וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם הגה שלא מחובר פיזית לגלגלים: נהגנו בלקסוס RZ

יואל שוורץ

עודכן לאחרונה: 13.3.2023 / 15:08

במחיר שמתחיל ב-450 אלף שקל לקסוס RZ הוא רכב הפנאי החשמלי הזול בסגמנט. האם הצלחתו בטוחה? וגם: איך לקסוס עשו את ההגה של טסלה ומתי תראו אותו בישראל

לקסוס RZ. יואל שוורץ,
המראה מחודד ונאה, אבל מעט כבד, ומחסיר אלמנטים שלקסוס יודעת לעשות ומציעה בדגמים אחרים/יואל שוורץ

לקסוס, כמו גם טויוטה ומרבית היצרניות, לא מאמינות בעתיד חשמלי מבוסס סוללות. זה יקר מידי, לא מספיק נקי, מצריך שינויי תשתית מורכבים וזה רק קצה הקרחון. אבל העולם המערבי רץ בכיוון הזה, ולקסוס ישבה מספיק זמן על הגדר. היא אולי היתה מחלוצות המנועים ההיברידיים ביוקרה, אבל בכל הנוגע לחשמל, היא פשוט הניחה את תפוח האדמה הלוהט הזה בצד וקיוותה שהוא יתקרר. זה לא קרה. ובמקום זה היא קיבלה ערימה של תפוחי אדמה לוהטים של מותגים וותיקים ושל יצרנים סיניים חדשים שפשוט לא היו שם אתמול.

כדי להתמודד עם המציאות המשתנה, לקסוס הציגה את הרכב הזה: RZ - קרוסאובר חדש חשמלי לגמרי שמיועד להתחרות בדגמים כמו מרצדס EQC, ב.מ.וו iX3 ואחרים.

הוא חולק את פלטפורמת e-TNGA, סוללות ומתלים עם טויוטה BZ4X וסובארו סולטרה (שיגיע אלינו בעתיד), אבל כדי לבדל את עצמו הוא נראה אחרת מבחוץ ומבפנים, מציע מנוע חזק בהרבה (תוספת של כמעט 100 כ"ס), כיול שונה למתלים ולהיגוי והרבה יותר אבזור כולל מנגנון היגוי על-חוטי ייחודי.

לקסוס RZ. אתר יצרן
יחידת הכוח מפיקה 313 כ"ס והנעה כפולה. הביצועים מעולים, אבל רוב המתחרים מציעים הרבה יותר/אתר יצרן

עיצוב: המראה מאוד מזוהה עם לקסוס, וכולל רכיבים שקושרים אותו למשפחה כמו קו חלונות הצד המתרומם לקראת הסוף, שהתחיל בלקסוס LC וממשיך כיום בדגמים נוספים. אני לא חובב נלהב של עיצוב דמוי קופה כשזה מגיע לדגמי פנאי, וגם כאן הסידור הזה לטעמי נראה כבד מידי. אם זה בגלל שטח הפח לעומת שטח הזכוכית, בגלל קשתות הגלגלים שנעצרות רגע לפני שהן מגיעות לתחתית, האחוריים הרבועים, קו הכתף של החלונות שמשתפל לאחור ועוד. גם החרטום שמנסה לשמור על מאפיין "שעון החול" של המותג, פחות עובד עיצובית כשהוא אטום. יש מיני נגיעות נחמדות כמו סנפירי ספויילר הגג, או התלת-ממדיות של הפנסים האחוריים, אבל ממותג יוקרה, ומרכב בממדים האלה ניתן היה לצפות ליותר. די להביט ב-RX, האח הגדול במעט, ובשלל האלמנטים הגרפיים שבו - כמו החרטום - כדי להבין שלפחות בעניין העיצוב החיצוני לקסוס לא הלכה כאן עד הסוף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
לקסוס RZ. אתר יצרן
לראשונה בלקסוס ידית הילוכים בצורת חוגה. מול הנוסע דשבורד דקיק שהושג בזכות וויתור על תא כפפות/אתר יצרן

תא נוסעים: הקבינה שונה גם היא מהקו הקיים של המותג. בעיקר כי לקסוס הולכת בקו טבעוני. אין חיפויי עור ועץ, אלא פלסטיק (מאוד איכותי) במרקם חלק. בלילה תאורה זעירה זורקת קרניים בתבנית מעוינים ויוצרת מראה מעניין על המישור החלק. העיצוב הכללי נאה, אבל פתחי המיזוג מעט מכבידים על המראה שמעמדת הנהג נראה מעט מגושם. מקפסולת הנוסע זה נראה טוב יותר גם כי הדשבורד בצד הזה ממש דקיק והחלל אוורירי יותר. הדקיקות הזו הושגה על חשבון הפרקטיות, כי אין תא כפפות. במקומו יש תא גדול בחלק הקדמי של הקונסולה שבין המושבים, אבל זה מפצה רק חלקית, כי עדיין חסר תא נסגר נוסף.
מול הנהג לוח מחוונים קטן (7 אינץ') שעוד מוקטן ויזואלית בגלל המסגרת הגדולה מסביב. הנתונים בו קריאים, אבל חלקם קטנים מידי, וחלקם מוסתרים ע"י גלגל ההגה. לפחות בעניין הזה ללקסוס יש פתרון - הגה YOKE - גלגל הגה אליפטי שחלקו העליון פתוח. על כך בהמשך. לעומת זאת מסך המולטימדיה גדול מאוד (14 אינץ'), נוח לשימוש, ומשלב בתוכו חלקית את בקרת האקלים. לקסוס ניסו לשמור על מינימום כפתורים, ודי הצליחו במשימה, כשמה שיש נוח לשימוש וסה"כ אינטואיטיבי.

לקסוס RZ. אתר יצרן
המרווח מרשים, תנוחת הישיבה פחות. תוצאה של מיקום גבוה יחסית של הסוללות/אתר יצרן

הישיבה ב-RZ מעט מוזרה, כשהתנוחה נמוכה, הברכיים באוויר, והרגלים שלוחות הרחק לפנים. זו לא ישיבה של "רכב פנאי", ולא ממש ישיבה ספורטיבית של רכב פנאי שובב כפי שרומז העיצוב המחודד. הסיבה לכך היא בעיקר המרחב המצומצם בין הרצפה לתקרה בגלל הסוללות שמתחת. כדי לסדר מרווח ראש הולם, לקסוס מיקמו נמוך את המושבים. זה נכון מלפנים וגם מאחור, כאשר גם שם הברכיים נמצאות באוויר בתנוחה שלאורך זמן לא תהיה נוחה. מצד שני, יש מרווח עצום בין המושב האחורי לקדמי, בין היתר בחסות שימוש בפלטפורמה חשמלית ייעודית שמאפשרת להגדיל את המרחק בין הסרנים ל-285 ס"מ. גם שאר הממדים נדיבים כך שתא הנוסעים מאוד מרווח גם מלפנים וגם מאחור.

תא מטען: גם האזור הזה סובל מאותה בעיה של רצפה יחסית גבוהה, שזה אומר שאת השקיות מהסופר תצטרכו להניף גבוה יותר. בנוסף, הכיסוי המסתיר את התכולה יחסית נמוך, וזה פוגע בשימושיות התא. הכיסוי הזה גם גמיש, כך שגם אי אפשר להניח עליו דברים.

לקסוס RZ. אתר יצרן
הנפח מכובד (522 ליטר), אבל הרצפה יחסית גבוהה ואת השקיות מהסופר תצטרכו להניף גבוה יותר/אתר יצרן

אבזור: כרוב דגמי לקסוס, גם פה יש שלוש רמות גימור בשמות המסורתיים 'קיושו' שכוללת כיוון חשמלי וחימום למושבים הקדמיים דמויי העור, חישוקי 18 אינץ', מצלמות היקפיות, פתיחה חשמלית לתא המטען, טעינה אלחוטית, חלון גג פנורמי, שקעי USB C מלפנים ומאחור ועוד. רמת גימור 'הדורי' מוסיפה זיכרונות למושב הנהג, אוורור וחימום למושבים הקדמיים והאחוריים, תצוגה עילית ועוד. רמת הגימור הגבוהה ביותר 'טאקומי' משדרגת לריפוד אלקנטרה, מערכת שמע של מארק לוינסון, חימום להגה, גג פנורמי מתכהה בלחיצת כפתור והחישוקים גדלים ל-20 אינץ'.

בטיחות: בכל רמות הגימור נמצא בלימה אוטומטית, תיקון סטייה מנתיב, התרעת רכב ב"שטח מת", התרעת תנועה חוצה מאחור, התרעת רכב חולף לפתיחת דלת, בקרת שיוט אדפטיבית, סיוע בתמרון חירום, זיהוי שלטי מהירות ועוד.

לקסוס RZ. יואל שוורץ,
אלמנטים אווירודינמיים שפגשנו גם ב-bz4X/יואל שוורץ

מנוע וביצועים: ל-RZ שני מנועים חשמליים. קדמי עם 204 כ"ס ואחורי עם 150 כ"ס. יחדיו יש לנו 313 כ"ס והנעה כפולה. הזינוק מעמידה מיידי ובועט, כשתאוצות הביניים מרשימות לא פחות. ל-100 קמ"ש מצמצמים ב-5.3 שניות ורק מהאזור התלת ספרתי הזה נרגעת התאוצה אם כי עדיין, המיידיות לא מפסיקה להרשים. פשוט תענוג לעקוף עם המכונית הזו.

תוואי ההשקה היה קצר מדי (כ-150 ק"מ) ולא אפשר פסיקה נחרצת בנוגע לצריכת האנרגיה. אבל אי אפשר בלא כלום, אז אציין שמחשב הדרך דיווח על צריכה ממוצעת של 20 קילוואט שעה. קיבולת הסוללה היא 71.4 קילוואט, כך שהמשמעות היא טווח של 350 ק"מ. RZ תומך בטעינה מהירה של 150 קוט"ש, ועבור מילוי הסוללה מ-0 ל-80% תזדקקו לכ-30 דקות.

לקסוס RZ. אתר יצרן
הגה YOKE של לקסוס יצטרף להיצע ב-2025. לא צריך יותר מרבע סיבוב כדי לבצע פניית פרסה/אתר יצרן

נוחות והתנהגות: כיול הבולמים ב-RZ נוקשה מזה הקיים בטויוטה. בכל זאת צריך להתמודד עם עדר סוסים גדול משמעותית, וגם עם מתחרי פרימיום שפחות מתפשרים בתחום. על כבישי פרובנס RZ הציג קשיחות מסוימת במהירות עירונית שהפכה לריסון מוצלח ככל שעלתה המהירות. בידוד הרעשים טוב, כך שסה"כ איכות הנסיעה טובה.

כשמתחילים לדחוק אותו לפינה מגלים פרטנר נעים לתפירת כבישים מקורזלים. הוא לא ספורטיבי במיוחד, אבל ההיגוי חד ומדויק, הגוף מרוסן, אחיזת הצמיגים גבוהה והבלמים נשכניים.

ב-RZ לקסוס גם מביאה פריט חדש: היגוי על חוט - ללא חיבור מכאני לגלגלים. רגע, לפני ההתלהבות. זה יבשיל לייצור רק ב-2025 ובלקסוס טוענים שיש להם את כל האישורים הנדרשים לכך. במסגרת ההשקה קיבלנו טעימה מהמנגנון החדש ומגלגל ההגה האליפטי, והאמת שזה מוזר. הפניה קלה של ההגה במהירות נמוכה מסובבת את הגלגלים מלא, כך שלא צריך יותר משבריר סיבוב כדי לבצע פנייה, ורק עוד קצת כדי להשלים פניית פרסה. תמרוני חניה מבוצעים בריבעי סיבוב הגה לכל צד, והופ אתה בחוץ. ככל שעולה המהירות יחס הסיבוב משתנה ונהיה מוכר יותר למה שאנחנו רגילים כיום, אבל ירידה ממהירות פרברית למהירות עירונית מצריכה חשיבה מחדש בכל הנוגע לפעולת הידיים, כי פתאום שוב סיבוב קליל גורם לתזוזה גדולה. לא יודע, כנראה שעם הזמן אפשר להתרגל לזה, בינתיים אין את זה לאף אחד אחר. גם לא לטסלה שרק מציגה גלגל הגה ללא חלק עליון, אבל עם מנגנון היגוי מכאני רגיל.

לקסוס RZ. אתר יצרן
תצורת ה"כמו קופה" מודגשת עם החלק האחורי המושחר/אתר יצרן

שורה תחתונה

לקסוס RZ הוא הצעצוע החשמלי החדש בשכונה בה אין הרבה מתחרים. הוא מרווח למדי, מאובזר מאוד בכל רמות הגימור, מציע טווח מקובל, ומוניטין מכובד. המחיר נע בין 450 ל-500 אלף שקל, והופך אותו לאחד הכלים הזולים בסגמנט. העניין הוא שחלק מהמתחרים חזקים משמעותית ולא הרבה יותר יקרים.
RZ יעלה על כבישי ישראל ממש בשבועות הקרובים ובלקסוס מצפים למכירות של כמה מאות. במציאות בה כלים נחטפים עוד לפני שירדו מהאוניה, לא נראה שללקסוס תהיה בעיה לעמוד ביעדים.

הכותב היה אורח לקסוס בצרפת

על הצד הטכני: לקסוס RZ

מנוע, הנעה: שני מנועים חשמליים, הנעה כפולה
הספק משולב: 313 כ"ס
תיבת הילוכים: אוט', תמסורת ישירה
סוללה: 71.4 קוט"ש

מידות:
אורך (מ'):
4.9
רוחב (מ'): 1.9
גובה (מ'): 1.6
בסיס גלגלים (ס"מ): 285
תא מטען (ליטרים): 522

ביצועים:
תאוצה 0-100 (שניות):
5.3
מהירות מירבית (קמ"ש): 160
טווח משולב (יצרן): 435 ק"מ
טווח משולב (התרשמות): 350 ק"מ

בטיחות:
ציון ריסוק במבחן האירופי: טרם נבחן

בטיחות אקטיבית:
בלימה אוטומטית, תיקון סטייה מנתיב, התרעת רכב ב"שטח מת", התרעת תנועה חוצה מאחור, התרעת רכב חולף לפתיחת דלת, בקרת שיוט אדפטיבית, סיוע בתמרון חירום, זיהוי שלטי מהירות ועוד.

מתחרים:
ב.מ.וו ix3, ג'נסיס GV70 ev, יגואר i-Pace, מרצדס EQC

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully