וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהגנו בסיטרואן: C3 פחות זה יותר

אייזיק דווידוביץ'

עודכן לאחרונה: 19.6.2024 / 15:05

התרגלנו שמכונית חשמלית חייבת להאיץ מ-0 ל-100 ב-6 שניות, מגיעה עם מסכי ענק וגג פנורמי, ועולה - בהתאם. עכשיו סיטרואן הולכת לכיוון ההפוך וממציאה מחדש את החשמלית העממית

סיטרואן e-C3/סיטרואן
עכשיו באה סיטרואן ואומרת: אלור! סה נה פה פוסיבל המחירים האלה של החשמליות, במיוחד לא כשהסינים כבר דופקים בדלת

מחיר משוער: 120-130 אלף שקל
מתחרים: דאצ'יה ספרינג, פיאט 500e
אהבנו: מחיר צפוי, נוחות נסיעה, מרווח פנים, עיצוב ותכליתיות
לא אהבנו: ביצועים ממוצעים, המושב האחורי והנגישות אליו, טווח קצר יחסית

יש רק סיטרואן אחת שמכרה יותר עותקים מהדה שבו המיתולוגית. הסופר מיני C3 מכרה מאז השקתה 5.6 מיליון מכוניות, לעומת 5.1 מיליון שמכרה הדה שבו בין 1948 ל-1990. היותה פשוטה, זולה ויעילה כל כך השאיר אותה על פסי הייצור 42 שנים, בהתחלה ככלי תחבורה זול, ובהמשך, גם נוסטלגי.

עכשיו, בדור הרביעי שלה, לוקחים הצרפתים את ה-C3 לאותו כיוון. אחרי שתעשיית הרכב, בעיקר טסלה והסינים, הרגילו אותנו שמכונית חשמלית חייבת להאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש בפחות מ-6 שניות, צריכה להיות מאובזרת עד הגג הפנורמי במסכי ענק, ריפודי עור ומושבי מסאז', ולעלות - בהתאם לכל אלה, באה סיטרואן ואומרת: אלור! סה נה פה פוסיבל המחירים האלה, במיוחד לא כשהסינים כבר דופקים בדלת.

אז C3 החדשה נועדה להיות כמה שיותר נגישה ולפנות לכמה שיותר סוגי לקוחות. היא עדיין מוגדרת סופר מיני, אבל גבהה ב-10 ס"מ, וכעת - היא נראית קצת כמו ג'יפון. היא תיוצר גם עם מנוע בנזין היברידי קל ומוזל, וגם בגרסה חשמלית לא יקרה. ועל בסיס זה תוצע בשנה הבאה גם C3 איירקרוס חדשה, עם אופציה מעניינת לשבעה מושבים.

במלים אחרות: סיטרואן הולכת להתחרות בדאצ'יה על תמורה למחיר. בימים של מאבק גלובלי ביוקר המחייה ובמשבר האקלים, זה רעיון לא רע בכלל. השאלה היא איך הביצוע.

סיטרואן e-C3. סיטרואן,
הגג השחור הופך את העיצוב למעניין יותר, אבל לא מגיע כסטנדרט/סיטרואן
על אותו בסיס יושקו בשנה הקרובה פיאט גרנדה פנדה ואופל פרונטרה. לעומתם, קיבלה הסיטרואן עיצוב קצת יותר עגלגל ופחות קשוח, תכליתי למראה

עיצוב: מימדי הדור הרביעי זהים כמעט לאלו של הדגם היוצא: אורך - 4.01 מטר, 1.76 מטר רוחב וגובה של 1.54 מטר מצביעים על כך ש-C החדשה נשארה קומפקטית במידותיה, וצמחה, בעיקר, לגובה עם תוספת של 10 ס"מ. בסיס הגלגלים, המשתרע על 2.54 מטר, זהה בדיוק לזה של הדגם הקודם, אך מרווח הגחון גדל מ-13.5 ס"מ ל-16.3 ס"מ (בגרסה החשמלית) ואף ל-19.5 ס"מ בגרסת הבנזין.

על אותו בסיס יושקו בשנה הקרובה פיאט גרנדה פנדה ואופל פרונטרה. לעומתם, קיבלה הסיטרואן עיצוב קצת יותר עגלגל ופחות קשוח, תכליתי למראה, בעל חזית המזוהה עם שפת העיצוב החדשה של המותג. מלפנים ומאחור, מוטמע בגאון הלוגו האליפטי החדש של סיטרואן.

עוד בוואלה

המהפכה של וואלה Fiber שתחסוך לכם בעלויות הטלוויזיה והאינטרנט

לכתבה המלאה
סיטרואן e-C3. סיטרואן,
הגרסה המאובזרת, עם מסך 10.25 אינץ'. תכליתית/סיטרואן

סביבת הנהג: הגה קטן-קוטר מאפשר לנהג לצפות מעליו לתוך לוח המחוונים הצר והמינימליסטי הנמצא בקו הראיה של הנהג. סיטרואן מנסים למתג אותו כתצוגה עילית, אבל נשאיר את השם הזה רק לתצוגה על השמשה הקדמית. ל-C3 יש מסך קטן ויעיל שההגה לא מסתיר, והוא מספק את המידע הבסיסי והנדרש לנהג.

הדשבורד אופקי ושטוח ומכיל בתוכו, כאופציה מוצעת, מסך מולטימדיה בגודל של 10.25 אינץ'. בנפרד ממנו, נמצא מערך שליטה פיזי עצמאי למערכת בקרת האקלים, כשפתחי המזגן המרכזיים ממוקמים נמוך מידי, מתחת למסך, ואת האוויר הקר, הם מזרימים לידיו של הנוהג, ולא לפניו.

תנוחת הנהיגה זקופה, ולמושב יש גם כיוונון גובה. ניתן להבחין בקצוות מכסה המנוע האופקי והשטוח, דבר התורם ליכולת תמרון טובה יותר, במיוחד בעיר. כיווני ההגה, הרבה לגובה ופחות לעומק, מאפשרים כיוונון מדויק למדי. הנהגים הגבוהים יותר יתכן שיתלוננו על קירבת-יתר של ברך ימין לקונסולה המרכזית, אולם המושבים הקדמיים הנוחים והתומכים יפצו על כך במידת-מה ויסכמו אצלנו את הפרק של סביבת הנהג בציון גבוה למדי.

סיטרואן e-C3. סיטרואן,
מאחור מרווח הרגליים לא ממש נדיב, ופתח הכניסה קצת צר/סיטרואן

תא הנוסעים ומרווח: C3 החדשה, למרות שיחסית לדגם שהחליפה, היא התארכה רק ב-19 מ"מ והתרחבה ב-6 מ"מ בלבד, בהחלט משיגה מרחב משופר יותר לנוסעים בה. מבנה הגג הגבוה איפשר למתכננים למקם את המושבים כך שגם מרחב הרגליים מלפנים ומאחור השתפר - שיפור מבורך, במיוחד יחסית למרחב המצומצם מאחור בדגם היוצא.

מרחב ראש שהשתפר ושדה ראיה רחב מאפשרים לנהג תצפית טובה - עובדה מבורכת, במיוחד כשהמדובר ברכב עירוני-באופיו. תודות למרחב ראש טוב בהרבה מזה של הדגם היוצא, מרחב ברכיים משופר וחלונות גדולים, אזור המחייה שמאחור נחשב לסביר בהחלט. חשוב לציין כי המושב האחורי אינו ברמתם של המושבים הקדמיים והוא נמוך וקצר. הגישה אליו והיציאה ממנו, דורשות גמישות, במיוחד מאדם בוגר - דברים שמורידים ל-C3 החדשה לא מעט ניקוד.

דיפוני הבד הייחודיים בתא הנוסעים אינם מצליחים לחפות על החיסכון שניכר. בין אם הוא ניכר באיכות החומרים פה ושם, בחוסר יכולת כיוונון גובה החגורות, בהיעדר תאורת פנים מאחור או בידיות האחיזה שבתקרה.

סיטרואן e-C3. סיטרואן,
נפח של 310 ליטר כבר לא מתבלט בסופר מיני, סף ההטענה גבוה/סיטרואן
גרסת הבסיס מגיעה עם מתקן לסמארטפון במקום מסך, מזגן מכאני וחלונות ידניים מאחור, לטובת מחיר זול מאוד

נפח תא המטען (שעומד כעת על 310 ליטרים) גדול ב-10 ליטרים מזה של הדגם הקודם, וקיפול המושבים האחוריים (בחלוקה של 60/ 40) אמנם אינו יוצר משטח רציף עם הרצפה, אך מאפשר הובלת מטענים גדולים יותר. סף ההטענה הגבוה, מאידך, יאלץ אתכם להניף חפצים גבוהים טרם הנחתם על רצפת התא.

אבזור: יש שתי רמות גימור: רמת ה-YOU הבסיסית מגיעה עם פנסי LED, אבל עם מתקן נשיאה לסמארטפון שישמש כמסך מולטימדיה וניווט, מזגן מכאני, חיישני חנייה ומראות חשמליות. המטרה: לאפשר מחיר סופר תחרותי באירופה, מ-15 אלף יורו לגרסה הידנית ומ-23.6 אלף לחשמלית.

רמת MAX, בתוספת של 4,000 יורו באירופה, כוללת, בנוסף, צביעה דו-גונית עם גג מנוגד-צבע, קורות-גג דקורטיביות, חישוקי סגסוגת 17 אינץ'בחיתוך יהלום, פנסי LED אחוריים, חלונות אחוריים כהים, מסך מגע צבעוני בגודל 10.25 אינץ', מושבי נוחות, מושבים אחוריים מתקפלים (בחלוקה של 60/40), בקרת אקלים, טעינה אלחוטית לנייד, מצלמה אחורית, מראה אחורית אלקטרו-כרומית, חלונות אחוריים חשמליים, מראות חיצוניות מתקפלות חשמלית, מגבים אוטומטיים ועוד.

בטיחות: יש 6 כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית, אזהרת סטייה מנתיב, זיהוי שלטי מהירות ובלם חניה חשמלי. אך חסרים התראה על שטחים מתים במראות ובקרת שיוט אדפטיבית.

סיטרואן e-C3. סיטרואן,
הגרסה הידנית זריזה, מעניינת ויכולה לעלות בארץ 90 אלף שקל. אנחנו רוצים כזאת/סיטרואן
נתונים כמו 10.4 שניות מ-0 ל-100 ו-135 קמ"ש לא ממש מרשימים. האם זה יפגום בפועל בהתנהלות עירונית זריזה, או יפגע בבטיחות הנסיעה בכבישים המהירים? לא

מנוע וביצועים: הגרסה החשמלית שבה נהגנו מצוידת במנוע קדמי עם 113 כ"ס וכשמדובר ברכב חשמלי, זה כלל אינו נתון מרשים. תאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש האורכת 10.4 שניות, בימינו, כבר לא מרשימה אף אחד, ובוודאי שלא מהירות מרבית מוגבלת מחשב של 135 קמ"ש. האם זה יפגום בהתנהלות עירונית זריזה, או יפגע בבטיחות הנסיעה בכבישים המהירים? לא.

תגובת הדוושה סבירה בהחלט מהאספקט הבטיחותי, וגם עקיפת סמי טריילר בכביש הבינעירוני הדו-סטרי התאפשרה ללא קושי, אם כי דרשה תכנון ומקדמי בטחון גדולים יותר מאלה שהורגלנו להם במכוניות מונעות על חשמל.

הבלימה הרגרנטיבית קיימת בשתי דרגות, כשברירת המחדל היא דווקא זו הגבוהה יותר, שגם היא אינה מאפשרת נהיגת דוושה אחת. טווח הנסיעה המשולב הרשמי מסוללת 44 קוט"ש עומד על 326 ק"מ, כשטעינה מהירה (100 קילווואט) תאפשר לכם לטעון את הסוללה מ-10 אחוזים ל-80 אחוזים תוך כחצי שעה. טעינה איטית תתבצע בקצב של עד 7.4 קילוואט.

C3 תשווק גם עם מנוע 1,200 סמ"ק טורבו-בנזין 3 צילינדרים, 100 כ"ס בגרסה ידנית ואותה יחידת כוח בתוספת מנוע חשמלי 28 כ"ס, בגרסת אוטומטית עם תיבה כפולת מצמדים, 6 הילוכים. אחרי הצרות עם רצועת התזמון המתפרקת בדגמי ה-1.2 הנוכחיים של פיג'ו-סיטרואן ואופל, ה-C3 החדשה עברה לשרשרת תזמון אמינה יותר.

הצלחנו לגנוב סיבוב קצר על הגרסה הידנית. המנוע הנמרץ יחסית, מרווח הגחון הגבוה יחסית לסופר מיני המאפשר ירידה לשבילים וצריכת הדלק החסכונית מעוררים תקווה שגם היא תגיע לארץ. המחיר באירופה לידנית בגימור YOU רומז למחיר ישראלי אפשרי של 90 אלף שקל לגרסת 3 דוושות, שתהיה אחת המכוניות הזולות בארץ, בטח בגודל שלה.

סיטרואן e-C3. סיטרואן,
ההתנהגות בטוחה, אבל זו לא סופר מיני שחובבי הגה יסגדו לה/סיטרואן
שיכוך ובידוד מעל הממוצע בקטגוריה הופכים את הסיטרואן הקטנה לכזו שנעים לשהות בה גם בנסיעות ממושכות. בידוד הרעשים התגלה כטוב למדי

נוחות והתנהגות: לגמרי הגענו לכאן עם ציפיות. את מערכת בולמי הזעזועים הפרוגרסיבית אנחנו כבר מכירים מהאחיות הגדולות של ה-3 וגם כאן - היא לא אכזבה. שיכוך ובידוד מעל הממוצע בקטגוריה הופכים את הסיטרואן הקטנה לכזו שנעים לשהות בה גם בנסיעות ממושכות. בידוד הרעשים ברכב החשמלי התגלה כטוב למדי, ועל אחת כמה וכמה כשהמדובר במכונית המוגדרת זולה.

הגה קליל, דוושת הבלמים עוצמתית אולם מקנה תחושה טבעית, קוטר סיבוב קטן (10.6 מטר) והתנהגות בטוחה גם במהירויות היחסית גבוהות יחסית הופכים את המכונית לקלה מאד לנהיגה. אין זה אומר שמדובר בסופר מיני צרפתית שחובבי רכב יסגדו לה, שכן הרכות וגובה הרכב מייצרים זוויות גילגול תחת עומס וההגה אינו מהתקשורתיים, כשמדובר בסגנון נהיגה שכזה.

עיצוב וטכנולוגיה אופנתיים, אבזור ראוי והנוחות הסיטרואנית המוכרת ינסו לפצות ולחפות על ביצועים פושרים ותא נוסעים יעיל, אך לא מפנק

השורה התחתונה: למרות היותה של סיטרואן C3 סופר מיני חביבה ומוצלחת שידעה בעבר לשלב, בעיקר עיצוב ונוחות ונמכרה היטב, הפעם, הכיוון של סיטרואן מעט שונה. המטרה שלה היא לכבוש את הקטגוריה הפופולרית באירופה בעזרת הנעה חשמלית במחיר אטרקטיבי, מ-23 אלף יורו ל-YOU נטענת, ובהמשך לגרסת 20 אלף יורו עם סוללה קטנה יותר וטווח קצר יותר.

עיצוב וטכנולוגיה אופנתיים, אבזור ראוי והנוחות הסיטרואנית המוכרת ינסו לפצות ולחפות על ביצועים פושרים ותא נוסעים יעיל, אך לא מפנק. אולם את תוצאות הקרב של העולה הסיטרואנית החדשה מול החשמליות האחרות, יכריע בעיקר המחיר שטרם נקבע. לפי המחיר באירופה אפשר לצפות ל-120-130 אלף שקל אם תספיק להגיע לארץ כמתוכנן עוד השנה, לפני ההעלאה הבאה של מס הקנייה על חשמליות.

הכותב היה אורח סיטרואן באוסטריה

סיטרואן e-C3: על הצד הטכני

מנוע: חשמלי: 113 כ"ס, 12.2 קג"מ
תיבת הילוכים: אוט' תמסורת ישירה, הנעה קדמית

חשמל:
סוללה:
44 קוט"ש
קצב טעינה איטית: 7.4 קילוואט
קצב טעינה מהירה: 100 קילווואט

מידות:
אורך (מטר):
4.015
רוחב (מטר): 1.755
גובה (מטר): 1.57
בסיס גלגלים (מטר): 2.54
תא מטען (ליטר): 310
משקל: (ק"ג): 1,416

ביצועים (נתוני יצרן):
0-100 קמ"ש (שניות):
10.4
מהירות מרבית (קמ"ש): 135
טווח משולב (ק"מ): 326
טווח בנסיעת המבחן: לא נמדד

בטיחות:
מבחן הריסוק האירופי:
טרם נבחנה
בטיחות אקטיבית: בלימת חירום אוטונומית, תיקון והתרעה על סטייה מנתיב, זיהוי תמרורים.

אחריות:
5 שנים או 120 אלף ק"מ לרכב, 8 שנים או 160 אלף ק"מ לסוללה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully