וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהגנו ב.מ.וו X3 החדש: נקמת הבנזין

יתיר דוידוביץ'

עודכן לאחרונה: 26.9.2024 / 1:23

השקת הדור הרביעי של ב.מ.וו X3 לא הייתה יכולה להיות מפתיעה יותר. נכון, רכב הפנאי של החברה הבווארית אולי מבוסס על אותה פלטפורמה אבל התוצאה הסופית מצביעה על הכיוונים אליהם ב.מ.וו הולכת. על הטוב, הרע והמופרע

מחיר משוער: 450 אלף שקל
מתחרים: אודי Q5, מרצדס GLC, וולוו XC60
אהבנו: עיצוב, מרווח, יחידת הנעה, עיצוב פנים, נוחות
לא אהבנו: נוחות נסיעה על כבישים משובשים, תא מטען, ממשק משתמש

קשה להפריז בערך שמביא X3 לב.מ.וו. מדובר באחד הדגמים החשובים והמצליחים של היצרנית הבווארית, לא רק באירופה אלא בעיקר בארה"ב ובסין. הדור השלישי של ה-X3 (הדור היוצא) הוא לא רכב חדש, הוא הושק עוד ב-2017 וב-2020 זכה לגרסה חשמלית, iX3, שהצליחה באופן מרשים. המכירות של ה-X3, בעיקר מאז השקת הדור השני ב-2010 היו תמיד טובות, אך הדור השלישי שבר את כל השיאים.

זהו הדור הראשון שנמכר בסין, ובסין לבדה נמכרו האחרונות כ-120 אלף יחידות כל שנה. באירופה 70 אלף ומספר דומה גם בצפון אמריקה. אלו מספרים שמעט מכוניות מתקרבות אליהם. נכון שמכירות ה-X5 בארה"ב טובות יותר בפער קטן, ומכירות ה-X1 באירופה עדיפות באופן יחסי, אבל בהיבט הגלובלי הוא נמכר טוב יותר מכל רכב פנאי אחר של המותג.

ההצלחה של הדור השלישי והעובדה שמדובר באחת המכוניות הכי נמכרות של החברה בכל השווקים הופכת את המעבר הבין דורי לאירוע חשוב במיוחד. דור רביעי טוב ישמר את ההצלחה ואולי אפילו יגדיל אותה. אם הדור החדש לא יהיה מוצלח כקודמו, מכירות המותג בעולם יפגעו באופן דרמטי. במובן מסוים ה-X3 הוא הדגם שנושא על כתפיו את המותג.

זה, דרך אגב, מסביר מדוע ב.מ.וו החליטו שהדגם הזה ייוצר מעתה בהתבסס על 3 גרסאות שונות. הגרסה שהתייצבה להשקה בגרמניה היא הגרסה הקלאסית אבל אליה, לראשונה בב.מ.וו, תצטרף גרסה חשמלית המבוססת על פלטפורמה נפרדת. בסין ה-X3 תיוצר בגרסה עם בסיס גלגלים מוארך.
ההשקה של ה-X3 בסביבות מינכן הקנתה לנו הזדמנות נפלאה להכיר את הדור הרביעי ולהבין לאן רכב הפנאי והחברה כולה מכוונים.

ב.מ.וו X3. ב.מ.וו,
החזית דרמטית, אבל העיצוב נקי ומתקדם/ב.מ.וו

עיצוב: מעשה שלא היה: הפרצופים בסדנת העיצוב של ב.מ.וו לא היו נרגשים מדי בישיבת הצוות שדנה בעיצוב של ה-X3 הרביעי לשמו אי שם לפני כמה שנים. העיצוב של שלושת הדורות הראשונים של ה-X3 הוא אבולוציה זהירה וקפדנית של אותה הנוסחה, ויורגן, פליקס והולגר לא חשבו שמשהו ישתנה בדור הבא.

הם קצת הופתעו שמנכ"ל החברה התיישב בראש השולחן ונאלמו דום שכאשר הוא אמר שהוא רוצה X3 שנראה אחר לגמרי. לקחת מוצר כל כך מזוהה ולשנות אותו זה לא אתגר פשוט, אבל פליקס כמעט ונכנס להתקף חרדה כשהמנכ"ל הוסיף שצריך לעשות את זה עם אותה פלטפורמה בדיוק.

כשהמנכ"ל יצא, הולגר תלש את מעט השערות שנותרו על ראשו. יורגן הרים צלצול לאשתו ובישר לה שהחופשה המתוכננת באיים הקנריים תידחה לשנה אחרת.

באירוע ההשקה חשפו ברוב הדר את ה-X3 החדש. הולגר, יורגן ופליקס עשו עבודה נפלאה. בב.מ.וו קוראים לעיצוב של ה-X3 'מונוליטי'. תסתכלו על התמונות ותבינו. הקווים השתנו ואת העיצוב הספורטיבי החליף מראה נקי, מינימליסטי ובעל קווים חדים וברורים.

ב.מ.וו X3. ב.מ.וו,
כשמחברים הכל ביחד מבינים שיותר מהכל, הדור הרביעי מרגיש כמעט כמו רכב קונספט/ב.מ.וו

המבנה הכללי לא ממש השתנה אבל מכסה המנוע מאסיבי ו"יושב" על הפנסים החדים והכליות המפורסמות אטומות ולא ישמשו כגריל. הפרופיל נקי וחף מקפלים מוגזמים, קו החלונות מטפס גבוה יותר וקורה C מרגישה מאסיבית יותר. מאחור הכל נקי, יש פחות קפלים ולוחית הזיהוי שזזה למטה מפנה מקום רב למשטח ישר וגדול של פח. כשמחברים הכל ביחד מבינים שיותר מהכל, הדור הרביעי מרגיש כמעט כמו רכב קונספט.

ממש בתום ההשקה יורגן שחרר נשיפה ארוכה והרים צלצול לאשתו השנייה: "את יכולה בבקשה לקנות לנו שני כרטיסים לטנריף?".

ב.מ.וו X3. ב.מ.וו,
גם החברים במחלקת עיצוב תאי הנוסעים עשו מהפכה/ב.מ.וו
את מצבי הנהיגה הקלאסיים: נוחות, ספורט וכו', החליפו "חוויות". את הבן אדם שחשב על הרעיון המבריק הזה צריך לפטר. מצב נוחות לא קיים אבל אם תרצו לשנות את מצב המתלים ל"נוח" תוכלו לעשות זאת רק ממצב 'ספורט' שבו אפשר לערוך את התכונות של הרכב

תא נוסעים: זאת לא המחלקה של שלושת ידידינו, אבל גם החברים במחלקת עיצוב תאי הנוסעים עשו מהפכה. בניגוד לעיצוב החיצוני כאן יש כבר לא מעט תקדימים. את תאי הנוסעים הוותיקים של ב.מ.וו הוחלפו בשנתיים האחרונות בעיצובים חדשים שנשלטים בעיקר על-ידי משטח קמור (אין קשר ליבואן הקודם של ב.מ.וו) המכיל שני מסכים - מסך 12.3 אינץ' ללוח המחוונים ומסך בגודל מכובד של 14.9 אינץ' למולטימדיה.

ריכוז פונקציות רבות במסכים אפשר למעצבות והמעצבים לנקות את התא מכפתורים וקווים מיותרים. כמה רדיקלי השינוי? תחשבו על מעבר מריקודים של רקדנית בטן בקפה בקהיר למופע בלט באקדמיה למחול בוינה.

בכדי לשמור על הבחנה ברורה בין עיצוב לתפעול שלושה אזורים מתוחמים במסגרות לד מוארות. הראשון הוא פס לד מתחת למסך המולטימדיה. הפס הזה אינטראקטיבי, התאורה בו משתנה בהתאם לפעולות שונות שתעשו כמו שינוי טמפרטורה לדוגמא. יש עליו גם כמה כפתורי מגע לפעולות דחופות כמו הפשרת אדים ואורות חירום.

אזור מתוחם נוסף נמצא בדלת ובו ידית הפתיחה וכל הפקדים הרלוונטיים - חלונות, מראות וכו'.

האזור השלישי הוא תא ענק בתחתית הקונסולה בה אפשר לזרוק כל דבר אפשרי. טלפון נייד (עם טעינה אלחוטית), מפתחות, כוסות ובקבוקים (עם מקום ייעודי) ועוד.

בין המושבים נמצא מערך השליטה של מערכת ה-iDrive ושלל כפתורים עם קיצורי דרך לתפעול המולטימדיה. במרכז ניצבת גלגלת והיא נכס של ממש. במערכת המולטימדיה שהפכה מסובכת לתפעול, הגלגלת היעילה מאפשרת פעולות מדויקות תוך כדי נסיעה. בנוסף, הגלגלת מאפשרת למצוא בקלות, באמצעות מישוש, את כפתורי הניווט הרלוונטיים למולטימדיה. הסידור הזה מוצלח בהרבה מהסידור בב.מ.וו סדרה 1 שהושקה במקביל, בה אין את הכפתור ומה שלא נעשה מהמסך דורש מבט מטה כדי למצוא את הכפתור הנכון.

הגלגלת אחלה אבל ממשק המשתמש בדור ה-9 של ה-iDrive פשוט לא מוצלח. יש יותר מדי מסכים ואפליקציות שפזורים באופן רנדומלי במסך. חלק מהפעולות הבסיסיות דורשות ניווט בין שלל תפריטים. לעיתים תצטרכו ללחוץ על כפתור שיוביל אתכם למסך מרכזי ממנו תופנו למסך משני רק כדי לבטל או להפעיל מערכת מסוימת. בנוסף לאלו, מצבי הנהיגה הפכו מוזרים.

את המצבים הקלאסיים: נוחות, ספורט וכו', החליפו "חוויות". את הבן אדם שחשב על הרעיון המבריק הזה צריך לפטר. מצב נוחות לא קיים אבל אם תרצו לשנות את מצב המתלים ל"נוח" תוכלו לעשות זאת רק ממצב 'ספורט' שבו אפשר לערוך את התכונות של הרכב. מעבר למצב ספורט לא משנה את התיבה למצב S ואת זה תצטרכו לעשות לבד. מצב "אקספרסיב" ישנה את התאורה בתא הנוסעים ויפתח את כיסוי גג השמש אבל בזה תיגמר הדרמה, בעוד שמצב relax יסגור את כיסוי הגג, יחליף לתאורה עמומה וינגן לכם מוזיקה רגועה שלא אתם בחרתם.

תנוחת הישיבה גבוהה יחסית. למעשה היא אולי גבוהה מדי לחובבי המותג הספורטיבי, עם תחושה של ישיבה "על הרכב" ולא בתוכו. למי שאוהבים תחושה שלטת ברכב הפנאי שלהם זאת תהיה תנוחת ישיבה נפלאה. לחובבי המותג הספורטיבי קצת פחות. קורות הצד (A) עבות ומאסיביות. גם זה תורם לתחושת ה-SUV הקשוח אבל פוגע בשדה הראייה לצדדים. באופן כללי שדה הראייה טוב אך הוא פחות טוב מאשר בדור הקודם. האבזור ברכבי המבחן היה עשיר במיוחד אבל נחכה לראות מה יגיע ארצה.

ב.מ.וו X3. ב.מ.וו,
הספסל האחורי מרווח מאוד, חוץ מלנוסע שבמרכז/ב.מ.וו
תא המטען מאכזב. בבנזין הוא מציע 'על הנייר' 570 ליטר מכובדים אך כאשר פותחים את התא מגלים שבפועל יש כ-460 ליטרים ושהמרווח הנוסף מסתתר מתחת לרצפה. הרצפה אינה כפולה ואי אפשר להוריד אותה בגלל שהמבנה מתחת מותאם לגלגל רזרבי שלא היה בנמצא

המרווח מלפנים מעולה. עם שלל מקום לרגליים ולראש, גם לנוסעים מאוד גבוהים. ההגה והמושבים מתכוונים בטווח רחב מאוד אך ההערה בנוגע לגובה מושב הנהג גם במצבו הנמוך ביותר נותרת בעינה.

המרווח במושב האחורי גם הוא מוצלח מאוד וניתן לאכלס בו שני נוסעים גבוהים מאוד. המושב המרכזי צפוף יותר, יש תעלת הינע בולטת וקונסולה מרכזית שאינה פולשת יותר מדי אך עדיין תצמצם מרווח רגליים באמצע. יש פה גם יציאות USB-C ומסך לשליטה בבקרת האקלים מאחור.

תא המטען מעט מאכזב. בגרסאות הבנזין הוא מציע 'על הנייר' 570 ליטר מכובדים אך כאשר פותחים את התא מגלים שבפועל יש כ-460 ליטרים ושהמרווח הנוסף מסתתר מתחת לרצפה. הרצפה של התא אינה כפולה ואי אפשר להוריד אותה בגלל שהמבנה מתחת מותאם לגלגל רזרבי שלא היה בנמצא. אז יש כ-100 ליטר של מקום להסתיר דברים אך זה לא יסייע לכם להעמיס חפצים גדולים יותר.

ב.מ.וו X3. ב.מ.וו,
נאה גם מאחור, בעיצוב שהוא גם עדכני וגם קלאסי/ב.מ.וו
גם צריכת הדלק לא הייתה רעה. המבחן הזה עבר עם מעט נסיעה בין עירונית, והבין עירונית התבצעה במהירויות אוטובאן גבוהות. למרות זאת הצריכה הסופית עמדה על כ-11 ק"מ לליטר נאים. נדרש למבחן מקיף יותר בארץ

יחידות הנעה: אנחנו נתמקד בגרסת ה-20 בעוד שהגרסה החזקה תזכה לתיאור נפרד בסוף. לגרסה הבסיסית נכון ליום ההשקה יש מנוע Mild Hybrid בנפח 2.0 ליטר (4 צילינדרים) בתוספת יחידה חשמלית קטנה. מנוע הבנזין מספק 190 כוחות סוס והחשמלי מוסיף 20 כ"ס. סך הכל מתקבלת יחידה עם 211 כוחות סוס ו-33 קג"מ לערך עם רצועת כוח ארוכה (מ-1,500 ועד 6,500 סל"ד).

המנוע לא נמרץ באופן יוצא דופן. רכב הפנאי הבווארי מתקדם בקצב טוב ומאיץ ל-100 ב-7.8 שניות. הוא יודע לעקוף ללא בעיה אקוטית (בטח אם תעברו למצב ספורט) אבל הוא לא חזק או עוצמתי בשום מובן. מנוע חלק ונעים שיתאים כמו כפפה למשפחה הרגועה שרוצה כלי שינייד אותה ביעילות. ה-X3 מגיע עם תיבת ההילוכים המוכרת של ב.מ.וו עם 8 הילוכים. כמו בפעמים אחרות שפגשנו אותה התיבה הייתה חלקה ויעילה ואין משהו יוצא דופן לדווח עליה מעבר לכך.

גם צריכת הדלק לא הייתה רעה. המבחן הזה עבר עם מעט נסיעה בין עירונית, והבין עירונית התבצעה במהירויות אוטובאן גבוהות. למרות זאת הצריכה הסופית עמדה על כ-11 ק"מ לליטר נאים. נדרש למבחן מקיף יותר בארץ.

בעתיד הקרוב צפויה להצטרף להיצע גרסה נוספת, ה-30e. זאת גרסת הפלאג-אין הייבריד. מנוע הבנזין הוא אותו מנוע מגרסת ה-20 אבל אליו מצטרף מנוע חשמלי חזק בהרבה עם 184 כוחות סוס ויחד 303 כ"ס. למכונית הזאת האצה מכובדת ל-100 קמ"ש (6.2 שניות) ובעיקר טווח חשמלי של 80-90 ק"מ שמושגים בזכות סוללה חשמלית בקיבולת 19.7 קוט"ש.

באופן כללי ה-X3 מציע התנהגות טובה ומעלה כמצופה מהמותג. הרכינה של המרכב מינימלית ושינויי הכיוון נעשים באופן בוגר וצפוי. הערה אחת נרשמת לחובתו בסעיף ההתנהגות. ההגה, שמציע צורה קצת מוזרה, מרגיש קל ומלאכותי מדי אפילו במצב הספורטיבי

התנהגות כביש: נכון להשקת רכב הפנאי הוא מוצע רק עם הנעה כפולה. ההנעה הזאת מסדרת לו אחיזה מעולה. באופן כללי ה-X3 מציע התנהגות טובה ומעלה כמצופה מהמותג. הרכינה של המרכב מינימלית ושינויי הכיוון נעשים באופן בוגר וצפוי. הערה אחת נרשמת לחובתו בסעיף ההתנהגות. ההגה, שמציע צורה קצת מוזרה, מרגיש קל ומלאכותי מדי אפילו במצב הספורטיבי.

בידוד הרעשים נהדר. למרות שביום המבחן הסופה "בוריס" הגיעה לביקור במרכז אירופה והכתה ב-X3 ללא רחם בידוד רעשי הכביש והרוח סוננו היטב בידי רכב הפנאי הגרמני. גם רעשי מנוע בגרסת ה-20 לא ממש מפריעים או נוכחים

נוחות נסיעה: בהשקה נהגנו על שתי גרסאות. האחת X3 20 xDrive שבה אנחנו מתמקדים מציעה מערך מתלים די סטנדרטי שאליו נוספו במבחן בולמים אדפטיביים. למען האמת במרבית הזמן המכונית מרגישה נוחה בצורה מספקת ולמעלה מכך. המכונית סופגת את השיבושים באופן טוב ומעלה למרות שהיא מעבירה פה ושם מעט מהמתרחש לתא. רוב הזמן עבודת המתלים טובה ואפילו נוקשה מהצפוי במכונית מהקטגוריה הזאת. כאשר השיבושים מתחילים להיזרק על בימר הפנאי בקצב גבוה וברצפים ארוך המתלים מתקשים להתמודד עם השינויים התכופים והמכונית נעה באופן פחות נינוח. כאן היא כבר תעביר הרבה יותר השיבושים לנוסעים מהרצוי. הנקודה הזאת נכונה לשתי הגרסאות שנבחנו בהשקה (20 ו-M50).

בידוד הרעשים נהדר. למרות שביום המבחן הסופה "בוריס" הגיעה לביקור במרכז אירופה והכתה ב-X3 ללא רחם בידוד רעשי הכביש והרוח סוננו היטב בידי רכב הפנאי הגרמני. גם רעשי מנוע בגרסת ה-20 לא ממש מפריעים או נוכחים.

ב.מ.וו X3. ב.מ.וו,
ב.מ.וו X3/ב.מ.וו

הטוב, הרע והמופרע

כל האמור עד כה נכון לגרסת ה-20. למבחן התייצבה גרסה נוספת ומרושעת - M50. הגרסה הזאת מביאה לשולחן מנוע 6 צילינדרים, גם הוא נעזר בטכנולוגיית Mild Hybrid. המנוע החדש מציע 381 סוסים מהיחידה הרגילה ועוד 18 מהיחידה החשמלית. סך הכל יש פה 404 כוחות סוס מאוד נחושים ו-54 קג"מ בריאים.

יחידת ההנאה הזאת היא כל מה שצריך כדי להעלות חיוך על הפרצוף. מנוע משושה הצילינדרים מרגיש בשרני מאוד ובכל נגיעה בדוושת התאוצה הוא נכון לזנק קדימה בנחישות של ילד בחנות צעצועים. אפשר להרגיש את דוושת הגז רוטטת כשהיא מחכה לעוד קצת לחץ מהנעל

יחידת ההנאה הזאת היא כל מה שצריך כדי להעלות חיוך על הפרצוף. מנוע משושה הצילינדרים מרגיש בשרני מאוד ובכל נגיעה בדוושת התאוצה הוא נכון לזנק קדימה בנחישות של ילד בחנות צעצועים.

אפשר להרגיש את דוושת הגז רוטטת כשהיא מחכה לעוד קצת לחץ מהנעל. מעבר לביצועים הנהדרים (4.8 שניות ל-100 קמ"ש) המכונית הזאת מספקת סאונד נהדר עם שלל 'בק-פיירים'. חבל לגלות שהסאונד הנהדר בוקע מהרמקולים ולא מרבעיית האגזוזים המפוארת שממלאת את הפגוש מאחור. בלחיצת כפתור האריות השואגים יהפכו לחתלתולים מסרטון ה-YouTube הקרוב לביתכם. האמת גם לאחר אילוף החייה היא עדיין נשמעת בסדר גמור, אבל לא מעבר.

נקודה אחת לחובת המפלצת על העקבים. מרגיש שאף אחד לא סיפר לבלמים שהם יאלצו להתמודד עם כמעט 400 סוסים. דוושת הבלימה פה יותר רכה מקרמבו שנשכח בשמש, המהלך שלה ספוגי והתחושות ממנה מעורפלות. כך, הרכב מגיע מהר מהרצוי לכל מקום ומאלץ לבלום בלימה חזקה.

לעומת הבלמים ההגה עדיף עם משקל טוב בהרבה ביחס לגרסת ה-20 והוא מדויק מאוד. הביצועים לצד מתלים משופרים הופכים את חוויית הנהיגה פה למשהו אחר. הגובה של הרכב מושך מעט את המרכב ומעניק מעט יותר זמן להבין מתי תיגמר האחיזה ושובבות מסוימת שנובעת מהתנועות של הרכב על המתלים בשינויי כיוון מהירים, בעיקר מהציר האחורי.

העיצוב דומה עם כמה נגיעות שיבהירו שהשקעתם בגרסה ארסית יותר, תא הנוסעים מציע כמה נגיעות של חטיבת ה-M והנוחות לא נפגעת משמעותית ביחס לגרסה הרגילה.

ב.מ.וו X3. ב.מ.וו,
כרגיל המחיר יקבע את סיכויי ההצלחה. גם אודי Q5 מתעדכן כעת, ומרצדס GLC נותר מוצלח ומאוד יקר/ב.מ.וו
ה-X3 החדש הוא שדרוג כמעט בכל מובן. הוא מעוצב לעילא, תא הנוסעים שלו מרהיב, התנהגות הכביש טובה, יחידות ההנעה מוצלחות עם צל"ש רמטכ"ל ליחידת ההנעה של ה-M50, והמרווח טוב מאוד

השורה התחתונה: שתי מכוניות הושקו ביחד: ב.מ.וו סדרה 1 (עליה נדווח בנפרד) וה-X3. אם לגבי הראשונה עולה תהיה האם מדובר במתיחת פנים או דור חדש, לגבי רכב הפנאי התשובה ברורה. ה-X3 החדש הוא שדרוג כמעט בכל מובן. הוא מעוצב לעילא (למרות שמדובר בעניין של טעם), תא הנוסעים שלו מרהיב, התנהגות הכביש טובה, יחידות ההנעה מוצלחות עם צל"ש רמטכ"ל ליחידת ההנעה של ה-M50, והמרווח טוב מאוד.

לחובת הדגם החדש עומדת מערכת מולטימדיה קצת מסורבלת ותא מטען שלא מציע מרווח גדול כמו שמנתונים מספרים.

כרגיל בארץ סיכויי הצלחתו של ה-X3 נוגעים יותר לתמחור שלו ופחות לאיכויות שלו כרכב, כי במרבית הסעיפים הרגילים בהם הוא נמדד מדובר ברכב פנאי משפחתי לעילא.

ב.מ.וו X3 30e החדש: על הצד הטכני

מנוע: הנעה היברידית קלה, טורבו בנזין 1,998 סמ"ק + מנוע חשמלי. 211 כ"ס, 33 קג"מ
תיבת הילוכים: אוט', 8 הילוכים. הנעה כפולה

מידות:
אורך (מטר):
4.755
רוחב (מטר): 1.92
גובה (מטר): 1.66
בסיס גלגלים (מטר): 2.865
תא מטען (ליטר): 460
משקל (ק"ג): 1,855

ביצועים:
0-100 קמ"ש (שניות):
7.8
מהירות מרבית (קמ"ש): 215
צריכת דלק (יצרן, קמ"ל): 13.6
צריכת דלק (מבחן, קמ"ל): 11

הכותב היה אורח ב.מ.וו במינכן

  • עוד באותו נושא:
  • ב.מ.וו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully