וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאזדה: זינוק בעלייה או קפיצה רגעית?

קינן כהן, אמיר ויינשטוק carzone

עודכן לאחרונה: 16.1.2022 / 17:57

בלי דגם חדש, בלי רבת מכר מובהקת. הפתרון של מאזדה לאתגר המכירות שלה היה לחזור למקום ממנו היא צמחה - השוק המוסדי. אבל הפעם עם טוויסט. אלו המספרים מאחורי אחת השנים הטובות שלה

שנת 2021 חייכה לכל מותגי הרכב בישראל, הגאות ששטפה את השוק המקומי הרימה את מספרי המכירות לכלל היצרניות שבמקרה הגרוע עלו קצת פחות מהממוצע בשוק (בעיקר בשל בעיות מלאי) ובמקרה הטוב רשמו צמיחה של עשרות אחוזים (בעיקר בשל מלאים זמינים ואספקה רציפה). אבל פה ושם היו כמה מותגים שרשמו צמיחה ששווה מבט שני על מה שעבר עליהם. מאזדה היא אחת כזו.

ולא שבשנים הקודמות מדובר היה במותג נישתי, אבל בעוד שבשנים 2016-2020 היא הסתובבה במקום ה-7-8 ובפער של עד 1,000 יחידות מזו שצמודה אליה, ב-2021, עם 15,136 יחידות זה לא רק המקום החמישי, אלא גם בפער נאה של 2,500 יחידות ממיצובישי שעברה למקום ה-6.

מאזדה 3 החדשה בישראל. יצרן, קינן כהן
חזרה לשנות ה-90 העליזות?/קינן כהן, יצרן

את הפריצה הגדולה שלה בישראל חייבת מאזדה להימור של היבואנית דלק מוטרוס על ציי הרכב בראשית שנות ה-2000. גל הדוט.קום ופריחת מושג רכב החברה בישראל לצד שני דגמים שהיו תפורים בול על הקטגוריות הפופולריות דאז - המאזדה 323 וה-626 - "המשפחתית" וה"מנהלים" של אותן השנים.
זה המשיך הלאה ואף התעצם עם היורשות שלהן מאזדה 3 ו-6 בהתאמה.

כ-21 שנים אחר כך זה אלו שוב ציי הרכב וחברות הליסינג שמצילות את המותג הזה ומזרימות בנזין בעורקים שלו ומשאירות אותו עם הראש מעל המים.

הדגמים המובילים: מאזדה. צילום מסך CARZONE, צילום מסך
הדגמים המובילים והתפלגות הפרטיים והמוסדיים/צילום מסך, צילום מסך CARZONE

מניתוח של דגמי היצרנית עולה שגם במקרים של שני רבי המכר שלה ללקוחות הפרטיים ה-CX-5 וה-CX-30, כאשר משווים את הנתונים של המסירות לפרטיים לאלו של ציי הרכב ומכירות בערוץ ה-0 ק"מ עולה כי חלקם של שני האחרונים משתווה למסירות הפרטיים. בדגמים הפחות פופולריים כמו מאזדה 2, מאזדה 3 ומאזדה 6 הפער כבר מובהק לכיוון ציי הרכב וה-0 ק"מ.

חלוקת לקוחות: מאזדה. צילום מסך CARZONE, צילום מסך
שילוב כלל הדגמים וחלוקה לרוכשים - 60.3 שלא ללקוחות פרטיים/צילום מסך, צילום מסך CARZONE

למרות שבשבועות האחרונים של שנת 2021 יצאה היבואנית בשורה של הפחתות מחירים לרוחב ההיצע שלה, את ההנחות הנכבדות יותר קיבלו לא הצרכנים הפרטיים ששילמו ביוקר על המכוניות, אלא החברות שמכרו אותן בערוצים המקבילים.

מבדיקת "וואלה!רכב" באמצעות אתר carzone הסוקר את מחירי המכוניות החדשות באופן קבוע, עולה כי בעוד המחיר הממוצע למכונית מאזדה ללקוחות הפרטיים בשנת 2021 היה 158,744 שקלים, פחות מהממוצע הכללי בשוק, כאשר מפלחים את המחירים לדגמים ספציפיים, מתגלים פערים אדירים בין העסקה הממוצעת ללקוח הפרטי באולם התצוגה לבין זו שבה נמכרה המכונית ללקוח ה-0 ק"מ.

אולם יש לקחת בחשבון שבעוד הלקוחות הפרטיים נוטים לקנות את רמות הגימור הגבוהות, אלו המוקצות לעסקאות ה-0 ק"מ הן לרוב הפשוטות ביותר. כמו כן, כל עסקת 0 ק"מ חייבת לגלם בתוכה גם את ירידת הערך העתידית של המכונית ככזו שנרכשה במסלול הזה.

פערי מחירים: מאזדה. צילום מסך CARZONE, צילום מסך
מחירי העסקאות: פרטיים מול 0 ק"מ/צילום מסך, צילום מסך CARZONE

ומתוך כל היצע הדגמים של מאזדה, אם יש דגם שגם מספר את הסיפור של מאזדה בשוק הישראלי בכלל ואת הסיפור שלו ב-2021 - זו מאזדה 3. המשפחתית של החברה הייתה במשך שנים ודורות מוצר הלחם והחמאה שמילא את מגרשי החנייה של החברות הגדולות במשק.

שינוי הטעם הצרכני שמעדיף היום קרוסאוברים קטנים על פני משפחתית מצוינת, כניסתן של מתחרות מתאימות יותר ללקוחות האלו (אוקטביה) ובעלות הנעה היברידית שזיכו את בעליהן בהטבת שווי שימוש (קורולה, איוניק) וגורמים נוספים הלכו ודחקו אותה החוצה מהמגרש.

וכך, בסיכום השנה, מתוך 3,227 יחידות של מאזדה 3, נמכרו פחות משליש מהמכוניות ללקוחות פרטיים (782) והשאר לציי הרכב וה-0 ק"מ. גם החלוקה לתצורות הסדאן וההאצ'בק מספרת את הסיפור שלה.

התפלגות: מאזדה 3. צילום מסך CARZONE, צילום מסך
עם המכירות לציי הרכב וה-0 ק"מ עולה גם חלקה של תצורת הסדאן/צילום מסך, צילום מסך CARZONE

אבל במקום אחד במאזדה יכולים להיות מרוצים - הם אחד המותגים ש"נפגעו" הכי פחות מערוץ הייבוא המקביל. רק 11 יחידות של מכוניות מתוצרתה נרשמו בערוצי היבוא המקביל. וגם אז היו אלו דגמים שכלל לא מגיעים ביבוא הישיר - הקרוסאובר הגדול CX-9 והקרוסאובר החשמלי הקטן MX30.

אולם מצב זה לא הולך להימשך לזמן רב, גורמים בתחום היבוא המקביל מדברים על כניסה של שחקנים חדשים בתחום היבוא המקביל (שזכה בשנה האחרונה לקפיצה בנפח הפעילות שלו) - ואלו לוטשים עיניים לשיווק מקביל של דגמי מאזדה השונים. הן כאלו עם יחידות הנעה שאינן משווקות כאן על ידי היבואנית הרשמית או משווקים בהם ניתן לייצר עסקאות מעניינות לאור חוזקו של השקל.

הפעולות שתעשה מאזדה כדי להפוך את השוק שלה לכזה שמפזר את הסיכונים בין השוק הפרטי למוסדי וההצלחה של גופי היבוא המקביל להשיג נתח מהביקוש למכוניות חדשות ב-2022 יקבע אם המקום החמישי הזה יישמר גם בסיכום הבא, או יישאר כמזכרת לקאמבק חד פעמי שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully