וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהיגה ראשונה: סקודה אניאק ספורטליין

עודכן לאחרונה: 6.6.2021 / 12:16

סקודה מזנקת לעידן החשמל עם קורוסאובר חדש בממדים של קודיאק. ויציע טווח של בין 340 ל-510 ק"מ. התרשמות ראשונה ממי שצפוי להיות ממובילי המהפכה לשלב הבא של התחבורה הפרטית

לסקודה יש עבר רחוק מפואר, המשך קומוניסטי לא מזהיר, והווה שהצליח להצמיד לעצמו חותמת איכות במחיר נגיש. עכשיו סקודה מבצעת את הצעד הבא וברגל בוטחת בועטת בדלת לעולם הבא - החשמלי.

טוב. היא כבר נקשה בדלת הזו בעבר. בפעם הראשונה ב'פבוריט אלטרה' (Favorit Eltra) ב-1987 כשהמשפחתית הקטנה זכתה להסבה חשמלית עם מנוע שהטיח לעולם 21 כ"ס שזרמו דרך תיבת הילוכים ידנית ליצירת טווח נסיעה של 60 ק"מ. היא הלמה בדלת הזו בפעם השנייה ממש לאחרונה, ב-2019, כשהציגה את סיטיגו iV, שהיתה למעשה אותה ננסית וותיקה מ-2011 בגלגול מחודש כמכונית חשמלית. היא שחררה 85 כ"ס שהספיקו לטווח נסיעה של 260 ק"מ. שני הניסיונות האלה היו הסבות של דגמים קיימים, ולא ממש הצליחו להשאיר בתעשייה חותם. הפעם זה כבר סרט אחר לגמרי.

נהיגה ראשונה: סקודה אניאק. אתר יצרן
אניאק בגרסת הספורטליין, הבכירה והחזקה כרגע בהיצע הדגם/אתר יצרן

תתחילו להתרגל לשם: אניאק (Enyaq) - רכב פנאי חשמלי ראשון בתולדות סקודה, וגם רכב חשמלי ראשון (או שלישי) למותג (תלוי אם מתחשבים בהסבות של שני הדגמים הקודמים). מקור השם מהשפה הקלטית 'אניה' (Enya) שפירושה "גרעין", "ניצוץ", "מקור החיים" וללא קשר לזמרת האירית המצליחה. כמו כל דגמי הפנאי של סקודה גם כאן האות 'Q' היא האות האחרונה בשם הדגם, ובניגוד אליהם האות הראשונה היא לא 'K' אלא 'E'. לטענת סקודה הסיבה לכך היא אפיון היעוד: Electricity (חשמלי). שיהיה.

נהיגה ראשונה: סקודה אניאק. יואל שוורץ,
החישוקים מגיעים עד כדי 21 אינץ'/יואל שוורץ

אז זה מקור השם ולצידו גם סימול חדש (יחסית), iV - ראשי התיבות של Intelligent vehicle, והכינוי שסקודה מצרפת לכל הליין החשמלי/היברידי שלה. את כל האינטליגנציה הזו סקודה ארזה לתוך... ניחשתם נכון, קרוסאובר. איך לא. גם התצורה היא לא רק הפופולרית ביותר כיום, היא גם התצורה הכי נוחה להטמנת מגש של מצברים בתחתית המרכב מבלי לפגוע בעיצוב. וזה בהחלט נראה טוב. הרבה יותר טוב משאר דגמי הפנאי שסקודה הוציאה עד היום. אניאק נמוך ואגרסיבי מלפנים, נמתח בקו שמשות פחוס, ומסתיים באחוריים גבוהים וזוויתיים. בארבע הפינות חישוקים מהממים וענקיים בגודל 21 אינץ'. הם יושבים עליו מושלם, ויחד עם קפלי המשטחים השונים יוצרים את אותו מראה מעניין ונאה.

עוד בוואלה!

העתיד על פי סקודה

לכתבה המלאה
נהיגה ראשונה: סקודה אניאק. אתר יצרן
131 לדים מרכיבים גריל ספק מחייך ספק חושף שיניים. מעט מוזר, אבל האופנה הזו סוחפת את התעשיה כולה/אתר יצרן

סקודה לא וויתרו על הגריל מלפנים, למרות שאין בו צורך ממשי. הם עשו זאת כדי לשמור על הזהות המותגית ואם זה לא מספיק אז ברמות הגימור הגבוהות ניתן להזמין גריל מואר. 131 נורות לד ייצרו את האפקט המתבקש כשאתה מתגלגל בחרישיות ברחובות העיר הגדולה. בסקודה כמובן שמייחסים לזה את אומנות הקריסטל המאפיינת את צ'כיה, אבל הקטע הזה הופך בתעשייה לנפוץ יותר ויותר, וסקודה פשוט זורמת עם האופנה.

נהיגה ראשונה: סקודה אניאק. יואל שוורץ,
המימדים דומים לאלו של הקודיאק/יואל שוורץ

כחלק מקבוצת פולקסווגן, גם על סקודה שורה אווירת השמרנות, זו המקדמת את העיצוב הפרקטי על זה היצירתי. פתיחת דלת חושפת פן חדש שמובל ע"י המעצב הראשי של סקודה, אוליבר סטפאני (Stefani). עדיין שמרני, עדיין מאופק, אבל שונה ממה שקיבלנו עד עכשיו. למעשה, העיצוב וסוגי החומרים השונים הם כמעט החידוש היחידי בתא הנוסעים. שאר המערכות, ממשקים וכפתורים, זהים לאלה שנמצא בקו הדגמים החדש של הקבוצה, בסקודה אוקטביה ובסיאט לאון למשל.

את הדונמים של הדשבורד עטפו עור עם תפירה עדינה, גומי רך, ושיבוצי אלומיניום ופלסטיק דמוי קרבון. התוצאה נאה ומקרינה איכות. לוח המחוונים קטן יחסית למקובל כיום וחבל שחלק מהמידע נחלק בינו למסך המולטימדיה, אבל הוא קריא וממילא החומר החשוב מוקרן על השמשה הקדמית.

נהיגה ראשונה: סקודה אניאק. אתר יצרן
תא נוסעים חדשני ועדיין מוכר להפליא/אתר יצרן

במרכז הקונסולה מסך מולטימדיה ענק בגודל 13 אינץ'. כאמור, עיצוב ותפעול התפריטים מוכר משאר דגמי הקבוצה (סקודה, פולקסווגן וסיאט), רק שכאן כל אייקון גדול יותר. פחות אהבתי את תפעול הסליידרים השונים של פקד הווליום, ופתיחת חלון הגג והרשת הנגללת שלו. גם לא את העובדה שהכל מתופעל דרך ממשק המולטימדיה. לאלו לא התחברתי גם כשהופיעו קודם באוקטביה ובלאון. סה"כ ממשק המולטימדיה נוח, ברור ודורש יחסית מעט תשומת לב תוך כדי נהיגה.

פיצ'ר מעניין הוא נושא התנעה והכיבוי. יש כפתור, אבל אין צורך להשתמש בו. אניאק פשוט יודע להדליק את עצמו כשהוא מרגיש שמשהו התיישב במושב הנהג. כל מה שנותר לנהג לעשות זה לשלב הילוך ולצאת לדרך. בסיום הנסיעה זה אותו דבר. מרימים את לחצן בלם היד שמתפקד גם כלחצן 'P', ויוצאים מהרכב. סגרתם ונעלתם את הדלת מאחוריכם, אניאק יודע שאין אף אחד בפנים ומכבה את עצמו. נחמד.

נהיגה ראשונה: סקודה אניאק. אתר יצרן
5 מושבים, אבל המרווח מעולה וכך גם גודל תא המטען/אתר יצרן

אניאק הוא הדגם הראשון של סקודה שמתבסס על הפלטפורמה החשמלית MEB שמשרתת גם את פולקסווגן ID.4 ואודי Q4 אי-טרון (ולטעמי גם נראה טוב מהם). ממדיו החיצוניים קטנים במעט מאלה של קודיאק, אבל בפנים אין תלונות, יש המון מקום לכל כיוון, זווית או מימד. כיוון שיש כאן 5 מושבים ולא 7 כמו בקודיאק, גם תא המטען ענק. לחובתו נציין שסף ההטענה שלו יחסית גבוה, בגלל המנוע החשמלי שנמצא מתחתיו, ולכן מצריך מעט יותר הנפה של שקיות הסופר לתוכו.

נהיגה ראשונה: סקודה אניאק. יואל שוורץ,
מכירות ראשונות של הגרסאות הרגילות כבר החלו/יואל שוורץ

מנוע חזק שמעודד נהיגה רגועה

אניאק מוצע בכמה אפשרויות מנוע והנעה אחורית: גרסת '50', עם הספק של 145 כ"ס, סוללות 55 קוט"ש, וטווח של 340 ק"מ. גרסת '60', עם הספק של 176 כ"ס, סוללות 62 קוט"ש, טווח של 390 ק"מ. גרסת '80' עם הספק של 201 כ"ס, סוללות 82 קוט"ש, וטווח של 510 ק"מ. מכירות גרסאות אלה החלו בחודש שעבר, כשהאירוע בו נכחנו נועד להצגת גרסת ההנעה הכפולה (עם מנוע נוסף מאחור) ולחשיפת קו 'ספורטליין' בעל הסממנים הספורטיביים.להשקה הגיעה גרסת '80X' (הנעה כפולה) עם הספק של 261 כ"ס, טווח של 460 ק"מ ואותה סוללות 82 קוט"ש. בעתיד ספורטליין תוצע גם בגרסת 60 וב-80 הנעה אחורית.

נהיגה ראשונה: סקודה אניאק. אתר יצרן
רכב פנאי חשמלי ראשון בתולדות סקודה, וגם רכב חשמלי ראשון או שלישי למותג – תלוי אם מתחשבים בהסבות של שני הדגמים הקודמים/אתר יצרן

דריכה על המצערת והאף של אניאק מתרומם למעלה כאילו המכונית רוצה לצאת לווילי. 6.9 שניות אח"כ ושנינו חוצים את קו ה-100 קמ"ש בדרך למגבלה האלקטרונית שמונעת התקדמות מעבר ל-160 קמ"ש. כרגע זו הגרסה החזקה והמהירה ביותר כשבעתיד תוצע גם גרסת 'RS' עם הספק של 306 כ"ס, 0 ל-100 קמ"ש ב-6.2 שניות, וטווח של 460 ק"מ ללא שינוי בסוללת 82 הקוט"ש.

כל עוד נקודת הייחוס היא קרוסאוברים, הביצועים כאן מעולים, ותאוצות הביניים זריזות. אבל למעט היציאה ההבזקית מהמקום, המכונית מרגישה רגילה לגמרי כשהעוצמה אפילו מעט מעומעמת ומתמתנת ככל שנצברים הקמ"שים. וזה בדיוק מה שסקודה רצו לעשות. הם לא כאן בשביל לנדנד את הסירה, את זה הם משאירים לאחרים. הם כאן בשביל להעביר את משתמשי הדלק לכיוון החשמלי, חלק ככל הניתן ובמינימום טלטול. כן זה מהיר, אבל זה יותר יעיל ופחות שומט לסתות. יש גם אפשרויות ניהול מנוע - 'אקו', 'רגיל', 'ספורט' ו'אישי', כשההבדלים ביניהם לא מאוד גדולים או משמעותיים.

נהיגה ראשונה: סקודה אניאק. אתר יצרן
המראה מעט שונה, עם דשבורד מעט בולט, ומסך מולטימדיה ענק בגודל 13 אינץ'. אבל תפריטי המערכות, הלחצנים, ושאר כפתורים שונים, זהים לאלה שנמצא בשאר הקבוצה/אתר יצרן

פריט נחמד נוסף במכוניות חשמליות הוא תפעול מינון הבלימה. אותם משוטים מאחורי גלגל ההגה שאחראים על העברת ההילוכים במכוניות עם מנועי בעירה פנימית, כעת מתפקדים כפקדי שליטה בעוצמת הבלימה עם עזיבת דוושת התאוצה. נוח לעבוד איתם להאטת המכונית, כש-3 דרגות הבלימה המוצעות מספקות עוצמת בלימה טובה כל אחת. כמעט ואפשר לוותר על השימוש בדוושת הבלם, וככל שתעשו זאת תחסכו בעלויות רפידות הבלימה, היות והם בולמים את המנועים החשמליים ואין להם נגיעה למערכת הבלימה. לעומת זאת דוושת הבלמים מעט חסרת תחושה (כמו רוב בנות מינה) ועוצמת הנשיכה בבלימת חירום מעט חלשה. עם זאת אציין שנהגתי במכונית טרום ייצור שנועדה בדיוק לקבלת משוב מעין זה לביצוע הכיוונון הסופי הנדרש.

טווח הנסיעה הרשמי בגרסה הזו עומד על 460 ק"מ, כשהרכב שהגיע אלי היה טעון בטווח של 360 ק"מ. לאורך היום צברתי 178 ק"מ בנסיעה משולבת שחלקה מהירה חלקה מנהלתית לחלוטין, ומחשב הדרך הראה שנותרו לי עוד 156 ק"מ שהם 26 ק"מ פחות מהטווח עליו הודיע לי בתחילת הדרך.

נהיגה ראשונה: סקודה אניאק. יואל שוורץ,
כניסה ראשונה לעתיד החשמלי/יואל שוורץ

נוחות טובה והתנהגות נטועה

הכבישים הכפריים סביב פראג הציעו מגוון רחב של שיבושים. ועם כולם אניאק בגרסת 'ספורטליין' שגם מונמכת ב-1.5 ס"מ מלפנים ו-1 ס"מ מאחור, הצליח להתמודד בגבורה ולהציע נוחות נסיעה טובה. הכיול עצמו מעט קשיח, בכל זאת עליו להתמודד עם 2,195 ק"ג בגרסת זו (80X) לפני אופציות האבזור השונות שיכולות להעלות את משקלו עד 2,380 ק"ג ולפני נוסעים ומטען (ועם נהג בלבד). זה המון. לשם השוואה קודיאק שוקל בין 1,625 לגרסת ה-1.5 ליטר בנזין ועד 1,818 ק"ג לגרסת ה-2.0 ליטר דיזל עם הנעה כפולה. סקודה עשו עבודה טובה בפיצוי על משקל היתר כשלמעט שיבושים קטנים ממהירות של סביבות 80 קמ"ש ומעלה, כל השאר נבלע. גם בידוד הרעשים מעולה כך שאיכות הנסיעה המתקבלת פשוט מצוינת.

עם חישוקי ענק, דפנות גומי דקיקות, וסוליה נדיבה (235/45/21 מלפנים ו-255/40/21 מאחור) לא מפתיע שגם האחיזה גבוהה. צרפו לזה את כיול המתלים המוצלח, מרכז הכובד הנמוך (בזכות הסוללות), וקיבלתם מתכון בסיסי להתנהגות כביש טובה למדי, גם אם לא חדה או מהנה. מי שמחפש יותר יאלץ להמתין לגרסת ה-'RS' החזקה יותר שאולי גם תציע יותר.

נהיגה ראשונה: סקודה אניאק. אתר יצרן
עם 261 כ"ס ומומנט של 43.3 מהרגע הראשון, ניתן היה לצפות לדחף חזק יותר. זה לא המצב. יש המון כוח הוא רק מגיעה בצורה מדורגת. הרעיון הוא חיסכון באנרגיה, לא בזבוזו בהאצות חזקות/אתר יצרן

מתי בישראל?

סקודה כדרכה הולכת על בטוח. העיצוב לא מתאמץ או עתידני, המנועים לא בועטים כמנועים חשמליים אחרים, והחבילה כולה נועדה לרכך את הכניסה לעולם החשמלי. את כל זה ועוד סקודה אניאק עושה מצוין, ומביא לעולם מוצר פרקטי להפליא באריזה אופנתית.

דגמים ראשונים להתרשמות ראשונית, תקינה ובדיקות צפויים להגיע לישראל בחודשיים הקרובים, כשמסירות ללקוחות יחלו לקראת סוף השנה. זה מהלך לא אופייני בתחום העממי בארץ, ובין הסיבות לכך היא התחלת השיווק בישראל של המתחרה שצפוי להיות הכי דומיננטי בתחום, יונדאי איוניק 5. מחירי שני הדגמים, גם סקודה אניאק וגם איוניק 5, עדיין לא ידועים בוודאות, אולם רמזים ושמועות בענף מדברות על תג מחיר התחלתי של כ-190 אלף שקלים. לא נופתע אם מחיריהם וחבילות האבזור שהם יציעו יהיו קרובים למדי, ותחרותיים לכשעצמם.

נהיגה ראשונה: סקודה אניאק. אתר יצרן
כרגע, החזק ביותר, אבל גרסת RS עם כ-300 כ"ס כבר בקנה/אתר יצרן

על הצד הטכני: סקודה אניאק 80X ספורטליין

מנוע, הנעה: חשמלי, כפולה
מצבר: לתיום-יון 82 קילוואט/שעה
הספק (כ"ס): 261 כ"ס
מומנט (קג"מ): 43.3 קג"מ
תיבת הילוכים: יחס העברה ישיר (הילוך אחד)

מידות:
אורך (ס"מ):
465.3
רוחב (ס"מ): 187.9
גובה (ס"מ): 160.5
בסיס גלגלים (ס"מ): 286.7
תא מטען: 585 ליטרים
משקל: 2,195 - 2,380 ק"ג
צמיגים: 235/45/21 מלפנים ו-255/40/21 מאחור

ביצועים:
תאוצה 0-100:
6.9 שניות
מהירות מירבית: 160 קמ"ש (מוגבל אלקטרונית)

מתחרים:
כרגע: איוויז U5 (הסיני) ובאופן עקיף טסלה מודל 3, בקרוב: יונדאי איוניק 5, פולקסווגן ID.4 וניסאן אריאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully