וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלוגיקה של הלוגו: מה מסתתר מאחורי סמלי המכוניות

עודכן לאחרונה: 13.12.2021 / 7:48

פרק חדש ב"לוגיקה של הלוגו", סדרת הכתבות שתעשה לכם סדר אחת ולתמיד לגבי המשמעות של הסמל בחזית המכונית שלכם. הפעם: טויוטה, טסלה, יגואר ויונדאי

הלוגיקה של הלוגו חלק ה'. אתר יצרן
החתול של יגואר, ה-T של טסלה, הסוד של טיוטה ושני אנשים לוחצים יד ביונדאי/אתר יצרן

סמלים הם עניין חשוב, טעון, מרכזי. תשאלו כל אוהד קבוצת כדורגל, איש צבא, איש דת או הצעירים האלו שכל ההודעות שלהם זה אימוג'ים שבשלב מסוים אתה מפסיק להבין למה קקי מחייך, לב שבור וחד קרן מייצרים איזו שהיא אמירה קוהרנטית וזה לא מקרה של לחיצות אקראיות.

גם בעולם הרכב, סמלים הם עולם ומלואו. מחידות היסטוריות, סיפורים שלמים, ציון דרך משמעותי ועד המקרים הפשוטים של פשוט כיתוב בתוך אליפסה - כן קיה, דאצי'ה וג'יפ - אנחנו מדברים גם עליכם. הסמל, הוא במידה רבה המקבילה של עולם הרכב לחתימת האומן על ציור. הסמל הוא מה שאנשים מחפשים כאשר הם רואים מכונית מיוחדת, יפה, כזו שמושכת אותם.

בסדרת הכתבות שלנו אנחנו הולכים להפגיש אתכם דווקא עם הסמלים המיוחדים, אלו עם הסיפורים מאחוריהם. לפעמים קצרים, לפעמים הם יהיו רק קצה הקרחון - אבל הם תמיד מעניינים. בסדרת הכתבות שתעבור על המותגים בסדר ה-א'-ב' ניגע קודם באלו המוכרים יותר ומי יודע, אולי נחזור בסבב שני למיטבי הלכת לסמלים מיוחדים יותר.

בכתבות הקודמות פגשנו את הסיפורים מאחורי העקרב של אבארט, הטבעות של אודי והברק של אופל, את אינפיניטי, אלפא רומיאו, אסטון מרטין, ב.מ.וו, ג'יפ ודאצ'יה, מגן הדוד של דודג', הונדה וגם וולוו.

הפעם מגיע תורן של טויטה, טסלה, יגואר ויונדאי.

לוגו טויוטה. אתר יצרן
בלוגו הזה מסתתר סוד/אתר יצרן

טויוטה - מזל טוב

עבור השוק הישראלי, שנחשף לטיוטה באופן רשמי רק ב-1992 כאשר זו השתחררה סופית מאיומי החרם הערבי והחלה לשווק את מוצריה בישראל, הלוגו הנוכחי של טויוטה הוא זה שמוכר יותר מכל. אולם זה שאנחנו מכירים כיום נחשף רשמית רק שנתיים קודם לכן לציבור. כאשר לפניו נשאו המכוניות שלה רק כיתוב TOYOTA בחזית ובאחוריהן.

על פי ההסבר הרשמי של טויוטה לפחות, הסיפור מאחורי הלוגו של היצרנית היפנית הוא המשמעות של שלוש האליפסות שמופיעות בו. אלו מסמלות את האיחוד בין הלבבות של לקוחות החברה והמוצרים שלה. היעדר הרקע מסמל את ההתקדמות הטכנולוגית של טויוטה והאפשרויות הלא מוגבלות שלפניה. שילוב האליפסות במרכז גם יוצר את האות T, הראשונה בשמה של החברה. העובי השונה בחלקי האליפסות מדמה את הדפוס שנוצר ממשיכות מכחול, שמייצג את אומנות הקליגרפיה היפנית.

לוגו טויוטה. קינן כהן, יצרן, עיבוד תמונה
לוגו ב-8 משיכות מכחול, סימן למזל טוב/עיבוד תמונה, קינן כהן, יצרן

אגב קליגרפיה יפנית, יש סיפור נוסף על הסמל ההיסטורי והפחות ידוע של טויוטה. טויוטה, שהחלה בכלל בתור טויודה כשמה של חברת הנולים ממנה היא התפצלה, ביקשה בשנת 1936 לבדל את עצמה עם הצגת המכונית הראשונה שלה ה-AA. היא ערכה תחרות פומבית שבה הציעו אנשים שמות לחברה ומתוך 27 אלף הצעות נבחרה זו שאתם רואים כאן.

הרעיון מאחוריה הציג לראשונה את השם טויוטה באותיות יפניות, שינוי השם נשען בעיקר על תפיסת ה"ג'יקאקו" היפנית, אמונה שיש קשר בין מספר משיכות המכחול בכתיבת השם לבין מזל טוב או רע. בכתיבה יפניות בעוד בטויודה נדרשות 10 כאלו, בטויוטה נדרשות רק 8, מספר שייצג בריאות ומזל טוב. הלוגו עצמו נזנח במרוצת השנים, אולם אוהדי היצרנית עושים בו שימוש כאייקון שמייצג את "טויטה של פעם".

לוגו טויוטה. קינן כהן, יצרן, עיבוד תמונה
אותיות TOYOTA מסתתרות בלוגו/עיבוד תמונה, קינן כהן, יצרן

ואם אנחנו נשארים בתחום הכיתוב, אז למיטיבי הלכת, יש גם את הפרשנות שהשם של היצרנית כולו באנגלית מתחבא בתוך הלוגו עצמו, כאשר חלקים ממנו מרכיבים את האותיות TOYOTA בהרכבים שונים.

עוד בוואלה!

הלוגיקה של הלוגו: מה מסתתר מאחורי סמלי המכוניות שלכם

לכתבה המלאה
לוגו טסלה. אתר יצרן
אתם רואים פה T? תסתכלו שוב/אתר יצרן

טסלה - הומור של מהנדסים

אז במבט ראשון, נראה שבאמת אין מה להסתבך יותר מדי עם הסברים בלוגו של יצרנית המכוניות החשמליות האמריקנית - יש שם T כמו ב-TESLA, יום טוב לכולם אפשר ללכת הביתה. אבל בטסלה, כמו בטסלה - תמיד יש קונץ פטנט.

הצורה שבה מעוצבת האות והקו שמעליה לא רק יוצרות את האות T אלא גם מהוות רמז לשיטת ההנעה החשמלית של המכונית. הצורה הזו היא מעין מבט על של חלק ממנוע חשמלי. בקצרה - מנוע חשמלי מורכב משני חלקים עיקריים הסטאטור והרוטור. כאשר הראשון הוא מעין טבעת סטאטית (מכאן שמו) והרוטור מסתובב בתוכה (מכאן שמו). בחלק מהמנועים החשמליים בסטאטור יש מעין "עמודים" של סלילי נחושת המסודרים במעגל סביב הרוטור. הצורה של האות T בלוגו החברה מייצגת את אחד ה"עמודים" האלו, כאשר הקו העליון הוא המסגרת של הסטאטור.

בגלגול הראשון שלו, כאשר הוצג על ידי הסטודיו שעיצב אותו הלוגו נח בתוך מגן מתכתי, אבל זה נזנח בהמשך לתצורה המוכרת כיום. אגב, אותו סטודיו גם היה זה ששידך בין טסלה לבין המעצב הראשי שלה פרנץ ון הולצהאוזן - שעבר אליה אחרי שהיה המעצב הראשי של מאזדה.

לוגו יגואר. אתר יצרן
יגואר, הגלגול המודרני/אתר יצרן

יגואר - חתול תעלול

טוב, אז בתור התחלה צריך לומר שליגואר בכלל לא קראו בהתחלה יגואר. השם המקורי של החברה היה Swallow Sidecar Company ובתחילת דרכה היא ייצרה סירות אופנועים. בשנת 1934 אחרי מספר שינויי שם, גלגולים עסקיים וכניסה שלה לעולם המכוניות של ממש מספר שנים קודם לכן הפך שם החברה ל-SS. אפילו המכונית הראשונה לשאת את השם יגואר לא הייתה יגואר, אלא ה-SS יגואר 100, מכונית הספורט שנבנתה על יד SS בין 1936 ל-1939. ה-100 ציין את המהירות המקסימלית שלה במיילים (דבר שיחזור על עצמו בהמשך) וה"יגואר"?

יגואר SS100. אתר יצרן
ה-SS100 הייתה הראשונה להיקרא יגואר/אתר יצרן

זו פשוט הייתה החיה שהתלבשה בדיוק על המסר שרצו לשדר אצל היצרנית בנוגע למכוניות שלהם: חן, אלגנטיות, כוח, זריזות והתנוחה שלו מזנק קדימה גם ייצגה את המסר של חברה ששואפת לנוע קדימה.
בשנת 1945, אחרי מלחמת העולם השנייה, לעולם היו ברורים שני דברים: 1. אנשים עם שפמים מצחיקים הם טיפוסים בעייתיים- ע"ע סטאלין והיטלר, 2. אתם לא, פשוט לא, יכולים לקרוא לחברה שלכם SS. ומכיוון שהיא הייתה "ה"-דגם שלהם לפני המלחמה ומכונית נהדרת באופן כללי, השם הטבעי ביותר ליצרנית הבריטית ששאפה הפעם להעמיק את אחיזתה בתחום הספורט והיוקרה - היה יגואר.

לוגו יגואר. אתר יצרן
כבר שנים שהוא לא מזנק ממכסי המנוע/אתר יצרן

מתמיד ליוו את החברה שני סמלים של יגואר, הראשון והמפורסם ביותר היה היגואר המזנק שהתנוסס על החרטום של מכוניות היוקרה שלה והשני היה לוגו של ראש יגואר שואג מכסף, על רקע אדום. במהלך השנים, ובעיקר עם הכניסה של מגבלות בטיחות הנוגעות להולכי רגל, נעלם היגואר המזנק ממכסה המנוע והוחלף בלוגו הראש השואג. אולם הוא לא נעלם לחלוטין, אלא פשוט עבר להיות דו מימדי ונמצא באחורי המכונית.

לוגו יונדאי. אתר יצרן
אתם רואים כאן אנשים לוחצים ידיים?/אתר יצרן

יונדאי - בלי חוכמות

עוד הרבה לפני שהוקמה יונדאי מוטורס ב-1967, כבר הייתה חברת ההנדסה והבנייה יונדאי שהוקמה 20 שנים קודם לכן. פירוש השם עצמו יונדאי הוא בתרגום חופשי "מודרניות", מה שדי מתכתב עם הסולגן של היצרנית הזו במשך שנים - New Thinking. New Possibilities.

הלוגו הראשון של היצרנית היה האותיות HD כמעין קיצור לשם שלה, על רקע צורה גיאומטרית מופשטת ובתוך עיגול. ב-1970 שונה קצת המראה כאשר העיגול הפך לאליפסה. השינוי הבא של הלוגו היה ב-1978. יונדאי אז כבר יוצאת מחוץ לקוריאה עם המכונית העצמאית הראשונה של הפוני (עליה תוכלו לקרוא כאן). היא עדיין נשארת עם האותיות HD, אבל במראה אחר ולצידן שם החברה בכתב קוריאני.

לוגו יונדאי. אתר יצרן
הלוגו הראשון של יונדאי HD כקיצור/אתר יצרן

הלוגו הנוכחי של יונדאי, שהחל להופיע על המכוניות שלה משנת 1990 פשוט ודי ישיר - האות H מוקפת אליפסה. אבל מבחינת יונדאי יש לדקויות בתוך הסמל הזה משמעויות. ראשית הוא מייצג שני אנשים שלוחצים ידיים, אחד הוא נציג היצרנית והשני הוא לקוח מרוצה - נו, שויין, אם אתם אומרים.

לוגו יונדאי. אתר יצרן
הגלגול השני של הלוגו, ה-HD עדיין פה/אתר יצרן

אבל יש עוד כמה דברים מעניינים בסמל, האות H עצמה אם תשימו לב נוטה לימין, כאילו מתקדמת - מה שמשקף את האקטיביות של יונדאי והרצון שלה להיות מובילה חברתית ולא נגררת פאסיבית (שאת זה תייצג האות כאשר היא מוטה לשמאל). האליפסה שבתוכה נמצאת האות מסמלת את השאיפות הגלובליות של החברה.

אבל נקודה מעניינת אחרונה היא כיתוב שם החברה עצמו, נסו למצוא אותו בוורד או בכל תוכנה אחרת וכנראה שלא תמצאו את הפונט הזה - אלו אותיות שעוצבו במיוחד על ידי יונדאי לשימוש בהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully