וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמארט בראבוס בנהיגה ראשונה: ג'יפונטיל

יתיר דוידוביץ'

עודכן לאחרונה: 22.3.2024 / 16:33

אומרים שיש מגפת השמנה בעולם. זה נכון, תסתכלו על המכונית החדשה של סמארט - #1. אבל אם היא השמינה למה היא נוסעת כל-כך מהר? ולמה מתנוססים שם תגים של סדנת שיפורים גרמנית? התשובות בפנים

סמארט בראבוס. יתיר דוידוביץ, מערכת וואלה!
סמארט 1 בראבוס. הגג והמראות האדומות נועדו לסמן לשוטר התנועה רכב ששווה ללזור עליו/מערכת וואלה!, יתיר דוידוביץ

מחיר: 230 אלף שקל
מתחרים: וולוו EX30, זיקר X, טסלה מודל Y, אבארט 500e
אהבנו: ביצועים, עיצוב פנימי, תמורה למחיר
פחות אהבנו: נוחות בעיר, מסך מולטימדיה, טווח
ציון: 8/10

אי-שם בהרצליה במרחק של כקילומטר בקו אווירי עומדות שלוש מכוניות. האחת באולם התצוגה של מרצדס השנייה באולם של וולוו והשלישית באולם של זיקר. על פניו קשה לחשוב על מכוניות יוקרה שונות יותר מהסמארט #1, ה-EX30 והזיקר X, אבל בפועל שלושתן יושבות על פלטפורמה שמגיעה מבעלת הבית שלהן, ג'ילי הסינית.

בעולם שבו פלטפורמות משתלטות על כל חלקה טובה, בעולם בו המכאניקה מוחלפת אט אט בדיגיטליזציה, הקסם של מכונית זו או אחרת מתפוגג. במקומן מוצעים מוצרים גנריים שמציעים לצרכן חוויה שונה בעיקר בעיצוב ובשיווק.

וכאן בדיוק מנסה סמארט להתבלט. נכון, לא מדובר יותר במכונית עירונית שובבה (להרחבה קראו את המבחן על הסמארט 1 הסטנדרטית) אבל היא מחפשת את הייחוד שלה. הייחוד הזה מגיע מסדנת השיפורים בראבוס שכבר שנים ארוכות לוקחת רכבי מרצדס והופכת אותם למכונות ביצועים. בניגוד לאחיות לפלטפורמה, הסמארט יכולה להתהדר בשם שמעורר תשומת לב אבל גם מעלה את רף הציפיות. וולוו או זיקר מהירות לא מעידות על יכולות דינמיות יוצאות דופן. סדנת בראבוס לעומת זאת בהחלט כן.

אם חיפשתם יתרון אמיתי שבבעלות החלקית של מרצדס על סמארט בניגוד, לבעלות המלאה של ג'ילי הסינית על שני המותגים האחרים הנהנים מאותה פלטפורמה, פה ניצבים הבולמים והמתלים, אבל לא רק הם. בואו נעשה סדר.

סמארט 1 בראבוס. יתיר דוידוביץ', מערכת וואלה!
עיצוב קרבי אבל לא מוגזם/מערכת וואלה!, יתיר דוידוביץ'

עיצוב: עיצוב החיצוני מרגיש קרבי יותר מהסמארט הרגילה אך במידה. החרטום כולל סבכת אוורור גדולה ועוד שני פתחי אוורור על מכסה המנוע הקדמי, כי יש עוד מנוע מאחור. זימים בצידי הפגוש וקו אדום הממסגר את תחתית הרכב משלימים מראה שמושך את תשומת הלב. בצדדים העדויות על מעורבותה של בראבוס מגיעות כחישוקים גדולים, קליפרים אדומים ואותו קו אדום שממשיך לאורך הרכב. סמליל קטן עליו כתוב Brabus מעניק הסבר מספק לכל האדום שמפוזר על הרכב. את אותו סמליל תפגשו גם מאחור אבל כאן אין עוד סממנים ספורטיביים יוצאי דופן למעט ספוילר צנוע. רכב המבחן הגיע גם עם גג אדום ומראות בצבע תואם, במקרה זה מדובר רק בבחירת צבעי המרכב לרכב הספציפי ולא במשהו שמגיע מהסדנה בגרמניה.

בסופו של יום אם תרצו לסכם את העיצוב, השינויים לא רדיקליים מספיק כדי שהסמארט 1 תיראה כמו זאב. הם מספיקים כדי שתבינו שלא מדובר בכבש. אולי כלב זאב יהיה תיאור הולם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
סמארט 1 בראבוס. יתיר דוידוביץ',
סביבת נהג מעוצבת ואיכותית, אבל התגובות של מערכת המולטימדיה איטיות מדי/יתיר דוידוביץ'

תא הנוסעים: כשנכנסים פנימה הסמארט החזקה מחדדת מסרים. חגורות בצבעים אדומים, מושבים ספורטיביים יותר עם B גדולה על משענת הראש, דוושות אלומיניום, הגה קטום עם תיפורים אדומים וכיתוב בראבוס גדול. הכל פה משדר שלא מדובר בעוד ג'יפון עירוני שיגרתי אלא במשהו שמחכה לדגל שחמט.

ומעבר לשידרוגים התא עצמו מרגיש הרבה יותר מרצדס מג'ילי. האלומיניום (או פלסטיק בגוון אלומיניום), הקונסולה הגבוהה בין המושבים, פתחי המיזוג והרמקולים העגולים כולם מזכירים מאוד מכוניות מבית היצרן היושב בשטוטגרט. לקינוח, איכות ההרכבה עומדת ברמה המצופה ממרצדס, איכות החומרים מעט פחות.

נכון, לא הכל פה אירופה. המסכים מזכירים רכבים סיניים עם שילוב של מסך מרכזי גדול שתלוי על הדשבורד ולוח מחוונים דיגיטלי צר המציג את נתוני הנסיעה באופן פשוט. הנדסת האנוש מעניינת. הגרפיקות יפות מאוד ויש את השועל שניצב מימין ועושה קולות של עציץ במרבית הזמן. הגישה לאנדרואיד ואפל מצוינת ומקרינה את הטלפון על המסך במלואו. אפילו המעבר ממצב הקרנת הטלפון חזרה למסך הראשי נעשה בקלות באמצעות שורת כפתורים הצצה מחלקו העליון של המסך. מצד שני, המערכת לא ממש חזקה מבחינת ביצועים ולכן התגובות לפקודות איטית ולעיתים מתסכלות. בנוסף, כמות מסכי המשנה והתפריטים הנדרשים על מנת לעשות פעולות די בסיסיות גבוהה אפילו ביחס למקובל במכוניות חדשות.

למרבה המזל יש כמה כפתורי מגע שמובילים לפונקציות חשובות בקלות יחסית ועדיין הסמארט לא מציעה הנדסת אנוש חכמה במיוחד. האבזור עשיר מאוד. לא ניכנס לכל הפרטים, אבל חימום מושבים והגה, חנייה אוטומטית וגג פנורמי ענק הם דוגמאות קטנות ברשימה ארוכה מאוד.

סמארט 1 בראבוס. יתיר דוידוביץ', מערכת וואלה!
יש מקום לשני מבוגרים ברווחה, וגם יציאת מזגן/מערכת וואלה!, יתיר דוידוביץ'

מרווח: הרמזים העבים לחוויה ספורטיבית לא יכולים להשפיע על תנוחת הישיבה. היא גבוהה וג'יפונית. הציפייה לחוויה ספורטיבית מתפוגגת (נכון לעכשיו). המרחב לפנים מצוין וקל להביא את ההגה למיקום אידיאלי.

המרווח המוצלח ממשיך גם מאחור. שני מבוגרים יוכלו לשבת פה ברווחה עם מספיק מקום לראש ולרגליים, לפחות אם לא מדובר באנשים גבוהים באופן חריג. יציאת מיזוג וצמד יציאות USB-C יאפשרו חיים נינוחים לאוכלוסיה היושבת מאחור. תא המטען פחות מרשים, עם 311 ליטרים הרכב הבולבוסי לא מציע הרבה יותר מקום מסופר מיני ממוצעת. מדף מציע מקום רב מתחתיו אך גם סף הטענה גבוה.

אבזור: מסך מולטימדיה 12.8 אינץ', צימוד אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, לוח מחוונים דיגיטלי 9.2 אינץ', תצוגה עילית לנהג, חישוקי 19 אינץ', מושב נהג חשמלי, דוושות מתכתיות, הדמיית צליל מנוע, ריפודי עור ואלקנטרה, גג פנורמי, טעינה אלחוטית לנייד, דלת תא מטען חשמלי, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, מצלמת 360 מעלות, מפתח חכם, בקרת אקלים עם פתחים לאחור

סמארט 1. יתיר דוידוביץ', מערכת וואלה!
נפח של 311 ליטר, פחות מכמה מכוניות סופר מיני/מערכת וואלה!, יתיר דוידוביץ'

מנוע וביצועים: אז איך המכונית הזאת נוסעת? האם יש הצדקה לשם המפוצץ? לחיצה חזקה על הדוושה והסמארט החזקה עוקפת בקלילות משאית ארוכה. מהיר, אבל לא קצב היסטרי. מתברר שככה היא נוסעת במצב "אקו". מעבר למצב "בראבוס" משנה את הצבעים בתא הנוסעים, את התצוגה ואת הצליל. לחיצה על דוושת החשמל והמכונית מורחת את הנוף על המראות.

בפעם הראשונה שתעשו זאת סביר שיתעורר בכם צחוק של הפתעה. זה יקרה גם בפעם החמישים. הג'יפון החביב מזנק ב-3.9 שניות ל-100 קמ"ש. תבינו, אלו מספרים של אודי RS3 או מרצדס AMG A45 שעולות למעלה מפי 2. הקפיצה החללית קדימה שהמכונית מייצרת יכולה להפתיע ובטח לא תתאים לנהגים חדשים. סמארט בראבוס מציעה ביצועים של מכונית על, לא פחות, במחיר של מכונית מנהלים. היא תשפיל ברחוב כמעט כל מכונית במיאוץ למאה קמ"ש, חוץ מאת שתי האחיות לפלטפורמה.

אחד המרכיבים המוצלחים בחוויה שמעניקה הבראבוס הקטנה הוא הסאונד. ככל שהסל"ד מטפס רעש משולב מרעם מכאני ונהמה חשמלית מתגבר והולך. הסאונד מצליח לעשות משהו שמעט מנועים, חשמליים ובעיקר לא חשמליים, מצליחים לעשות - לעודד אותך להגביר קצב. כל פעם שמתעוררת תחושה שהמנוע הגיע לשיא, הסאונד רומז שיש שם בקצה עוד קצת מיץ חשמל שאפשר למצות.

נ

סמארט 1 בראבוס. יתיר דוידוביץ', מערכת וואלה!
השלדה והמתלים מכילים את הביצועים המעולים, אבל פחות את כבישי העיר/מערכת וואלה!, יתיר דוידוביץ'

נוחות והתנהגות: הביצועים האדירים והסאונד המפתה צריכים שלדה שתנצל אותם. לבראבוס מערכת המתלים המכוילת על הצד הנוקשה של הסקאלה ושני מנועים מלפנים ומאחור שנועדו לתמוך בכוח המופרע.

בכביש המפותל הבראבוס זזה באלגנטיות מפתיעה בין הסיבובים. האחיזה טובה תוך שהיא נמנעת מרכינה מוגזמת. אפילו על משטח לא מאוד אוחז היא נטועה היטב, רוכנת מעט ומגיבה היטב לפקודות היגוי. הבלמים מצליחים לקזז מהירות ומערכת אחזור האנרגיה טוענת בהתלהבות חשמל חזרה לסוללה. מי שכייל אותה מבין במכוניות כבדות ובביצועים לא נורמליים.

הקצב עולה וכשעוברים מנהיגה מהירה למשהו ספורטיבי באמת, כזה שמנסה לבחון את המגבלות של הג'יפון הספורטיבי, מגבלות המשקל והפלטפורמה צצות. היא לא מתקשרת, לא מהשלדה ובטח שלא מההגה. התגובות שלה להעברות משקל איטיות וגמלוניות והיא חושפת את הפער בינה לבין מכוניות ספורטיביות של ממש.

רע? ממש לא, מכיוון שרוב הנהגים לא יביאו אותה למקומות האלו. הרוב בוודאי לא ילחצו חזק ופשוט יחכו עד לסיום הסיבוב לפני שהם משחררים את הסמארט לעבר זנבה של המכונית מלפנים, תהה אשר תהה.

אבל לכיול הנוקשה יש מחיר והוא מגיע בעיקר בעיר. כל עוד תיסעו לאט ולא תאתגרו את המתלים הרוב יהיה בסדר. שיבושים גדולים בעיר כבר יזיזו אותה יותר מהרצוי ויהפכו אותה לעסוקה ולעיתים קצת חובטת. מחוץ לעיר בידוד הרעשים טוב והנוחות במהירות גבוהה טובה סך הכל.

טווח וטעינה: פה נרשמה הפתעה קטנה. המבחן שלנו כלל נסיעות בין עירוניות רגועות יחסית לצד קטעים של נהיגה דינמית ונהיגה עירונית. בסוף המבחן הסמארט הקטנה העמידה נתון צריכת אנרגיה של כ-20 קילו-וואט ל-100 ק"מ. הנתון דומה מאוד לגרסה הרגילה שנבחנה אצלנו ובהינתן גודל סוללה אפקטיבי של 62 קילו-וואט היא מציע טווח אמיתי של כ-310 ק"מ. למכונית בעלת טווח רשמי של 400 ק"מ וביצועים של חללית הנתון מתקבל על הדעת.

הטעינה המהירה טובה עם קצב מקסימלי של 150 קילווואט. היינו צריכים כ-50 דקות למלא אותה מ-40 ל-92% כשרוב הזמן בוזבז על טעינה של מעל ל-75% אחוז. לא רע. לידיעתכם, יש כאן גם טעינת AC בקצב 22 קילו-וואט שהוא כמעט שובר שיוויון לאור השילוב בין מחיר הגיוני וסוללה קטנה הנטענת בקצב מהיר.

השורה התחתונה: סמארט 1 בראבוס היא לא סמארט שהכרתם. את המכונית הקטנה, החלשה והעירונית החליף ג'יפון יוקרתי, בעל התנהגות לא רעה וביצועים מעוררי אדרנלין. כשמסתכלים על החלופות בשוק קשה שלא להבין למה אנשים רבים יבחרו דווקא ב-1 בראבוס על פני המתחרות הישירות והעקיפות.
הביצועים נמצאים בטריטוריות שרק מעט מכוניות אחרות מציעות והם מגיעים עם סאונד לא שגרתי.

המרווח הפנימי, להוציא את תא המטען, טוב למשפחה צעירה, למרות שתקציב ניקוי המושבים צפוי להיות גבוה. הטעינה מהירה יחסית, בטח בעמדות AC, תא הנוסעים מרשים ומאובזר והמחיר, כן המחיר, הוא סביר ביחס לביצועים ולאורך רשימת האבזור, אפילו שהתייקר ב-20 אלף שקל מאז ההשקה בגלל העלאת מס הקנייה.

נכון, הנוחות לא מרשימה, הטווח סביר בלבד והנדסת האנוש גם היא לא מתעלה. אבל אם תרצו למצות את הכוח של המכונית החשמלית שלכם אין הרבה מכוניות שמציעות שילוב שכזה במחיר הנתון. רק תזכרו בשביל חוויית נהיגה ספורטיבית באמת עדיין תאלצו לבחור במכונית שהורגת עצים או במכונית חשמלית שהורגת את הכיס.

על הצד הטכני: סמארט 1

מנוע: שניים חשמליים, 428 כ"ס, 59.5 קג"מ
תיבת הילוכים: אוט', תמסורת ישירה. הנעה כפולה
סוללה: 66 קוט"ש
טעינה מהירה מירבית: 153 קוט"ש

ביצועים (יצרן):
0-100 קמ"ש (שניות):
3.9 שניות
ביצועים (קמ"ש): 180 קמ"ש
טווח נסיעה: 400 ק"מ
טווח מבחן: 310 ק"מ

מידות:
אורך (מטר)
: 4.30
רוחב (מטר): 1.82
גובה (מטר): 1.64
בסיס גלגלים (מטר): 2.75
תא מטען (ליטר): 313
משקל: 1,975 ק"ג

בטיחות:
ציון במבחן הריסוק האירופי:
5 מ-5 כוכבים
בטיחות אקטיבית: בלימת חירום אוטונומית לפנים ולאחור, בקרת שיוט אדפטיבית, שמירת נתיב, התרעה על רכב בשטח מת ומניעת סטייה אליו, אור גבוה אוטומטי, התרעת רכב חולף בפתיחת דלת

אחריות:
3 שנים או 100 אלף ק"מ לרכב, 8 שנים או 160 אלף ק"מ לסוללה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully