וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בהחלט בא בחשבון": בטויוטה עובדים על אח ללנד קרוזר

עודכן לאחרונה: 21.3.2024 / 12:58

טויוטה לנד קרוזר החדש מציג צמיחה במימדים שלו, כאלו שמקרבים אותו למה שהיה עד לפני זמן לא רב מימדי האחים הגדולים במשפחה. כל הסימנים שמראים שיש אח קטן בדרך

טויוטה קומפקט קרוזר קונספט. אתר יצרן
טויוטה קומפקט קרוזר. סביר להניח שחשמלי, התקווה שיהיה ראוי לשושלת/אתר יצרן

כמעט 40 שנים מאז שיצאה לדרך משפחת ה-light duty של שושלת לנד קרוזר, זו שאנחנו מכירים בישראל כ"פראדו" מוצג יורש העצר העדכני, ה-250. הוא גדול, מאובזר ויהיה יקר יותר מהדגם הנוכחי. עד כאן הכל מוכר ידוע וברור. אבל בינתיים, כמעט בלי לשים לב, בעוד הפארדו מתקדם קדימה ולמעלה במעלה הסולם המוטורי, נוצר שוב חלל בהיצע הדגמים של טויוטה. חלל שמספיק גדול כדי לאכלס דגם נוסף במשפחה הזו. במפגש נדיר מאוד עם המהנדס הראשי של טויוטה לנד קרוזר החדש, קיטה מוריצו, ועם אריק גוסטבסון מוביל הפרויקט באירופה, הפננו אליהם את השאלה הזו ממש, האם בכוונת טויטה להציג דגם נוסף, רכב שטח אמיתי במשבצת שמתחת ל-250.

טויוטה לנד קרוזר. אתר יצרן
הסדרה 60 היה גדול ויקר מדי, ה-70 קשוח מדי וכך הגיעה לעולם שושלת ה-light duty/אתר יצרן

כדי להסביר איפה, למה ואיך אנחנו צריכים להביט רגע אחורה להיסטוריית הלנד קרוזר. בשנת 1985 מתחולל פיצול במשפחת לנד קרוזר. עד אותה שנה היא הורכבה משתי זרועות - זרוע רכב העבודה שבה היה ה"סדרה 70" הקשוח וזרוע רכבי השטח שהתאימו גם לשימוש יומיומי יותר ונקראו "station wagon", באותה תקופה היה זה הלנד קרוזר 60 וב-1989 ה-80. בטויוטה הבינו שנוצר פער בין שתי הזרועות, פער שבו כנראה נמצאים לקוחות המעוניינים ברכב שטח בעל יכולות גבוהות, אבל עם רמות עידון שיאפשרו לו לשמש כרכב יומיומי, ומצד שני שלא יהיה במימדים הגדולים ועם תג המחיר של סדרת ה-60 וה-80. הפתרון היה לידתה של זרוע שלישית ה- light duty- גרסאות רכות יותר ל-70 החסון בשלב הראשון, ומאוחר יותר, החל מ-1996 דגם מובחן ומופרד לגמרי.

המידות של סדרות ה-60 ומאוחר יותר ה-80 שנחשבו להזכירכם ה"גדולים והיקרים" במשפחה עמדו על אורך של 4.67 מטרים ובסיס גלגלים של 273 ס"מ ב-60 והסדרה 80 שנחשב לממש גדול בזמנו היה בגרסאות האחרונות שלו עם 4.82 מטרים מקצה לקצה ו-285 ס"מ בבסיס הגלגים. מאז, כנהוג בתעשייה העסק רק הלך ותפח עד למידות המוגזמות והמיותרות של הלנד קרוזר 300 של היום.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
טויוטה לנד קרוזר. אתר יצרן
לנד קרוזר 200, ארוך ב-7 ס"מ בלבד מהדור החדש שהלך ותפח/אתר יצרן

במקביל עברה גם משפחת ה- light duty תהליך התפחה לא מבוטל והיום הלנד קרוזר העדכני בה, ה-250 משתרע על אורך כללי של 4.92 מטרים ובעל בסיס גלגלים של 285 ס"מ. כלומר הוא ארוך יותר לא רק מה-60, ה-80 אלא גם מה-100 שהחליף את שני אלו ולמעשה הוא קצר ב-7 ס"מ בלבד מה-200 שיוצר עד 2021. במילים אחרות, ה- light duty כבר ממש ממש לא light.

המשמעות היא שכמו לפני 40 שנים כאשר הוצגה המשפחה הזו, מה שנוצר בפועל הוא פער בו נקודת הפתיחה של הסדרה הזו חוטאת למטרה המקורית שלה. הוא כבר לא קל, לא קטן ובטח לא זול.

טויוטה לנד קרוזר החדש. אתר יצרן
לנד קרוזר 250, המידות תפחו עם השנים/אתר יצרן

השניים מודים שאכן ישנו חלל בהיצע הדגמים שלהם ולמעשה חלל של רכבי שטח אמיתיים בגודל הביניים של פחות או יותר בין סוזוקי ג'ימני לבין ג'יפ רנגלר למשל. וכן, שבאופן כללי חסרים בו שחקנים כיום גם בהיבט המימדים וגם בהיבט טווחי המחיר.

לשאלה האם טויוטה רואה בפער הזה הזדמנות להציג שוב רכב הם כבר התקשו לענות בחיוב, לפחות באופן ישיר. ואם לא ראיתם מהנדס יפני מתפתל - לא ראיתם פיתול מימכם. מופע אוריגמי מרהיב וראוי להערכה של הנהונים וניסיונות להחזיר את השיחה ללנד קרוזר. אבל ללא הצלחה של ממש ובפעם השלישית או הרביעית וחצי ובשתי הזדמנויות נפרדות, הצלחנו להגיע לניסוח בו "אנחנו בהחלט רואים בדגם כזה כמשהו בא בחשבון, אנחנו לא יכולים לומר שיש כזה בתוכנית ולא להכחיש את זה". בתרגום משפת יצרניות הרכב זה לרוב "כן".

טויוטה FT-4X קונספט. אתר יצרן
טויטה FT-4X רמז ראשון לכיוון? ללא שלדת סולם, אבל עם מנוע בנזין והילוך כוח/אתר יצרן

אז על מה טויוטה עובדת כרגע כרכב 4x4 החדש שלה? מאז 2018 מציגה מדי פעם היצרנית איזה קונספט שרומז לרכב שטח קטן וקשוח למראה. הראשון היה ה- FT-4X אמנם ללא שלדת סולם, ועם ארבעה מתלי מקפרסון, אבל עם הילוך כוח והתאמה למנוע 4 צילינדרים. שלוש שנים לאחר מכן מגיח הקומפקט קרוזר עם מרכב רבוע שנראה כמו דגם לגו שמישהו הזין מידות לא נכונות שלו למכונת הייצור. הוא מציג כמה נקודות דימיון לללנד קרוזר 250. במיוחד באיזור התאורה, קו החלונות ובתי הגלגלים והוצג כחלק מסוללת הדגמים החשמליים של טויוטה, הציפייה הייתה לראות אותו יוצא לשוק כבר בסוף 2023 או תחילת 2024 - זה לא קרה.

טויוטה קומפקט קרוזר קונספט. אתר יצרן
הקומפקט קרוזר, נראה כמו דגם לגו שיצא משליטה/אתר יצרן

התחזית כרגע היא שהוא יבשיל לדגם שיוצג במהלך 2025 וליצור סדרתי ב-2026. אבל לוחות הזמנים של מכוניות כאלו, בטח חשמליות מאוד גמיש. רק לתזכורת. הקונספט הראשון שבישר את ה-GT86 של טויוטה היה ה- FT-HS הוצג ב-2007, כמעט 4 שנים לפני הדגם הסדרתי.

כאן לא יהיו 4 צילינדרים או דיזל, אלא שני מנועים חשמליים. אבל המידות שלו, לפחות של דגם הקונספט עם 4.35 מטר לאורך ו-1.85 מטר לרוחב הוא עשוי בהחלט להתאים לשבת מתחת ללנד קרוזר. מבחינת המחיר, ההערכות הן שהוא יתומחר בכ-30 אחוזים פחות מאשר הלנד קרוזר 250 לפני הטבות מיסוי חשמליות. מכיוון שהשוק האמריקני הוא הראשון לקבל תמחור ללנד קרוזר החדש ושם הוא עומד על 55 אלף דולר, כל מספר בין 35 ל-38 אלף דולר יכול לבוא בחשבון. בתמחור ישראלי מדובר בסביבות 300 אלף שקל, עדיין לא ממש עממי, אבל לפחות 100 אלף שקל פחות ממחיר הפתיחה המסתמן ללנד קרוזר 250, כשינחת כאן בהמשך השנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully