וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן דרך: ניסאן אקסטרייל 1.3 ליטר

5.6.2019 / 7:00

ניסאן אקסטרייל הוא מוותיקי סצנת הג'יפונים הגדולים בעלי שבעת המושבים. הוא חוזר לסיבוב נוסף כאשר הפעם החדשות מתחת למכסה המנוע - עם יחידת הנעה בנפח 1.3 ליטרים ו-160 כ"ס

מבחן דרך: ניסאן אקסטרייל 1.3 ליטר. קינן כהן, ניר בן טובים
עדיין נאה, הכתום הבוהק של רכב המבחן מקפיץ את ההופעה החיצונית/ניר בן טובים, קינן כהן

תעשיית הרכב המודרנית, זו של שילובי קונצרנים וחלוקת מכלולים, מעמידה בסימן שאלה גדול מאוד את המוסכמות והתפיסות שיש בקרב הציבור הרחב אודות הקשר בין מכונית לבין מוצאה. מכוניות של אודי המורכבות על פס ייצור של סיאט בספרד, שלישיית מכוניות של פיג'ו-סיטרואן-טויוטה העושות שימוש במכלולים זהים לחלוטין, ייצור הרודסטר פיאט 124 על ידי מאזדה על בסיס ה-MX5 ועוד ועוד.

ניסאן אקסטרייל הזה הוא עוד דוגמה כזו. מתחת למכסה המנוע ומאחורי הסמל של ניסאן נמצא מנוע 1.3 ליטר בנזין שמגיע מהשותפה רנו. המנוע הזה אגב, נמצא גם בחטיבת היוקרה של ניסאן - אינפיניטי וגם במרצדס A קלאס החדשה. אבל מנוע ושאלת מוצא בצד, מה שבאנו לבדוק כאן זה איך מתמודד הג'יפון הלא קטן הזה עם 1.3 ליטר טורבו.

מבחן דרך: ניסאן אקסטרייל 1.3 ליטר. קינן כהן, ניר בן טובים
מתיחת הפנים הותירה אותו רענן בהופעה החיצונית/ניר בן טובים, קינן כהן

יפה לו ג'ינג'י

אני אוסף את האקסטרייל ושמח לגלות סוף סוף מכונית מבחן בצבע שהוא לא הריטואל המשעמם של לבן-שחור-אפור (טוב נו, כסוף, כדי שתרגישו טוב עם עצמכם). הכתום הצעקני של האקסטרייל גם מיוחד וגם גורם לרכב הזה, שנמצא איתנו מאז 2012 להיראות עדכני ואפילו נאה. רמת האבזור הנבחנת TEKNA הבכירה מבין שתי רמות הגימור מוסיפה פסי גגון, תאורת לד וחישוקי 19 אינץ' להופעה החיצונית.

לתא הנוסעים כבר קצת יותר קשה להתחרות במראה של המתחרים שלו. ריפוד העור הבהיר ושני הגוונים בתא הנוסעים נאים מאוד, אבל איכות הפלסטיקה כבר לא ברמה שמציגה האופוזיציה שלו. הנדסת האנוש הבסיסית טובה, אבל ההגה עמוס הכפתורים וסוללת המתגים בצד שמאל של הדשבורד מעידים על גילו. המתחרים כבר מקפלים המון מהפונקציות האלו למסכי המגע שלהם.

עוד באותו נושא

מבחן השוואתי 5+2 מושבים: סקודה קודיאק 1.4 מול מיצובישי אאוטלנדר 2.0 ליטר

לכתבה המלאה
מבחן דרך: ניסאן אקסטרייל 1.3 ליטר. קינן כהן, ניר בן טובים
חזית כרום ותאורת לד עושים את העבודה/ניר בן טובים, קינן כהן

גם פה יש מסך מגע למולטימדיה, הוא גדול ומרשים למראה אבל לא מדובר במערכת הפעלה שמאפשרת למצות את הגודל הזה, התפריטים בו בסיסיים ויש לו גם בעיה של השתקפות באור שמש ישיר אז הוא כמעט לא קריא. מעבר לדברים האלו, רמת הגימור הזו מציגה רשימה מאוד מאוד ארוכה של אביזרים. חיישני חניה קדמיים ואחוריים, מצלמת 360 מעלות, תצוגת נתונים צבעונית על גבי מסך בלוח המחוונים, חימום לגלגל ההגה, מפתח חכם, פתחי מיזוג למושבים האחוריים, מושבים חשמליים מחוממים ואפילו חימום ליושבים מאחור, גג פנורמי, פתיחה חשמלית לתא המטען ואני עוצר כאן, אבל הבנתם את המסר.

מבחן דרך: ניסאן אקסטרייל 1.3 ליטר. קינן כהן, ניר בן טובים
האבזור עשיר מאוד, אבל יש פער באיכות החומרים ובהנדסת האנוש/ניר בן טובים, קינן כהן

מערכות הבטיחות המתקדמות כוללות התרעת אי שמירת מרחק, בלימה אוטומטית גם בזיהוי הולכי רגל, זיהוי תמרורי מהירות, התרעת סטייה מנתיב ללא תיקון אקטיבי, התרעת רכב ב"שטח מת", סיוע לחניה והתרעת תנועה חוצה בנסיעה לאחור.

המרווח במושבים הקדמיים ובשורת המושבים השנייה טוב מאוד, תנוחת הישיבה גבוהה וממנה נגזרת גם ראות טובה לסביבת הרכב. לשורה השלישית כבר לא נשאר הרבה מקום, אפילו אם מזיזים קדימה את שורת המושבים השנייה. זה קורה גם בשל מבנה המושבים הקטן וגם בשל בסיס הגלגלים של הרכב העומד על 271 ס"מ, זה לא הרבה במושגי הקטגוריה (279 בסקודה קודיאק, 284 בפיג'ו 5008). מי שזקוק לשינוע תכוף של נוסעים במושבים האלו כדאי שישקול מיניוואן אמיתי ולא פתרון דחק כמו זה, זה נכון לגבי שאר החברים בקבוצת ה-5+2 השונים.

בשימוש בכל שבעת המושבים תא המטען נותר עם 135 ליטרים, יצאתם לטיול בהרכב משפחתי מלא? זה אולי יספיק לצידנית קומפקטית. בקיפול השורה השנייה עולה הנפח ל-445 ליטרים.

הגודל לא קובע

מהפכת מנועי הטורבו הקטנים היא כבר עובדה מוגמרת, מבט על תמהיל המכוניות החדשות כיום מבהיר שעד הגעת ההנעה החלופית - הפתרון הזה של מגדשי טורבו המשודכים למנועי בנזין קטנים היא הפתרון המהיר והיחיד של יצרניות הרכב (למעט מאזדה אולי). המצב כאן לא שונה, את המנוע הזה, 1.3 ליטר טורבו עם 160 כ"ס פגשנו כבר בכמה מכוניות, האחרונה שבהן הייתה רנו גרנד קופה. זהו מנוע ארבעה צילנדרים פרי פיתוח של רנו ולו 160 כ"ס ב-5,500 סל"ד ו-27.5 קג"מ ב-1,800 סל"ד. כך שלמעשה ברגע שמביטים מעבר לנפח מדובר בנתונים מקובלים לגמרי לרכב במימדים שלו ולסוגו.

מבחן דרך: ניסאן אקסטרייל 1.3 ליטר. קינן כהן, ניר בן טובים
מנוע 1.3 ליטר טורבו שמגיע מרנו. הביצועים מצוינים וכך גם צריכת הדלק כל עוד נוהגים במתינות/ניר בן טובים, קינן כהן

התחושה בפועל גם מאמתת את זה. זה מנוע מצוין שמהרגע הראשון לא מציג כל נחיתות מול מנועים אטמוספריים בנפח גדול משלו. הוא גמיש מאוד, לא סובל מהשהיית טורבו שהיא מעבר למינימום המקובל ואין לו שום בעיה להזיז את 1,655 הק"ג האלו, גם כאשר מדובר בכביש הררי. למעשה יש לו מספיק מומנט גם כדי לייצר לוחמת הגה קטנה במקרה של יציאה חזקה מהמקום. תיבת הילוכים כפולת מצמד מוצלחת מאוד מהווה כינור שני למנוע המוצלח. העברות ההילוכים מהירות, היא מתפקדת היטב גם תחת עומס וגם בנסיעה עירונית איטית, היכן שתיבות מסוגה מתקשות להיות חלקות כמו תיבות פלנטריות.

מבחן דרך: ניסאן אקסטרייל 1.3 ליטר. קינן כהן, ניר בן טובים
מרווח טוב מאוד בשורת המושבים השנייה, יש גם יציאות מיזוג נפרדות/ניר בן טובים, קינן כהן

נוחות הנסיעה נחלקת לשני היבטים, זו של עבודת המתלים-בולמים וזו של בידוד הרעשים. חישוקי 19 אינץ' מאתגרים כל מכונית בנושא השיכוך וכאן המצב לא שונה. על שברים קטנים הוא מתקשה לרסן רעידות לתא הנוסעים אבל מהמורות או כבישים גליים דווקא עוברים תחת הגלגלים שלו בקלות. בידוד הרעשים תלוי מאוד, כך גיליתי, באם עושים שימוש במדף הנגלל של תא המטען. בקיפול שורת המושבים השלישית ופריסת המדף התהודה בתא הנוסעים צומצמה משמעותית, בעיקר במהירויות גבוהות. רעשי צמיגים נוכחים בכל מקרה בעקבות החישוקים הגדולים.

מבחן דרך: ניסאן אקסטרייל 1.3 ליטר. קינן כהן, ניר בן טובים
השורה השלישית היא כבר פתרון דחק, לא סידור קבוע/ניר בן טובים, קינן כהן

ההתנהגות בכל רכב מסוגו היא לא בדיוק דרישת סף של הלקוחות, גם לא שלנו. ההגה קל מאוד ויש לו שטח מת בתחילת ההפניה שלו, כך שאף אחד לא יחשוב פה אפילו על כל מיני תקיפת פניות בצורה מדויקת. הגובה שלו שעושה המון רושם בהופעה ומרווח הגחון שלו שמאפשר גיחת שבילים עומדים לרעתו בכביש מפותל. לזכותו ייאמר שהוא מתריע הרבה מראש בפני הנהג על חוסר שביעות הרצון מסוג כזה של נהיגה, באופן שמוריד את הקצב מהר מאוד.

את ימי המבחן, שכללו רוב מכריע של התנהלות רגועה עם כמה עשרות קילומטרים של נהיגה נמרצת, סגרנו עם 11.7 ק"מ לליטר בצריכה הממוצעת, מה שמשקף נאמנה את האופי של מנועי טורבו קטנים. בנסיעה רגועה לחלוטין בכבישים מהירים וכמה עומסי תנועה מתונים רשמנו גם 14 ק"מ לליטר.

מבחן דרך: ניסאן אקסטרייל 1.3 ליטר. קינן כהן, ניר בן טובים
מבחן דרך: ניסאן אקסטרייל 1.3 ליטר/ניר בן טובים, קינן כהן

הגיע זמנו?

אם נשים דברים על השולחן, קשה למצוא הצדקה הגיונית של ממש לקבוצת הג'יפונים בעלי שבעת המושבים, או ליתר דיוק 5+2. אם אתם צריכים שבעה מקומות, שום יציר כלאיים מסוג זה לא יעשה עבודה טובה כמו מיניוואן, אפילו כזה קומפקטי שאינו פתרון דחק של הוספת שני מושבים. אולם אלו כמעט ואינם בהיצע ואלו בגודל מלא יקרים משמעותית.

לגופו של ניסאן אקסטרייל, לעדכון הנוכחי שלו בדמות מנוע בנזין בנפח קטן ותיבת הילוכים כפולת מצמד יש יתרונות בתחום צריכת הדלק והביצועים, שטובים בכלל ולרכב בקבוצתו בפרט והוא גם עדיין מרשים מאוד חיצונית. זו רק המעטפת והחבילה הכוללת שכבר קצת מתקשה להתמודד עם מתחרים עדכניים יותר, בעיקר אלו מאירופה כמו קודיאק או 5008. יתרונו המרכזי בגרסה זו אם כן הוא המחיר.

מבחן דרך: ניסאן אקסטרייל 1.3 ליטר. קינן כהן, ניר בן טובים
מרווח גחון של 20.4 ס"מ מאפשר גיחות שבילים רגועות/ניר בן טובים, קינן כהן

אמנם 193 אלף שקלים (או 179 אלף שקלים לגרסת הכניסה של שבעת המושבים) אינם סכום מבוטל. אבל בשקלול האבזור שיש בו, מבינים שעל מנת להשוות תנאים תצטרכו להוסיף הרבה מאוד כסף אצל המתחרים שלו. במקרה של 5008 מדובר ב-13 אלף שקלים ובקודיאק 25 אלף שקלים אפילו קיה סורנטו שמתחיל ב-200 אלף שקלים וגם הוא כבר אינו צעיר יקר ממנו. כך שבשורה התחתונה הוא אולי כבר לא משכנע במיוחד כרכב מול התחרות, אבל עדיין עסקה מעניינת של אבזור לשקל.

מבחן דרך: ניסאן אקסטרייל 1.3 ליטר. קינן כהן, ניר בן טובים
מבחן דרך: ניסאן אקסטרייל 1.3 ליטר/ניר בן טובים, קינן כהן

על הצד הטכני: ניסאן אקסטרייל 1.3 ליטר TEKNA

מנוע, הנעה: בנזין, טורבו, קדמית
נפח: 1,332 סמ"ק
הספק/סל"ד (כ"ס): 160/5,500
מומנט/סל"ד (קג"מ): 27.5/1,800
תיבת הילוכים: כפולת מצמד, 7 הילוכים

מידות:
אורך (ס"מ): 469
רוחב (ס"מ): 183
גובה (ס"מ): 173
בסיס גלגלים (ס"מ): 271
תא מטען: 135 (445 בקיפול שורה שלישית)

ביצועים:
תאוצה 0-100: 11.5 שניות
מהירות מירבית: 198 קמ"ש

מתחרים:
מיצובישי אאוטלנדר, סקודה קודיאק, פיג'ו 5008, קיה סורנטו

מחיר:
193 אלף שקלים (מבחן), 179 אלף שקלים (בסיס)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully