וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן דרך: לקסוס IS300

17.2.2021 / 8:30

מתיחת הפנים של לקסוס IS300 והפסקת שיווק הגרסה ההיברידית הביאה את המכונית הזו לקבל שינוי כיוון והפעם לצד הספורטיבי. כמה קרובה היא למובילות הקבוצה?

מבחן דרך: לקסוס IS300. קינן כהן
הגריל העמוק מיישר קו עם הדרמטיות הנוכחית של לקסוס/קינן כהן

מזה שנים ארוכות שלקסוס ביססה את האחיזה שלה בשוק הפרימיום המקומי בין השאר באמצעות ריצוף כל היצע הדגמים שלה בגרסאות היברידיות. והאפשרות לנהוג במכונית יוקרה עם תדמית סביבתית ועל הדרך לחסוך כמה שקלים בתחנת הדלק בהחלט שירתה אותה. אבל שינויי אסטרטגיה שמתרחשים בצד אחד של העולם משפיעים גם על שווקים בצידו השני.

וכך עם ההחלטה של לקסוס לצמצם פעילות באירופה, מגיעה אלינו ה-IS, הקומפקטית בהיצע המותג מארצות הברית לאחר מתיחת הפנים שלה וכעת לא עוד עם מנוע בנזין היברידי, אלא מוגדש טורבו. את ההזדמנות הזו היא מנצלת גם לתת לה טיפול ספורטיבי.

מבחן דרך: לקסוס IS300. קינן כהן
פרופורציות מצוינות וחבילת ה-F ספורט משאירות את המראה שלה רענן/קינן כהן

בחוץ ובפנים

למרות שעברו יותר מ-7 שנים מאז הוצגה ה-IS הנוכחית, היא עדיין מכונית נאה מאוד, בעיקר בזכות קווים ספורטיביים ופרופורציות מצוינות. כאשר על הבסיס המצוין הזה מתלבשים בגדי הספורט של גרסת ה-F ספורט עם חצאיות, ספוילר זעיר והחישוקים האלו, גם בצבע הכסוף שלה היא מצליחה להיראות מיוחדת.

תא הנוסעים לעומת זאת מזדקן בפחות חן. איכות החומרים עדיין מצוינת וכך גם רמת ההרכבה, אבל משטחי הפלסטיק הגדולים, מסך המולטימדיה המזדקר מעלה ואפילו תצוגת בקרת האקלים כבר מסגירים את הגיל שלהם. יש כאלו שיאהבו את הסידור מרובה הכפתורים בהם כל אחד מבצע פעולה ספציפית, לאחרים זה יעניק תחושה מיושנת. כך או כך גם זה תורם לרושם של תא נוסעים שנמצא חצי צעד מאחורי המתחרות שלה.

עוד בוואלה!

מבחן דרכים: לקסוס LC500 קבריולה

לכתבה המלאה
מבחן דרך: לקסוס IS300. קינן כהן
מושבי ה-IS הם מהטובים יותר בהם נתקלנו וכן תנוחת הנהיגה/קינן כהן

מושבי הספורט של ה-IS החדשה היו תענוג מהרגע הראשון ועד סיום ימי המבחן, לקסוס העמידה פה מושב שמצליח להיות אוחז מאוד ונוח להפליא והוא משלים תנוחת נהיגה מצוינת שנועצת את הנהג "בתוך" המכונית. כן, המחיר הוא תחושה פחות מרווחת ואוורירית מאשר בסדרה 3 למשל, אבל עם הכיוון הספורטיבי של המכונית זה משהו שאפשר לקבל. צעד נוסף קדימה היא האפשרות לשלוט במסך המולטימדיה גם במגע ולא רק דרך משטח המגע המאוד לא מוצלח ואני עדין מאוד. לבקר הטמפרטורה בבקרת האקלים שמופעל על ידי החלקה של האצבע לא הצלחתי להתרגל.

מבחן דרך: לקסוס IS300. קינן כהן
סביבת הנהג כבר מתחילה להראות את הגיל שלה, תפעול במגע נוסף למסך/קינן כהן

כתמיד, יש פה המון אבזור, מחימום וקירור המושבים ועד הגג הפנורמי ודיפוני העור מוקפדי התפרים. את ההצגה בגרסה הזו גונבת גם מערכת שמע מעולה של מארק לווינסון עם 17 רמקולים. מערכות הבטיחות כוללות בלימה אוטומטית עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים, זיהוי דומה בצמתים בפנייה שמאלה כולל הפעלת סיוע חמיקה מתאונה, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית עם פונקציית עקיפה של כלי רכב, זיהוי תמרורים, התרעה על רכב ב"שטח מת" והתרעת תנועה חוצה בנסיעה לאחור. המראות, הן "אמריקניות" עם הגדלה בזו השמאלית, מה שדורש פרק הסתגלות.

מבחן דרך: לקסוס IS300. קינן כהן
צפופה ליושבים מאחור, ומכל מקום תתאים לשניים בלבד/קינן כהן

ללא שינוי בבסיס הגלגלים, ללקסוס IS נותרה הבעיה של מושב אחורי לא מרווח לכשעצמו ובעיקר ביחס למתחרות (להוציא אולי קאדילק ATS ואלפא ג'וליה שסובלות גם הן ממושב אחורי צפוף). הוסיפו לכך תעלת הינע רחבה ובליטה משמעותית במרכז המושב וקיבלתם ציון פושר למושב האחורי. תא המטען ממוצע גודל עם 450 ליטרים, פתח הטענה סביר בלבד וטבעות עיגון.

בעיר ובכפר

המעבר למנוע טורבו הוא השינוי העיקרי ביותר בפן הטכני. את המנוע ההיברידי ששילב יחידת בנזין 2.5 ליטר עם מנוע חשמלי, מחליף מנוע 2.0 ליטרים מוגדש עם 241 כ"ס ו-35.6 קג"מ. שינוי משמח נוסף הוא החלפת התיבה הרציפה בכזו פלנטרית בת 8 יחסי העברה. עם תחילת התנועה התחושה כאן היא של מכונית חזקה יותר מבעבר, למנוע יש תגובות טובות מאוד בהתנהלות יומיומית שוטפת ולא צריך את צליל המנוע המלאכותי מהרמקולים (שניתן להשתקה) כדי לדעת שהוא שם.

בלקסוס התגאו מאוד בכיול המחודש שעברה המכונית והעבודה שהושקעה במתלים, בהפחתות המשקל והבולמים האדפטיביים על מנת לשפר את היכולות הדינאמיות שלה. הנוקשות הזו בהחלט מורגשת גם היא. זה לא שהדגם הנוכחי משבר עצמות, אבל הוא בהחלט זה עם ההתגלגלות הנעימה והנינוחה שזכורה לי מהגרסה הקודמת.

מבחן דרך: לקסוס IS300. קינן כהן
את יחידת הבנזין-חשמל מחליף מנוע 2.0 ליטר טורבו 241 כ"ס/קינן כהן

ועם ההבטחה לדינאמיות ההיא גם הגענו לכבישי הנהיגה בהם היא אמורה הייתה לפרוע את הצ'ק. ככל שהקצב עלה, התברר שהמכונית הזו מציגה פער של ממש ביכולות וברמת הביצוע של המכלולים שלה. בעוד השלדה מצוינת, הדוקה וכזו שיודעת לטפל בכוחות צד והאטה בלי להתרגש, ובעוד הבולמים, במיוחד במצב ספורט וספורט פלוס מייצרים שליטה מצוינת בגוף. ההיגוי המהיר והמדויק גם הוא עם ציון טוב, הבלמים מקבלים רק ציון "בסדר", אבל מי שהיו חסרים יותר מכל בעסק שאמור לעבוד בהרמוניה היו המנוע ותיבת ההילוכים. דווקא שני המשתנים הכי משמעותיים פה לא הצליחו לשכנע. המנוע שהיה נעים מאוד בשימוש מנהלתי היה חסר מחץ, כוח מתפרץ וגמישות כאשר מעמיסים עליו דרישה לקצב מהיר. תיבת ההילוכים, גם במצב ספורט וגם בתפעול הידני לא הייתה מספיק חדה ומהירה בתגובות שלה. כך שבשלב מסוים אחרי שמנסים ומנסים פשוט מבינים שצריך לשנות את הסגנון ולעבוד בעיקר על מומנטום, להשתמש בבולמים, השלדה, האחיזה המעולה של צמיגי הברידג'סטון פוטנזה ותנוחת הנהיגה כדי לייצר קצב מהיר וחלק, ופחות לחפש את האקשן האגרסיבי, שהיכולת לממש אותו מוגבלת גם בגלל דיפרנציאל שאינו מוגבל החלקה.

עם הוויתור על מנוע היברידי, אפשר גם להיפרד מצריכת הדלק המצוינת שהייתה לה בעבר תמורת 11.5 ק"מ לליטר בשימוש מאוד מתון ועד 8.3 כאשר משקללים פנימה גם פרצי נהיגה חזקה.

מבחן דרך: לקסוס IS300. קינן כהן
גם על חישוקי 19 אינץ' הבולמים האדפטיביים הצליחו לספק נוחות סבירה/קינן כהן

סיכום

המצב הנוכחי בו מוצאת עצמה לקסוס כאשר היא נסוגה מהנישה ההיברידית, בד בבד עם ה"גילוי" של המתחרות האירופיות את גרסאות הפלאג אין אילץ אותה לשנות אסטרטגיה. על פניו הבחירה להתמקד בפן הספורטיבי שלה (שבינתיים קצת עומעם אצל רוב המתחרות) טבעית ומובנת. אבל על מנת למלא את הנישה הזו בצורה משכנעת לא מספיקים שלדה ומתלים טובים, צריך שם גם הצערה של תא הנוסעים, מנוע מלהיב יותר ותקשורת מוצלחת יותר עם הנהג.

במחיר של 280 אלף שקלים ו-295 אלף שקלים למכונית המבחן (מושבים משודרגים ומערכת השמע המעולה ההיא) נמצא ה-IS300 בנקודת תפר בה היא זולה מב.מ.וו 330e ואלפא ג'וליה ולוצ'ה (310 ו-320 אלף שקלים בהתאמה) שהן ה"תקן" להתנהגות בקבוצה הזו וחזקות ממנה לבין גרסאות הבסיס של וולוו S60, הג'וליה ואודי A4 שמתקשות להציע תמורה טובה כמו שלה למחיר.

מבחן דרך: לקסוס IS300. קינן כהן
נמצאת על התפר במחיר בין גרסאות הבסיס לגרסאות החזקות של המתחרות/קינן כהן

אבל בהיעדר הקונץ ההיברידי שייחד אותה - זו התחרות אליה היא נאלצת לגשת. אבל יש לי עוד הצעה למי שבכל זאת כבר שוקל ללכת על אלטרנטיבות מעניינות ולא שגרתיות כמו לקסוס ומעדיף להתרחק מהמותגים הגרמניים ומותגי היוקרה המסורתיים - אם ביצועים וטוויסט ספורטיבי זה מה שאתם מחפשים, תמורת אותו הסכום פחות או יותר יש לסקודה את הסופרב המרווחת בגרסת הקצה שלה, ולקיה את הסטינגר GT המעולה, ולפחות על הנייר (כי טרם נבחנה) את טסלה מודל 3 בגרסת הפרפורמנס הבכירה וטווח של יותר מ-550 ק"מ.

מבחן דרך: לקסוס IS300. קינן כהן
מחליפה את החיסכון במנוע בנזין טורבו/קינן כהן

על הצד הטכני: לקסוס IS300 F SPORT

מנוע, הנעה: בנזין, טורבו, 4 צילינדרים, אחורית
נפח: 1,998 סמ"ק
הספק/סל"ד (כ"ס): 5,800/241
מומנט/סל"ד (קג"מ): 1,650/35.7
תיבת הילוכים: אוטומטית, 8 הילוכים

מידות:
אורך (ס"מ): 471
רוחב (ס"מ): 184
גובה (ס"מ): 144
בסיס גלגלים (ס"מ): 280
תא מטען (ליטרים): 450

ביצועים:
תאוצה 0-100: 6.9 שניות
מהירות מירבית: 230 קמ"ש

מתחרות:
ב.מ.וו 330e, אלפא ג'וליה וולוצ'ה, וולוו S60, אודי A4

מחיר:
295 אלף שקלים (מבחן), 280 אלף שקלים (בסיס)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully