וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן דרך: אודי A4 גרסת 2.0 ליטר (45)

12.6.2020 / 13:49

במסגרת מתיחת הפנים ל-A4, הוסיפה אודי מערכת היברידית קלה לכל מנועי הבנזין. האם זה מספיק, או שהעדר מערך היברידי פלאג-אין מתקדם מוציא את המכונית מהתחרות?

מבחן דרך: אודי A4. דודי מוסקוביץ, קינן כהן
בזכות פרופורציות מצוינות אודי A4 הייתה מכונית מאוד נאה גם לפני העדכון. מתיחת הפנים לא שינתה הרבה, ושמה דגש על המראה האתלטי של המכונית/קינן כהן, דודי מוסקוביץ

ממש רגע לפני שנחת עלינו נגיף הקורונה, הגיעה לישראל אודי A4 לאחר מתיחת פנים. מתיחה שבעיקר העבירה עוד יד מלטשת על העיצוב המוכר, שסידרה מעט את מראה חלל הפנים והוסיפה מערכת היברידית קלה לצמצום פליטת מזהמים וצריכת דלק. מהחברה שהצליחה עם דגמי e טרון החשמליים, ולאחרונה גם השיקה דגמים היברידיים-נטענים, היה זה מוזר לגלות שההזדמנות לא נוצלה לשידוך מערך היברידי מתקדם יותר לטובת שמירה על קירור דובי הקוטב. הרי הטכנולוגיה כבר נמצאת אצלה על המדף, משנעת דגמים אחרים על אותה פלטפורמה, ואולי חשוב מכך - נמצאת אצל מרבית המתחרות כשבראשן הדגמים התואמים של ב.מ.וו ומרצדס. נראה היה שקברניטי אודי הותירו את A4 המעודכנת עם יד אחת קשורה מאחורי הגב.

ואז הגיעה קורונה. הנגיף הפולשני חבר למאבק טיטאנים בין רוסיה וערב הסעודית, וביחד השניים גרמו לצלילה חופשית של מחיר הנפט והדלק. פתאום לא חייבים רכב חסכוני בטירוף, אפשר להסתדר גם עם משהו שמוגדר כ"סתם חסכוני". וממילא דלק זה לא הכל, בוודאי במכונית שעולה צפונה מ-300,000 שקלים ומהווה בעיני רבים את כרטיס הכניסה האמיתי לסגמנט היוקרה. מכונית שאמורה לשדר משהו אחר לאוחז בהגה, ואולי בעיקר להקרין לסובבים מסר של הצלחה. את זה, גם אודי A4 לפני מתיחת הפנים, עשתה מצוין.

מבחן דרך: אודי A4. דודי מוסקוביץ, קינן כהן
עדכון קטנטן לפנסים, שיוף כללי וזהו פחות או יותר. סוס מנצח לא מחליפים/קינן כהן, דודי מוסקוביץ

אז מה התחדש?

נתחיל מבחוץ: השבכה הקדמית הורחבה, הונמכה ונוסף לה חריר רוחבי מעליה, הפנסים שונו ומלווים בהצהרה של אודי שמעתה לכל דגם תהייה חתימת אור שונה. קפלי הפח שבתחתית הדלתות ובתחתית החלונות התקרבו אחד לשני ומאחור עודכנו הפנסים, ביניהם נוסף פס כרום, והדיפויזר הוחלף. צריך עין חדה מאוד כדי להבחין בכל השינויים האלה וגם אז יש מצב שחלקם יעברו לידכם.

מבפנים השינוי היחידי נמצא במערך המולטימדיה. המסך גדל ל-10.1 אינץ' (לעומת 7 ברמת הגימור הזהה בעבר), הוא כעת גם מאפשר מגע, ולכן גלגלת ה-MMI שהיתה בסמוך לידית ההילוכים בוטלה. הגדלת המסך והעלמות הגלגלת משנים במעט את המראה הכללי, אבל לא יותר מידי וסה"כ זה אותו סלון אירוח איכותי ובנוי לתלפיות כפי שמצופה מאודי.

עוד בוואלה!

נהיגה ראשונה: אודי RSQ3 בריקוד מושחת על הקרח

לכתבה המלאה
מבחן דרך: אודי A4. דודי מוסקוביץ, קינן כהן
המסך גדל וקיבל שליטה במגע, הנדסת האנוש מצוינת/קינן כהן, דודי מוסקוביץ

מבחינה מכאנית השינוי היחיד נוגע להוספת מערך היברידי קל מבוסס מנוע 12V חשמלי. כדי לא להרדים אף אחד מכם, נספר שסוללה קטנה בת 10 אמפר/שעה מאפשרת אגירה של 6.8 כ"ס לטובת שיוט של 10 שניות במנוע כבוי בטווח המהירות של 55-160 קמ"ש, ודימום מנוע בגלישה לעצירה כבר ממהירות של 22 קמ"ש ולא רק בעמידה. היא לא מאפשרת בשום תנאי נסיעה על חשמל בלבד, ובעיקר נמצאת לצורך שיפור פליטת המזהמים וצריכת הדלק כדי להימנע מהקנסות הכבדים שנכנסו לתוקף באירופה בתחילת השנה.

מבחן דרך: אודי A4. דודי מוסקוביץ, קינן כהן
הירידה לפרטים מרשימה, והנדסת האנוש עושה את החיים קלים ונטולי מאמץ/קינן כהן, דודי מוסקוביץ

איך זה נוסע?

למבחן לקחנו את הגרסה שמכונה 45TFSI שמאפסנת בתוכה את המנוע הכי חזק ש-A4 מציעה לפני שהאות A הופכת לאות S ואז מקבלים חיה אחרת לגמרי. לזו מנוע 2.0 ליטר שמפיק 245 כ"ס (7 כ"ס פחות ביחס לאותה גרסה לפני מתיחת הפנים) ותיבה אוטומטיות רובוטית כפולת מצמד עם 7 הילוכים. זו יחידת כוח נמרצת שמגיבה בנחרצות לכל לחיצה על הדוושה. לא צריך הרבה יותר מליטוף כדי ש-A4 הזו תפרוץ קדימה, וזה כבר יספק 99% מהלקוחות ב-99% מהזמן. מי שרוצה יותר, מוזמן לדרוך על המצערת ולשגר את המכונית. הנעה כפולה מבטיחה שבהאצה מעמידה שום גלגל לא יסתחרר לחינם ותוך 5.8 שניות יחצה רף 100 הקמ"ש. משם המנוע כבר ימשיך וייתפס באותה יעילות למהירויות אוטובאן בגרמניה. התיבה עובדת נהדר עם המנוע הזה, אם כי היו בין הבוחנים שהעירו כי התיבה מעט איטית מידי במצב 'D', ובמצב 'S' לעיתים שומרת מידי על ההילוך הנמוך במקום להתקדם.

מבחן דרך: אודי A4. דודי מוסקוביץ, קינן כהן
עם צמיגים במידות מעט מופרכות 245/40/19, גם כיול מוצלח של מתלים יתקשה לספק נוחות נסיעה שהולמת סמל סטטוס שכזה/קינן כהן, דודי מוסקוביץ

התוספת ההיברידית כמעט ולא מורגשת. המנוע יכול לכבות ולהידלק מחדש בשיוט או לקראת עצירה, ומבחינת האוחז בהגה, כל העסק הזה עובד חלק וזריז. אודי טוענים לחיסכון של 0.3 ליטר לכל 100 ק"מ. זה לא הרבה, ורק מחדד את העובדה כי יצרניות הרכב ישלפו כל שפן, גם מהכובע וגם מהתחתונים, ובלבד שהקסם הזה יוריד את ממוצע פליטת המזהמים שלהם. ביום המבחן, ממוצע צריכת הדלק עמד על 14.7 ק"מ לליטר. זה טוב באחוזים בודדים ביחס לדגם ללא המערך ההיברידי, אבל זה לא הסיפור - זה נתון טוב משמעותית מצריכת הדלק אצל המתחרות עם מערכות היברידיות פלאג-אין מתקדמות יותר.

רגע, לפני שאתם קופצים הרשו לי להסביר - ניקח למשל את המבחן ההשוואתי שבוצע לב.מ.וו 330e מול וולוו S60 בגרסת T8. שתי המתחרות האלה מציעות מערכות היברידיות מתקדמות שמאפשרות נסיעה של כ-45 ק"מ על חשמל בלבד. אבל כשנגמר החשמל הן סוחבות איתן משקל עודף ביחס ל-A4 הזו (120 ק"ג במקרה של ב.מ.וו 330e ו-411 ק"ג במקר של וולוו S60 T8). המשקל העודף הזה מתבטא בצריכת דלק עדיפה באודי ב-20% ביחס לב.מ.וו ו-35% ביחס לוולוו, על אותו תוואי דרך. והנה לכם עוד הוכחה שהמירוץ אחר המערכות ההיברידיות לא בהכרח תורם לעולם. הוא יכול לחסוך בצריכת הדלק - ובאופן משמעותי - אם אתם נוסעים פחות מ-45 ק"מ ביום. אבל מה אם אין לכם עמדת טעינה נוספת בעבודה? אם אתם נוסעים הרבה יותר? ואני בכלל לא רוצה להיכנס לחתימת הרגל האקולוגית שמלווה את עצם הייצור של מערכות שכאלה, ומה עושים איתן אחרי שהמכונית הגיע לפרקה.

מבחן דרך: אודי A4. דודי מוסקוביץ, קינן כהן
היא חסכונית למדי, גם אם לא סופר חסכונית כמו המתחרות עם טכנולוגיית פלאג-אין/קינן כהן, דודי מוסקוביץ

כאמור אין חדש מבחינת מתלים וכיולי שילדה כך שגם A4 הזו מציעה נוחות נסיעה טובה אבל לא מצוינת. שיבושים קטנים ובינוניים מורגשים במהירות עירונית ומעט פחות במהירות בינעירונית, כששיבושים גדולים וגלים נבלעים היטב בכל מהירות. יחד עם שקט מופתי שנשמר בתא הנוסעים, מתקבלת מכונית נעימה לכיסוי מרחקים.
בדור האחרון של A4 גם הורגש שיפור אמיתי בהתנהגות הכביש. להגה עדיין מעט שטח מת במרכז שמפריע במיוחד בצליחה מהירה של פניה ארוכה, אבל הוא מציע משקל נכון, ויחד עם כיול מוצלח של מתלים שמרסנים היטב את גלגול הגוף, אחיזת צמיגים גבוהה, ובלמים נשכניים מעולים, מתקבלת חבילה מאוד מרשימה.

מבחן דרך: אודי A4. דודי מוסקוביץ, קינן כהן
מבחן דרך: אודי A4/קינן כהן, דודי מוסקוביץ

עדיין בתחרות?

אז נחזור לשאלה ששאלנו לפני שיצאנו למבחן: האם אודי A4 יכולה להישאר בתחרות גם ללא מערך היברידי פלאג-אין מתקדם? התשובה היא כן. כי עדיין מדובר במכונית חסכונית (גם אם לא סופר-חסכונית במידה ותוואי השימוש כולל עמדת טעינה קבועה וטווח מתאים כמו של מתחרות הפלאג-אין), כי היא ממשיכה להציע תא נוסעים קפדני באיכותו ונוח לתפעול, כי היא שופעת באבזור, ומציעה יחידת כוח מוצלחת. החסרונות היחידים שהיו למכונית טרום מתיחת הפנים נותרו נוחות נסיעה טעונת שיפור ומושב אחורי מעט צפוף.
גם מחירה נמצא במרכז הבמה - יקר משל חלק מהמתחרות, כמו וולוו S60 T8 למשל, אבל זול משל ב.מ.וו ומרצדס בגרסאות ההיברידיות פלאג-אין הרלוונטיות. החבילה הזו, זו שמשלבת אריזה מופנמת, רמת ביצוע גבוהה, סמל יוקרה נחשק ותמורה טובה (גם אם לא מדהימה), רק מחדדים את מיקומה של אודי A4 בביצה המקומית.


תודה רבה לדודי מוסקוביץ צלם מוצרים. עוד עבודות של דודי מוסקוביץ באתר www.dudpro.com

על הצד הטכני: אודי A4 45TFSI

מנוע, הנעה: טורבו-בנזין, 4 צילינדרים, היברידי-קל, כפולה
נפח: 1,984 סמ"ק
הספק/סל"ד (כ"ס): 245 / 5,000-6,500
מומנט/סל"ד (קג"מ): 37.7 / 1,600-4,300
תיבת הילוכים: רובוטית מצמד כפול, 7 הילוכים

מידות:
אורך (ס"מ): 476.2
רוחב (ס"מ): 184.7
גובה (ס"מ): 138.8
בסיס גלגלים (ס"מ): 282.9
תא מטען (ליטרים): 480
משקל עצמי (ק"ג): 1,620

ביצועים:
תאוצה 0-100 (שניות): 5.8
מהירות מרבית (קמ"ש): 250
תצרוכת דלק ממוצעת (מבחן, קמ"ל): 14.7

מתחרות
ב.מ.וו סדרה 3, מרצדס C קלאס, וולוו S60, לקסוס IS, אינפיניטי Q50, אלפא ג'וליה

מחיר רכב המבחן (שקלים): 320,000

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully