וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצעד הלהיטים: אורה פאנקי קאט מול ג'ילי גיאומטרי C

קינן כהן, אודי עציון

עודכן לאחרונה: 12.2.2023 / 13:13

לאחת יש עיצוב שובב ואבזור עשיר, השנייה נהנית מתדמית הקרוסאובר והשימושיות. האם לאורה פאנקי קט שנחתה כעת בישראל יש מה להציע בקרב המשפחתיות החשמליות? יצאנו לנהוג, לטעון ולתהות

השוואתי אורה פאנקי קאט וג'ילי גיאומטרי C. קינן כהן
האם הפאנקי תשכנע את מר ישראלי לוותר על הקרוסאובר?/קינן כהן

בתחילה כיוונו היצרניות הסיניות למקומות הברורים שבהם ימצאו את רוב הלקוחות, וכך הן הציגו את מרכולתן החשמלית במכוניות קרוסאובר על פי טעם הקהל, אולם ככל שמתרחב היצע הדגמים החשמליים, הם מציעים יותר ויותר חלופות בקטגוריות שבהן לא נכחו בעבר. אורה פאנקי קאט שנחתה זה עתה בישראל תנסה לשכנע אתכם לוותר על הקרוסאוברים ולחזור למשפחתית קומפקטית גם עם מנוע חשמלי.

כמו שאר השוק, מחירי החשמליות ממשיכים לזחול למעלה, וכעת גם ההצעות המשפחתיות שבעבר חפפו למחירי אלו מונעות הבנזין נדחקו למעלה. לשתי המכוניות שבמבחן שלפניכם יש גרסאות פתיחה במחירים כאלו, 145 אלף שקל לאורה 300 "פרו", מצד שני יש את הג'ילי גיאומטרי C בגרסת ה-350 "פיור" ב-148 אלף שקל.

אולם למבחן הזה לקחנו את הגרסאות הבכירות יותר, אלו שמציעות טווחים שתואמים יותר שימוש משפחתי שוטף ברכב. במקרה של האורה זו גרסת ה-400 שמחירה 172 עד 185 אלף שקל, ובג'ילי 460 165 אלף שקל.

עוד מבחני דרכים השוואתיים בוואלה:
חשמליות זולות: ג'ילי גיאומטרי C 350 מול יונדאי קונה EV
מכוניות מיני: טויוטה אייגן X מול יונדאי i10, קיה פיקנטו ומיצובישי ספייס סטאר
ג'יפונים קטנים: סוזוקי ויטארה מול פורד פומה, פיג'ו 2008 ורנו קפצ'ור

השוואתי אורה פאנקי קאט וג'ילי גיאומטרי C. קינן כהן
האורה קצרה יותר מהג'ילי ב-20 ס"מ, הגובה זהה/קינן כהן

שתיהן גם מגיעות מ"בית" גדול מאוד - במקרה של אורה מדובר ביצרנית הרכב גרייט וול שאת היציאה מעבר לגבולות סין עושה עם שני ראשי חץ - WEY היוקרתית יותר ואורה העממית יותר. במקרה של ג'ילי מדובר ביצרנית סינית שחובקת בעלות על מותגים אירופים מפוארים כמו וולוו, פולסטאר ולוטוס יחד עם שני מותגים סיניים אך אירופים בכיוון שלהם - לינק אנד קו וזיקר.

עיצוב: על טעם ועל ריח אין להתווכח, אבל לג'ילי אין ממש סיכוי מול ההופעה של הפאנקי קאט. התגובות סביבה ביום המבחן הבהירו את הנקודה הזו היטב. אז את חלק מהאדישות כלפי הג'ילי אפשר אולי לזקוף לנוכחות המסיבית שלה על הכבישים, ואת הבולטות של הפאנקי קאט אפשר לזקוף לחבילת ההופעה הססגונית של רמת הגימור GT שבה נהגנו.

אבל גם מעבר לזה, בעוד הג'ילי עושה הכל כדי להיראות גנרית ושגרתית, הפאנקי עושה הכל כדי להציג את התפיסה האחרת לגמרי. אגב עיצוב, האורה לא רק נראית קטנה מהג'ילי, היא גם קצרה ממנה ב-20 ס"מ, אבל שתיהן מציגות נתון גובה ורוחב זהים, 1.6 ו-1.8 מטרים בהתאמה. כאשר מציאת חניה הופכת לאתגר, לא בטוח שמדובר בחיסרון.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
ג'ילי גיאומטרי C. קינן כהן
בג'ילי מראה חללי והייטקי, כולל תצוגה עילית לנהג/קינן כהן

תא נוסעים: גם כשנכנסים פנימה ממשיכים הפערים. בג'ילי הכיוון הוא הייטקי-חללי עם מוטיב המעויינים, מסך מולטימדיה צף וקונסולה מרחפת ובאורה הלכו לכיוון הרטרו העגלגל ועם שילובי צבעים נועזים, בהמשך למראה החיצוני.

יש גם פערים בסידור התצוגות מול הנהג אורה פורסת את לוח המחוונים ומערכת המולטימדיה בשני מסכי 10.25 אינץ', בג'ילי מפרידים כוחות בין לוח מחוונים קטן מול הנהג ותצוגה עילית למהירות ובין מסך גדול משל האורה - 12.3 אינץ'.

אינצ'ים לחוד וביצוע לחוד. שניהם לא רושמים פרקים חדשים או מצטיינים בתפקוד. למרות ההופעה המרשימה יותר באורה, אלו של הג'ילי מגישים את המידע בצורה טובה יותר, הפשטות שלהם עדיפה על הקושי בקליטת המידע באורה בשל עומס הנתונים והניגודיות הפחות מוצלחת בין הכיתוב לרקע הבהיר של הפאנקי קאט. סימוני הכפתורים על ההגה לא מספיק בולטים ביום שימשי.

אורה פאנקי קאט. קינן כהן
בפאנקי קאט הלכו על רטרו נובו: גם מסכים גדולים וגם מתגי ניקל משנות ה-60-70/קינן כהן

אגב מסכים, שתיהן ישלחו אתכם לבצע את מרבית הפעולות ולקבל את המידע דרך תפריטים במסך המגע. זה זול ליצרניות, זה נראה מרשים באולם התצוגה, זה מעיק, מציק, בעייתי ולעיתים אף מסוכן בכביש. שתיהן כן מציעות מתגים פיזיים לכיבוי והדלקה של בקרת האקלים והפשרת האדים - בעיצוב רטרו מרהיב באורה - אך שתיהן נעדרות שליטה בעוצמת השמע ישירות מהמסך הראשי, כך שהאפשרות היחידה היא זו שעל ההגה. שתיהן מקבלות ציון מספיק בקושי בהיבט הזה.

כאמור, הגובה החיצוני בין השתיים זהה, אבל תנוחת הנהיגה שונה. מושב הג'ילי גבוה יותר ומעניק את הישיבה "על" המכונית בעוד באורה יושבים "בתוך" המכונית. בשתיהן המושבים נוחים, הראות החוצה לפנים טובה. ימי הגשם של המבחן הבליטו בעיה גדולה באורה - היא נטולת מגב אחורי ואחרי נסיעה בגשם אין שום דרך לראות מה קורה דרך השמשה.

ג'ילי גיאומטרי C. קינן כהן
בג'ילי תקבלו יציאת מיזוג למושב האחורי/קינן כהן

מאחור שתיהן מציעות מרווח רגליים וראש טובים, אם כי מיקום הסוללות שלהן תחת הרצפה מבין לתנוחת ישיבה שבה יש כיפוף מעט מוגזם של הברכיים.

בבסיס הגלגלים שלהן יש פער גדול על פניו של 5 ס"מ בדף הנתונים לטובת הג'ילי שרושמת 270 ס"מ. הוא לא בא לידי ביטוי בפועל, למעשה לאורה יש עוד ס"מ או שניים של מרווח ברכיים ואפילו רצפה שטוחה לחלוטין. מצד שני, בעוד שתיהן מגיעות עם שקע טעינה בודד, הג'ילי תפנק את שני היושבים גם ביציאת מיזוג.

תא המטען: פתיחה של תא המטען (החשמלי) מגלה על חשבון מי בא המרווח העדיף מאחור באורה. יש פה 228 ליטר בלבד, זה פשוט פוסל אותה משימוש אמיתי כמשפחתית: אפילו לקיה פיקנטו יש תא מטען גדול ושימושי יותר. זה של הג'ילי בנפח 417 ליטר, גם רחב ועמוק ממנו ואפילו משאיר מספיק מקום לגלגל חלופי מתחתיו, שאין באורה, כמו ברוב החשמליות. שניהם סובלים מסף הטענה גבוה למדי - 79 ס"מ בג'ילי ו-82 ס"מ באורה.

אורה פאנקי קאט. קינן כהן
בפאנקי קאט רצפה שטוחה ומרווח מפתיע/קינן כהן

אבזור: בכל מה שקשור לרשימת הפינוקים, אורה מציגה פער משמעותי ביחס לג'ילי. היא עמוסה להתפקע, גם לא ברמת הגימור הגבוהה מאוד של מכונית המבחן. שתיהן בעלות גג פנורמי, ריפודי עור, כוונון חשמלי עם זכרונות למושבים המחוממים, מצלמות היקפיות ועוד.

אבל בנקודה בה הג'ילי נעצרת האורה ממשיכה לשלוף; את דלת תא המטען החשמלית הזכרנו, אבל יש גם מראות צד מחוממות, חימום לגלגל ההגה, אוורור ועיסוי למושבים הקדמיים, עדכוני OTA למערכת המולטימדיה ולפחות במרץ-אפריל הקרובים, כך מבטיחה היבואנית, גם קישוריות לאפל ואנדרואיד: מכוניות שיעלו אז על הכביש יצוידו בהן מראש, אלה שכבר על הכביש יזכו לעדכון OTA מרחוק, בלי צורך להגיע למוסך. בג'ילי יש וויז מובנה ומערכת שמע של BOSE.

אמנם לא "אבזור" במובן הקלאסי שלו, אבל לאורה יש עוד ג'וקרים בשרוול - הטיפול בה הוא אחת לשנתיים או 30 אלף ק"מ, חבילת שירות ל-5 שנים שכוללת מענה 24/7, שירות טעינה בדרכים, איסוף והחזרה של הרכב מטיפול ואם זה מתארך מעבר ל-4 שעות - גם רכב חלופי.

ג'ילי גיאומטרי C. קינן כהן
מתחת לנפח העדיף יש עדיין מקום לגלגל חלופי מלא/קינן כהן

בטיחות: אם באבזור אפשר לקרוא למה שיש בין האורה לג'ילי פער, פה זה נוקאאוט טכני לטובתה. שתיהן עם המינימום ההכרחי של בלימה אוטומטית, תיקון סטייה מנתיב, זיהוי רכב ב"שטח מת", בקרת שיוט אדפטיבית ואפילו מערכת התרעה נגד שכחת ילדים במושב האחורי.

אבל האורה מוסיפה גם התרעת תנועה חוצה בצומת, והתרעת תנועה חוצה מאחור, סיוע בתמרוני חירום, זיהוי דו גלגלי למערכת הבלימה, מערכת ניטור פעולות נהג (קפדנית ונוזפת מדי) וברמת הגימור GT גם בלימה אוטומטית בזיהוי תנועה חוצה. ומה שסוגר את הסיפור הם 5 כוכבי הריסוק בהם זכתה במבחן הריסוק האירופי כולל ניקוד יוצא מן הכלל בציוני המשנה. הג'ילי קיבלה 5 כוכבים במבחן הריסוק הסיני, שבדרך כלל מנבא את הציון באירופה.

אורה פאנקי קאט. קינן כהן
האורה מציעה נפח גבולי לשימוש משפחתי/קינן כהן

ביצועים: את שתי המכוניות נושאים מנועים חשמליים המניעים את הגלגלים הקדמיים דרך תמסורת בעלת הילוך יחיד. מכאן מתחילים פערים. הג'ילי מביאה 204 סוסים ו-31.6 קג"מ, האורה 171 סוסים ו-25 קג"מ. בפועל, מבחינת היכולת לזוז, פער משקל קל לטובת האורה מציב את שתיהן באותה רמת ביצועים פחות או יותר. לג'ילי נרשמה קצת יותר זריזות בתגובה ללחיצה על הדוושה, כלומר, במהירות בה היא מתרגמת את הדרישה לביצוע.

בג'ילי מזינה את המנוע סוללה גדולה משל האורה, 70 קוט"ש לעומת 63.1 בפאנקי קאט. גודל סוללה שמשפיע על טווח הנסיעה. ההצהרות בגיאומטרי הן על 460 ק"מ ובפאנקי קאט 400 ק"מ (420 בגרסאות שאינן ה-GT). אבל יש גם הבדלים ביכולות הטעינה, האורה תקבל עד 80 קילוואט בטעינה מהירה ו-46 דקות מ-20 ל-80 אחוזים הג'ילי תעשה את זה ב-42 דקות למרות שהיא מקבלת את הקילוואטים שלה בקצב של עד 75.

ג'ילי גיאומטרי C. קינן כהן
לג'ילי תגובת מצערת מעט יותר טובה/קינן כהן

צריכת חשמל וטווח: לפני המספרים וההשוואות הבהרה חשובה - למכוניות חשמליות ולחיילי חי"ר יש אויב משותף: קור. המבחן נערך בימי הסופה ברברה, והטמפרטורה הגבוהה ביותר שנמדדה באותו יום הייתה 9 מעלות. קור משפיע לרעה על כושר הטעינה של הסוללות, ולכן על טווח הנסיעה. כך שלנתוני הטווח והצריכה שהשגנו יש להתייחס בהסתייגות, ורק כהשוואה בין השתיים, ולזכור שבימים עם טמפרטורות ישראליות יותר, שתיהן ישיגו טווח ארוך בכ-20-30 אחוז.

בסיכום המבחן, עם שקלול פרק נהיגה מאומצת עמדו המספרים על 23.3 קילוואט שעה לק"מ בג'ילי ו-22.2 באורה. המשמעות היא טווח של 300 ק"מ בג'ילי לעומת 284 באורה. פער שנגזר מגודל הסוללה ופחות מיעילות מערכת ההנעה. בשיוט בין עירוני רגוע הן השיגו 325 ו-305 ק"מ, בהתאמה.

אורה פאנקי קאט. קינן כהן
לפאנקי קאט נוחות נסיעה מצוינת/קינן כהן

התנהגות כביש: שתי המכוניות זזות באופן דומה. כיול מוטה באופן ברור לצד הבטוח, המתון והצפוי. האורה מציגה חבילה מוצלחת יותר בהיבט הזה בזכות שילוב של מרכז כובד נמוך יותר, כך שבשינוי כיוון היא פחות מתרגשת. יש לה את ההגה הפחות גרוע ולפחות במצב ספורט הוא עם יחס ישיר יחסית בין מידת ההפנייה שלו לתגובה של הגלגים הקדמיים. בנוסף היא רושמת רמת נוחות טובה יותר משל הג'ילי ועם פחות רעשי בולמים. בשתי המכוניות נרשמו "שריקות" רוח מכיוון המראות צפונית ל-110 קמ"ש.

השוואתי אורה פאנקי קאט וג'ילי גיאומטרי C. קינן כהן
מי תתאים יותר למשפחה?/קינן כהן

השורה התחתונה

ביציאה שלהם לשוק הרכב העולמי כמעט כל היצרניות הסיניות שמו את הז'יטונים על מכוניות חשמליות. המגוון שלהם בתחום הזה הוא גדול מאוד, יותר משל היצרניות האירופיות נכון להיום. על הפער בין סין לאירופה בהנדסת אנוש והתנהגות כביש הן מפצות עם אבזור, צעצורים ומימדים במחירים נמוכים יותר. אבל הפער הולך ונסגר וזה קורה מהר.

אורה פאנקי קאט היא דוגמה מצוינת למכונית שמנסה לצאת מהשבלונות ולהציע משהו אחר במכונית חשמלית. עיצוב מרענן ומסוגנן, איכות טובה מאוד בתא הנוסעים, טווח שימושי בגרסת ה-400, נוחות, חבילת השירות שלה וכמובן רמת בטיחות שתבייש אירופיות יקרות ממנה. היא בהחלט המכונית החשמלית למי שרוצה להצטרף לטרנד - אבל לא להיות חלק מהעדר.

השוואתי אורה פאנקי קאט וג'ילי גיאומטרי C. קינן כהן
השוואתי אורה פאנקי קאט וג'ילי גיאומטרי C/קינן כהן

אלא שבמבחן מול הג'ילי, כאשר על הפרק עומדת ההתאמה למשימות משפחתיות ומה לעשות שבמכוניות שצפונית ל-160-170 אלף שקל, אנחנו כבר לא מדברים על רכב שני בבית, אז האורה מאבדת נקודות חשובות. יתרונותיה הרבים פחות רלוונטיים לתנאי המחייה ביום יום, ומנגד הטווח הארוך יותר, תא המטען הגדול יותר, והמחיר הנמוך יותר של הג'ילי מטים את הכף לטובתה.

על הצד הטכני

השוואתי אורה פאנקי קאט וג'ילי גיאומטרי C. קינן כהן
השוואתי אורה פאנקי קאט וג'ילי גיאומטרי C/קינן כהן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully