וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהגנו בלינק אנד קו 02 החשמלי: פוטנציאל ללהיט חדש

יואל שורץ

עודכן לאחרונה: 13.10.2024 / 10:05

אחרי התבססות במחוזות הפלאג אין, לינק אנד קו נכנסת לראשונה גם לעולם החשמלי, עם קרוסאובר תאום לזיקר X, וולוו EX30 וסמארט #1 במחיר זול משמעותית. וזה לא החידוש היחידי שלה

לינק אנד קו 02. יואל שורץ, מערכת וואלה
אחרי שהתחילה כמותג יוקרה צעיר, לינק אנד קו פונה לשוק העממי יותר/מערכת וואלה, יואל שורץ

מותג לינק אנד קו הסיני נכנס לאירופה בקול תרועה רמה, אבל בשנה וחצי שהוא מוצע בישראל הוא לא הצליח להתבלט. על אף הקשר לוולוו, שכמו לינק נמצאת בבעלות הענקית הסינית ג'ילי, ועל אף שמותג זיקר שנברא מתוכו זוכה בארץ לבאז בלתי רגיל, הציבור הישראלי פספס את לינק אנד קו, וקפץ לדבר החשמלי הבא. רק 823 יחידות רשומות כעת במשרד הרישוי, לעומת 960 של דגמי Wey המקבילים מבית גרייט וול.

הסיבות לכך מגוונות שהעיקרית שבהן נוגעת לנושא התמחור. כשלינק אנד קו הושק בישראל, הוא הגיע בדגם אחד שנקרא 01 ובגרסה אחת, היברידית פלאג אין. היה זה בינואר 2023 ורגע אחרי עליית מס (מ-55% ל-83%) שייקרה את כל דגמי הפלאג אין בישראל במעל עשרת אלפים שקלים. בין לילה אופציית הפלאג אין הפכה יקרה מדי בישראל, והמכוניות החשמלית למיניהן קיבלו בעיטת דרבון בישבן שהריצה אותן עד למצב כיום בו אחת מכל ארבע מכוניות חדשות שנמכרות בישראל היא חשמלית.

סביר להניח שהשוק הישראלי לא היה הסיבה לחישוב המסלול מחדש של חטיבת הפרימיום טק של ג'ילי. אחרי ההבטחה הראשונית שתתמקד רק בדגמי פלאג אין, בדרך אלינו דגם חשמלי ראשון שיושק כאן כבר בחודש הבא, ודגם נוסף, לצד פלאג אין שלישי, בדרך. וחשוב לא פחות, יש גם הבטחה למיצוב יותר עממי ולתמחור תואם לסביבה החדשה. פתאום למותג שעד עתה היה כמעט אנונימי יש אופק מקומי מסקרן.

לינק אנד קו 02. לינק אנד קו,
02. תגיע עם הנעה אחורית, 272 כ"ס, 0-100 ב-5.5 שניות/לינק אנד קו

02: הגרסה המוזלת לוולוו, סמארט וזיקר

דגם ראשון שנקרא בסין Z02 ובאירופה 02 מבצע את הופעת הבכורה שלו בתערוכת פריז שנערכת ממש עכשיו וצפוי להגיע לישראל בחודש הבא. למי שהדגם נראה כמו גרסת קופה לזיקר X, כדאי שידע שהוא לא לבד. גם לינק אנד קו וגם זיקר שייכים לג'ילי והקשר ביניהם לא מסתיים בעיצוב. למעשה הכל זהה פרט לכיול מערכות הניהוג (היגוי מתלים), כיול מערך ההנעה (מנועים ומחשב ניהול מנוע) ולעיצוב החוץ והפנים, אם כי במקרה הזה יש הרבה יותר מרק דמיון.

sheen-shitof

עוד בוואלה

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סו

בשיתוף סאנופי
גם לינק אנד קו וגם זיקר שייכים לג'ילי והקשר ביניהם לא מסתיים למעשה הכל זהה פרט לכיול מערכות הניהוג (היגוי מתלים), מערך ההנעה (מנועים ומחשב ניהול מנוע) ולעיצוב החוץ והפנים, אם כי במקרה הזה יש הרבה יותר מרק דמיון

הפלטפורמה היא SEA2 של קבוצת ג'ילי, (ר"ת: Sustainable Experience Architecture) בגרסתה המעודכנת ולכן הסיומת 2. זו פלטפורמה המותאמת לכלי רכב קטנים והיא משרתת היצע רחב של דגמים בקבוצת ג'ילי ובהם: סמארט #1, וולוו EX30, זיקר X ועוד. כך שבקרוב נוכל לבחור בין ארבעה דגמים תאומים, שכל אחד מהם ממתין באולם תצוגה של יבואן אחר: וולוו ולינק אנד קו במאיר, זיקר בקבוצת יוניון, סמארט בכלמוביל.

לינק אנד קו 02. לינק אנד קו 02, מערכת וואלה
סביבת הנהג מזכירה את זו של הזיקר וסמארט/מערכת וואלה, לינק אנד קו 02

גם סביבת הנהג דומה למדי לזו שמצטיירת בזיקר X וגם בשאר הקבוצה וזה באמת שנאמר לטובה. כי המראה נאה ונעים, החומרים איכותיים ומחניפים וההרכבה טובה. מנגד הקרבה הזו גם תיצור את אותן בעיות, כי היעדרם המוחלט של מתגים מקשה על תפעול המערכות השונות תוך כדי נהיגה. לפחות יש לוח מחוונים קטן נוסף לצד מסך המולטימדיה, וג'ילי לא חזרה על הטעות של וולוו (וטסלה).

הממדים דומים לאלה של שאר האחים עם אורך של 4.46 מטר, רוחב של 1,845 מטר, גובה של 1.57 מטר ובסיס גלגלים של 275.5 ס"מ. ביחס לזיקר X ה-Z02 ארוך בסנטימטר אחד כשההבדלים בשאר הממדים הם פחות מכך.

אלה ממדים יחסית נדיבים שמאפשרים המון מקום. המושבים עצמם נוחים, מלפנים התנוחה מעט גבוהה ואילו מאחור המושב מעט קצר, כך שהברכיים נשארות באוויר באופן שעלול להיות מעייף לאורך זמן

אלה ממדים יחסית נדיבים שמאפשרים המון מקום גם מלפנים וגם מאחור. המושבים עצמם נוחים, כאשר מלפנים התנוחה מעט גבוהה כנדרש והראות החוצה טובה, ואילו מאחור המושב מעט קצר, כך שהברכיים נשארות מעט באוויר באופן שעלול להיות מעייף לאורך זמן. מנגד גם מאחור נמצא חומרים נעימים וגם אבזור נאה כמו שני שקעי טעינה או פתחי מיזוג שממוקמים בחוכמה על קורות הדלת במקום לגזול מקום למרגלות רגלי הנוסעים.

גם היצע יחידות הכוח, ניחשתם נכון, דומה לקיים בשאר הקבוצה. אלינו הוא תגיע רק גרסה בעלת מנוע חשמלי יחיד, הנעה אחורית, 272 כ"ס ו-35 קג"מ. במעט שיצא לנו לבדוק, נתונים אלה מספקים ביצועים מאוד זריזים. נתוני היצרן הם 5.5 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש ו-180 קמ"ש מירביים.

סוללת 66 קוט"ש רושמת נתון רשמי של 445 ק"מ כשבסין מוצעת גרסה נוספת שמציעה יעילות אנרגטית גבוהה יותר מאותה סוללה עם טווח עדיף בכ-30 ק"מ. קצב הטעינה המהירה נאה ועומד על עד 150 קילוואט ו-22 קילוואט בטעינה איטית.

לינק אנד קו 02. לינק אנד קו,
נראית כמו גרסת קופה לזיקר/לינק אנד קו

תוואי המסלול הקצר לא אפשר לאתגר את המכונית יותר מידי, ומהמעט שאפשר לומר נסכם שלמתלים רכות בסיסית שברוב תנאי הדרך יספקו נוחות טובה, אבל יהיו מקומות בהם הרכות הזו תהיה רכה מידי ותוביל לנדנוד מיותר.

וחשוב לא פחות: באירופה מחירה של Z02 בסיסית עומד על 36 אלף יורו, בדיוק כמו שעולה שם BYD אטו 3 בסיסית. אטו 3, לכל מי שהיה בלי סוללה בשלוש השנים האחרונות, היא המכונית החשמלית הנמכרת בארץ, והנמכרת ביותר בכלל, עם מחיר בסיסי מקומי של 168.5 אלף שקל. לפחות באירופה ממצבת ג'ילי את המכונית החדשה מול הקרוסאובר של BYD. אם התמחור הזה יישמר יש פה פוטנציאל לרב מכר חדש, בכפוף לעדכון המסים בתחילת 2025.

לינק אנד קו 08. יואל שורץ, מערכת וואלה
08. פלאג אין, טווח חשמלי של יותר מ-220 ק"מ ובלי חרדת טווח/מערכת וואלה, יואל שורץ

הפלאג אין שבדרך: 08 יהנה מהתייקרות החשמליות

בסוף הרבעון השני של 2025 יגיע לינק אנד קו 08 - רכב פנאי גדול שהוצג לעולם במרץ שנה שעברה. הוא מתבסס על פלטפורמת CMA שבין היתר משרתת את וולוו XC40, אבל מציע ממדים גדולים בהרבה ודומים לאלה של קיה סורנטו. האורך עומד על 4.80 מטר, הרוחב על 1.915 מטר, הגובה על 16.85 מטר ובסיס גלגלים על 285 ס"מ.

בפנים הגימור נאה, מסכים גדולים כמו מולטימדיה בגודל 15.4 אינץ', לוח מחוונים בגודל 12.3 אינץ' וגם תצוגה עלית עם מציאות רבודה, אבל רק חמישה מושבים ללא אופציה לשבעה. זה מסביר למה בפנים יש כל כך הרבה מקום לנוסעים ולמטען.

בפנים הגימור נאה, מסכים גדולים כמו מולטימדיה בגודל 15.4 אינץ', לוח מחוונים בגודל 12.3 אינץ' וגם תצוגה עלית עם מציאות רבודה, אבל רק חמישה מושבים ללא אופציה לשבעה. זה מסביר למה בפנים יש כל כך הרבה מקום לנוסעים ולמטען

הוא מיוצר רק בגרסאות פלאג אין שונות עם מנוע 1.5 ליטר שמפיק 161 כ"ס, בתוספת מנוע חשמלי אחד או שניים כאשר גרסת הקצה מרימה את ההספק המשולב ל-585 כ"ס. ביצועים לא חסרים לקרוסאובר הגדול, והמנועים החשמליים מצליחים להתגבר בקלות על ההילוכים הארוכים שנראה שמעט מרסנים את פעולת מנוע הבנזין.

יש גם בחירה בין שתי סוללות גדולות מאוד בקיבולת של 21 קוט"ש לטווח של 120 ק"מ ו-39.8 קוט"ש לטווח של 220-245 ק"מ, ואלה נתונים לפי תקן wltp האירופי העדכני, לא הסיני המאוד מפרגן. אלו סוללות גדולות משמעותית ממה שמוצע בדגמי פלאג אין של המתחרים ומכאן הטווח הגדול.

לינק אנד קו Z10. יואל שורץ, מערכת וואלה
Z10. לגרסה החזקה יש 778 כ"ס ו-0-100 קמ"ש ב-3.5 שניות/מערכת וואלה, יואל שורץ

ויש גם מתחרה לטסלה מודל S: תכירו את Z10

דגם Z10 עדיין ללא תקינה אירופאית, אבל לינק אנד קו כנראה שתשלים במהלך שנה הבאה את המהלך. דגם זה הוא למעשה אח תאום לזיקר 001 והוא הדגם החשמלי הראשון של לינק אנד קו: סדאן עם ממדים של טסלה מודל S, בעיצוב מתקדם יותר.

הוא הוצג לפני חודשים ספורים, ומציע ממדים מעט גדולים מאלה של זיקר 001 ועצומים לכשעצמם עם אורך של 5.03 מטר, רוחב של 1.97 מטר גובה של 1.47 מטר ובסיס גלגלים של 300.5 ס"מ. חלל הפנים נראה ומרגיש נהדר ומציע המון מקום. תא המטען מעט מצומצם בשל מגבלות העיצוב ודלת שבפתיחתה אינה כוללת את השמשה האחורית.

Z10 מבוסס על זיקר 001 ומציע ממדים מעט גדולים יותר ועצומים לכשעצמם. חלל הפנים נראה ומרגיש נהדר ומציע המון מקום. תא המטען מעט מצומצם בשל מגבלות העיצוב ודלת שבפתיחתה אינה כוללת את השמשה האחורית

לגרסת הבסיס מנוע חשמלי יחיד, הנעה אחורית ו-272 כ"ס, מעליו גרסת הנעה כפולה שמוסיפה מנוע קדמי להספק משולב של 416 כ"ס ובפסגה גרסה כוחנית במיוחד עם 778 כ"ס, מומנט של 82.5 קג"מ ותאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש ב-3.5 שניות.

בניגוד לזיקר 001 שעושה שימוש בשתי סוללות: LFP בקיבולת של 95 קוט"ש ו-NMC בקיבולת של 100 קוט"ש, לינק אנד קו Z10 תעשה שימוש רק בסוללת ה-LFP החדשה של קבוצת ג'ילי ובקיבולת של 71 קוט"ש ו-95 קוט"ש. נתון הטווח נמדד בתקן הסיני הפחות מחמיר מזה שנהוג אצלנו ורושם 602 ו-766 ק"מ.

מרחיבה כיוון

חשמל הוא העתיד, אבל לא כל מקום מאמץ את החשמל באותו הקצב, ולכן לינק אנד קו רק עכשיו נכנס לעולם החשמל. זו לא בגלל שזה לא היה אפשרי, הרי הכל נמצא על מדף הדגמים העצום של קבוצת ג'ילי, זו לא בוצע כי זו האסטרטגיה.

לא תמיד הכיוון חד וברור תחילה, ולא פעם כדי להימנע מפלונטר מיצובי וקניבליזציה של דגמים, הכיוון מתעדכן תוך כדי תנועה. דוגמה לכך אפשר לראות ממש כאן כשדגמי קונספט של לינק אנד קו הפכו לדגמים סדרתיים של מותג זיקר.

לג'ילי יש עוד הרבה עבודה לעשות בהגדרת האופי והבידול של כל מותג, כשבמקרה של לינק אנד קו הכיוון העדכני נראה מבטיח. כי כשמותג לינק אנד קו נולד ב-2016 דיברו על הקרבה והקשר לוולוו בפיתוח המוצר, באיכות הפנים ובשימוש מערכות הבטיחות המתקדמות. זה יצר תדמית טובה ואיכותית שלוותה במיצוב ותמחור יחסית גבוהים. אבל מאז נולד זיקר שתפס את משבצת הקדמה הטכנולוגית, כשלינק אנד קו קיבל כיוון מעט שונה ויותר עממי-משפחתי, ולכן כדי להתאים לקהל רחב יותר הוא גם מוצע במגוון מערכות הנעה, בנזין, פלאג אין וחשמל.

למיצוב החדש יש ביטוי ישיר במחיר, כך למשל בסין לינק אנד קו Z10 זול במקצת מזיקר 001, ועל אף שעדיין אין מחיר, זו השאיפה גם במקרה של 02 בהשוואה לזיקר X. אם לא די בכך, היבואנית מבטיחה להיות מאוד תחרותית מבחינת מחיר בישראל וזה אומר לפתוח פער משמעותי מזיקר X שכיום מתחיל ב-185 אלף שקלים. התמחור האירופי רומז שאכן כך יקרה.

ומילה אחרונה לגבי הפלאג אין. מדינת ישראל מתכננת העלאה דרמטית של מס הקנייה על רכב חשמלי בינואר 2025, מה שעשוי להפוך את המשוואה, כך שדגמי הפלאג אין יהיו זולים מהחשמליות. זה יכול לסייע ל-01 שעדיין נמכר בישראל ול-08 שיגיע לקראת אמצע שנה הבאה עבור מי שמחפש רכב מחושמל, אבל לא מעוניין ברכב חשמלי לגמרי.

על הצד הטכני: לינק אנד קו 02

מנוע: חשמלי, 272 כ"ס
תיבת הילוכים: אוט' תמסורת ישירה, הנעה אחורית

ממדים:
אורך (מטר):
4.46
רוחב (מטר): 1.84
גובה (מטר): 1.57
בסיס גלגלים (מטר): 2.75
תא מטען (ליטר): 440

חשמל:
סוללה (קוט"ש)
: 66 קוט"ש
טעינה מהירה (קילוואט): 150
טעינה איטית (קילוואט): 22

ביצועים (יצרן):
0-100 קמ"ש (שניות):
5.5
מהירות מרבית (קמ"ש): 180
טווח (ק"מ): 445

בטיחות:
מבחן הריסוק האירופי
: טרם נבחנה
בטיחות אקטיבית: בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב, התרעה על רכב בשטח מת, מצלמת רוורס

הכותב היה אורח לינק אנד קו בסין

  • עוד באותו נושא:
  • רכב חשמלי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully