וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן ראשון: אלפא רומיאו טונאלה

יואב פולס

עודכן לאחרונה: 26.7.2022 / 0:49

הקרוסאובר של אלפא רומיאו יושב על פלטפורמה של ג'יפ, אבל האיטלקים מבטיחים חווית נהיגה שלא מביישת את הפירמה - השאלה היא האם הוא מקיים את זה

אלפא רומיאו טונאלה. יואב פולס,
לא בטוחים אם זה נכון, אבל יש מצב שהאדום של אלפא רומיאו יותר אדום משל יצרניות אחרות/יואב פולס

כל השקה של אלפא רומיאו חדשה, ממש דגם חדש שלא היה קודם, מביאה עימה התרגשות גדולה בקרב חובבי רכב. עוד לפני שהדגם נחשף כבר מתפתחים דיונים ערים בקרב קהלים שונים, על "איך הוא יהיה?". כך גם עם האלפא רומיאו טונאלה (tonale) החדש שהושק בשבוע שעבר.

אני אוסף את הטונאלה מהיבואנית, ומיד נכנס לחבר בעל מוסך סמוך. הוא יוצא מתחת לליפט, לא אומר מילה, מסתכל על המכונית ומיד "אני לא מאמין, אתה יודע שהרכב הראשון שלי כשהשתחררתי היה אלפא ג'וניור, עם מנוע ככה וככה, בזווית 4 מעלות, צמד ווברים..." באבחת מכונית החזרתי את החבר 35 שנים אחורה והרגש שהרכב הוציא ממנו היה כזה שרק אלפא רומיאו יכולה להוציא מחובב רכב.

אלפא רומיאו טונאלה. יואב פולס,
הגריל הזה הוא משהו שתזהו כאלפא גם במישוש בלבד/יואב פולס

מבחן של כמה ימים עם הטונאלה בצבע אדום כמובן, וכמות המבטים, ההצבעות על הרכב, והשתהות הולכי רגל לידו היא משהו שלא זכור לי מהתקופה האחרונה. לטעמי הטונאלה היא המכונית היפה ביותר שנוסעת כיום על כבישי ישראל.

העיצוב החיצוני הוא פיסול איטלקי במיטבו. חובבי מותג אלפא יזהו בעיצוב רמיזות ונגיעות לדגמים אייקוניים של החברה כמו ה-ZS זגאטו (יחידות התאורה הראשיות). החזית של הטונאלה היא אלפא במיטבה. פגוש מפוסל בצבע מרכב, במרכזו משולש שחור גדול העומד על קודקודו וסמל אלפא רומיאו בחלקו העליון.
גם אלפא הולכת על האופנה של "עיצוב בתאורה" עם פסי פנסים דקים משני הצדדים, בכל אחד מהם שלושה 'ריבועים' שהם לא ממש ריבועים 'Tripel U' בשפת אלפא, אבל אין מצב שלא תיזכרו מיד ב-ZS זגאטו. חישוקי 18 אינץ' עם זיהוי מיידי לחישוקי אלפא של פעם עם חמש 'פרסות', וקאליפרים אדומים בולטים מאחוריהם. מאחור שוב יחידות תאורה צרות, אותו Triple U באדום ופס לד אדום הנמתח לרוחב הרכב, סמל אלפא רומיאו במרכז, וכיתוב עדין tonale.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
אלפא רומיאו טונאלה. יואב פולס,
חישוקים בעיצוב קלאסי-אלפאי/יואב פולס

החגיגה העיצובית נמשכת גם בתא הנוסעים. מול הנהג הגה תלת חישורי בעובי מושלם, ועליו מתג התנעה וכיבוי. מאחורי ההגה מנופי שליטה בהילוכים שבמסורת אלפא הם גדולים מספיק שתוכלו לעשות את זה מבלי להוריד את היד מההגה גם כאשר הוא מופנה. מול הנהג לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 12.3 אינץ', שיושב בתוך מסגרת לה שתי תעלות עגולות גדולות ( Cannocchiale בפי חובבי המותג) המכילות את מד המהירות ומד הסל"ד (הדיגיטליים כמובן), וכבר אי אפשר לקרוא לזה 'רמז' לעיצובי לוחות המחוונים של פעם. זה פשוט דומה עד זהה, כולל פתחי מיזוג עגולים גדולים משני צידי הדשבורד. מישהי שראתה אותם ציינה מיד "למה הם עשו את זה, זה נראה של פעם" - כך שהמשימה הזו הוכתרה בהצלחה. במרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל 10.25 אינץ' עם קישוריות מלאה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. מתחתיו פתחי מיזוג מרכזיים (ויש גם ליושבים מאחור), תא פתוח לחפצים שמשמש גם משטח טעינה אלחוטי חכם. כמה הוא 'חכם'? אם תניחו עליו את הטלפון לטעינה, הוא בזווית מושלמת שתוכלו לראות את הטלפון בקלות ולא עוד משטח טעינה מוסתר או כזה שלא ניתן לצפות בטלפון המונח עליו.

אלפא רומיאו טונאלה. יואב פולס,
זנב עדין ואלגנטי/יואב פולס

ידית הילוכים אוטומטית 'מסורתית', עם אפשרות להעברה למצב ידני, וחוגת DNA של אלפא - D למצב נהיגה דיינמיק, שני האחרים - תשכחו מהם. המושבים הקדמיים חשמליים לחלוטין (עם אוורור וחימום במושבים) ושפע אפשריות כיוונון. ההגה כמובן מתכוונן לגובה ולעומק, ולמרות הכל הייתה חסרה לי האפשרות להנמיך עוד קצת את המושב עצמו בחלקו הקדמי. בסה"כ הטונאלה מספקת סביבת נהג ספורטיבית למראה ואיכותית מבחינת חומרים ואיכות הרכבה. במושב האחורי יש מקום מפתיע ביחס לבסיס הגלגלים, ושני מבוגרים ישמחו לשהות בו ולא יתלוננו, גם בזכות פתחי מיזוג גדולים ויעילים.

לטונאלה אבזור בטיחותי מלא - בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד. היא חסרה התראה על שטח מת. בהתאם היא מקבלת ציון אבזור בטיחות 7 המכובד. במבחני ריסוק של ארגון ה-EuroNcap קיבלה הטונאלה ציון מקסימלי של חמישה כוכבי בטיחות ראויים מאוד.

אלפא רומיאו טונאלה. יואב פולס,
הפנסים צרים צרים ובמבנה U, בלילה זה נראה עוד יותר טוב/יואב פולס

לטונאלה מבחר מנועים, כאן היא תשווק עם מנוע טורבו בנזין 1.5 ליטר בשני הספקים 130 ו-160 כ"ס, כששניהם מפיקים כ 24.5 קג"מ, ותיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמד. לטונאלה מערכת עזר מיקרו היברידית שמאפשרת תנועה במהירויות חניה רק באמצעות החשמל, ובעתיד תגיע גם גרסת פלאג אין הייבריד עם 275 כ"ס וטווח נסיעה חשמלי של כ-60 ק"מ. רכב המבחן צויד במנוע הצנום מבין השניים. עם תחילת הנסיעה אנחנו בדיסוננס שהולך וגובר ככל שנערמים הקילומטרים עם הרכב, ורלוונטי כמובן למשקל הטונאלה שעומד על 1,600 ק"ג. המנוע הבסיסי עם ה-130 כ"ס לא מספק את מה שאתה מצפה לקבל מאלפא רומיאו, ולא מסתדר עם המראה של הרכב. למרות תאוצה רשמית מעמידה ל 100 קמ"ש ב 9.6 שניות (8.8 שניות בגרסת ה-160 כ"ס) תגובות המנוע איטיות, והתאוצות לא מרשימות, כשחלק מהאשמה לוקחת תיבת ההילוכים שתגובותיה איטיות משהו. מהר מאוד אני מבין שצריך להציב את בורר מצבי הנהיגה על D - דיינמיק, כדי לקבל תגובות דוושה יותר מתאימות, ושוכח משני מצבי הנהיגה האחרים. אני מצאתי את סידור המנופים מאחורי ההגה לא מוצלח כי הוא מביא לכך שידיות האיתות והפעלת המגבים מרוחקים מדי מההגה, והפעלתם מצריכה למתוח את האצבעות יותר מהרגיל. הדבר מפריע בעיקר לידית האיתות שהיא הידית הכי שימושית בנהיגה שגרתית.

אלפא רומיאו טונאלה. יואב פולס,
אלמנטים עגולים עם אזכורים לאלפות של פעם/יואב פולס

כשהיא מצליחה לפתח מהירות אין לטונאלה בעיה לשמר מהירות גבוהה מאוד, כזו שתזכה אתכם בשיחה אישית עם קצין משטרה, תוך שהיא שומרת על יציבות כיוונית גבוהה, ונוחות מצוינת, גם אם הגה שלו קל מדי. על כבישים משובשים ברמת הגולן הצליחו מתלי הטונאלה להצמיד את ארבעת הגלגלים לאספלט, ולא שידרו לרגע מצוקה או אבדן אחיזה. לכך תרמו גם בלמים נפלאים שמספקים יכולת תאוטה מרשימה.
תאוצות הטונאלה הספציפית, עם המנוע הזה, לא מספקות. הן כל-כך לא מספקות שבנהיגה בכביש חד נתיבי - דו כיווני בצפון, נמנענו מיציאות לעקיפה של רכב איטי, בגלל חוסר ביטחון ביכולת ההאצה של הרכב. נהיגה ברכב במהירות התנועה, או לאחר שצבר מהירות תהיה 'בסדר' אבל סטייג' נהיגה מהירה? לא עם המנוע הזה.

צריכת הדלק של הטונאלה הייתה מצוינת. בנהיגה אגרסיבית צרכה האלפא הקטנה כ-12 ק"מ לליטר, בקביעת בקרת השיוט על 90 קמ"ש לאורך כ 60 ק"מ, הטונאלה רשמה צריכת דלק של 19.4 ק"מ לליטר.

אלפא רומיאו טונאלה. יואב פולס,
מרווח טוב מאוד מאחור/יואב פולס

אני לא יודע מדוע שידכו אנשי אלפא את המנוע הספציפי הזה לרכב, אלא אם מדובר כאן בהקדמת תרופה למכה בדמות הכנה מראש לתקינה מחמירה יותר בנושא זיהום אוויר. אנשי אלפא יכלו בקלות לבקש מעמיתיהם הצרפתים לתאגיד סטלנטיס לארוז להם יחידות כח מוכחות ומצוינות בדמות מנועי 1.6 טורבו בנזין או 1.5 טורבו דיזל עם תיבות הילוכים פלנטריות של אייסין, ולקבל יחידת הנעה מושלמת לטונאלה. אני בטוח שלאנשי אלפא יש הסברים מצוינים. שלדת הטונאלה יכולה לטפל בלי בעיה גם בהספק מנוע כפול ומומנט גבוה משמעותית, ואז זו תהיה חגיגה של ממש.

אגב, הביקורת שנרשמה כאן על הטונאלה בכל הנוגע לחולשת המנוע רלוונטית גם למתחרות שלה בסגמנט ג'יפוני פרימיום, אלו המשווקות עם מנועים צנומים באופן מביך ביחס למחיר - הב.מ.וו X1 עם מנוע בהספק 136 כ"ס, ו-וולוו XC40T2 עם 129 כ"ס. גם הם במחירים דומים ואף גבוהים מאלו של הטונאלה.

אלפא רומיאו טונאלה. יואב פולס,
500 ליטרים בתא המטען/יואב פולס

עם החזרת הרכב לסוכנות הגיעה ההארה לגבי הטונאלה היפהפיה. היא לא מכוונת לקהל מהפסקה השנייה, אלו העורגים לנוסטלגיה המתוקה. היא לא מכוונת לקהל שרואה 'אלפא רומיאו' ומיד מקבל 'פינג' ספורטיבי בלב. הטונאלה פונה לקהל חדש ושונה ממה שהיה לאלפא עד היום. קהל שמחפש את המראה הספורטיבי, ולא מתעניין ממש בביצועים. סליחה על ההכללה, וברור לי שיהיו לה גם יוצאות מן הכלל - הטונאלה מכוונת לבנות המאיון / אלפיון העליון - לבנות הזוג, ולילדות שאך קיבלו רישיון, לבעלות בוטיקים למותגים בכיכר המדינה.

אלפא רומיאו טונאלה. יואב פולס,
אלפיסטים של פעם יעקמו את האף, אבל לכסף שהוא חייב להכניס ליצרנית אין ריח/יואב פולס

הטונאלה, לפחות בגרסה הזו לא פונה לכל מי שראה אותה והתחיל לרייר על סאונד המנוע והתאוצות המצופות. ואם להיות כנים, עשרות שנים של מיקוד בקהל ספורטיבי - לא בדיוק הביאו לשגשוג עסקי, כך שברור שאם אלפא רומיאו רוצה להצליח גם בהיבט העסקי, עזבו להצליח - פשוט לשרוד - היא חייבת לפנות לקהלים חדשים. כן, כאלו שיש להם את היכולת לשחרר 250 אלף שקלים עבור משהו שאולי לא מרטיט את נימי הלב, אבל בהחלט חגיגה לעיניים.

תודה מיוחדת ליואב לוי, יקב בזלת הגולן בקדמת צבי, שאפשר לנו לצלם את האלפא בסביבה הטבעית שלה בינות לכרמים וחביות יין.

אלפא רומיאו טונאלה. יואב פולס,
המון אחריות לרכב קטן/יואב פולס

על הצד הטכני: אלפא רומיאו טונאלה "ספציאלה" 130 כ"ס

מנוע, הנעה: בנזין, 4 צילינדרים, טורבו, קדמית
נפח (סמ"ק): 1,469
הספק/סל"ד (כ"ס): 5,250/130
מומנט/סל"ד (קג"מ): 1,500/24.5
תיבת הילוכים: כפולת מצמד, 7 הילוכים

מידות:
אורך (ס"מ): 453
רוחב (ס"מ): 184
גובה (ס"מ): 160
בסיס גלגלים (ס"מ): 264
תא מטען (ליטרים): 500

ביצועים:
תאוצה 0-100: 9.6 שניות
מהירות מירבית: 200 קמ"ש
צריכת דלק (מבחן): 12 ק"מ לליטר

מתחרות:
אודי Q3, וולוו XC40, ב.מ.וו X1, קאדילק XT4, מרצדס GLA

מחיר:
249,900 שקלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully