זה קרה לפני חודש וחצי, באותו שבוע גם לבנצי, ובחודש האחרון הצטרפו לרשימה איגור, עדן, קארין ולודמילה, שושי, כולם חזרו למכונית שלהם כדי לגלות שמישהו גנב להם את הממיר הקטליטי. צרפו אליהם את המקרה של שלי ואנחנו מדברים על שתי גניבות בשבוע רק בתקופת המעקב הקצרה הזו. ואלו רק העדויות שהגיעו אלינו.

וכאשר יודעים בדיוק מתי ואיפה גונבים את הממירים ועדיין לא מתבצעת שום פעולה לעצור את המצב, מה הפלא שהתסכול גדל.

ממשטרת מחוז מנשה של המשטרה נמסר כי לפני שבועיים נעצרה חולייה בת ארבעה חברים שהתמחתה בגניבות ממירים קטליטיים בחניון תחנת הרכבת בחדרה, וכי בשבוע האחרון נלכד אחרי מרדף הגנב מהאירוע שהוזכר בכתבה. במשטרה מדגישים את חשיבות הגשת התלונה בתחנה לאחר אירועי גניבה, כדי ליידע אותה על אירועים, מה שמאפשר לה לפעול נגד הגנבים. "נמשיך להילחם בנגע", נמסר מהמשטרה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
גנב הממירים הקטליטיים בתחנת חדרה לאחר שנלכד בידי המשטרה. משטרת ישראל מחוז מנשה,
הגנב ברגעי המעצר. מאחוריו: ניידת שנפגעה במרדף אחריו, ובה נפצע שוטר/משטרת ישראל מחוז מנשה

זהב באגזוז

אז מה יש בממירים הקטליטיים שהופכים אותם לסחורה חמה כל כך בקרב הגנבים ומי המכוניות המועדות לפורענות?

הממיר הקטליטי הוא חלק ממערכת הפליטה של מכוניות מודרניות. מדובר בגליל שבתוכו מעין כוורת המכילה מתכות נדירות כגון פלדיום, רודיום ואחרות, כאשר אלו מחוממות לטמפרטורות גבוהות, הגזים הנפלטים מהמנוע עוברים דרכן והן סופחות חלק ניכר מהחלקיקים הרעילים ומונעות מהם להיפלט לאוויר.

המתכות הנדירות האלו משמשות לא רק את תעשיית הרכב בממירים הקטליטיים, נעשה בה גם שימוש ברפואת שיניים לייצור סתימות ועד תעשיית השבבים למוצרי אלקטרוניקה שונים, ממחשבים ניידים, סלולריים, טאבלטים, מסכים ועוד.

מחירי החומרים האלו עומדים על כ-5,000 דולר ל-100 גרם, וצפויים גם לטפס בהתמדה ככל שהמלחמה בין רוסיה ואוקראינה נמשכת, משום שרוסיה היא מספקיות הפלדיום הגדולות בעולם. המחירים האלו הופכים אותם להזדמנות פז עבור גנבי הממירים מאפשרים רווח מהיר וקל.

והאזכור של סוג המכונית של שלי לא היה מקרי, בקרב גנבי הממירים מכוניות טויוטה וסובארו הן המבוקשות ביותר בשל כמות הפלדיום הגבוהה יחסית בהם ובעיקר בשל מיקום נגיש וקל מאוד עבור הגנבים.

גניבת ממירים קטליטיים. קינן כהן
הממיר הקטליטי, חיוני לצמצום זיהום האוויר, גדוש במתכות יקרות, נגיש וקל לפירוק/קינן כהן

הנזק ללקוח מתחיל ב-4,000-6,000 שקל במקרה שתרכיבו ממיר חלופי, משומש או משופץ, שאורך החיים שלהם קצר משל ממיר מקורי. והוא יכול להגיע גם ל-12, 14 וגם 20 אלף שקל כאשר מדובר בממיר מקורי של טויוטה פריוס - אחת המכוניות המבוקשות ביותר על ידי הגנבים. אגב, הגנבים לרוב יזהו אם מדובר בממיר מקורי או חלופי ולעיתים יוותרו על הממיר החלופי לטובת אחד אטרקטיבי יותר ששווה את הזמן או הסיכון.

התקני מיגון קיימים בשוק, אלו מגיעים בדמות מסבך כבלים שעוטף את הממיר, "כלוב" מתכת המונע את השליפה שלו או פלטות מיגון עבות בדומה לאלו שיש ברכבי שטח, שמוצעים בדרך כלל בעלות של כ-1,000-2,000 שקל. גנב נחוש עם מסור חשמלי הם לא ירתיעו, אבל שוב, אם זה מישהו שרק מחפש מכה קלה עם מסורית, הוא עשוי לוותר על ההשקעה.

במוסכי טויוטה המורשים מציעים כעת למעוניינים פתרון פשוט וזול יותר, מעין כיסוי לברגים שצריך להסיר כדי לפרק את הממיר, יחייב את הגנב בעוד זמן עבודה לנסות לפרקו, מה שיעודד אותו להמשיך לרכב אחר. המחיר: 200 שקל.

ממיר קטליטי. משטרת ישראל,
מכונית עמוסה ממירים גנובים שנתפסה בעבר על ידי המשטרה/משטרת ישראל

למרות פעילות מוגברת של המשטרה בתחום הזה של גניבת ממירים קטליטיים, ההישגים בטלים בשישים לעומת כמות הגניבות בפועל. הן אלו המדווחות והן אלו שבעלי המכוניות הנפגעים לא טורחים להגיש תלונה בשל הסיכוי הנמוך לאתר את הגנבים. אולם יש מחיר נוסף אותו כולנו משלמים כאשר המחירים הגבוהים מביאים את אלו שנפגעים ממכת הגניבות להתקין ממירים פחות יעילים או לעיתים להסתפק בפתרון של ריתוך צינור פשוט במקום הממיר - מה שמביא לפליטת מזהמים גבוהה ביותר מהמכונית.

בקליפורניה, הוחלט להכריז מלחמת חורמה על התופעה, שם יצאה לפני 4 חודשים יוזמת חקיקה לפי קניה או מכירה של ממיר קטליטי שלא מבעליו החוקיים או סוחר מורשה היא עבירה על החוק. על בעלי העסקים אצלם נעשית עבודת הפירוק של הממירים יהיה פיקוח ואלו יצטרכו להציג תיעוד כיצד וממי נרכש הממיר, בהיעדר רישום - ייחשב החלק כגנוב. יוזמות דומות של סימון ממירים ושיוך שלהם לכלי הרכב הוצעו בעבר, אך לא יצאו לפועל מסיבות שונות.

גניבת ממירים קטליטיים. קינן כהן
ניסור של דקות והשלל ביד/קינן כהן

בחזרה לשלי ולגנב הממירים, לפני יומיים, כך היא מספרת משתפת אותה מישהי בפוסט של מחוז חוף של משטרת ישראל. בפוסט מתוארת תפיסתו של חשוד בגניבת ממירים, תושב אור עקיבא כבן 40 שנעצר לאחר עבודת מודיעין ובפעילות מבצעית.

הגנב, שנמלט מהשוטרים במכונית שלו נעצר לאחר מרדף שבמהלכו גם ניגח ניידת משטרה וגם לפציעה קלה של שוטר. אתמול שלשום (שלישי) הובא החשוד בפני שופט.

"אני רוצה לציין לשבח את עבודת המשטרה במקרה שלי", מסכמת שלי, "הם טיפלו בזה בשיא הרצינות". האם היא תחזור להשאיר את המכונית בחניון התחנה? "אחרי מה שקרה לי, אחשוב פעמיים אם לחנות שם שוב", האם תהייה לה ברירה, למרבה הצער התשובה היא כנראה לא. האם היא ורבים אחרים לא ייפלו יותר קורבן לקלות הבלתי נסבלת של גניבת הממירים? גם כאן התשובה שלילית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully