וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהיגה ראשונה: סקודה סופרב המחודשת

אסף בר-שי, צילומים: אסף בר-שי ויצרן

18.7.2019 / 9:41

מכונית השרים עוברת סדרת עדכונים, האם נזכה לראות כאן את הגרסה ההיברידית הנטענת? איך פורום שרינו חושף את האופי האמיתי של סקודה סופרב? ולמה הכתב שלנו רצה לעזוב אותה וללכת ברגל?

סקודה סופרב המחודשת. יצרן, אתר יצרן
יחידות תאורה צרות ותוספת ניקל לגריל/אתר יצרן, יצרן

אז איך ייגמרו הפעם הבחירות? בתוך כל ענני האבק ממאבקי המפלגות והתיקים, אנחנו מפספסים לפעמים את הסיבות המרכזיות ליריבות הערכית העמוקה בין כל מפלגות הימין והשמאל, הדתיים, החילוניים, הערבים והיהודים, העולים והיורדים. אנחנו מפספסים את העובדה שכרגע, בביתם של עשרות ישראלים, כוססים ציפורניים לראות אם יצליחו לשים את ידם על רכב שרים או ח"כים, או שייאלצו להסתפק במכונית שיש להם בבית. ובזמן שראשי המפלגות וחבריהם מתקוטטים, בסקודה נערכים לחילופים ומרעננים את אחת המכוניות המזוהות ביותר עם שרי ישראל (וח"כים, קצינים, שוטרים ובכירים אחרים) - סופרב. מה כולל הרענון הזה, מה השתנה ואיך כל זה נראה במציאות? נראה שהכי נכון להתחיל עם נתון אחד מפתיע.

רכב שרים, אמרנו. ובכירי המדינה בוודאי נוסעים במכונית יוקרה ייחודית, נכון? אז קבלו את הנתון הבא: ב-2018, החלוקה של מכירות הסופרב בעולם היו 18% ללקוחות פרטיים ו-82% היו לקוחות ציי רכב. ממשלת ישראל עלולה להפוך בקרוב לאחת הגדולות בממשלה, מבחינת מספר השרים, אז אולי זה דווקא מסתדר.

סקודה סופרב המחודשת. יצרן, אתר יצרן
דווקא העיצוב החיצוני הוא לא החלק החשוב במתיחת הפנים/אתר יצרן, יצרן

שיחות ערות עם מערכת הניווט

הדבר שקופץ לראש לפני הכל במתיחת הפנים - דווקא אינו העיצוב החיצוני, שלא השתנה באופן מהותי. אלא מערך הבטיחות החכמה ובעיקר פיצ'ר שבינתיים אינו צפוי להגיע לישראל ואני מדבר על מערכת שכאילו הגיעה מסרט מדע בדיוני.

בקרת השיוט האדפטיבית, שומרת המרחק, של סקודה סופרב דווקא צפויה להגיע אלינו, אבל בארצות שונות (ובהן אוסטריה, שם נערכה השקת המכונית), המכונית יודעת לתקשר עם מערכת הניווט. נשמע סתם עניין טכני? קבלו: אתם מכניסים יעד למערכת, שתנווט אתכם כמו כל מערכת ניווט אחרת. אבל לא רק, ראשית, מהירות השיוט שלכם, תעקוב בדיוק אחרי המהירות המותרת, מידע שיתקבל הן מקריאה אוטומטית של תמרורי המהירות והן ממידע מתוך מערכת הניווט. אבל זה פיצ'ר שקיים גם במכוניות נוספות, כאן מגיע הטוויסט.

אני נוסע בכביש של 80 קמ"ש ומתקרב לסיבוב חד בכביש. לפני שאני מתלבט עד כמה לבלום, המכונית מכינה את עצמה לסיבוב, מאטה ואף מצהירה על המהירות המומלצת לעיקול. מתקרב מעגל תנועה? המכונית תאט למהירות שמתאימה לצלוח את מעגל התנועה. אגב, ברמזור אדום היא עוד לא יודעת לעצור.

עוד בוואלה!

האפליקציה שתהפוך את הסעות הילדים שלכם למטלות בבית

לכתבה המלאה
סקודה סופרב המחודשת. יצרן, אתר יצרן
בקרת השיוט מקבלת מידע ממערכת הניווט וגם מקריאת שלטי מהירות/אתר יצרן, יצרן

המכונית מסתדרת בעצמה

וזה נעשה קיצוני עוד יותר: באמצע הכביש הבינעירוני נמצאת הפנייה שלי בדרך אל היעד. מערכת בקרת שיוט אקטיבית רגילה פשוט תמשיך לנסוע ואני אצטרך לנתק אותה (באמצעות לחיצה על הבלם, למשל), אבל כאן המכונית פשוט מאטה מאליה לקראת הפנייה המבוקשת במערכת הניווט. כל הדברים האלה משתלבים כמובן בהתנהלות הטבעית של מערכת בקרת שיוט אדפטיבית.
המערכת הסמי-אוטונומית הזו פשוט עובדת נפלא בסופרב. אנחנו שמחים שהמערכת הכללית תגיע לכאן ומייחלים ליום שהמערכת תסונכרן עם תוכנת ניווט משובחת בישראל. נסו ותבינו. מי שאוהב לנהוג יכול לנתק את המערכת ולהפעיל אותה כשהוא רוצה להתעסק פחות בסנכרון הפעולות שלו בין דרישות מערכת הניווט ותנאי הכביש.

מכיוון שהמכונית הזו מדליקה בעצמה את האור כשחשוך, מפעילה מאליה את המגבים כשיורד גשם, מסובבת את ההגה כדי לשמור על הנתיב, מאצה ומאטה בדיוק לפי ה-GPS ומול כל מכונית אחרת או סכנה פוטנציאלית. הבנתי שלא צריך אותי שם ועמדתי ללכת משם, שתסתדר בעצמה! אבל אז קלטתי שאין לי איך לחזור למתחם של אירוע ההשקה, אז נשארתי.

מערכת בטיחות נוספת שהתעדכנה עם מתיחת הפנים - זיהוי מכוניות ב"שטח המת" שבצד הרכב השתפר מאוד וכעת, להצהרת מהנדסי סקודה, המכונית יודעת לזהות מכוניות לאורך 70 מטרים, לעומת 20 מטרים קודם.

גם מערכת התאורה הכללית התקדמה מאוד. סקודה סופרב קיבלה מערכת תאורת LED רחבה. זו כוללת פנסי חזית צרים יותר מבעבר, עם נורות איתות ארוכות ודקות ועם רשת של נורות LED ש"יודעת" להאיר את הדרך באופן סלקטיבי - לשפוך אור בכל מקום שאפשר ולצמצם את התאורה מול כל נהג שעלול להסתנוור. התאורה האקטיבית מאירה גם את צדי הדרך בעת פנייה.

סקודה סופרב המחודשת. יצרן, אתר יצרן
הדמיה של מערכת תאורת הלד האקטיבית/אתר יצרן, יצרן

עור מתוח היטב

פנסי החזית הצרים הם חלק מעדכון העיצוב החיצוני המינורי של סקודה סופרב. נוסף לכך עיבוי של הגריל הקדמי בעוד ניקל וכן רענון למבנהו של הפגוש הקדמי. גם בתוך תא הנוסעים העדכון מינורי וכולל שיפורים ושיפוצים במבנה והרכבת החומרים וכן בכניסתם של חומרי קישוט.

החומרים אכן עשו רושם איכותיים מאוד. לא יוקרתיים, רכים במיוחד או עתירי עור ועץ (מלבד, בעיקר, על המושבים), אבל כן נראים עמידים ומהוקצעים. פה ושם דווקא כן היו אפילו חומרים יוקרתיים - כמו כפתורי ה"גימור פסנתר" והפסים בסגנון עץ. ההרכבה לא תמיד עמדה בסטנדרטים של החומרים ובמהירויות מסוימות נשמעו לעתים מעט רעשי הרכבה ומרכב.

המושבים בכל הגרסאות שבהן נהגנו היו עטויים בעור מתוח היטב. הם היו מעט נוקשים ולא הייתה אפשרות לכוונן את התמיכה בקדמת הירכיים, אבל מלבד זאת הם היו נוחים בהחלט, בנויים בהתאם למגוון גדלי גוף, ניתנים להתאמה מדויקת לתנוחת נהיגה טובה ומהווים בני לוויה טבעיים לנסיעה ממושכת.

סקודה סופרב המחודשת. יצרן, אתר יצרן
סקודה סופרב המחודשת/אתר יצרן, יצרן

תאים, תאים בכל מקום

לוח המחוונים מציג מין סתירה פנימית. מצד אחד הוא טכנולוגי מאוד - כולו צג דיגיטלי ובלחיצת כפתור אפשר לשנות את התצוגה במגוון אפשרויות: אפשר שמערכת הניווט תהווה את עיקר התצוגה, או את חלקה, אפשר לשלב מספרים עם שעונים, או שהעיקר יהיה שעונים, או מצב 'ספורטיבי' יותר ובו מד הסל"ד הוא המרכזי והמהירות מוצגת באמצע במספרים. אז איפה הסתירה הפנימית? שהכל מוצג באופן קר ויעיל, ובלי ריגושים ועיצובים צבעוניים, כאילו לומר - אני יכול להסעיר, אבל יותר חשוב לי שהכל יהיה ברור וענייני.
סביב הנהג גם צג מולטימדיה איכותי ברזולוציה גבוהה, שקל יחסית להתמצא בו, אם כי היינו מוסיפים עוד כמה פונקציות בכפתורים פיזיים, שלא יידרשו דילוג בין דפי המסך (אני מדבר אליך, כפתור כיבוי המזגן).

כפי שאפשר לצפות מסקודה, פתרונות פרקטיים מקוריים מוצעים כאן בנדיבות. התא שבין המושבים הקדמיים, למשל, גדול ומרווח מאוד. הוא מכיל שקע USB וגם קירור חזק נשלט. בתחתית התא מתחבא פתח קטן לתא נוסף ומקורי שבו אפשר להסתיר עטים ופריטים ארוכים אחרים. תא הכפפות גדול מאוד ואם תרצו לקרר גם בו בקבוקים או שוקולד עבור כבוד השר גם כאן תמצאו פתח קירור מתכוונן.

כדי שלא לצרוך נדל"ן יקר במחזיק הכוסות, פותח פח אשפה קטן - מין מסגרת שניתן למקם איפה שרוצים, ועליה פשוט מלבישים שקית ניילון. פתרון פשוט ויעיל נמצא גם בחזית טעינת הסמארטפון האלחוטית. במקרים רבים אחרים קשה לדעת אם הטלפון אכן נטען כעת או לא. בסופרב ישנו חיווי במסך המגע ("QI") ופשוט יודעים.

סקודה סופרב המחודשת. יצרן, אתר יצרן
מרווח מצוין והמון תאים חכמים ושימושיים/אתר יצרן, יצרן

מרחב הפעולה של כבוד השר

המושב האחורי בסופרב הוא אחד המקומות שבהם נרקמו הכי הרבה קומבינות במדינת ישראל. חשוב, אם כן, במיוחד, עבור הדמוקרטיה, להבין איך הוא. ובכן, הוא מרווח ביותר. השר ייהנה ממרחב פנימי גדול מאוד, גם אם הוא גבוה. בנוסף יעמדו לרשותו וילון נשלף, שישמור על פרטיותו במעבר על פני מפגינים, ופתחי מיזוג שעליהם שולט פאנל עם צג טמפרטורות דיגיטלי.

גם כאן, כצפוי, ישנם פתרונות אחסון יצירתיים. לצד משענת מרכזית עם צמד מחזיקי כוסות, שיידעו לטפל גם בלא מעט בקבוקים, יכול כבוד השר ליהנות ממחזיק ייעודי בגב המושב הקדמי לטאבלט או לסמארטפון וכן מנרתיק שנועד לשאת שמיכת נסיעה מתקפלת. הערה על המושב האחורי - הכניסה והיציאה אליו, במפתיע, לא מאוד נוחות. הפתח מעט צר וארוך וגם צריך להרים את הרגל לגובה כדי להיכנס או לצאת.

ומה בבגאז'? נו, מה חשבתם - נוקאאוט כמעט לכל בגאז' שקיים בעולם. סקודה, בכל זאת. נפח ההעמסה של תא המטען כאן עצום, אבל הגודל בליטרים מספר רק חלק מהסיפור. תא המטען נהנה מהדלת הענקית הנפתחת וגם מרכיבים חדשים של סידור רצפת התא.
להפתעתי, בגרסת לורנס אנד וקלמנט הבכירה שבהשקה לא נמצא גלגל רזרבי (שהיה נעלם לו בחלל העצום) אלא ערכת ניפוח. תא המטען של הגרסה ההיברידית הצפויה בהמשך, קטן יותר מאשר בגרסאות הנוכחיות, בשל תוספת הסוללה, אבל הוא עדיין מגודל במיוחד.

סקודה סופרב המחודשת. יצרן, אתר יצרן
גם פה, תאים ומרווח מצוינים, הכניסה והיציאה פחות טובות מהמצופה/אתר יצרן, יצרן

כבישי מרצפות עתיקים וסתם בורות

לסקודה סופרב אין יותר מדי גינונים של מכונית יוקרה, אבל ממדים יש בהחלט (של מכונית יוקרה גדולה, נו) ולמרגלותיהם מותקנים מתלים של מכונית יוקרה. יציאה מהמקום בסופרב מייצרת תחושה של כלי רכב גדול - החלק החזיתי מתרומם קצת בהאצה ושוקע בהאטה, והמרכב מעט רוכן לצדדים בעיקולים. עם זאת לא מדובר בתחושת יאכטה לא מרוסנת, אלא במין תנועות אלגנטיות קלות ונעימות, שמשאירות אותנו בעניינים לגבי מה שקורה בחוץ, אבל בלי להעיק.

אחד המקומות שבהם הסופרב הוכיחה את היכולת הזו היה בכבישי המרצפות העתיקים בכפרים האוסטריים. שם, למרות תוואי כביש בלתי אפשרי, המכונית נותרה מרוסנת ונעימה מאוד לנסיעה.

המתלים הכי שווים היו בגרסת ה"לורנס אנד קלמנט", שם הותקנה מערכת ה-Adaptive Chassis Control. המערכת מייצרת בזמן אמת ריסון מדויק שמאזן את תנאי הכביש כך שאל הנהג והנוסעים מגיעות הרבה פחות טלטלות. זה לא אומר שגרסאות הבסיס יהיו לא נוחות. גם בהן הסופרב היתה נוחה מאוד וההבדלים העיקריים שהרגשנו היו במפגשים עם בורות או פגיעות אחרות שהן חדות ופתאומיות; במקרים האלה, הנוחות בסופרב הבסיסית היתה טובה וב-L&K - מצוינת.

סקודה סופרב המחודשת. אסף בר שי, ניר בן טובים
תא מטען ענקי, מרווח ושימושי, עם המון פתרונות אחסון ותליה חכמים/ניר בן טובים, אסף בר שי

כוחות השלטון

בעתיד הלא רחוק אנחנו עשויים לפגוש סקודה סופרב עם מערכת הנעה היברידית-נטענת (218 כ"ס, כ-40 קג"מ). ג'קי אביב, מנהל חטיבת סקודה בישראל, מספר לנו שבשלב זה אין צפי מדויק להגעתו. נחכה בסבלנות.

בינתיים תשווק סופרב עם ארבע מערכות הנעה אפשריות: האחת היא גרסת בסיס עם מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.5 ליטר עם 150 כ"ס. השנייה - מנוע טורבו בנזין בנפח 2 ליטר שמייצר 190 כ"ס ומחליף הן את גרסת ה-180 כ"ס והן את ה-220. מערכת שלישית - טורבו דיזל בנפח 2 ליטר גם כן, עם 190 כ"ס גם כן... והמערכת הרביעית והעליונה - 2 ליטר, הנעה לכל הגלגלים והספק-ליגה של 272 כ"ס.

מנוע הבנזין-190 כ"ס מאוד מאוזן ואלגנטי עבור הסופרב. הוא חלק, נעים ולא מרגיש "כוחני", אלא מספק את העוצמה שמניעה את המכונית הגדולה ללא מאמץ, כמעט בכל תנאי. השילוב שלו עם תיבת ההילוכים האוטומטית-רובוטית די טוב; התיבה נוטה לעתים, בעיקר ביציאה מהמקום, להרשות לעצמה רגע לחשוב אם באמת להעביר לכביש את מה שהנהג ביקש, ובכל זאת, בעיקר תוך כדי תנועה, התגובות שלה בסדר גמור, בעיקר אם מפעילים אותה במצב ספורט.

סקודה סופרב המחודשת. יצרן, אתר יצרן
סקודה סופרב בגרסה היברידית נטענת, כרגע אין צפי ליבוא שלה/אתר יצרן, יצרן

פריסת כוחות

מנוע ה-1.5 הוא הקליל והרענן בהיצע. האופי שלו מביא אותו להגיב מהר יותר מחבריו וגם להעביר לנהג הרבה יותר תחושה ומידע ממה שקורה. הכוח המוגבל-משהו שלו, עם זאת, גורם לו להתאמץ במקרים שונים, כמו בהאצות בעליות או בעקיפות חזקות. תיבת ההילוכים, אגב, העניקה תחושה איטית אפילו יותר מאשר בגרסאות האחרות, אבל הקלילות והתגובות המהירות של המנוע פיצו על זה במקרים שונים. צריכת הדלק של המנוע הזה בתנאי המבחן, שדווקא לא היו מאומצים במיוחד, היתה סביב 13 ק"מ לליטר.

המנוע החזק ביותר, עם ההנעה הכפולה, שהגיע בגרסת ה-L&K המאובזרת, מייצר מטבע הדברים כוח דחף מסוג אחר לגמרי. הוא לא רק מאוד חזק, אלא מאוד חלק ונינוח כך שהמכונית מקבלת יכולת מאוד מרשימה עם המנוע הזה. תענוג. עם זאת, תיבת ההילוכים ומערכת ה-4X4 מרחיקים עוד קצת את הנהג מתחושת הכביש וישנה תחושה מסוימת של פילטר שכאילו מוצב בין הנהג והמערכות ומנתק אותו.

למרות האופי החלק של המנוע, התגובות האיטיות-משהו של הגיר בשלבים המוקדמים מביאה להמתנה קצרצרה מהלחיצה חזקה על הדוושה, עד שמתקבל לפתע פרץ של כוח. ה-4X4 אגב מונע בהרבה מהשלבים האלה סחרור של הגלגלים. צריכת הדלק עם המנוע הזה היתה כ-10.5 ק"מ לליטר.

סקודה סופרב המחודשת. אסף בר שי, ניר בן טובים
סקודה סופרב המחודשת/ניר בן טובים, אסף בר שי

התנהלות פרלמנטרית

הניתוק המסוים מורגש גם בהתנהגות. האם יש סיבה לחפש אופי ספורטיבי וקליל במכונית משפחתית גדולה? אני מניח שלא כל כך, למרות שכמה מהמתחרות כן יודעות להעניק אופי כזה. סופרב לא ממש ספורטיבית; האופי ההוא שהזכרנו בסעיפי הנוחות, על התרוממות ושקיעה מרוסנות בהאצות והאטות, ועל רכינה מסוימת הצידה בסיבובים, מרחיקה מעט את האופי המחודד שמתבקש בהתנהגות ספורטיבית. ההיגוי גם הוא - טוב ואפילו מספק מעט היזון חוזר מתוואי הכביש, אולם יש בכל זאת תחושה מלאכותית ומנותקת מעט בהפעלה שלו.

התלונות המסוימות על ההתנהגות אינן פוגעות בעובדה שסופרב היא מכונית בטיחותית מאוד בתנועה. אחיזת הכביש שלה גבוהה ביותר, גם בתנאים מסובכים. גם קל להבין מהשלדה הזו מה היא עומדת לעשות ועד כמה אפשר ללחוץ אותה. צריך להתנהג בחוסר אחריות מוחלט כדי 'לאבד' את הזנב שלה או את החלק הקדמי. במקרה הזה, אגב, הנהג יימסר לידיהן של מערכות ההגנה החכמות שיעשו את מה שהן יודעות כדי למנוע את התאונה. והן יודעות.

סקודה סופרב המחודשת. אסף בר שי, ניר בן טובים
אתם מכירים את זה שאף פעם אין איפה לשים שמיכה בסופרב? אז עכשיו יש/ניר בן טובים, אסף בר שי

יוקרה או לא יוקרה?

למרות המנועים החזקים והמתלים שמייצרים נסיעה נוחה-נוחה, ולמרות המרחב הגדול בפנים, סקודה סופרב אינה מצהירה על עצמה כמכונית יוקרה. אפילו בתיאורים של סקודה עצמו על המכונית לא מתוארות איכויות המכונית במונחים של מותגי יוקרה. אז איך זה שמכונית משפחתית לא-יוקרתית הפכה להיות מכונית שרים אולטימטיבית?

אולי בדיוק כאן נמצאת תמצית האופי של סקודה סופרב: המכונית הזו מיועדת למי שרוצה ליהנות ממרחב ופינוקים, בלי שיצביעו עליו ויגידו: "הוא נוהג במכונית יוקרה" ויוסיפו "על חשבוננו!" או "וזה כשאני בקושי סוגר את החודש".

סקודה סופרב מספקת לא מעט תכונות של מכונית מעולם היוקרה, אבל תחת מותג עממי ובעיצוב והגדרות שאינן יוקרתיות. אחרי מתיחת הפנים, סקודה סופרב נותרה מרווחת ונוחה מאוד, נוספו לה חידודי עיצוב וחומרים וחשוב מכל, הותקנו בה רכיבים טכנולוגיים חשובים, בעיקר בתחומי הבטיחות, מהטובים שפגשנו. ואם אתם לא רוצים להיראות במותג שעלול לייצר מהומה חברתית, נראה שסופרב, בדיוק כמו החליפה השחורה ההיא, תפורה בדיוק בשבילכם. עכשיו לאף אחד לא יפריע אם תמתחו מאחורה את הווילון.

סקודה סופרב המחודשת. אסף בר שי, ניר בן טובים
מתיחת הפנים גם מחליפה את הסמל בכיתוב סקודה על תא המטען/ניר בן טובים, אסף בר שי

על הצד הטכני: סקודה סופרב 1.5 ליטר

מנוע, הנעה: בנזין, טורבו, קדמית
נפח: 1,498 סמ"ק
הספק/סל"ד (כ"ס): 5,000/150
מומנט/סל"ד (קג"מ): 1,500/25.5
תיבת הילוכים: רובוטית, כפולת מצמד, 7 הילוכים

מידות:
אורך (ס"מ): 487
רוחב (ס"מ): 186
גובה (ס"מ): 147
בסיס גלגלים (ס"מ): 284
תא מטען: 625

ביצועים:
תאוצה 0-100: 9.2 שניות
מהירות מירבית: 219 קמ"ש

מתחרות:
טויוטה קאמרי, אופל אינסיגניה, מאזדה 6, שברולט מאליבו

מועד הגעה משוער:
רבעון אחרון 2019

מחיר משוער:
טרם נמסר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    11
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully