וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התפוז המכאני: פורד ריינג'ר ראפטור במבחן

כתב: רמי גלבוע, צילום: דודי מוסקוביץ

6.7.2023 / 12:28

פורד ממשיכה בהסתערותה על סגמנט רכבי השטח הקרביים-ספורטיביים. יצאנו לפגישה סוערת עם פורד ריינג'ר ראפטור, 475,000 שקל על המאזניים

פורד ריינג'ר ראפטור. דודי מוסקוביץ, מערכת וואלה!
לטרוף את השטח עם טנדר בעל 292 כ"ס/מערכת וואלה!, דודי מוסקוביץ

מחיר: 475,000 שקלים (בסיס), 480,000 שקלים (מבחן)
מתחרים: ג'יפ גלדיאטור רוביקון, שברולט קולורדו ZR2
אהבנו: התנהגות שביל, תא נוסעים, אבזור
לא אהבנו: זוויות נטישה, מדרגות צד, מראה מקושקש
ציון: 9/10

את המותג "ראפטור" ("טורף" בעברית) הציגה פורד ב-2009 עם טנדר הביניים שלה, F-150 שהוא גם הרכב הנמכר ביותר בארצות הברית. אנשי פורד טענו כי הראפטור יכול לזנק כמות שהוא למרוץ באחה-1000 המיתולוגי; זו הייתה הצהרה יומרנית אבל ה F-150 Raptor הפך ללהיט מכירות היסטרי. ה-150 ראפטור ומתחריו אינם מיובאים לישראל באופן סדיר, אבל משפחת ראפטור המוקטנת כבר עושה עלייה. ראשון הבאים היה ברונקו ראפטור האימתני, ממנו התמוגגנו לפני כשלושה חודשים. עוד לא שקע האבק וכבר אנו אוחזים במושכותיו של ריינג'ר ראפטור, הטנדר 1 טון של פורד שזכה גם הוא לגרסת ביצועים לוהטת.

פורד ריינג'ר ראפטור. דודי מוסקוביץ, מערכת וואלה!
לסרן האחורי מהלך מצויין, המתלים הקדמיים קצת פחות גמישים. שני מפלטים סוגרים את הישבן/מערכת וואלה!, דודי מוסקוביץ

פורד ריינג'ר עוד לא מוכר בישראל; זהו טנדר 1 טון בקטגוריה של טויוטה היילקס ואיסוזו דימקס (אחיו התאום מגיע אלינו בדמותו של פולקסוואגן אמארוק המחודש). הריינג'ר ארוך ורחב מהטויוטה והאיסוזו בכמה סנטימטרים אבל ההבדל העצום בינו לבינם, היא אוריינטציית הביצועים שלו: לראפטור יש מנוע בנזין 3.0 ליטרים בהספק 292 כוחות סוס, בולמי 2.5 אינץ' של FOX ברמה גבוהה ביותר, וצמיגי AT בקוטר 33 אינץ'. מאפיינים אלה עוקרים אותו מזירת הפועלים ומכניסים אותו לנישה המצומצמת של טנדרי ביצועים/Lifestyle כמו ג'יפ גלדיאטור רוביקון או שברולט קולורדו ZR2.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
פורד ריינג'ר ראפטור. דודי מוסקוביץ, מערכת וואלה!
עם שתי נעילות רוחביות וצמיגי שטח 33 אינץ', קשה לעצור את הטורף הכתום/מערכת וואלה!, דודי מוסקוביץ

עיצוב: בניגוד לגלדיאטור שהוא ג'יפ רנגלר רוביקון שהרכיבו מאחוריו ארגז מטען, הריינג'ר הוא טנדר מסחרי רגיל שקיבל חבילת שדרוגים רצינית. אם נתבונן מעבר לגוון הכתום-תפוזינה והמדבקות הקרביות נמצא חרטום גבוה ומקומר, עם קבינה כפולה שגרתית למדי. חרטום הפורד מעוגל ובולבוסי, נשלט על ידי כיתוב FORD ענקי לרוחב הסבכה השחורה. תאורת לד מודרנית חותמת את המופע, ומגן גחון מבצבץ מלמטה - חלקו התחתון עשוי מתכת. הראפטור רחב מהריינג'ר הסטנדרטי ב-9 סנטימטרים, כדי להכיל את צמיגי השטח ואת המתלים המשופרים. זה מעניק לו פוזה קרבית ומרשימה מאוד. לא אהבתי את מדרגות הצד הרחבות של הריינג'ר, וגם לא את כונסי האוויר המזוייפים במכסה המנוע אבל היי - זהו חתיכת טנדר רציני, עם מראה המבטיח התרגשות מוטורית.

פורד ריינג'ר ראפטור. דודי מוסקוביץ, מערכת וואלה!
תא הנוסעים מהודר ומפנק מאוד, בוודאי בהשוואה לטנדרי 1 טון אחרים/מערכת וואלה!, דודי מוסקוביץ

תא נוסעים: תא הנוסעים של הריינג'ר מרווח ונעים לעין, לוח המחוונים טכנולוגי עם מסך מולטימדיה אנכי 12.4 אינץ' ולוח מחוונים דיגיטלי. החומרים מודרניים ונעימים לעין ולמגע, התחושה נעימה. המושבים הקדמיים מחושמלים וגלגל ההגה קטן יחסית, עם פס מירכוז המצביע על יומרות ספורטיביות. עיטורים כתומים מדגישים את הריפוד ואת פתחי האוורור, יש מתגים פיזיים המאפשרים תפעול אינטואיטיבי של מערכות הצליל והמיזוג. לנוסע מלפנים יש שני תאי כפפות + מדף פתוח שימושי, מחזיקי כוסות, הכל מתורבת. גם מאחור יש יותר מקום מאשר אצל חלק מהמתחרים אם כי בואו לא נשכח - זה בכל אופן טנדר 1 טון, ותנוחת הישיבה אינה טובה כמו ברכב שטח רגיל או בטנדר אמריקני פול-סייז.

פורד ריינג'ר ראפטור. דודי מוסקוביץ, מערכת וואלה!
הארגז בגודל מקובל, עם כושר העמסה של 650 ק"ג בלבד. המחיר כולל תריס אלומיניום חשמלי וקשת העמסה אלגנטית/מערכת וואלה!, דודי מוסקוביץ

ארגז מטען: אף אחד לא קונה ראפטור כדי להוביל בו 'באלות' חצץ או חבילות חציר, אבל לארגז יש חשיבות רבה. טנדרי ביצועים Lifestyle הם כת מתפתחת בארה"ב ובאוסטרליה, וגם בישראל אנחנו רואים יותר ויותר טנדרים המוסבים לטיולי שטח -בעזרת ארגזי מטען ואוהלי גג מקומיים, מתקנים לנשיאת אופנועי שטח או אפילו קמפרים מוכנים. ארגז הריינג'ר גדול ועמוק, הוא מצוייד ב-6 קרסי עיגון שימושיים ובכיסוי תריס נגלל חשמלית. יש גם קשת העמסה אלגנטית ומוטות אורך לקשירת ציוד. כושר ההעמסה של הריינג'ר הוא 652 קילוגרם בלבד, משמעותית פחות ממגבלת ה-1 טון של טנדרי עבודה מאותה קטגוריה.

פורד ריינג'ר ראפטור. דודי מוסקוביץ, מערכת וואלה!
לטיול של יומיים עם נהיגת שטח תובענית, הכינו את הג'ריקנים של הדלק/מערכת וואלה!, דודי מוסקוביץ

ביצועי מנוע / תצרוכת דלק: פורד ריינג'ר ראפטור מתהדר ביחידת כוח מודרנית, 'אקובוסט' 3.0 ליטר כפול מגדשים; בארצות הברית מספק מנוע זה 392 כ"ס אבל אלינו, אללי, מגיעה גרסה אירופאית המוגבלת ל-292 כ"ס 'בלבד'. למרות זאת ובעזרת מומנט של 49 קג"מ המגיע כבר ב-2,300 סל"ד, זוהי יחידת כוח חזקה ביותר. תיבת 10-הילוכים משלימה את החבילה ומעניקה לריינג'ר ביצועי מנוע מצויינים. יש לו מנגנון מיוחד לצמצום פערי הטורבו, והוא מגיב היטב לכל לחיצת דוושה. בהשוואה לבהמות הדיזל המקובלות בקטגורייה, הריינג'ר מהיר ומסעיר.

פורד ריינג'ר ראפטור. דודי מוסקוביץ, מערכת וואלה!
הראפטור טורף שבילים וכבישים בקצב מעורר השתאות. מהמורות נעלמות מאחור, כאילו לא היו/מערכת וואלה!, דודי מוסקוביץ

את מחיר התענוג נשלם בתחנת הדלק; בנהיגה בינעירונית רגועה (עד 120 בכביש רגיל, 130-140 בכביש שש) עבר הריינג'ר 7.2 קילומטרים לליטר. ברגע שקצת מדגדגים את מעטפת הביצועים הוא כבר יבלע ליטר לכל שישה קילומטרים, וגם ראינו על המחשב נתונים של 3.8-5.0 קמ"ל. בטיול משפחתי רגוע מהמרכז למצפה רמון - נחל נקרות - הביתה, הוציא הריינג'ר 6.0 קמ"ל. זה ממש לא 'דן חסכן' אבל מי שקונה לעצמו טנדר ביצועים ב-475,000 שקל, אינו אמור להתרגש מזה.

פורד ריינג'ר ראפטור. דודי מוסקוביץ, מערכת וואלה!
המתלים הקדמיים העצמאיים מעניקים נוחות נסיעה והיגוי מצוין, מתמודדים היטב גם עם שטח טכני/מערכת וואלה!, דודי מוסקוביץ

נוחות והתנהגות: כולנו אוהבים מנועים חזקים אבל יודעים גם שמתלים הם מכלול לא פחות חשוב. פורד הלכו כאן על כל הקופה - הראפטור יושב על סרן אחורי חי ומתלים עצמאיים קדמיים בעלי עצמות עצה מוארכות, ארבעה קפיצי סליל וארבעה בולמי פוקס 2.5 אינץ' עם שסתום Bypass אדפטיבי לפעולה פרוגרסיבית. מערכת זו מצטרפת לבסיס גלגלים ארוך ורחב ולמרכז כובד נמוך, ומעניקה לריינג'ר יכולת מדהימה לבלוע שיבושי כביש ושביל.

המתלים מרסנים להפליא את המרכב, הרכינה הצידה או צלילת חרטום בשעת בלימה, מינימליות. זהו רכב מדהים לתפירת שבילים, גם במהירויות תלת ספרתיות - כולל האפשרות לבחור אחד מתוך שבעה מצבי נהיגה, לשלוט בעבודת ההיגוי והמתלים, לבחור את צליל המפלטים... מצב Baja יתן לך את כל האפקטים, עבורי הוא היה קצת קשוח מדי. אין ספק שיש כאן שילוב מוצלח מאוד של מכאניקה משובחת (ויקרה), עם אלקטרוניקה מתקדמת.

פורד ריינג'ר ראפטור. קינן כהן
זווית הנטישה עשויה לאתגר, אין דאגה, מוט מתכת מגן על האגזוזים. את המנגינה הזו אי אפשר להפסיק/קינן כהן

הריינג'ר ראפטור הוא אחד הטנדרים הנוחים ביותר לנהיגת כביש, משוחרר ממגבלות קפיצי העלים הנמצאים ברכבי עבודה. הוא מתנהג מצוין על הכביש המתפתל, ונקודת התורפה שלו היא אחיזתם המוגבלת של צמיגי השטח. זה לא צריך להפתיע אותנו לאור העובדה שהוא מכוייל כדי להתמודד עם 392 כ"ס של הגרסה האמריקנית. במחלקת הבטיחות מתהדר הריינג'ר בבלימה אוטומטית ותיקון סטייה מנתיב, איתור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת עזר לחניה ומצלמות 360 מעלות ואם כל זה לא יעזור - 8 כריות אוויר אשר יגנו על הנוסעים.

פורד ריינג'ר ראפטור. דודי מוסקוביץ, מערכת וואלה!
מדרגות הצד רחבות מדי; הן עלולות להגביל בעבירות, מפריעות בכניסה ויציאה מהרכב/מערכת וואלה!, דודי מוסקוביץ

יורדים לשטח: רמת העבירות של הריינג'ר מרחפת גבוה מעל יכולותיו של כל לנד קרוזר או לנד רובר. יש לו זויות מרכב מצוינות, צמיגי AT בקוטר 33 אינץ', וכל חוכמולוגיית האלקטרוניקה. תיבת ההעברה מציעה הנעת 2X4 לכביש יבש, 4X4 אדפטיבי לכביש רטוב ולשביל, והילוך 'כוח' קצר. יש שתי נעילות רוחביות ואחת מרכזית, הכל מוכן למסע הגדול. בטיול השטח הורדתי לחץ אוויר ל-22 PSI, ללא כל חשש מקריעת דופן. ה-285/70R17 AT בלעו את ערוצי הנחלים והדיונות של נחל סכר, כאילו לא היו.

הריינג'ר משייט בזחיחות ב-50 קמ"ש, במקומות שרכבי שטח אחרים מתקשים להגיע ל-30. לא רק זאת, לאחר שאתה מאט לצורך מעבר מכשול או חריץ מים קטלני, לחיצה קלילה על דוושת הגז ואתה שוב ב-50 או 80 קמ"ש. שום דבר לא מעניין אותו, הוא גולש במלכותיות, נעזר בבסיס גלגלים נרחב ובמרכז כובד נמוך (יחסית לרכב שטח כמו הברונקו, למשל). כאשר מגיע מכשול מסיבי יותר המתלים הקדמיים אינם קורסים, והחרטום אינו פוגע בקרקע.

פורד ריינג'ר ראפטור. דודי מוסקוביץ, מערכת וואלה!
השיפוצניק הכי מהיר בכפר/מערכת וואלה!, דודי מוסקוביץ

השורה התחתונה

כל הטוב הזה מגיע עם תג מחיר העלול לגרום לג'יפאי המצוי שבץ לב... הריינג'ר רפטור עולה 475,000 שקלים, ועוד 5,500 שקלים למיגון תחתון מלא (סה"כ 480,500 שקל). זה הרבה מאוד כסף, לא רק בהשוואה לטנדרי עבודה העולים 150-200 אלף שקלים פחות, אלא בכל קנה מידה. מצד שני, פורד ריינג'ר ראפטור הוא מכונה מדהימה ויוצאת מן הכלל, טנדר ביצועים המעניק נוחות ושימושיות גם בשימוש יום יומי. אבקש רק לקבל את שלי בצבע פחות היסטרי.

פורד ריינג'ר ראפטור. קינן כהן
הטורף של פורד, לא לכל אחד ולו בגלל המחיר/קינן כהן

על הצד הטכני: פורד ריינג' ראפטור

מנוע: V6, בנזין, כפול מגדשים
נפח: 2,956 סמ"ק
הספק/סל"ד (כ"ס): 292/5,500
מומנט/סל"ד (קג"מ): 49.1/2,300
תיבת הילוכים: אוטומטית, 10 הילוכים
הנעה: אחורית, 4X4 לשטח ולכביש, הילוך כוח
עזרי עבירות: בקרת משיכה, 3 נעילות דיפרנציאל, שבעה מצבי נהיגה

מידות:
אורך (ס"מ): 538.1
רוחב (ס"מ): 202.8
גובה (ס"מ): 192.2
בסיס גלגלים (מ'): 3.27
מרווח גחון (ס"מ): 27
זווית גישה / נטישה / בטן (מעלות): 32 / 24 / 24
צמיגים: BF AT, 285/70R17
משקל עצמי (ק"ג): 2,552
כושר העמסה / גרירה (ק"ג): 652 / 2,500
מידות ארגז (פנים, ס"מ): אורך 156.4, רוחב 122.4, עומק 52.9

מחיר: 475,000 שקל
אחריות: 36 חודשים / 100,000 ק"מ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully